28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

POLITIKA: Blíží se volby

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kersch 3.5.2010 22:51

antické řecko a demokracie

Autorka má naivní představu o "demokracii" v antickém Řecku. Neví nebo nechce vědět nebo zapomněla, že antická civilizace byla především založena na práci otroků. Otroci byli zcela bezprávní lidé, kteří se jimi stali v důsledku bojů, zadluženosti nebo dokonce i zákonů. Otroci mohli za určitých okolností mít potomky - zase ovšem jenom otroky, takříkajíc otroky od narození. Byli mezi nimi jednotlivci dokonce vzdělaní a stateční, někteří vstoupili i do historie jako osobnosti. Ale na práci těch  desetitisíců obyčejných otroků byla založena veškerá ekonomika tehdejších městských států a státečků. Domníváte se, že Akropolis stavěli "svobodní" Řekové?

Š. Hašek 3.5.2010 13:24

Bylo by možno uvažovat

o nějaké formě výkonu přímé demokracie občany (raději zústaňme jen u diskuse). Ale pokud je asi 50% obyvatel státu tvořeno obyčejnými lidmi (neplést si prosím s občany), nechme jak je.

R. Langer 3.5.2010 10:32

Ale ono by to takhle

klidně mohlo fungovat i dnes, ale to by slovo "občan" muselo i dnes znamenat to samé, co v tehdejších Athénách. A to už dnes jaksi není možné a proto "demokracie" skončí tam, kde skončí... :-P

P. Vandas 3.5.2010 9:58

Velmi pěkný článek.

 Je velmi dobré, se občas vrátit ke kořenům. Viděno očima historie,  zahlédneme i možná úskalí, na jinak vcelku líbivých heslech politických stran. Kdo, by byl proti přímé demokracii ? Kdo by odmítal přímou volbu prezidenta,či odvolatelnost politiků. Avšak je zde i varovná zkušenost ,právě z doby 500 př.kr. ,kterou autorka tak pěkně popsala. Tím varovným příkladem je institut "ostrakizace".Prý jej zavedl Kleisthenes a poprvé byl použit proti Hipparchovi. Původně byl ostrakismus zaveden jako ochrana proti vzniku tyranie a spočíval ve veřejném hlasování o tom, kdo je nepřítel státu.Shromáždění občané napsali jméno toho,kdo ohrožuje demokracii na střep(ostraku) a prostým sečtením hlasů bylo rozhodnuto,kdo v zájmu demokracie, bude vyhnán z Athén do vyhnanství na deset let, porušení zákazu-trest smrti.Athénská aristokracie považovala tento zvyk za obskurní,vedl totiž často k vyhnání  schopných a úspěšných ,zmanipulovaným rozsudkem lůzy.Jeden z postižených ,zachránce Athén před perským vpádem Aristeidés,se stal subjektem dobové anekdoty. Nuže. Při lidovém sněmu,jej jakýsi občan,písma neznaje,požádal, zda by mohl za něj napsat na střep jméno Aristeidés. Aristeidés se ho optal: „A ty víš, kdo to je Aristeidés“? Občan odpověděl: „Vůbec ho neznám, ale je mi protivné, jak ho všude nazývají spravedlivým“. Aristeidés pak beze slova napsal své jméno na jeho ostraku.

V. Kain 3.5.2010 8:08

Blíží se volby

Bohužel spousta lidí tento problém nevidí, protože jsou zasaženi vidinou neplatit u lékaře 30Kč a nebýt v době nemoci 3 dny doma gratis.

M. Freiová 3.5.2010 7:00

Je mi líto,

ale antické demokracie byly exkluzivní: občanem mohl být jen svobodný člověk  mužského pohlaví. Takže my bychom si, paní autorko, v těch jejich volbách ani neškrtly. To nemyslím jen jako osobní povzdech: z rozborů volebních výsledků např. vyplývá, že kdybychom u nás neměly (my ženy) volební právo, měli bychom tu sociálně demokratickou vládu o jedno volební období dříve. Prostě každý systém má své přednosti a nevýhody.