28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

POLEMIKA: Svobodně žít, ale také svobodně zemřít

Na serveru Neviditelný pes publikoval pan Tomáš Procházka článek s týmž názvem. Důvodem bylo nejspíše i to, že si eutanazii vzala jako jedno z témat i potápějící se sociální demokracie. Jak vidno, téma nebylo nijak nosné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Matucha 15.10.2021 22:48

Četl jsem sci-fi povídku, kde život každého člověka měl bodové ohodnocení. Jakmile hodnoceni kleslo pod 100 byl terminovan. I tam se euthanazie muže dostat.

P. Adámek 15.10.2021 22:27

Toto téma se čas od času objevuje a všechno moudré i nemoudré k němu už bylo řečeno, včetně toho, co se uvádí v článku. Nejlepší by bylo všechny kvalifikované názory a polemiky z obou stran sepsat do kompendia, něčeho jako je Evropský lékopis, a pak (jako v té anekdotě o číslech místo anekdot) vždycky jenom napsat: Zastávám názor str. 352, odst. 4. A proti němu: tak to já zastávám názor str. 852, ř. 35. To by se ušetřilo papíru, resp. gigabytů!

R. Toman 15.10.2021 21:56

Profesor Pafko řekl v magazínu MF, že viděl za svůj život tolik lidského utrpení a bolesti, která se nedala léčit, že by byl pro uzákonění možnosti euthanasie. Proti vystupují většinou lidé z náboženských důvodů, tedy podobná skupina která vystupuje proti potratům. Menšina která chce diktovat většině jak mají žít nebo i zemřít.

V. Němec 15.10.2021 18:56

V době Hippokrata nebyla ovšem medicína na dnešní úrovni, neuměla řešit spoustu zdravotních problémů jako je řeší teď, a to jak jednorázově, tak dlouhodobě. Tím statisticky prodlužuje jak aktivní život, tak také ovšem bohužel následné utrpení stáří až po finální fázi, kdy toto trápení je někdy nezměrné a převažuje nad posledními nejmenšími pozitivy existence a je zkrátka daní za delší pobyt na tomto světě těch šťastnějších, třeba těch, kteří odejdou ve spánku například ve stu letech...

Jako i v ostatních směrech ani zde spravedlnost neexistuje.

Smíření se s tím, že společnost nepovoluje těm nešťastným ukončit jejich nesnesitelná muka a ani nevyslyší jejich zoufalé prosby, kdy ani na aktivní cestu ke svému konci už nemají sílu ani možnosti, je rovněž velmi těžké etické dilema.

Vezme si potom tato společnost jejich utrpení na svědomí s čistým svědomím?

V. Kuhaj 15.10.2021 21:13

Nesnesitelná muka už byla vyvrácena. Dnešní medicína si s tím umí poradit. Dneska se nosí nesnesnitelný stud a "férové" nebýt ostatním na obtíž. Držte krok s moderními poznatky. Já vím, když ona se ta nesnesitelná muka tak pěkně vyjímají. Ale už je to fakt pasé.

V. Němec 15.10.2021 21:47

Tak jinak, nesnesitelná nemusí být jen fyzická bolest, může to být i ponížení z nemohoucnosti, z absolutní závislosti na jiných při krmení i vyprazdňování, při vlastní očistě, zejména v situaci bez blízkých okolo. To vše navíc bez perspektivy. Každý není Howkins, aby se povznesl i nad to.

Fajn, takže třeba morfin, hypnotika, sedativa... až do apatie, nevědomí. Ale není to vlastně taky taková malá euthanasie, jen s pověstným umytím rukou? Už jsem takové viděl.

Ale respektuji opačný názor, je to diskuze.

J. Farda 15.10.2021 18:48

Dobrý večer pane doktore Vodvářko, děkuji za návod k přemýšlení o věcech posledních - kdyby si pro mne přišel Průvodce z Vašeho blogu, byl bych také proti euthanasii. Bohužel realita umírání je v této zemi obvykle jiná ... :-(

https://neviditelnypes.lidovky.cz/kultura/povidka-transformace.A181115_222134_p_kultura_wag

Ś. Svobodová 15.10.2021 13:06

Euthanázie dává člověku ještě jednu nezanedbatelnou možnost - rozloučit se se svými drahými a zemřít obklopený rodinou. Což je nejčastější přání člověka.

L. Harvánek 15.10.2021 13:22

Vy si myslíte, že jste objevila Ameriku? Můj otec umíral po několik měsíců a nebyl den, kdy by někdo z jeho 4 dětí u něho nějakou dobu nepobyl. A všichni jsme se těšili na příští setkání a během něho jsme si dokázali probrat všechna nedorozumění, která mezi rodiči i dětmi nastávají. Během té doby jsme všichni pochopili, že jeho smrt je nevyhnutelná a dokázali se s ní smířit. Byl jsem u něho i v jeho poslední den, dopředu už věděl, kdy kdo z nás přijde,těšil se na nás a ten poslední den mě dokonce netrpělivě očekával. Takže i on umíral obklopen svými nejbližšími a stalo se to na sklonku noci během spánku po dni, který byl jeho dnem posledním. Nezlobte se na mne, ale být přítomen u posledních chvil blízkého člověka usmrceného dávkou nějakých smrtících léků by pro mne bylo nepředstavitelné. Je to vlastně poprava a ne poslední rozloučení.

R. Langer 15.10.2021 13:48

Jasně. On by si to přál, ale vy byte u toho nebyl. No, co by se dalo dělat. Tak by se to asi obešlo bez vás. :-P

V. Kuhaj 15.10.2021 16:15

No, na to, že si tady hrajete na náhodný shluk atomů bez nějakého vyššího smyslu, tady za to popravování nějak lobujete...

Ś. Svobodová 15.10.2021 17:31

Načtěte si definici popravy.

R. Langer 15.10.2021 18:18

To neumí. Tam nedospěl. :-(

R. Langer 15.10.2021 18:17

Jasně. Asi bych vás bez problémů popravil. Kdybyste si to ovšem přál. Osobně. :-P

V. Kuhaj 15.10.2021 21:14

Když vidím jaký jste nervák, pane Langere, tak byste mě myslím bez problémů popravil, i kdyby si to nepřál.

P. Vychodil 15.10.2021 14:55

havránku,co je pro tebe nepředstavitelné, pro druhého představitelné býti může...no protože jsi asi ještě mlaďoch, života moc neznalý, omlouvám tvé nekompromisní postoje...

V. Kuhaj 15.10.2021 21:15

Proč mu tykáte?

Ś. Svobodová 15.10.2021 17:29

Váš otec měl štěstí. Většina ho nemá.

P. Vychodil 15.10.2021 16:01

už jsem komentoval jinde...kde berete jistotu, že chci umřít "v kruhu rodiny"...já chci umřít sám !

Ś. Svobodová 15.10.2021 17:28

Nepsala jsem že každý, ale většina určitě. Zeptejte se v okolí.

R. Langer 15.10.2021 18:28

Tož to si užijete. Karma je zdarma. Na to si vzpomenete, to

si pište! Já vám to ze srdce přeji! A co si já přeji, to se vyplní. ;-)

J. Pavelka 15.10.2021 11:40

V Hippokratově přísaze je také, že lékař nesmí vzít do ruky nůž...V tom má autor pravdu...Jinak ovšem vzhledem k riziku zneužití bych to skutečně zejména u nás v současnoti nezaváděl

J. Pavelka 15.10.2021 11:42

s tím rovněž souhlas, ale v jiných zemích to může být ošetřeno lépe než u nás...

P. Vychodil 15.10.2021 15:08

může, ovšem zkuste si to, třeba ve švýcarsku...doporučuji vřele prostudovat podmínky...a ceny...

V. Kuhaj 15.10.2021 12:10

Koukám že přišel čas zrušit Hippokratovu přísahu. No proč ne, o zdravotním stavu jistých politiků žvaní lékaři ostošest, nestarajíce se o ochranu osobních a citlivých údajů, kam právě tento spadá, že, paní Udženijová? A když k nim přijde ženská že chce, aby zabili její dítě, tak to udělají. Odborně, aby jí, chudince, neublížili. No, tak holt začnou zabíjet ještě ty, kteří si to budou výslovně přát, v čem je problém. Ano, jsem pro zrušení Hippokratovy přísahy. Už postrádá smysl.

R. Langer 15.10.2021 10:57

"Opravdu si pan autor myslí, že naše společnost je natolik vyspělá, že by skutečně eliminovala jakékoli vedlejší pohnutky, které by vedly k urychlení konce jedince?"

Už zase? Proč mluvíte za nějakou "společnost? Jste snad její předseda? Jak už jsem tady jednou říkal, za Stranu a za společnost (tehdy se jí říkalo" lid") tady dříve mluvili bolševici.

Mluvte tedy laskavě pouze za sebe, pane autore, a společnost nechte na pokoji. Ona si to už nějak přebere. A pokud došlo někde k pochybení - no, to se jistě také stane. Ale všude, a vždycky, takže z toho nedělejte pravidlo. :-P

P. Kubáč 15.10.2021 11:15

Autor je neurolog - patrně byl mnohokrát v té situaci, že babině po mrtvici držel v - mrtvicí ochrnuté ruce - průpisku aby "podepsala souhlas" s CT mozku. Tudíž ví, že stejnou technikou lze získat podpisy i na jiných formulářích....

A beznadějných seniorů jejichž smrt "nebude tak úplně vadit" - se do zdravotnictví valí mraky - tak proč si situaci trochu neulehčit že?

Mimochodem šel byste do špitálu s vědomím, že pokud jim začnete překážet - mohou se vás pokusit "eutoovoat".

To je přesně to, co kontroly systému schvalování eutanazií zjistily v Holandsku

R. Langer 15.10.2021 11:30

No, ale pokud to zjistili, tak to asi někdo kontroluje, ne? Kromě toho - jak je taková informace asi důvěryhodná - že by se to okamžitě nerozmázlo ve všech médiích, a to i světových? Moc bych za to nedal.

Já pochybuji, že si tak přijdete do nemocnice za dědou, a oni vám řeknou, no, udělali jsme mu euthsnasii, ale stala se nám taková drobná chyba, zapomněl nám to podepsat.

Fakt si myslíte, že to takhle funguje? Pochybuji! :-P

V. Kuhaj 15.10.2021 12:14

Heleďte se, jestli bude chtít váš děda umřít, tak mu pomozte sám, a neotravujte doktory.

R. Langer 15.10.2021 12:42

No, to vy tvrdíte, že to tak funguje, neházejte to laskavě na mě! ;-€