16.4.2024 | Svátek má Irena


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
franta 29.8.2006 23:41

ke spontánnímu řádu

zkuste knihu Jiřího Kinkora "Hayekova cesta do otroctví"

EmilXX 29.8.2006 19:46

Abz se jakákoliv společnost udržela, potřebuje armádu

Až autor vymyslí způsob, jak by Česká republika postavila v případě nouze armádu s jedním milionem vojáků dá se o tom diskutovat. Jinak je článek nesmyslem, odtrženým od reality.

Dikrátorský režim by tuto armádu postavit dokázal.  Dokáže to i demokracie ale v podstatě násilím - vojenská povinnost.

Nemluvě o tom, že v dávných dobách byli poražení třeba snědeni.

 

Tomas 29.8.2006 16:07

Ać jsem se nikdy nepovažoval za konzervativce, po přečtení článku jím jsem

Hanákův článek jsem nečetl, ale tato polemika je opravdu hodně pokřivená...  Vnímat svobodu jako kategorii absolutní, mimo společenský konsenzus, je prostě hloupost. Člověk je svobodný (ev. nesvobodnyý) pouze ve vztahu k ostatním bytostem. Člověk sám o sobě nemůže být svobodný, stejně jako nemůže být bohatý (chudý) - viz. známá analogie trosečníka na ostrově. Sám trosečník je zcela svobodný (nezávislý na společnosti), stejně jako nesvobodný (hranice jeho svobody jsou omezeny hranicemi ostrova a jeho svoboda tedy existuje jen tam).

Svoboda je relativní - je relací vůči společnosti. Proto také uvažujeme v různých kategoriích svobody, dokonce to slovo stupňujeme (svobodnější, nejsvobodnější...). Svoboda v "liberálním" pojetí je svobodou hráče fotbalu kopat do míče kdekoli a jakýmkoli směrem - ale přeci až pravidla (konsenzus)  dávají hře smysl. Bez branek, trávníku a hlavně spoluhráčů a soupeřů lze sice svobodně kopat do míče, ale nenajde se nikdo rozumný, kdo by tak činil. Sám se sebou si prostě člověk fotbal nezahraje - to ví každý malý kluk. Stejně tak sám člověk nemůže být svododný...

Trpetr 29.8.2006 14:17

Zmatek

Autor má pravdu, až jej bude někdo okrade může mu v dalším článku vysvětlit, že je to nelibertariánské, ale že še bohužel nemůže obrátit na žádnou moc, která by sjednala nápravu neboť ji nelze z jeho "přirozených práv" odvodit a navíc ta moc by se musela dotknout "přirozených práv" zloděje - což je nemyslitelné - stejně jako je nemyslitelné, že by podpořil tuto moc daněmi protože by opět poškozoval svá "přirozená práva".

Navíc je odpudivé, že ač se článek tváří jako polemika - polemizovaného neprosto evidentně dezinterpretuje (z "často jsme ovlivněni..." se stává "jakékoliv jednání musí být podřízeno společnosti"...), nevím zda z toho lze usuzovat, že jde o skryté libertariánské právo lhát či dezinterpretovat (podvádět), které je rovněž odvozeno z jejich "přirozených práv" nebo jde o něco jiného.

Zefram 29.8.2006 13:48

Hanak nepochopen

Autor tohoto textu onen Hanakuv pochopil tez zkreslene. Predne Hanak se nezastaval zadneho kolektivismu, kdyz poukazoval na fakt, ze clovek bez spolecnosti (tedy i minulosti a svych vazeb na okoli) je nesmyslem. Ve skutecnosti totiz neexistuje nic jako individuum a individualni vule, stejne jako, dodavam hned pro presnost, neni fakticky ani nejaka nadosobni vule kolektivu. Jde jen o to, ze jednotlivec je nemyslitelny bez sveho okoli, jeho rozhodnuti jsou tim drtive ovlivnena. V mysli kazdeho z nas existuje predstava o spolecnosti a jejich principech (urcena minulosti), tedy zadny nas individualni cin neni docela indvidualni, pritom spolecnost fakticky existuje jen takto. Pravo ma vyznam jen v takovemhle kontextu. Jen to, co spolecnost dovoli jedinci, je jeho pravem. Lze sice konstruovat hodne teorii o nejakych spravnejsich pravech, ale ta jsou ryze fiktivni. Samozrejme je treba mit predstavu o spravnem modelu spolecnosti, ale nesmi byt popleten s tim realnym. Hanak se nemyli, kdyz podotyka, ze tohle prohozeni jasne ukazuje na sprizenost liberalismu s marxismem.

janabok 29.8.2006 12:50

ad spontánní řád

spontánní řád vzniká z individuálních prvků, jež se adaptují na okolnosti a které ve svém celku a množství nemusejí být nikomu známy a mohou být tak složité, že je žádná mysl nemůže obsáhnout...

jinými slovy: spontánní řád je adaptací na značný počet jednotlivých faktů, která ve svém celku nejsou nikomu známa...

samozřejmě, že přiblblí socialisté a ostatní plánovači a organizátoři světlých zítřků vč. pana Hanáka toto nechápou (či spíše chápat nechtějí)...

V. H 29.8.2006 13:14

Re: ad spontánní řád

Jezismaria, akoby nestacilo, ze s tym blbne Kajan:-/

baci 29.8.2006 11:31

krásná je definice

krásná je definice svobody marxisty jako poznaná nutnost

Brouk Pytel 29.8.2006 15:57

Re: krásná je definice

Je to dokonce vůbec ta nejlepší definice :-)

baci 29.8.2006 11:30

jsem zastáncem

jsem zastáncem individualismu.Podle mně to nejlépe dokumentuje Tocqueville ,který nejprve zapomenut nyní objeven pro jeho názor na individualismus.Jen bych byl velmi opatrný se slovy ,že člověk je geneticky založen jako tvor sociální.Jen osobní postřeh hezké je používání všdecké -nevědecké toho jsem si užil dosti.Myslím si,že nejduležitější pro individualitu je pokora.

hezký den

doktor 29.8.2006 12:38

Re: jsem zastáncem

Milý Baci, my všichni v každodenním životě denně respektujeme nejnovější objevy chemie, fysiky, techniky, kybernetiky, matematiky, geologie, demografie, mediciny a mnoha dalších exaktních věd. Proč nerespektovat podobné objevy věd o člověku? Máte k tomu nějaký významnější důvod než to, že vám to nesedí? S polovinou schopností a hodnot, které budeme v životě uznávat, se už rodíme, a v tom se také vzájemně lišíme. O druhé polovině z velké části rozhoduje místo, ekonomický a sociální status skupiny (rodiny), do které jsme se narodili. Podle nových poznatků, získaných pokusy v USA, při každém svém "svobodném" rozhodování bereme podvědomě v potaz prospěch nebo újmu dalších lidí v bližším nebo širším okolí. Jsme rození altruisté. Odlišně se chovají jen někteří psychopati. Kde je tedy naše individualita a  svoboda rozhodování?

Rudolf 29.8.2006 16:18

Re: Re: jsem zastáncem

Skutečnost, že "beru v potaz prospěch nebo újmu dalších lidí" vůbec neznamená, že jsem altruista. Dokonce ani v tom případě, že bych tak činil podvědomě. Bylo-li by takové tvrzení pravdivé, pak soudruzi Hitler, Stalin , Mao i Pol Pot byli altruisty a to autor jistě nemínil. I závěr, že buď jsme altruisti, a nebo, chováme-li se odlišně, psychopati ,se mi jeví mimo. Nu a svoboda rozhodování spočívá v rozhodnutí se i se znalostí, že někomu mé rozhodnutí může prospět a jinému ne. Není člověk ten, který se zavděčí lidem všem.

AeroKarel 29.8.2006 11:28

No jo,

socany a konzervativce budou liberálové vždy škrábat. Tolik svobody přece člověku svěřit nelze. Ovšem, otázka zní: nemá-li tu svobodu rozhodování jednotlivec, kdo ji tedy má? O tom, že někdo rozhoduje těžko pochybovat. Kdo tedy? Stát, zastoupený ovčem svými jednotlivými "oudy" s jejich specifickými, ale méně viditelnými zájmy? Bůh, také ovšem zastoupený svými lidskými zástupci? Kdo tedy? Ten jednotlivec je ještě nejprůhlednější a nejuhlídatelnější jinými jednotlivci. U státu je to podstatně horší.

Kajan 29.8.2006 11:05

Hanák je vůl ! Dzp.

Skepticus Maximus 29.8.2006 11:08

Kajane, proč Vás zajímají jeho varlata a živočišný druh.

Nebo snad píše Váš věrozvěst Hayek, že to tak je se všemi kacíři? ;-D

doktor 29.8.2006 10:52

Autor jako všichni zastánci individualizmu nezná nic

o sociobiologii,  biologické a kulturní evoluci člověka,  etologii a dalších vědách o člověku. Jeho názor, že "Domnívat se, že principy práv jsou jen jakýmsi produktem společnosti, jeho kulturní dědictví založené na tradici, je zásadním popřením práv," je zcela nevědecký a zcestný. Je tomu přesně naopak: Člověk je geneticky založen jako tvor sociální se všemi důsledky. Neexistují samozřejmá, přírodou nám daná práva či svobody. Máme jen taková práva, jaká nám umožní komunita, v níž žijeme. Svoboda našeho rozhodování je geneticky i naším zařazením ve společnosti mnohonásobně omezena. Pojem lidských práv je proto uměle vykonstruovaný. Jako lidstvo procházíme jak biologickou, tak kulturní evolucí. Obě jsou proti sobě ve stále větším protikladu, jehož  zakončení bude bohužel pro člověka, možná i pro přírodu fatální.

hnědka 29.8.2006 10:54

Re: Autor jako všichni zastánci individualizmu nezná nic

"Máme jen taková práva, jaká nám umožní komunita, v níž žijeme."

Ano, stejne tak meli otroci jen takova prava, jaka jim dali otrokari. To ale preci neni argument pro to, ze je otroctvi spravne. Stejne tak neni spravne, aby stat zotrocoval sve vlastni obcany (at uz pomoci diktatury nebo demokratury).

Skepticus Maximus 29.8.2006 11:02

hnědko

je to argument proto, abyste se o svá "práva" starala, prala se za ně a nenechala si je brát ;-)

hnědka 29.8.2006 11:17

Re: hnědko

Kdo jako? Ci prava? Jedina relevantni prava jsou na zivot a na soukrome vlastnictvi. Vsechna ostatni "prava" (pravo na bydleni, na praci, na zdravotni peci zdarma, na sex se sousedovou manzelkou apod.) jsou vykonstruovane socialisticke nesmysly.

V. H 29.8.2006 11:22

Re: Re: hnědko

Ja chcem aj pravo na pridely mrkvoveho dzusu, a nikto ma neposlucha, smrk, smrk, brek.;-D

AeroKarel 29.8.2006 11:23

Re: Re: hnědko

R^

janabok 29.8.2006 12:26

Re: Re: hnědko

R^! ...

Karel H. 29.8.2006 12:50

Re: Re: hnědko

Proč je podle vás právo  na soukromé vlastnictví právo přirozené?To nechápu. Jedině snad že by to napsal Hayek. To bych pak pochopil, že to musíte hlásat jako slovo boží.

Vy tady něco prohlásíte za socialistické nesmysly a přitom podle mě vy tady vykřikujete akorát ultraliberální nesmysly a kdo z nás má pravdu?

hnědka 29.8.2006 13:03

Re: Re: Re: hnědko

Prirozena prava, narozdil od tech nesmyslnych jsou zalozena na zakazech - nesmis krast, nesmis vrazdit. Nic explicitniho po lidech nevyzaduji. Kdezto ta socialisticka prava (pravo na sex se sousedovou manzelkou) vyzaduji AKTIVNI nedobrovolnou sluzbu od druhych. A nevim, proc se ohanite Haykem. ;)

Opak prirozenych prav znamena, ze JE SPRAVNE krast a vrazdit.

V. H 29.8.2006 13:28

Re: Re: Re: Re: hnědko

Pravo v sebe implikuje MOZES, nie NESMIES, to o com hovorite su zakazy. A ked uz - NESMIES svojim zamestnancom platit menej ako minimalnu mzdu, NESMIES ich prepustit, kedy sa ti zachce - vidite, ako to ide?:-D

hnědka 30.8.2006 1:12

Re: Re: Re: Re: Re: hnědko

No a co kdyz s tim ten zamestnanec souhlasi, tak spatne? Zakaz propusteni a minimalni mzdy zpusobuji nezamestnanost. Tedy NESMIS pracovat :-P

Ty vase priklady jsou dost mimo, protoze vyzaduji, aby nekdo AKTIVNE neco nekomu platil. Zakaz krast a vrazdit nevyzaduje po nikom zadnou extra aktivitu.

Skepticus Maximus 29.8.2006 17:22

Re: Re: Re: Re: hnědko

Co je přirozeného na nesmíš krást a vraždit? ;-D

Naopak právo vraždit a krást je prosazováno v každé společnosti. Svatá prostoto.

hnědka 30.8.2006 1:10

Re: Re: Re: Re: Re: hnědko

Ale kym asi? Jen socialisty, kteri ani lidem nedovoli vlastnit strelne zbrane a moci se branit.

V. H 29.8.2006 11:20

Re: Re: Autor jako všichni zastánci individualizmu nezná nic

Otroci svoje otrocke postavenie a paramretre otrokarskeho systemu ako takeho nemali moznost zmenit. Vy tu moznost v demokrature mate, bud zmenou systemu /presvedcte ostatnych o  spravnosti svojich postojov/ alebo fyzickym opustenim miesta vykonu demokratury, ktora vam nevyhovuje.

hnědka 29.8.2006 11:38

Re: Re: Re: Autor jako všichni zastánci individualizmu nezná nic

Jinymi slovy - pokud ke mne prijdou dva cikani a reknou mi, ze jim musim odevzdat pulku majetku a pokud se mi to nelibi, tak se je muzu pokusit jednim hlasem demokraticky prehlasovat, nebo vypadnout nekam daleko, tak je to OK?

Obycejny clovek ma naprosto MINIMALNI moznost ovlivnovat chod statu, ktery funguje jako diktatura vetsiny.