24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

POLEMIKA: Šílený cyklista

Kamarádi z cyklistického sdružení KPO odpustí, že jsem si vypůjčil název jejich bývalé radotínské čtyřiadvacetihodinovky, ale snad mám trochu nárok. Ty rozježděné slimáky jsem z kola sundaval ještě několik dní, drží na rámu lépe než certifikované eurolepidlo a smrdí jak parta tchořů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pernica 7.8.2012 15:53

Milí diskutující

Čtu Vaše vesměs pravdivé a oprávněné stesky, ale přesně to popisuje autor v článku - chybí tolerance a ohleduplnost na všech stranách. Jsem taky vášnivý cyklista a "polykač" kilometrů a chci si to užít. Nechci aby se mi motali pod kola (cyklo)turist, bruslaři, kočárkáři a jiní pomalu a nevyzpytatelně se pohybující tvorové. Nechci, abych musel neustále sledovat, kde mne smete kdejaké auto. Takže coby "rychlocyklista" se necpu na cyklostezky (jsou budovány dle ČSN pro pohyb do rychlosti 20km/hod) a zároveň také nelezu na silnice první třídy. 2. třída už je na pováženou a jen v případě krajní nouze. Takže jezdím po okreskách 3. třídy. Nepletou se tam turisti a automobilový provoz je tam velmi mírný (za 30km potkám tak 3 auta). Ale hovada jsou mezi všemi zúčastněnými skupinami. Chodci se pletou do pruhu vyhrazeném pro cyklisty, cyklisti do pruhů pro chodce, cyklisti jezdí i tam, kde je to zakázáno (např. Průhonický park), chodci lezou tam, kde je pouze stezka pro cyklisty. A nejhorší jsou báby v šorcách - ty uznávají pouze přednost staršího :-)

J. Kadeřábek 7.8.2012 13:40

Autor článku říká, že

pan Štěpán Šafránek ve svém fejetonu přepíná a hodnotí situaci po výtce subjektivně, bez hlubší znalosti problematiky. Já tedy asi také nemám hlubší znalost problematiky, ale docela mě štve, když jdu s dvěma vnuky po turistické cestě (nejedná se o cyklostezku) a i když jsem velmi opatrný a celou dobu ty dva malé diblíky držím za ruce několikrát za vycházku se dostávám do velmi rizikové situace dík darebákům na terenních odpružených kolech, kteří zde jezdí naprosto bezohledně a s kopce rychlostí i 70 km/hod. Ne vždy jsou vidět a ne vždy mě varuje hluk jízdy. Při tom pěších je třeba o víkendech doslova plná cesta. Už jsem rezignoval na tuto vycházku a raději chodím po tamní silnici protože motoristé jsou daleko slušnější a riziko je tak menší. Jedná se o tzv. Líšeňské údolí v Brně.

K. Janovská 7.8.2012 13:01

Ještě psi

na které se trochu zapomnělo. Na vycházky i na běžky beru psa. Jest to inteligent dobře vychovaný, takže nikoho nekouše a neotravuje, na povel se zastaví a neplete se cyklistům a běžkařům do dráhy, akorát že v zimě běhá zásadně v běžecké stopě a nemůžu ho to nijak odnaučit - dobře ví, kde se mu nejlíp půjde a proč by se měl bořit vedle do sněhu, když panička pěkně jede. Ale někdy to trochu zachráníme, když běží přede mnou a zas to za ním upravím svýma běžkama.

Jinak článek je pěkný a vtipný a na turistických i cyklostezkách jak v životě - každý tak trochu omezujeme ostatní, s většinou se domluvíte, s někým ne. Ale ráda potkám autora volajícího "jedu vpravo kolem borovic!"

E. Pavel 7.8.2012 12:53

No jo...

Problém je v tom, že já, coby pěší turista bych se rád na procházce přírodou "kochal", vyfotil si zajímavou scenerii nebo přírodninu a pokud je nás na stezce víc, vždy se nějak vejdeme. Pokud bude dospělý skupince dětí ukazovat mraveniště a děti se nakupí tak, že stezku ucpou, tak holt chvilku počkám nebo je obejdu po trávě. Bohužel, panem Šafránkem popisovaní cyklisté musí stůj co stůj ujet svých x kilometrů a co nejrychleji, aby si pak mohli spočítat průměrnou rychlost a chlubit se kamarádům. ¨

Zatímco na silnici cyklisté (právem!) argumentují, že jsou ti slabší a auta na ně musí dávat pozor, na turistické stezce jsou v pozici toho slabšího chodci. A stejně jako v autě (na silnici, kterou sdílím s cyklisty) musím tak nějak počítat s tím, že mi cyklista uhne pod auto, protože má v cestě překážku, cyklista (na stezce, kterou sdílí s chodci) musí počítat s tím, že mu může pod kolo vletět ten chodec, protože je na cestě kámen nebo mu ujede noha.

M. Kosejk 7.8.2012 11:08

nemám rád cyklisty

To, co bylo napsáno, nic nemění na tom, že se dnes už nemůžu v klidu projít ani po odlehlé polní cestě, aniž bych musel uskakovat z cesty cyklistům - a to mi vadí. Pokud člověk musí v běžném životě neustále dávat na něco pozor, tak tyhle procházky po polních a lesních cestách jsou jedinou možností, jak zregenerovat mozek - to už ovšem neplatí, protože i na polních a lesních cestách se dnes musí chovat jako v běžném provozu, protože musím dávat bacha na cyklisty.

A když člověk ještě hodně řídí auto, tak má další důvod, proč nemít rád cyklisty. Pletou se pod kola, nedávají pozor - a když mi najedou pod auto, tak půjdu sedět já. Zrovna dneska: Rodinka přijíždí z pravé strany na silnici - a rovnou na ní najede ke kraji - aniž by si všimli, že tam jedu a v protisměru mám další auto. Cca 15 cm od stromu jsem skončil, když jsem dulp na brzdu a rval to na trávu, abych je nesrazil.

S. Landa 7.8.2012 17:14

Re: nemám rád cyklisty

Mně zase, coby tvoru neopouštějícímu město, leze na nervy staronová cyklistická záliba - jízda po chodníku. Pomalu není dne, kdybych se nedostal do konfliktu s nějakým kurýrem, či rekreační cykloblbem. Rohy domů obcházím dlouhým obloukem, protože již několikrát jsem se srazil s některým z těchto pitomů, kolikrát do mne najeli i uprostřed náměstí, jen se ani nenamáhali koukat na cestu, o účtech za čistírnu ani nemluvím.....

Nemám rád cyklisty.  

P. Podešva 7.8.2012 10:45

Mít na kole zvonek je povinost

To zaprvé.

Zadruhé bych rád znal nějakou radu, jak se zachovat k cyklistovi, který bez zvonku jede po chodníku, málem mě srazí a když se ho zeptám, proč nejede po silnici, tak na mě začne sprostě řvát.

Zatím mě napadlo jen takovýho propocenýho kreténa z toho kola zkopnout a rozbít mu preventivně xicht.

J. Slanina 7.8.2012 11:25

Re: Omyl - není (bohužel).

- povinná výbava kola zahrnuje oranžové odrazky na kolech, červenou zadní odrazku, přední bílou odrazku, oranžové odrazky na pedálech a dvě na sobě nezávislé brzdy; v případě snížené viditelnosti musí na kole být ještě červené (vzadu) a bílé (vpředu) světlo - odrazky z povinné výbavy může cyklista nahradit reflexními prvky na oblečení a obuvi; ZVONEK A BLATNÍKY NEPATŘÍ DO POVINNÉ VÝBAVY KOLA.

http://www.cyklistikakrnov.com/Bezpecnost/prava-a-povinnosti-cyklistu.htm

P. Podešva 7.8.2012 14:54

Re: Omyl - není (bohužel).

Zajímavé, máte pravdu,

nicméně pokud si dobře vzpomínám, kdy jsem se s vyhláškou seznamoval poprvé - to bylo ještě snad na základní škole, tak tam mimo Vámi uvedené byl i zvonek a brašna se základním nářadím na opravu. Nejspíš to na nátlak čínských lobbistů zmizelo. Co se týká blatníků, to bych nechal na tom kterém cyklistovi, jestli chce vypadat jako Svěrák z Obecné školy.

H. Faltejsek 7.8.2012 14:06

Re: Mít na kole zvonek je povinost

Proč hned násilí ? Mě narazil cyklista do kočárku s dítětem na chodníku. Když se sbíral ze země, tak místo omluvy vyhrožoval s pumbičkou v ruce. A neuhodil jsem ho, pouze jsem zavrávoral a omylem šlápnul do výpletu.

P. Podešva 7.8.2012 14:56

Re: Mít na kole zvonek je povinost

"s pumpičkou v ruce vyhrožoval".... To muselo vypadat kouzelně :-))))

R. Langer 7.8.2012 15:43

Re: Mít na kole zvonek je povinost

Možná by se to dalo považovat za ozbrojené přepadení... ;-)

J. Slanina 7.8.2012 10:26

Polykači kilometrů.

"Prvoplánově má jistě pravdu, někteří mladší cyklisté, řízeni pouze testosteronem a adrenalinem nekonají dobře a předpokládajíce u ostatních uživatelů značených tras stejné reakční doby, jako mají sami, tyto "pomalé geronty" ohrožují na zdraví, někdy i na životě. Dost o tom jako otec zří synů a strýc sedmi synovců vím. Pro pana Štěpána Šafránka mám v tomto oboru dobrou zprávu – ti chlapci z toho většinou vyrostou a zklidní se. Dost tomu napomůže sličné děvče, které pomůže výše zmíněné hormony nasměrovat jinam než do cyklistiky...." - píše autor.

Že z toho vyrostou? To mi už ale bude howno platné, když mi během svého dospívání stihnou zmrzačit vnučku.

BTW: Tuhle jsem se jednoho polykače kilometrů, když se mi zase chlubil, kolik jich o víkendu urazil, zeptal co že to po té dlouhé cestě všechno viděl. Prý to byla hrůza, ležely tam přes cestu stromy.

V. Fiala 7.8.2012 9:38

Jo, jo, je to tak.

Ač sám cyklista, vidím to docela černě. Viz dnešní ranní rozhlasová zpráva - stovky polámaných cyklistů v Jizerských horách. Kde jsou ty doby, kdy jsme chodívali "Libereckou stovku" a nepotkali jediného. Jenom doufám, že všechno tohle šílenství pomine, módním se stane něco jiného a věci se vráti do normálu. Ještě jednu poznámku: na chodníku jsem, co by cyklista, nevítaný, i když mnohdy trpěný, host. Tady tedy žádný zvonek, pouze trpělivost a ohleduplnost.

P. Podešva 7.8.2012 10:51

Re: Jo, jo, je to tak.

Na chodníku nemáte na kole co dělat. Na chodníku máte kolo vést.

O. Severýn 7.8.2012 11:09

Re: Jo, jo, je to tak.

Cyklista na chodníku je asi to samé jako řidič jedoucí 60 km/h v obci. Striktně vzato, je to prohřešek proti pravidlům, tečka.

Ale kdo nemá byrokraticko/právnické myšlení ví, že v obou případech záleží na okolnostech - místě, času, provozu na oné silnici nebo chodníku. Takže obojí se může pohybovat kdekoliv na škále "rozumná věc" až "naprostá bezohlednost".

Ale s tím, že cyklista na chodníku může být nanejvýš trpěný host souhlasím...

P. Podešva 7.8.2012 13:47

Re: Jo, jo, je to tak.

Zajímavý příměr, přijde mi ale naprosto nevhodný.

Spíš bych to přirovnal k tomu, když si někdo vyjede po cyklostezce na motorce, ohrožuje ostatní a ještě jim sprostě nadává. Po chodníku chodím proto, že tam není doprava a nevidím důvod, proč bych se měl neustále rozhlížet, jestli nejede nějaké hovado, abych stíhal zavčas uskočit.

O. Severýn 7.8.2012 16:07

Re: Jo, jo, je to tak.

Všechno záleží na tom, kolik lidí na tom chodníku je. Pokud se někdo snaží jet na kole rychlostí 30 km/h po pěší zóně v centru města v době, kdy tam je těsno i pro chodce, tak je to hovado a zaslouží si z toho kola skopnout.

Na druhou stranu třeba takováhle situace: Výpadovka z města, plný provoz, kamiony, minimální krajnice. Vedle toho chodník po kterém projdou odhadem dva lidi za den, žádný chodec v dohledu. Podle pravidel jako cyklista na silnici mohu, na chodník nesmím. Podle zdravého rozumu nejlepší co mohu pro bezpečnost svoji a všech kolem udělat je použít ten chodník. Když je prázdný, proč bych po něm nemohl jet, pokud pojedu s tím, že jestli se objeví chodec, tak se musím já, jakožto trpěný host, přizpůsobit...

Vím, že řešení téhle situace je jednoduché - nebýt tam jako cyklista, ale občas nelze jinak.

P. Khail 7.8.2012 9:29

Pan Klonfar

to napsal skvěle, jen doplněk - dnes už tachometr na běžky existuje, je to navigace. Nastavíte, vyjedete a po skončení běžkování odečtete ujeté kilometry. Pochopitelně se nejedná o navigaci motoristickou ale přístroj pro cyklistiku a turistiku.

M. Krátký 7.8.2012 9:24

Uhni vole, jedeme závod

Úzká polní cesta ( soukromý pozemek ) se vine naší chatovou osadou ve středním Posázaví, když se na ní potkají dvě auta, musí jedno z nich couvat až 300 metrů. Tolik úvodem - v posledním desetiletí je vše podstatně horší - nechtěně tudy vede i cyklostezka ( která původně a dle mapy vedla podél řeky, ale přes pastvinu - aby dobytek čtyřnohý neutíkal byla tato pastvina na obou koncí vybavena majitelem pastviny "šikanou", přes kterou byli cyklisté nuceni kolo vést po zadním kole - šikany nevydržely nápor cyklistického přesvědčení, ža cyklostezka je pro ně prioritou a tak obě šikany zbourali - majitel tedy šikany zrušil a pastvinu celou oplotil - cyklističtí šílenci si ale sebou začali vozit štípačky na pletivo - nekonečný příběh ) Nyní je tedy cyklostezka odkloněna přez naší osadu. Je to peklo - stovky šílenců, hltajících km se řítí těsně podél našich plotů, učiníš chybný krok z vrátek a je po tobě. A na řece je to to samé stovky šílených a opilých "vodák" celý den řvou jak je to krásné se takhle hned po ránu zmastit a plout dolů po řece, vrátit vypůjčenou loď a být in.

P. Boublíková 7.8.2012 8:52

Aniž byste chtěl

hodně jste na sebe prozradil těmi rozježděnými slimáky. Jen páchnoucí otravná překážka na cestě, nic víc.

Řekla bych, že pěší turisté mívají k živým tvorům a přírodě vůbec lepší vztah (jsou samozřejmě výjimky).

J. Koubek 7.8.2012 7:16

Názor

Mám stejné zkušenosti. Současné předpisy už ani zvonek nevyžadují. Pro mne nové je hlášení směru jízdy podle význačných bodů. Použiji.

P. Hlosta 7.8.2012 6:17

Do lesů raději s flintou!

Za mých mladých let by jel na kole do lesa jen blázen. Takže turistické stezky, označené barvami a zanesené v mapách, byly chápány jako ty, které slouží pěší turistice a pro ni byly i značeny. V zimě pak pro svou neschůdnost pěšky, byly používány běžkaři, pokud bylo dostatek sněhu.

Dnes je jiná doba. Nejen mladí, ale i starci lítají lesem jak postřelená zvěř na svých velocipedech. Nejednou mě překvapilo na houbách, když jsem vykročil z mlází na lesní stezičku(!) a málem se srazil s cyklistou. Potkat v lese motorkáře není také nic neobvyklé. Ti ale aspoň jsou slyšet na hony daleko. V předjarní procházce lesem mě občas překvapí, že jinak nepřítomný sníh leží na turistické stezce a běžkař na mě vztekle řve, ať uhnu.

Marné je hledat kousek lesa, kde není provoz cyklistů, motorkářů, případně psích spřežení a to i bez sněhu. Pěší turistika se navíc omezila na přijetí k lesní cestě autem a odtud pěší procházka v bezpečném okruhu. Hajní patrně vymřeli a zdivočelé dřevorubce nikdo nehlídá. Lesní zvěř zdobí bohaté stoly podhorských hospod, což je spíše klad doby, než mínus. Výtěžek z opatrování a ochrany zvěře však nejspíš sklízí jiní, než lesáci.

Zbytečné však lkát, protože jak jsem se dávno už přesvědčil, civilizaci nezastaví nic. Kolik lidských sídel svým oplocením brání dnes už zvěři v migraci, beton, asfalt, ve vsaku vody, kolik koryt řek už zregulováno, aby nedělalo meandry a vodu co nejrychleji odvedlo do potopou ohrožených míst. Satelitní městečka, fabriky na zelené louce, i honosné rezidence na dříve obdělávaných polích nahrazují ony dávno požadované a nezřízené remízky, které měly být ochranou proti erozi půdy a proti záplavám bahnem vesnických domů a ulic i k udržení zvěře a hmyzu v krajině.

"Blbý pták, co kálí do vlastního hnízda" a blbost v dnešní době kvete. Proto jezděte do hory na kole a motorce. nejsou tam dopravní značky, takže podle pravidla silnějšího má přednost člověk před zvěří, cyklista před pěším, motorkář před cyklistou. Nejsilnější ten s flintou.

M. Baloun 7.8.2012 10:06

Re: Do lesů raději s flintou!

kde proboha žijete a berete tyhle zkušenosti ?

R. Langer 7.8.2012 15:48

Re: Do lesů raději s flintou!

Za vašich mladých let do lesa na kole nikdo nejezdil, protože takové kolo bylo nedostatkové zboží, čekalo se na něj léta a stálo majlant... :-P

P. Havlicek 7.8.2012 5:58

Jo jo...,

Už moje mamka říkávala - "...dej bacha..., nejhorší na silnici jsou šajskolečkáři..." :-)

Š. Šafránek 7.8.2012 0:53

Cyklohumor

Dobré časné ráno. Jsem rád, že na můj lehce provokativní článek zareagoval někdo tak slušný a se smyslem pro humor. Jistěže jsem v textu (jak píšete) "přepínal a hodnotil situaci po výtce subjektivně", ale nikoli "bez hlubší znalosti problematiky" - milovníků bicyklu mám mezi přáteli i v rodině dost; já sám pochopitelně také na kole sem tam vyrazím. Zkrátka jsem vypíchnul nešvary onoho druhu cyklistů, který jste ve Vašem polemickém článku sám definoval, a protože se jednalo o fejeton (nikoli reportáž), nemám s onou subjektivitou a snad i mírným přeháněním žádný problém. Nicméně odhlédnuto od zvoleného žánru na poselství svého článku, totiž že s masovým přesunem cyklistiky na turistické cesty přišli turisté o bezstarostnou idylu při výletování, stoprocentně trvám. V každém případě si vážím Vaší vtipné a kultivované polemiky a přeji Vám spoustu dalších kilometrů ujetých na kole i na běžkách.