29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

POLEMIKA: Cesta do ruského chomoutu?

Aston napsal úvodník, v němž využil dostavbu jaderné elektrárny Dukovany jako příklad toho, že Česko opět leze do ruského chomoutu. Nesouhlasím, a nejen kvůli paralele s Finskem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 11.4.2021 14:27

Otázka zní úplně jinak. Umí Rusko dodat jadernou elektrárnu včas a za dohodnouté níklady? Více méně umí! Umí to Američané a Francouzi? NEUMÍ!

V důsledku nepověšení zelených na větrníky ja jaderný průmysl devastován do té míry,že již není schopen dodat jadernou elektrárnu.

viz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_Nuclear_Power_Plant

https://en.wikipedia.org/wiki/Flamanville_Nuclear_Power_Plant

https://en.wikipedia.org/wiki/Flamanville_Nuclear_Power_Plant

Zdvojnásoébení doby výstavby, ztrojnásobení nákladů a elektrárny pořád neběží...

V. Novák 11.4.2021 16:23

Západní jaderný průmysl.

V Rusku, Indii nebo Číně nedostali Zelení příležitost jaderný průmysl ani jaderné školství zdevastovat.

M. Hoblík 11.4.2021 9:06

Člověk musí být hodně zkrácený na rozumu, aby napsal takový článek!

P. Han 11.4.2021 9:41

Možná v tom je vaše mentální nedostatečnost. Přestože bych ruskou účast nevítal, jsem schopen pochopit argumenty.

J. Svoboda 11.4.2021 13:22

Já v tom cítím to komunistické - ruce pryč od ..., nedrážděte hada bosou nohou, ...

Pěkný den.

R. Langer 11.4.2021 18:04

Ty cítíš leda houno, Hnusný dne, protože jediné co znáš jsou bezargumetační kydy. :-P

J. Vlček 11.4.2021 18:46

R^R^R^

L. Novák 11.4.2021 19:41

;-D R^ !!

R. Langer 11.4.2021 18:05

A co teprve takový komentář! ;-D

K. Gaman 11.4.2021 2:02

To je paradox, všude se stále omílá nebezpečí, které by nám od Ruska hrozilo, kdyby zakázku na dostavbu Dukovan dostal Rosatom, ale že máme v obou jaderných elektrárnách ruské reaktory VVER, se jaksi nikdo nezmiňuje.

J. Vlk 11.4.2021 8:18

Jen pro informaci. Tlakové nádoby vyráběly české firmy, na základě původní ruské dokumentace. Dnešní výrobu reaktorů III+ zvládá jen několik zemí. Výroba si vyžaduje extrémní vybavení, ohřívací pece, jeřáby, svářečky a hlavně kovací lisy řádově výkonu 14 tis. tun. Lis menšího výkonu byl ve Vítkovicích. Ani USA nemá tak velká zařízení (asi jen 8 tis. tun), proto si komponenty nechávají vyrábět v japonských kovárnách (KOBE) nebo v Jižní Koreji. Výroba a transport velkorozměrového zařízení zůstává jako zajímavé téma ovlivňující výstavbu JE.

V. Novák 11.4.2021 16:21

Rusko zjevně kapacity má, když dokáže zprovozňovat každoročně 1-2 bloky s reaktorem VVER 1200. Pro Rosatom je to už sériová výroba, zatímco pro konkurenty (snad s výjimkou z tendru už vyloučených Číňanů) je to výroba kusová.

Navíc velmi zdlouhavá a pravidelně provázená problémy. Někdy takovými, že vedou ke zrušení části (Areva v Olkiluoto) nebo celé (Westinghouse v Summer) objednávky.

V. Petr 11.4.2021 21:51

R^R^R^

J. Kouk 10.4.2021 18:17

Když by Rusko nabídlo akcie Rosatomu Německu, co myslíte? Já se domnívám, že by Německo přijalo. Rusko za Jelcina připravovalo společný Rusko USA podnik na těžbu ropy a plynu v Rusku... Putin to zatrhl...

V. Novák 11.4.2021 16:27

Protože Rusko takové společné podniky nepotřebuje.

Stejně jako nepotřebuje přizvat Německo do Rosatomu.

Rusko naopak cizí podíly v ruských podnicích vykupuje - jako Siemens ve výrobě vysoce výkonných plynových turbín. A nebo cizí podniky nakupuje tam, kde mu to vlády nezakáží. To mu umožňuje stát se stále soběstačnějším a vůči sankcím odolnějším.

J. Ptáček 10.4.2021 14:29

SSSR zřídil u nás na Jáchymovsku tábory nucených prací pro cca 50.000 našich lidí a fakticky nám v létech 1945 až 1990 ukradl téměř 100.000 tun uranové rudy. Arogantně tvrdil, že to zabavil. Ale my jsme přece nebyli spojenci nacistů, naopak naši lidé bojovali jak na východní, tak také na západní frontě. Tak jakápak válečná kořist. Kdyby aspoň autor zmínil, že teď jsme závislí přesně na tom ruském uranu, který nám předtím SSSR (Rusko) proti všem pravidlům slušného chování ukradl. A který tisíce našich občanů zaplatilo životy.

P. Černý 10.4.2021 15:17

A víte, Ptáčku, že SSSR už neexistuje?

Mimochodem, spojenci nacistů jsme rozhodně nebyli. A přesto našimi předky vyrobené zbraně zabíjely civilisty a spojenecké vojáky na východě i na západě.

V těch 50. letech se děla spousta násilí a krutostí, jejichž oběťmi byli ne jen mimo jiné, ale naopak především, obyvatelé někdejšího SSSR. V tom poválečném chaosu mohlo to naše volání, že jsme nebyli spojenci nacistů, zvláště když někdo shlédl záběry masově hajlujících Čechů, poněkud zapadnout.

Nenávist by neměla jít až za hrob. Je to tak lepší.

J. Ptáček 10.4.2021 16:55

S nenávistí máte úplnou pravdu. Ale sebrat svému spojenci, rozbitému a okleštěnému Československu (Podkarpatská Rus) téměř to jediné co má po válce větší cenu, to už přesahuje meze chápání. Pak se divíme kolik je tu rusofobů. Vždyť USA nám za ten stejný uran nabízeli vybudování dálniční sítě plus krytí státního rozpočtu po dobu desíti let. Je jasné, že Rusové byli mnohem postiženější, než USA. Ale jakési džentlmentství k maličkému spojenci by být mohlo. A co se týče našich zbraní, které zabíjely civilisty, je poctivé dodat, že ruská ocel, měď a hliník zabíjely především obyvatele SSSR (dodávky nacistickému Německu).

L. Novák 10.4.2021 17:17

A co to má společného s výstavbou jaderné elektrárny pro mírové účely?

(Já taky zažil 21. srpen 1968, ale Brežněv už se vaří v pekle... ;-))

L. Novák 10.4.2021 22:39

P.S.: Jedna drobná, ale podstatná maličkost. Vladimíra Uljanova - Lenina poslalo a financovalo jeho návrat do Ruska Německo s nadějí, že Lenin pomůže úhlavního nepřítele Německa - carské Rusko - rozvrátit... No a podařilo se. Jak to pak celé dopadlo, už snad všichni víme...

Dnes je zase Německo vůdčím státem EU "v boji proti změnám klimatu". A mám nepříjemné tušení, že to je takový "Lenin 2" šířený Německem po celé EU... :-P Tentokrát to ale vypadá, že to dělá spíš z blbosti než ze zlého úmyslu.

A. Renjascu 10.4.2021 21:45

S Podkarpatskou Rusí máte pravdu, byla to svinarna, ale nezapomeňte, že byla součástí Československa a připojená ke slovenské části a dnes nepatří Rusku, ale Ukrajině. Jinak starší ročníky tam na nás dodnes s láskou vzpomínají. A pokud jde o uran, tak USA zažili něco podobného, když Clintonovci prodali kontrolu nad uranem v USA Rusku. Oba za to dostali pěkný uplateček, Clinton přímo půl milionu dolarů za osobního potlesku Putina a nadace Clintonových 150 milionů dolarů po podpisu smlouvy.

J. Uzel 11.4.2021 1:37

Mj i díky tomu uznal SSSR náš nárok na Sudety. Anulace Mnichovské dohody nebyla tak úplně automatická a z toho hlediska a hlediska válečné kořisti bylo území Sudet prostě Reich.

Z. Lapil 11.4.2021 9:21

Džentlmenství je buržoazní přežitek.

V. Novák 11.4.2021 16:45

Podkarpatskou Rus věnoval Stalin Ukrajině, když ten umělý slepenec vyráběl - stejně jako jí věnoval Halič a Severní Bukovinu. Novorossiju jí věnoval už Lenin.

Takže nevím, jakou souvislost vidíte mezi Zakarpatskem a Ruskem.

Škoda, že se pomajdanská Ukrajina ve své deklarované snaze o "desovětizaci" a "debolševizaci" omezuje na odstraňování pomníků a přejmenovávání ulic a nezbaví se bolševických dárků...

D. Černá 11.4.2021 9:49

Typický argument mentálně postižených fanoušků Ruska. Rusko není SSSR. ;-D

Jo a Brežněv byl prej Ukrajinec, to také s oblibou dodávají obhájci okupace v 68.

J. Sedlář 11.4.2021 10:08

Tak je rusko SSSR nebo není? Poslali němci Uljanova s vagonem peněz dělat revoluci nebo ne? Jste momentálně zvostalá?

D. Černá 11.4.2021 11:27

Nešaškuj narudlý noku a nezkoušej mě z historie. Rusko je horší než SSSR.

J. Sedlář 11.4.2021 12:26

Netykejte mi soudružko, na VUML sem nechodil, svazák taky nebyl, husy sme spolu nepásli a na kurník za vama nelozím. Tak nevím kde bysme se mohli potkat, abyste mě mohla tykat.

Tož pokáď je to jak píšete, pak je Germanistán se čtvrtou říší (EU) horší než třetí říše, ni?

D. Novák 11.4.2021 13:45

Současná protiruská rétorika z tebe demokratku všehomíra neudělá. Ovšem ohledně historie bys mohla něco málo nastudovat, jinak ze sebe budeš i nadále dělat hlupáka.

R. Langer 11.4.2021 18:07

Jistě, bruselouši... :-P