16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

PO MDŽ: Ohlédnutí za vynikajícími ženami

Když už byl ten Den žen - jednou zamyslet nad vynikajícími a dnes zcela zapomenutými ženskými?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Princ 9.3.2023 21:04

Pečlivý výběr germánských nebo germanisovaných jmen je pokusem autorky resuscitovat Brünn ?

H. Rybnická 9.3.2023 22:08

????? už vážený pan spoludiskutující někdy něco slyšel o matričních záznamech?

P. Dvořák 10.3.2023 12:02

Já se narodil v Böhmen und Mähren, a přesto se jmenuji Dvořák. A naše široké příbuzenstvo má v matrikách jména jako Říha, Jahoda, Dvořák, Adamec, Valha, Ouhrabka, Vobořil a pod. A to, prosím, hranice Sudet leží pár metrů za katastrem města. :-)

H. Rybnická 10.3.2023 12:31

A co tím chcete říci, pane Dvořáku?

Pokud se někdo narodil v polovině 19. století v Brně tak se narodil v rakousko-uherské monarchii. POkud děvčátku dali rodiče jméno Elisabeth, možná po císařovně, (zdrobnělina Lili) tak se jmenuje Elisabeth a ne Alžběta. Pokud se pozdějí divka provdala za pana Czecha, tak se i nadále jmenovala Elisabeth Czech a ne Alžběta Čechová. Ostatně o historických ženských osobnostcch se i tak najde velice málo, a pokud tak jedině pod jménem Lily Czech, nosila jméno přesně tak celý život.

Ostatně i naše široké příbuzenstvo má obdobné zkušenosti. Jen trochu jinak: Prababička se jmenovala Hrdlicka , další Wewerka, tuhle mne někdo pořod radoby chtěl nějak svázat se "Sudeťáky" a oslovuje mne Frau Ribnitzki . Musím se vždycky trochu usmívat. Takto se rodiné jméno psalo už v 17. století - na české vesnici.

Ostatně stejné tvary se najdou hromadně ve Vídni.

Tak co jednoduše respektovat zvyklosti našich předků?

J. Jurax 10.3.2023 14:59

Ehm ... tuhle mne někdo pořod radoby chtěl nějak svázat se "Sudeťáky" a oslovuje mne Frau Ribnitzki, pravíte doslova.

Nuže, já to nebudu, já používám"Frau Rybnitzky" ... :-) ... což je možná německá forma Vašeho jména, vzhledem k tomu, že deklarujete, že žijete v Germánii, celkem případná; ačkoli ovšem se tam můžete psát i Rybnicky. A to Frau - jestli jste Fräulein, tak se hluboce omlouvám.

No a svázat se Sudeťáky - to se některými svými zde publikovanými názory svazujete sama.

H. Rybnická 11.3.2023 0:12

Krajanský spolek pane Juraxi, tedy to co nazýváte "Sudeťáky" je legální svaz, dokonce podporovaný vládními orgány SRN. Asi něco, co přesahuje Vaše možnosti představivosti. Ostatně řada historických památek a jejich renovace, jako i kulturních , akcí v rámci vztahů k Česku by bez tyto lidi nebyla, ostatně všechno dobrovolnicky. Však vidíte jen ty ženské co jsou dnes zapomenuty.

Osobně: Všechny tyto formy e v rodinném příjmení nachází - tedy v ptůběhu asi 300 let.

J. Jurax 11.3.2023 1:29

Ehm ... ono svázání se sudeťáky nevyvozuji je z této diskuze, nýbrž z mnohých Vašich názorů, jež jsem byl v průběhu času zde zaznamenal.

A Krajanský spolek - máte-li na mysli Sudetendeutsche Landsmannschaft, pak to radši nekomentuju. Ještě furt vyznávají svých 20 bodů?

P. Dvořák 9.3.2023 19:41

A co Magdalena Dobromila Rettigová? Pravda, pomník má v Litomyšli. To je ŽENA!

Jinak bych mohl seznam doplnit, ale to, že v Brně není po žádné významné ženě nic pojmenováno, jak plyne z komentářů, by se měli stydět. To u nás v Turnově máme např. ulici Abigail Horákové. Kdo to je, vygůglíte.

H. Rybnická 9.3.2023 20:03

Významná současná spisovatelka to komentovala slovy "i žárovka má v Brně sochu2.

P. Dvořák 10.3.2023 12:03

I kráva má v Brně horu! ;-D

H. Rybnická 10.3.2023 12:39

A zase by mne zajímalo, jak to myslíte. Asi řadíte i významné ženy pod pojem "kráva"už proto že se Vám osobně jistě nikdo nevyrovná. No chtěla bych vidět, jak byste Vy ve válce vydupal ze země mohutné sbírky a zřídil - v podmínkách prvních let 20 století, bez jakýchkoli technických pomůcek - vývařovnu a nasytil denně až do 700 dětí.

Spisovatelka prostě prohlásila, že i žárovka má v Brně sochu, jen žádná z ženských významných osobností Zcela pravda to není. paní Steyskalová má pamětní desku a je po ní dokonce pojmenována ulice. Ovšem je to spíše osobnost patřící k české kulturní společnosti, kdežto ty židovské nebo dokonce rakousko-uherské -na ty se prostě- co chlapi - díváme shora. Krávy, prostě.

Už proto je dobré. že je takový jakýsi pamětní den.

P. Novotný 9.3.2023 18:20

V Brně jsme už dávno měli mít letiště Ernsta Macha (aerodynamik, rychlost zvuku je Mach 1), přehradu Viktora Kaplana (turbína) a nové nádraží by se mělo pojmenovat po největším logikovi všech dob Kurtu Gödelovi, jehož nejlepším přítelem po emigraci do USA byl na Princetonu Einstein. Nikdo jiný než Gödel by nedokázal logicky zdůvodnit, proč se o přesunu nádraží diskutuje už přes sto let ;)

V. Církva 9.3.2023 18:55

To souhlas, Mach a Kaplan jsou velikáni. Nic proti zmíněným ženám, ale takových žen a mužů bylo našem území hodně, ať už českého nebo německého původu. Neznám ani ty české. Mach a Kaplan to jsou veličiny.

H. Rybnická 10.3.2023 12:52

Viktor Kaplan byl rakouský inženýr, v Rakousku se narodil, žil a zemřel. Pro své objevy a pokusy dostal v Brně prostor u rovněž rakouské, německojazyčné firmy Heinrich Storek, bez této podpory by neuspěl. Rodina Storkova byla "odsunuta", její továrna znárodněna (Šmeralovy závody) a dnes zpustla.Potomci žijí v SRN.

Funkční turbiny se většinou nacházejí v zahraničí. Bysta Viktora Kaplane se nachází před technickou univerzotou v Brně.

J. Jurax 9.3.2023 14:38

Čest jim a sláva.

Nicméně vynikly převážně v umění, případně charitě či sociálnu. To neumenšuje jejich velikost - vesměs žíly v době, kdy bylo pro ženu velice obtížné získat technické či přírodovědné vzdělání, natož se v něčem takovém prosadit. Nicméně - svět samozřejmě posouvá kupředu věda a technika.

Mimochodem - nezmínila jste se, kolik dotyčné výjimečné ženy měly a vychovaly dětí.

H. Rybnická 10.3.2023 13:06

Pane Juraxi, pokud manželé nemají děti, má to zpravidla příčiny různé. Tedy pro muže jako Vy je taková manželka zřejmě nic moc.

Ošem pro ženskou jako já je již představa, že se v průběhu první světové války podařilo zahájit akci mohutných sbírek a vytvořit "vývařovnu" pro denně 700 dětí už něco jiného.

Ale prozradím Vám konec dětské školky v Lužánkách. V dubnu 1919, tedy po vzniku Velkého Brna připojením 28 českých vesnic v okolí, přišel příjemný pán- úředník, a všechno si pečlivě a dlouho prohlížel. Za několik dalších dnů došel městský příkaz, vše okamžitě vyklidit, místnosti se potřebují pro spolek "Sokol".

J. Jurax 10.3.2023 14:41

Ehm ... z čeho račte soudit, že pro muže jako já je taková manželka zřejmě nic moc? Navíc nerozlišujtete, zda taková manželka děti mít nechce nebo nemůže.

Mimochodem, jak moc by pro Vás byl muž, jenž děti mít nemůže? A jak moc muž, jež děti mít nechce?

H. Rybnická 11.3.2023 0:14

Pane Juraxi, mohu se jen pousmát. Přece vztah mezi muže a ženou nedefinujeme předem dotazníkem. Vy ano?

J. Jurax 11.3.2023 1:16

Usmívejte se. Nicméně Vaši odpověď nějak nechápu. Jaká definice s otazníkem? Nebo zase nějak rafinovaně odkláníte, abyste nemusela odpovídat?

M. Valenta 9.3.2023 12:51

Nic proti těm dámám. Nebyl by ale vhodnější titulek Po MDNŽ?

I. Širůček 9.3.2023 11:44

A když tak nad tím vzpomínám, největší zásluhy si ženské hnutí získalo v USA prosazením prohibice! Kde by dnes byla mafie bez jejich angažovanosri!

Já vím, ony to "myslely dobře", to jen ti hajzli chlapi to nepochopili!

J. Jurax 9.3.2023 17:26

Ano!

Tyhle dámy si zaslouží pomník! Mafiáni to rádi zasponzorují.

I. Širůček 9.3.2023 11:39

Jasně, já jsem si vždycky (zjevně) myslel, že děti jsou nadějí národa. Tady jsem se poučil, že ty nejlepší ženy z nejlepších se mají na své děti "vykakat" a věnovat se kariéře! Jistě, budoucnost lidstva podle autorky je v tom, když se výchově dětí začnou věnovat muži! Tak to má být,tak je to správné!'

H. Lukešová 9.3.2023 10:56

Pěkný a informativní článek.

V. Církva 9.3.2023 7:10

Tak o umění a ženskou emancipaci se moc nezajímám, v Brně a na Moravě žili i další ženy a muži německého původu. Třeba Michael Thonet, Jindřich Wankel a další.

L. Harvánek 9.3.2023 9:01

Tak tady je to úplně o něčem jiném.

P. Han 9.3.2023 9:09

O čem?

I. Širůček 9.3.2023 11:45

O lejnu, vy jste to nepochopil?

J. Jurax 9.3.2023 14:17

Když přímo Brno, tak třeba Viktor Kaplan.

P. Han 9.3.2023 16:27

Kaplan byla žena! ;-D