20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

O BRUTALITÉ: Zlo je lidské dílo (2)

S primitivní účelností násilí a kořistnictví, posvěcenou postupně místními a skupinovými morálkami, obyčeji a zvyklostmi, se od pradávna neshodovaly představy o správnosti takového počínání. Silných, mocných, výbojných a násilnických jedinců totiž vždycky bylo přece jen podstatně méně než lidí ukřivděných a oloupených, takže si někteří ublížení lidé začali klást otázky, zda je takové počínání správné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 9.9.2022 19:08

Cituji z článku: "... lidé jsou při vymýšlení a páchání zla mnohem vynalézavější než při konání dobra. ..."

Komentář

Člověk má mozky dva: ten starý, přežívající z doby zvířecí. A na něm má mozek nový, čili neokortex.

Inteligence je to, co slouží (i člověkovi) k přežití v daném prostředí. Nejen člověkovi. Reflexivní inteligence slunečnic slouží k natáčení rostliny zadní stranou ke slunci. Je to jakýsi regulátor, kterým začínají inteligentní projevy živého organismu.

Již v 60 letech minulého století napsal americký psycholog Cohen: "Že lidský mozek je nástrojem myšlení, je spíše jen školní propaganda. Lidský mozek (jako zdroj vyšší inteligence) je především nástrojem přežití. "

Závěr: Člověk s vyšší inteligencí, tedy může být i větší sviní! Ale nemusí.

O. Hein 9.9.2022 21:29

V podstatě potvrzujete obsah mé úvahy.

J. Jurax 9.9.2022 22:25

Člověk s vyšší inteligencí tedy může být i větší sviní! Ale nemusí.

Toť geniální! Hodno Švejka nebo Cimrmana ... :-)

L. Harvánek 9.9.2022 10:05

Ono to v biblickém příběhu dopadlo trochu jinak. Adam s Evou po snězení ovoce poznání nepoznali co je dobro a co zlo, ale byli z ráje vyhnáni. Protože sice v ráji měli svobodu (rozhodnout se, zda vydaný zákaz dodržet či porušit), ale také odpovědnost (což si dnešní lidé nechtějí moc připouštět) za své činy. Selhali a museli nést důsledky (nejen vyhnání, ale i ztráta nesmrtelnosti). Neznámý malíř to vyjádřil v polovině 18. století freskou v postranní kapli kostele sv. Kunhuty v NMnM. A ještě přidal citát: Skrze hřích smrt (Rom. C. 5, V 41) a přidal komentář: Skrz jedno zakousnutí nás k umírání nutí.

J. Jurax 9.9.2022 22:34

Protože sice v ráji měli svobodu (rozhodnout se, zda vydaný zákaz dodržet či porušit), ale také odpovědnost (což si dnešní lidé nechtějí moc připouštět) za své činy.

No, svoboda dodržet či porušit svrchu daný zákaz, přičemž za dodržování jednoho budou milovat, kdežto za porušení jej drasticky ztrestají je taková zvláštní. Přijde mi to trochu jako definice "svobody" v diktatuře.

A ta odpovědnost byla pouze pasivní - z vyšší moci následoval tvrdý trest.

M. Vaněk 9.9.2022 7:17

Problém je i v tom, že tzv. cnosti jsou relativní, a dav manipulovatelný... I proto nikdy nenastane onen vysněný Ráj, jelikož je lzo tak snadné, rychlé a podmanivé, nic nepožaduje, a jen nabízí, dává, zvýhodnňuje, a dokonce i "dobří" lidé mu po čase podléhají, neboť není nic snažšího než nechat se nést po proudu. Dnes a denně vidíme kolem sebe ty, kteří hlásali Pravdu a Lásku, aby po uvelebení v teplých křeslech na vrchou pyramidy otočili, a kázali Lež a Nenávist, která rozeštvala davy oddaných a vhlížejících, jež bez nejmenšího odporu, netuše, jak jsou manipulováni, přeprogramovali ze dne na den své postoje, zapomněli na původní ideály, a bezmezně následovali své vůdce do pekel. Výsledky se ještě nedostavily, ale nejsou už daleko, a pak zase budeme hledat viníka, na kterého bychom hodili svou zbabělost, a tím mohli ze sebe setřást i svou vinu. Cesta ven z pekla existuje, je ovšem těžká a plná protivenství, ale určitě není pro všechny najednou, není snadná a pohodlná jako cesta Lži, není možné ji darovat ani zaplatit, či dokonce vnutit, jak si pomatenci namlouvají. A ty, kteří ji nastíní, často končí na křížích a hranicích - nekonečný koloběh zoufalství a zmařených nadějí.

O. Hein 9.9.2022 13:46

Vysvětlování pojmů mravnost a ctnost by zabralo hodně prostoru. Proto jen stručně: mravnost je ucelený soubor těchto pozitivních povahových vlastností (ctností): moudrosti, uvážlivosti, spravedlivosti, poctivosti, slušnosti, skromnosti, střídmosti, zdrženlivosti, uměřenosti, uvážlivé odvahy, lidskosti, laskavosti a soucitnosti. Izolovaná ctnost bez podpory ctností ostatních se snadno stane nectností - např. skromnost se může transformovat v lakotu, uvážlivost ve zbabělost, soucitnost v hloupou shovívavost ke zločincům atd. Pokud tedy ctnosti izolujeme, jsou relativní, pokud je pojímáme v komplexu, jsou po celá tisíciletí neměnné, protože jejich pojetí bylo ve starověku stejné jako dnes.

J. Krejčová 9.9.2022 16:06

Váš příspěvek se mi líbí. Asi proto, že jsem si pojem "dobrý člověk" nedokázala takto definovat. Ale co ta moudrost, pane Heine? Může být nevzdělaný člověk s IQ 80 bodů moudrý? Osobně si myslím, že ano.

O. Hein 9.9.2022 17:34

Máte pravdu. Moudrost nemá s inteligencí a vzdělaností nic společného, zvláště je-li podepřena ostatními ctnostmi. Mnozí zločinci totiž měli vysoké IQ, leč neměli žádnou ctnost. Trvá to stále. "Mnohoučenost nenaučí rozumnosti." (Hérakleitos). Je ovšem pravdou, že určitý druh vzdělanosti (speciálně filosofické) umožňuje lidem posunout se na vyšší stupeň moudrosti, kterým je pochopení zákonitostí a smyslu lidského života. Buddha tomu říkal "Probuzení".

J. Krejčová 9.9.2022 19:51

Děkuji.

R. Langer 9.9.2022 5:46

Prostě, chcete naznačit, že lépe už bylo? ;-D

T. Diblík 9.9.2022 7:51

Většina z nás cítí, že když se žije podle návodu proč bychom nehodovali, když nám lidé půjčují, nebo nám je to jedno, na nás to neplatí, my si dáme zahrát ... nežije se lépe.

T. Diblík 9.9.2022 7:52

Teda doufám.