23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
fdgfdgdf 9.2.2006 14:36

Do tramvaje se naskakovalo stejne jako do vlaku.

Do tramvaje se naskakovalo stejne jako do vlaku. Dohanet ji, ve smeru jizdy, totiz skoro nelze.
Najednou clovek citi, ze ji nedobehne a kdyz se vcas nepusti, skonci pod koly....
Tosh 4.2.2006 2:11

Vecnost

A vzdy mi pripadalo, ze tu budou porad...Protoceni kol pri rozjezdu, nekolikere nepravidelne odfouknuti, zaber a uz to jelo...Rytmus...Vune...Vibrace..Zrychlujici se klepani pri prejezdu kolejovych spoju...Vyhybky...Ten stroj zil...
Tosh 4.2.2006 2:05

Depo

Deda byl "kotlar"...Tedy ne zeby lital v P51 za valky, ale delal v Nymburce v lokomotivnim depu kotlare.  Krome jineho to znamenalo vytloukat vodni kamen z kotle apod. Prima prace...
Ale je fakt, ze na parni lokomotivy se zapmenout neda, i kdyz to znamenalo spinave obleceni pri jakemkoli dotyku cehokoli uvnitr i vne vagonu, slzici oci od letajicich sazi  a nepohodlne sezeni na drevenych lavicich v osobaku..:)
o´hafra 6.2.2006 12:31

Re: Depo

A jak bylo nádherné večer či v noci stát u pootevřeného okýnka vlaku a poslouchat píšťalu a dívat se na pruhy, které jiskry malovaly do tmy!
Mysch 3.2.2006 16:36

lokomotiva nemohla pálit podřadné palivo

o tom tu nikdo nemluvi, to bylo pro domacnosti,
ale briketama, ani kostkou se tam netopilo. nejvejs tak jemnej orech.
Čumil 3.2.2006 18:29

No, Myschi, nevím, čím to v těch mašinách topili,

ale žádný antracit to nebyl. Vypadalo to a v kotlích smrdělo spíše jako mostecká povrchová kostka s mourem 1:1...  Kdepak ořech!
Dobrý večer a hezký víkend!
Mysch 3.2.2006 19:42

brejvecir cumile,

ne, antracit, ani ostravske cerne to nebyly. ale byl to jeste poctivej mosteckej orech. on ten antracit by asi ty kotle propalil. nebyly na nej staveny.
nam jednou privezli misto uhli ostravske kaly. a to byl pruser, napejkalo se to mrcha na samot.
Mysch 3.2.2006 16:12

Nene, pánové - bývala to špína, smrad a beznaděj

a bylo i hur.
G. Pašek 3.2.2006 15:27

Jednou budou čtenáři NP sentimentálně vzpomínat na Pindolíno . . . .

Jó, to byl vlak! Ty vlaky klumprty dnes na nukleární pohon, furt je to rozflákaný a furt nás straší ta radiace . . . .
Jenomže my, dnešní čtenáři už tady nebudeme a bude nám to fuk . . .   
klon 3.2.2006 19:27

klumprt je hezký slovo

depa ste ho vyštrachal? To je skoro jako PESEMESKA o pár příspěvků dál.
Xaver X.X. 3.2.2006 10:26

Jako vždycky, existuje rub a líc...

Parní mašinky jsou krásné, ale sazí nadělaly dost. Průvodčí u každého vagónu je príma, ale zkuste to dnes a bude se řvát, co tam ti lehkoživkové vlastně dělají. A takhle by se dalo pokračovat dál. Nostalgie je krásná vlastnost, ale obvykle rozostřuje realitu.
LJG 3.2.2006 10:59

Re: Jako vždycky, existuje rub a líc...

vona realita občas potřebuje rozostřit....
www racek 3.2.2006 11:01

Re: Jako vždycky, existuje rub a líc...

no ale na tu vůni když mašina odfoukla páru ... nezapomenu. ten strojní olej dělal takovou zvláštní příchuť té vůně ... bože. a když zapískala na trati ... a mě bylo 12 a ...
Xaver X.X. 3.2.2006 11:09

Jo, racku, to se zapomenout nedá, mám to taky tak,....

... ale to by bylo řevu, kdyby dnes jezdily zasazené dřeváky s kouřícími kamny...ale souhlasím, že trocha nostalgie neškodí, neb jináč by se člověku mohlo ze vzpomínek uzdělat šoufl...
klon 3.2.2006 12:16

Třeba se to zase vrátí - až nám beduíni utáhnou kohoutek

Uhlí snad ještě trochu máme, nebo nám bratr Polák nějaké dá, a vody je občas až moc. A nebo přiložímě staré fusekle...
aster 3.2.2006 15:14

Re: Třeba se to zase vrátí - až nám beduíni utáhnou kohoutek

Nemáme už ale ty mašiny.Poslední jsem viděl před lety na lokomotivním hřbitově v Bohdašíně u Broumova.Jedna jezdí v létě z Jaroměře.Neuměl by s nimi také nikdo jezdit.Jinak bych to bral,už jsem nejel vlakem ani nepamatuji.
Jojin 3.2.2006 16:21

Re: Re: Třeba se to zase vrátí - až nám beduíni utáhnou kohoutek

Ale umí,můj kolega jezdil páru a je mu jen šedesát.Kromě toho na to stačí jen mít dvě státí zkoušky - tlakové nádoby a topičský průkaz.
Grga pitič 3.2.2006 13:24

Re: Jo, racku, to se zapomenout nedá, mám to taky tak,....

tak, tak, bylo to úchvatné, když ještě v šedesátých letech přijížděla na nádraží obrovská černá supící obluda s velkou hvězdou vpředu na kotli. Ta červená hvězda na černé lokomotivě se obzvlášť vyjímala a na mne jako kluka velmi silně působila. Zakrátko se ale pro mne časy změnily: černé lokomotivy zmizely a co se týče červené hvězdy, kdykoliv jsem ji uviděl, chtělo se mi zvracet.
VL 3.2.2006 14:30

Re: Re: Jo, racku, to se zapomenout nedá, mám to taky tak,....

Ta červená hvězda ostatně průběžně nahradila předcházející symbol bílé V - viktoria (vítězství) za protektorátu.
www racek 3.2.2006 16:49

Re: Re: Jo, racku, to se zapomenout nedá, mám to taky tak,....

ta hvězda tam byla i ta první republiky, i americké dráhy tam mívaly hvězdu..
Mysch 3.2.2006 13:17

na tu vůni

co se linula z komina pri spalovani toho mouru, chomace jisker z komina, a zapaleny lesy kolem trati od mechenic az po dobris se taky zapomenout neda. ale byla to romantika. to jo.
ptakopysk 3.2.2006 13:34

Re: na tu vůni

můj dědeček byl strojvedoucí na páře. Dodnes si pamatuju tu vůni, rychlé š š š š protočení kol a pak pozvolný rozjezd, tu hrdost, že díky mě lokomotiva jede, když mi topič půjčil lopatu, abych přihodil pár uhlů... Požáry lesa pamatuju taky a taky to, jak mi táta dal vždycky na zadel, když jsem přišel domů po hašení lesa uzenej jak ašant a smrděl jsem spáleništěm. Ach jo, kde ty časy jsou. Takhle nějak vzpomínali prarodiče na zmizelou dobu povozníků, kočárů, bryček. A není to tak dávno...
pythie 3.2.2006 14:12

Re: Re: na tu vůni

ach ta nostalgie, hlavně mít stažené okénko a koukat na ubíhající krajinu, kouř a jiskry - to bylo úžasně dobrodružné, parní lokomotiva budila respekt a byla krásná
Mysch 3.2.2006 14:14

proc,

saze v oku byla taky romantika. pripadne vajgl, kterej vyhodil nekdo v prednim vagonu.
ptakopysk 3.2.2006 14:54

romantika

myscháku přiznejte barvu: kdyby vám mělo být zase tolik, jako když vám ta saze vlítla do voka, bral byste to i s tou sazí? Já teda jo...
Mysch 3.2.2006 14:56

ale jo,

i ty vajgly z toho okna bych vyhazoval.
Jojin 3.2.2006 16:29

Re: na tu vůni

Omyl,myschi,lokomotiva nemohla pálit podřadné palivo(neb by neměla výkon)ale kvalitní uhlí.Existovaly sice kotle kde se pálil uhelný prach ale nikoliv u ná ale v USA,používaly se na to rotační  hořáky Westinghaus.Pakliže lokomotiva čadila při příjezdu do nádraží tak za to mohl topič,protože hodil na topeniště uhlí které ještě nestačilo vzplanout a tak čoudilo a ty jiskry byly způsobeny tahem kotle(ledskdy vytvářeným pomocí páry z pístů)a rozpadáváním paliva na roštu při hoření(černé uhlí má samo od sebe tendenci"prskat"jiskry natož při tak intenzivním hoření jako pod kotlem lokomotivy).
cassul 3.2.2006 14:22

Re: Jako vždycky, existuje rub a líc...

Zajímavé je, že v Rusku nikdy nesešrotovali žádnou parní lokomotivu. Všechny stále stojí na kolejích někde v poušti poblíž mongolských hranic, jsou jich tam možná tisíce, viděl jsem fotky. Prý kdyby se něco stalo s dodávkami nafty nebo elektřiny, daly by se alespoň některé do chodu. Taková pojistka. Zajímavá filozofie.
VL 3.2.2006 14:31

Re: Re: Jako vždycky, existuje rub a líc...

Částečně odpovídající posledním úvahám GWB.
onlooker 3.2.2006 15:14

Re: Re: Jako vždycky, existuje rub a líc...

Tak to je jako s vojenskejma letadlama v USA, všechny stojej v Arizoně u Tucsonu