BEST OF HYENA: Kdo tedy udělal chybu
Něco neobvyklého tam ale přece jen je. Už to taky vidíte? Upozornil mě na to jeden náš čtenář. Podle toho, jak veslaři sedí, kormidelník i se svým kolem sedí zády ke směru pohybu lodi. Kde je kormidlo? Mohli bychom prohlásit, že je ovládáno lanky v tunelu ve dnu člunu, takže je na straně obrázku dole a špice člunu je nahoře. I tak ale by ten kormidelník neviděl, kam se jede, musel by se ohlížet a takto řešená loď by byla díle šíleného konstruktéra.
Taže je to na panu Burianovi, dej mu pánbu věčnou slávu. Aby ten obrázek měl smysl, musel všechny posadit tak, aby jim bylo vidět do obličeje. Ten kormidleník je tam krásně obrazově zakomponovaný. Je to ostatně jedna z nejhezčích Burianových ilustrací!
Ještě že jsem si toho nevšiml já - při psaní! Musel bych napsat, že Nemovi námořníci měli zálibu ve veslování od sebe a Černý Petr by zůstal v mé hrsti.
Lachtani do nového
Včera jsem ukazoval obrázky z Peru na akci ZOOM, pořádané českým zastoupením Canonu v pražské zoologické zahradě v Tróji. Naposledy jsem tam byl před týdnem - měl jsem tam fotografický seminář, patřím už tak trochu k inventáři, chodím tam pořád, takže personál mě už zná a navrhoval jsem paní u kasy, že by mi tam mohli už zřídit zvláštní výběh. K tomu se pan Fejk zatím nemá, ale i za ten poslední týden tam došlo ke směně - začal se přestavovat pavilón pro lachtany. Teď je tam obrovské staveniště - díval jsem se dírkou, co se tam děje, a pracovalo se tam ostošest.
Vrtá mi to v hlavě. Vždyť ta ZOO je státní instituce (nechytejte mě za slovo, ona patří městu, já tím myslím, že není soukromá, je placená z veřejných peněz, ať už na nich sedí zadek vysloveně státní nebo magistrátní). Znával jsem jedinou státní instituci, která fungovala dobře jako soukromá, to byla Česká televize za Iva Mathého. Proto byl Ivo Mathé vyhozen a od té doby to jde s Českou televizí od deseti k pěti a chová se jako správná státní instituce.
Samozřejmě vím, proč to je, že ZOO, ač "veřejnoprávní", funguje. Je to v osobě ředitele Fejka. A to je právě to, co mi vrtá v hlavě a co nechápu: jak to, že ho už dávno nevyhodili, přestože jeho ZOO funguje a lidi tam rádi chodí a opicím se obře daří? Je to přece proti logice věci!
Dovedl bych to pochopit, pokud by Petr Fejk sáhnul k ďábelskému triku: navrhnul by si nízký plat. Ale věru nevím, zdali k něčemu tak machiavelistickému sáhnul.
Most přes Berounku a Vltavu
Často jezdím po Strakonické a přetínám před Zbraslaví staveniště Pražského okruhu, obrovské stavby mostu přes údolí Berounky a Vltavy. Slibuji si od R1 hodně - hlavně ulehčení na Jižní spojce, která je vysvědčení neschopnosti těch, kdo před lety navrhovali Barrandovský most a nacpali nákladní dopravu do jakési smyčky - v jednom pruhu, těsně před strmým stoupáním.
Dnes už se na staveništi R1 ježí les betonových sloupů a staví se části vozovky či mostovky či jak se tomu říká. Když tak na to koukám, říkám si, zaplaťpánbůh, že to nezávisí na mně! Ty sloupy jsou různě vysoké a vozovky mají různé sklony a můj hluboký obdiv mají ti, kdo to vymysleli a nakreslili a kdo způsobí, že ty mostovky na sebe naváží.
O císařpánovi se tradovalo, vím to od dědečka, že měl prohlásit při otvírání Mostu císaře Františka Josefa I. (místo něho je tam Švermův most): "To mě těší, že ten most vede z jednoho břeh na druha!" Vůbec se tomu neposmívám. Jak se znám, můj most, tedy mnou navržený a budovaný, by ne tak samozřejmě vedl z jednoho břeh na druha. A už vůbec ne z jednoho sloup na druha, když těch sloupů je nepočítaně a jsou různě vysoké!
Jen abych to nezakřikl. V Kapském Městě v Jižní Africe mají most, který končí v půlce, někdo se tam splet či co. Nicméně věřím, že tenhle Lahovický most dopadne dobře a že Jižní spojka přestane být peklíčkem pro řidiče nákladních automobilů.
Další úvahy a poznámky najdete na stránkách The Hyena