Diskuse k článku

(NE)RECENZE: Sergej Lukjaněnko, Noční hlídka

Tohle vůbec nebude klasická recenze a s největší pravděpodobností si se mnou nebudete notovat, jak že se nám ta úžasná knížka oběma líbila. Spíše si budete myslet, že jsem sebestředný macho, kterému testosteron stříká ušima a má potřebu okolnímu světu dokazovat, že "On to vidí jinak". No a vlastně budete mít pravdu – vidím to jinak.Vyšlo 20. března 2008 ve Skladišti snů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Moriarti 15.5.2008 18:31

no sláva

konečně máme kritiku, která není určená jménem autora. i když zrovna noční hlídka byla obstojná....

Petr 9.4.2008 12:05

Konečně!

Tak konečně jsem (trochu náhodou) narazil na SF kritiku, která se nebojí otevřeně, upřímně, a proto přesvědčivě hodnotit tím, že bez obalu plně odkryje vlastní názor, s podporou argumentů. A bez pitvoření, přehánění, snaze po jakési originalitě atd., s čímž se člověk setkává v jiných SF magazínech. Jen tak dál! Přiznám se, že Hlídku mám připravenou k přečtení, ale zatím (asi pod vlivem předchozích recenzí, na které na které jsem narazil, a které ve mně rozsvítily oranžová, ne-li červená světýlka), jsem se nemohl donutit k přečtení. Až tato kritika (Čáslavův text podle mne je více než pouhou recenzí) mne přivede k přečtení a vytvoření vlastního názoru. Sám to považuji za podivné, nicméně autorovi recenze mohui jen poděkovat

Adam Šnobl 8.4.2008 12:43

ok

Čau Petře, mohl bys mi prosím doporučit ještě další knížky, které se ti nelíbily? Třeba si u nich užiju tak, jako u Hlídek ;-P

Mám sice trochu jiný názor, ale oceňuju, když někdo dokáže říct ve velkém stylu "MNĚ se to tedy NELÍBILO".

Jo, a jestli si chceš přečíst opravdovu hroznou knížku, tak si přečti Temnou hlídku. U té jsem pociťoval v podstatě totéž co popisuješ, jen ještě hlouběji a krutěji.

Alča 8.4.2008 13:01

Re: ok

Jen dodávám, že Temnou hlídku nenapsal Lukjaněnko.

Petr Vála 25.5.2008 11:49

Re: Re: ok

Ano, Temnou hlídku napsal Vasiliev (psali spolu Denní hlídku), ale celou sérii končí až Poslední hlídka (opět Lukjaněnko). Musím podotknout, že mne hlídky oslovily a přečetl jsem i některé další Lukjaněnkovy tituly. Autor má skutečně vypravěčský talent a mě sympatický černý humor, který mě nadchl v knize Hvězdy, ty studené hračky. Připadá mi, že možná sice trochu podporuje patriotství, ale to je naprosto přebito popisovanou (Ruskou?) realitou, ze které si utahuje, dotaženou ad absurdum.

Regionální individuum 5.4.2008 18:23

Hurá

nejsem samo blbé stvoření, které nepochopilo geniálního autora!!! Juchů.

qwe 5.4.2008 17:15

už jsem si myslel

že nedokážu pochopit kvality Noční hlídky - kdekdo se nad tím rozplýval, já to přečetl, neže by se to četlo až tak špatně, ale rozplynutí veškeré žádné. Nejsem cvičen v analýze hodnocení literárních děl, tak jen nesouvislé dojmy. Primitivní pseudofilozofování, Rusy taky oblíbené, zdá se, asi nějak souvisí s množstvím vypité vodky, když se to ještě šmrncne patetismem, trouchou nacionlního bolestínství na jedné straně a ruské tohy být vůdcem světa, tak je to mišmaš, který se mně špatně trávil. Asi to taky bude tím, že my Češi jsme asi takoví zparchntělí Slovani, mít čistě slovanskou duši, asi bych byl k těm výlevům autora knihy vnímavější a tolerantnější. Asi mí předci Slované moc pelešili s Keltama či ským. Ale co přečetl jsem to, neubylo mně a další díly, jsa pamětliv Cimrmana, taky zkusím. Ale díky za tuhle (ne)recenzi.

Dana 5.4.2008 16:04

no jo

Přečetla jsem take Lukjaněnkovi hlídky. Dobře se čtou a líbily se mi. Ovšem musím souhlasit s autorem recence, že se tam objevuje prapodivné nabourávání logiky děje. To filozofovaní mě taky moc neoslovoje. Především z důvodu, že Lukjaněnko prezentuje svoji zem jako tu která je na světě nejúžasnější a které ostatní státy ubližují a dokonce ji dostaly do šíleného svrabu. Vadí mi, že v lidech živí militantní ruský nacionalismus.

Jarda Houdek 5.4.2008 4:19

taky jsem to nedocetl

A jsem rad, ze jsi me ujistil, ze jsem fakt o moc neprisel. Holt na strugacky nema.

ordog 5.4.2008 3:43

Lukaněnko

a jemu podobní, např. gaiman, píší psoudoumělecké a pseudofilozofické knihy. Je smutné, že jim na to tolik čtenářů vždy opakovaně skočí.

Pipin 5.4.2008 13:14

Re: Lukaněnko

Ještě jsi zapomněl na Tolkiena...:-/

ordog 5.4.2008 18:41

Re: Re: Lukaněnko

Toho bych tam neřadil, ten byl z jiné doby. Nejhorší jsou jeho následovníci, kteří zatvrzele píší ty děsivosti o dracích.

vasiks 4.4.2008 20:36

Lukaněnko se mi moc líbí

Nesouhlasím s recenzí, já mám Lukaněnka opravdu hodně rád a považuji ho za svého favorita. Musím říct, že celá série je supr  poslední díl se mi dokonce zdá nejlepší. Musím říct že jsem si Lukaněnka koupil až asi rok po jeho vydání, protože nemám rád ruské autory.

Rozhodně se mi celý Lukaněnko zdá mnohem lepší než Rowlingová a její poslední  Harry Poter. Navíc u nás nejdřív byla knížka a teprve potom film (mimochodem film se mi opravdu nelíbil). Co setýká špatného závěru- tak to si myslím u Bludiště odrazu (doufám že jsem trefil název), kde se mi první 2/3 líbily a závěr to pokazil. Rozhodně každému doporučuji, aby hlídky zkusil.

Marc 4.4.2008 21:02

Re:

Jak vidím tak na Lukjaněnka je široká paleta názorů. A to samé platí i na hodnocení jeho knih. Ale co si myslím, že není právě na místě..srovnávat sérii Harryho Pottera a Hlídek... Sice jsou to obě delší ságy a obě se pomalu zfilmovávají, ale HP je spíš pro mladší čtenáře (při nejmenším začáteční díly), kdežto Hlídky jsou pro starší (než ti mladší ;-) a možná bych řekl i zkušenější čtenáře...

Můj názor...

vasiks 5.4.2008 8:40

Re: Re:

HP asi je pro mladší, ale první díly se krásně četli, ale kdyby poslední díl měl 1/2 rozsah nic by se nedělo. Když mi kdysi dávno ve Walesu Hlídku doporučovali - nekoupil jsem si jí - nemám rád ruské autory. Ke knížce jsem se dostal náhodou až 1/2 roku poté a můj názor je vidět výše. Spíše se divím vehementně negativním příspěvkům, protože v mém okolí se Luněnko líbil. Jinak je spousta autorů, kteří začali skvělou ságu (skvělou první polovinu knihy) a závěr šel do kopru např- Sapkowski zaklínač ten vyšuměl, Kulhánek  Stroncium, Jobánek, ostatně i poslední Zeměplochy se mi zdají být slabší. Záměrně zmiňuji autory, které kupuju a mám rád.

Lobo 4.4.2008 20:08

143684765

Vím jistě že jsem to četl, ale absolutně si z toho nemůžu cokoliv vybavit. Takže to asi nijak moc zajímavý nebylo.

zacharias 4.4.2008 15:48

někdo holky...

no, já jsem jeden z (těch mnoha?) komu se líbila... (=rozuměj dobře se mi četla, těšil jsem se na další díly, ale není mou biblí... to zas ne:-)Mám rád složité děje, mám rád zápletky a filisofování mi nevadí pokud ho není moc a v tomhle podle mě Ljukjaněnko jen těsně překročil linii. Zvraty? prvzní zvrat byl nečekaný, ale od člověka který rád čte detektivky bych předpokládal že se vžije do světa kde nic není jak se zdá a bude to předpokládat. Nebo alespoň očekávat... S poklesem denní hlídky souhlasím, ale myslím že šerá to napravila. Nezminiji se o schopnosti vyprávění, upoutání, o atmosféře - ty jsou myslím bez debat.

rh 4.4.2008 11:44

Pokracovania

Denni Hlidka je este slabsia kniha. Az u posledneho dielu (Seda Hlidka) som mal trochu pocit, ze citam knihu ruskeho autora, s povestnou ruskou dusou... ale v zasade bola pre mna cela trilogia strata casu.

www racek 4.4.2008 11:33

hmm, možná že to an recenzenta

bylo přece jen trochu složité :-D

no, spíš jsem z knížky cejtil takový měkký slovanský svět ... nějak mě byl sympatický. i když většina nehrdinů se moc měkce a sympaticky nechovala... tak vám nevím :-D

Ondřej Adámek 4.4.2008 10:46

Gratulace

Gratulace Petre. Za odvahu a za to jak jsi velice dobre vystihl slabiny knihy. Zanotoval jsem si s tebou :--)

Zet 4.4.2008 9:31

Obálka

Dosti mě překvapuje, že obálku knihy hodnotíte jako vkusnou. Podle mého názoru je to nevkusný kýč... Jináč... hmm, tak trochu souhlas. Lukjaněnko má občas s pointami tak trochu problémy... aj na můj vkus jsou někdy přehnaně překombinované. Nicméně stále jeho knihy řadím k nadprůměru :)

Jana677 4.4.2008 16:02

Re: Obálka

Souhlasím s tímto příspěvkem. Obálku za vkusnou nepovažuji (ikdyž mohla dopadnout hůř) a chápu recenzentovu argumentaci. Uvedené výtky jsem naštěstí neprožívala tak těžce a rovněž knihu hodnotím jako nadprůměrnou, i přes to věčné filozofování na stále stejné téma a nečekané (nelogické) zvraty v ději. Ze tří dílů Hlídek, které jsem četla, je z mého hlediska ten první nejslabší, Šerá hlídka se mi líbila nejvíc.

kockata 4.4.2008 8:25

hmm...

Nuz, Slovak ci Cech, to je jedno - 'Proti gustu ziaden disputat;, ale tak odflaknutu kritiku som uz davno necitala, mozno by bolo nacim sa zamysliet nad tym, co ste vlastne tou kritikou chceli povedat...

Petr Caslava 4.4.2008 9:17

Re: hmm...

NErecenze puvodne vysla na blogu, jedna se ve sve podstate o nazor, ktery jsem se vsak snazil podlozit argumenty. Pokud se mi to nepovedlo... Zkusim priste lepe ;-)