29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

NANOPOVÍDKA: Diskriminant

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Hanka 6.4.2009 16:22

pohlazení na duši

Pane Kersch, velice děkuju  za krásnou povídku. Přála bych si číst vaše příběhy číst častěji píšte prosím dál. POkaždé mě to vaše psaní pohladí na duši at je téma jakékoliv.

 Díky

krakatit 4.4.2009 6:30

to mi připomíná

zážitky ze školy,na střední(vážně nekecám)jsem se probojoval až k diferenciálnímu počtu,snad jsme byli poslední ročník,který to ještě měl probírat,naši následovníci byli již od něj osvobozeni.až teprve zde ve 4.ročníku se začalo rozjasňovat o co v matematice asi jde,bohužel pro mě pozdě,celá ty roky předtím nám nikdo neřekl proč to všechno musíme umět,nikdo nenaznačil k čemu,že jsou ty hodiny umorných dokola se opakujících nikam nevedoucích výpočtů...žádný nástin užití v praxi...pro slabší jedince,mezi které bohužel patřím,to znamenalo zkázu...po přestoupení na jinou školu,o poznání horší-jak jinak,už spolužáci ani nevěděli kdo je předseda vlády,ti nejtupější nedokázali ani přečíst jméno prezidenta z obrazu nad učitelským stolem...o znalostech dějepisných se nelze vjádřit vůbec...neexistovaly.toto jsem zažil před deseti lety a něco...takže jaké časy že se to mění?

Tisifoné 4.4.2009 20:37

Re: to mi připomíná

 Jsem pověřena autorem nanopovídky "Diskriminant" vám i všem dalším, kteří smysl jeho textu podobně pochopili a snad ještě i pochopí, vyslovit díky. Autor Váš příspěvek považuje za povzbuzení k dalšímu psaní pro NP.

gnomon 2.4.2009 21:09

Časy se mění

Po letech jsem se setkal se svým učitelem mechaniky na VŠ. Přihlásil jsem se k němu a řekl mu, jak mě zkoušel z nosníku na pružném podkladě a s odvozením všech čtyřech případů vzpěrné pevnosti. Odpověděl mi, že dnešní studenti na VŠ by to již neuměli, nevyučuje se to neboť pevnostní příklady počítají na PC.

Mhm 2.4.2009 19:27

Racku ta Vase reakce ??

Nebo taky ne, dyť je to jedno - dodává 8-o:-/

Mhm 2.4.2009 19:26

Racku ta Vase reakce ?

Nebo taky ne, dyť je to jedno - 8-o:-/

J.G. Pašek 2.4.2009 18:37

Od kdy je možné na gymnáziu opakovat ročník?

Za mě jak na průmyslovce tak "jedenáctiletce" = dnes tzv. gymnázium  . . .v pololetí dostal varování a na konci roku zmizel . . . odešel se učit řemeslo . . .

Ta povídka už tady byla, jenomže ten učitel matyky nedbalého studenta byl sám autor, který byl výborný učitel matematiky na děčínské strojní průmyslovce . . . . . R^

Tisifoné 2.4.2009 19:25

Re: Od kdy je možné na gymnáziu opakovat ročník?

Omyl: Petr Kersch napsal před časem nanopovídku "Komplexní číslo", kde vystupuje student Matěj. Tam šlo ale o něco úplně jiného, než o matematiku, víte? Takže nanopovídka "Diskriminant" vyšla dnes na NP poprvé a basta.

portwyn 2.4.2009 17:15

Nejen matematika

Včera děti od nás dělaly okresní kolo fyzikální olympiády. V každé kategorii (e - 9. ročník, F - 8. ročník ) bylo jen 5 úspěšných řešitelů. 10 řešitelů z okresu je fakt málo - a ještě z těch deseti byli 4 ode mne (nechlubím se - je to zásluha těch dětí, ne moje).

Toužebně čekáme na Čechy jménem Nguyen nebo Wang.

Jenda 2.4.2009 17:32

Re: Nejen matematika

Nebojte. Jen co si nahore vsimnou, ze je malo uspesnych tak snizi pozadavky. Aby jim sedely vykazy.

portwyn 2.4.2009 17:58

Re: Nejen matematika

Žádné výkazy se nedělají, to dělá pár nadšenců. Shodou okolností je šéf FO ČR odsud, tak mám info z první ruky.

Myslíte, že Zhulené Lišce záleží na nějaké FO?

Míra 2.4.2009 15:02

Potvrdili jste starou známou pravdu:

matematika je královnou věd. Ovšem je třeba rozlišovat mezi počty a matematikou. Kdo neovládá počty (násobení a druhá mocnina dvojciferného čísla zpaměti, trojčlenka a procenta), těžko může postoupit k matematice. Na tom nic nezmění ani množinové počty (vlaštovky, hříbky, jablka  nahrazené čtverečky, kolečky, trojúhelníčky plné či nevybarvené) nebo kompetence. Dítě, které neprošlo v počtech přes hraní si se známými pojmy, je v matematice o mnoho ochuzené a těžko hledá pozitivní vztah k chápání matematických pravidel. Často vzpomínám na mého středoškolského profesora matematiky Františka Habětínka z Liberce. Matematika v jeho podání byla dril a dřina, ale často na něj vzpomínám. A rád. miroslav.vojta@volny.cz

hardy 2.4.2009 13:09

posledních 20 let

Nesváděl bych to na posledních 20 let. Myslím, že je to pokračující tendence z hlubší minulosti. Ve výukovém procesu (neříkám ve školství) bohužel žádná revoluce zřejmě neproběhla a zakrývat to kritikou IT je zpozdilost.

jk-jiny 2.4.2009 10:55

S matematikou je v podstatě konec...

Leckde na SŠ ji mají 2 hodiny týdně. Zmizela kázeň, když někdo nevyrušuje, dostane za to za tři i když by měl letět. Učitel se stal směšnou figurou. Fakt, že lze všechno vygooglit způsobli, že si studenti nepamatují nic a nevědí ani co googlit. Studenti nečtou, nepředstavují si pod pojmy situace a pak si neumějí představit rozklad situací do pojmů. Celebrity se chlubí špatnými výsledky v exaktních vědách. Falešné pojetí práv ve škola jako "rovný s rovným", písemka se musí ohlásit, nikdo to neumíme a všechny nás nevyhodí... Krajské samosprávy navázané na městské a synek starosty prostě skončí úspěšně. Nedostatek dětží z nich dělá vzácné zboží, financování podle počtu žáků situaci zhoršuje. Boom vznikajících takzvaných vysokých škol způsobil, že do prvních ročníků VŠ nastupuje tolik lidí jako do prvního ročníku základních škol. Klíčové kompetence, projektová výuka, povinné dělení na bakaláře a magistry: Shrnuto, za 20 let jsme dokázali zničit co nezničili ani komanči, ani Hitler.

zdeněk 2.4.2009 11:21

zkuste méně používat anglické výrazy

když k nim máme české a zkontrolujte si překlepy. 

Začněte u sebe a pak se zlepší v Čechách i ta matematika :-)

jk-jiny 2.4.2009 11:25

Re: zkuste méně používat anglické výrazy

Útok ad personam a na gramatiku a překlepy. Chyba v pravopisu většinou sdělení nezkreslí, chyba ve výpočtu udělá větší škodu.

zdeněk 2.4.2009 13:08

ta gramatika a překlepy jsou jen vedlejší projev

Vadí mi neustálá nadávání, spílání na poměry a jak se to všechno zhoršuje - což samo o sobě není špatné, pokud to zároveň člověk nebere jako danou věc "těch nahoře" co nejde změnit.

Výsledkem je všeobecné znechucení a  přesvědčení, že to musí změnit nějaký osvícený učenec, který dá vše do pořádku.

Přitom kdyby každý začal sám od sebe věci zlepšovat, časem se to projeví i na celé společnosti.

Sám jsem si zadal úkol v jednom oboru, který většina odborníků v Čechách považuje za nepříliš zajímavý. Když jsem se o tom zmínil kamarádům, okamžitě mě začali přesvědčovat že to nemá cenu a velmi se divili že mým cílem není zisk a dokonce že to zaplatím kompletně já. To jsem už jsem byl za blázna. Výsledkem bylo konstatování že pokud svoje výsledky dám všem volně k dispozici, tak to hned ukradnou a zpeněží.

Chyba je v myšlení. V myšlení těch co  nadávají, ale ve skutečnosti nechtějí nic změnit. A těm co něco změnit chtějí se smějí, nebo proti nim skrytě bojují.

naivita, naivita... 2.4.2009 13:32

Re: ta gramatika a překlepy jsou jen vedlejší projev

ve sve instituci (vysoka skola) jsem se pokousel neco zmenit... dnes vladnou zajmy a penize a nemate zadnou sanci. Jeste vam zarazi postup, zkrati pracovni smlouvu atd.

Tisifoné 2.4.2009 14:17

Re: ta gramatika a překlepy jsou jen vedlejší projev

Sympatický názor, ale je tu háček: chtělo to i Vaše myšlení použít efektivněji. Proč se hned svěřovat "kamarádům"? Nepatří k řešení problému i představa účinku předpokládaných výsledků? Odhad, kdy s nějakým slibným dílčím výsledkem vyrukovat a komu se s tím nejlépe svěřit? A před kým raději si povídat o ženskejch?  Dá se předpokládat včas předsudek okolí k něčemu novému? Není snad takových případů v dějinách vědy a techniky dost? Nebylo by lépe nějaké úvodní měření či pokus provést ve spolupráci s důvěryhodnými osobami? A potom výsledek publikovat nebo - je-li patentovatelný - najít věrohodný kontakt? A tak dále.

zdeněk 2.4.2009 15:01

k něčemu to bylo, alespoň jsem pochopil jak lidé uvažují

nelituji toho. A případné výsledky? Bohužel všichni významní čestí odborníci zemřeli, takže se s tím budu muset poprat sám. Své vědomosti ale napsali do knih, takže mi pomáhají i když zde nejsou :-)

Gandalf 2.4.2009 12:36

Re: zkuste méně používat anglické výrazy

Mohl byste prozradit český ekvivalent k "googlit"? (Mimochodem, ten vyraz ma docela půvab.) A pak jsem tam našel už jen "boom". To mi zas nepřipadá tak moc.

zdeněk 2.4.2009 13:11

Vadí právě slovo Boom

googlit - vyhledat na síti, na internetu, vyhledat v internetovém vyhledávači Google

Jenda 2.4.2009 17:30

Re: Vadí právě slovo Boom

V tom pripade si nezapomente vzit cistonosoplenku az si pujdete poslechnout klapkobrinkostroj a hluboznik.

Tomáš 2.4.2009 10:29

Pěkné

Díky za vysvětlení slova diskriminovat, ono to v novodobém použití přestává dávat smysl.

Ale jenom k tomu názvu: u nanopovídky bych čekal menší rozsah, takový trpasličí.

jiří 2.4.2009 12:27

Re: Pěkné

  Já bych u nanopovídky čekal nejen nanorozsah, ale také nějakou pointu, nebo aspoň nanopointu. Tohle je jen takový žánrově neurčitý text, povídce se to ani neblíží.

     Jo, a tuhle nejkratší horrorovou povídku znáte? : "Poslední člověk na Zemi seděl ve svém pokoji. V tom někdo zaklepal na dveře......"

Haui1 2.4.2009 14:45

Re: Pěkné

To je starý, to už tady jednou bylo :o)

jiří 2.4.2009 15:27

Re: Pěkné

  No však proto se ptám, jestli to znáte. Kdyby to bylo nové, tak bych věděl, že neznáte a neptal bych se. Staré, ale dobré, ne? Aspoň jako příklad, že někdy mnoho slov nic neříká a člověk na ně ihned zapomene, a někdy stačí pár slov, aby....aby....co vlastně? Asi abychom zapojili vlastní fanatazii a kladli si otázky - kdo je ten poslední člověk a proč je poslední, kde a kdy a jak žije, co je za zdmi jeho pokoje, kdo či co to klepe na dveře, odkud se to vzalo a co po něm chce, má vstát a otevřít nebo raději zabarikádovat dveře........?  

www racek 2.4.2009 10:07

ten fejetonek je převelice pěkný

díky, autore...

Mhm 2.4.2009 19:29

Re: ten fejetonek je převelice pěkný

Nebo taky ne, dyť je to jedno - dodává