28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

MROŽOVINY: Tři „zelené“ příklady z matematiky

Původně jsem předpokládal, že tento příspěvek vyjde jako obvykle v sobotu, ale rozhovor s prof. Ing, Janem Mackem, DrSc., uveřejněný včera na NP, mě přiměl uveřejnit příspěvek co nejdříve. Sice jsem pouze jen emeritní Ing., ale počítat ještě umím, takže to, co následuje, nejsou „nadsazená čísla“, aby mi „něco“ vyšlo. Nechť posoudí každý čtenář sám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Effenberger 6.1.2021 23:24

JETE má jen dva bloky. Jeden výkonu 1086MW a druhý 1082 MW. Celkový výkon je sice shodný s Vámi uváděným, ale taková hrubá neznalost...

J. Makovec 7.1.2021 1:19

Nicméně JETE je projektována na 4 bloky ale postavené a v provozu jen dva jak správně připomínáte...

M. Pivoda 6.1.2021 20:14

cituji z úvodu článku: "... nepřestávám se dívat na svět inženýrskýma očima ... " Výborně!

Já, jako někdejší strojní a systémový inženýr, později CSc. v oboru Teorie řízení, nyní už jen CSd (tzn. nyní už jen Celkem spokojený důchodce), doporučuji autorovi propočítat pro Evropskou unii (jejímž členem je také Česko) možné alternativy projektu Desertec. (https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec).

L. Novák 6.1.2021 22:33

Pivoda má zase průjem. Rv :-P

J. Makovec 7.1.2021 0:59

Nápad je to chytrý, ale politicky nerealizovatelný . Ta oblast je velice nestabilní a musel by zde prakticky vzniknout protektorátt EU chráněný armádou a to včetně přenosové soustavy po celé cestě . Otázka je zda by taková energie byla ještě levná...Jinak stačí jeden oddíl ISIS s několika IED na sloupech a celá EU je ve tmě...To už snad raději plyn z Ruska

M. Pivoda 7.1.2021 10:36

Ano, jde jen o nápad, který zde záměrně připomínám autorovi článku, který sice provádí technické kalkulace, ale jaksi zapomněl, že Česko je členskou zemí EU, a asi to tak bude i v budoucnosti. Takže chci stimulovat jeho představivost.

Největší problém projektu Desertec je to, že jde o dlouhodobý projekt a nikdo dnes s garancí nezodpoví, kam se za tu dlouhou dobu posune technologický vývoj. Existují i jiné možnosti. Stále se například nacházíme jen cca 20 let od funkční jaderné fúze.

Ano, Desertec je také velký politický problém, ale historie ukázala, že například ruský car byl kdysi schopen prodat celou Aljašku Američanům, tehdy jako bezcenné teritorium.

J. Kadeřábek 6.1.2021 19:28

Všechny ty výpočty jsou pro kočku. Ve skutečnosti bude potřeba 100x méně energie, protože elektromobily budou jen pro bohatou elitu. Panelákoví čučkaři si budou moci vybrat mezi MHD, HD, kolem nebo vlastními nohami. Pohádky o levných bateriích a levné elektřině se ovšem na ČT-D budou pouštět dětem dále.;-D Všechny ty rychlonabíječky s přívodními kabely jako ruka Titána budou zcela zdarma stavět hodní mužíčci za kousek chleba a vodu z potoka.

M. Pivoda 6.1.2021 20:21

Kolik bude potřeba elektrické energie nedovedu sice momentálně spočítat, ale počet elektromobilů ve spojení s přicházejícími samořídícími systémy (tj. bez člověka řidiče) nutně podstatně poklesne.

Proč? Lidé začnou nakupovat dopravní službu. Není potřeba automobil vlastnit. Automobily budou tím pádem více vyžívány a poklesne také potřeba parkovišť.

Skok bez hlubokého zdůvodnění: Česko stále postrádá více demokracie, než více elektrické energie.

L. Novák 6.1.2021 22:35

Opravuji: Pivoda mentálně nestačí na to, aby něco dokázal spočítat. !!

P. Han 6.1.2021 22:49

Vy sice nedokážete spočítat prakticky nic, jak už jste několikrát (a správně!) sám uvedl, ale kravin dokážete napsat nepočítaných.

J. Makovec 7.1.2021 1:06

Já si to myslím taky .. Aby si někdou představoaval , že po velkém "elektromobilním skoku" bude mít v rodině dvě auta a z toho jednu SUV čtyřkolku jako dneska tak na to může při těch cenách zapomenout ...Možná ale bude mít doma dvě elektrokola a jednu elektrotříkolku s deklem proti dešti ve stylu starého Velorexu ... ;-D

M. Pivoda 7.1.2021 10:41

J. Makovec uvažuje jako někdejší inovátoři, kteří nacpali spalovací motor do koňského kočáru a očekávali, že vše ostatní zůstane při starém. Nezůstalo. Podívejte se do historie inovací.

Elektromobilita ale představuje systémovou změnu.

Osobní poznámka: V 70. letech jsem vystudoval systémové inženýrství. A nešlo jen o systémy počítačové.

Ś. Svobodová 6.1.2021 19:09

Do každé vesnice jeden větrník!

V. Mokrý 6.1.2021 19:47

N I K D Y ! ! !

M. Krátký 6.1.2021 17:41

Totální absenci zelenorudého Rady více než nahradil demagog Šejna - hezký večer - !!!!!!

M. Šejna 6.1.2021 18:24

No jistě,

jsem demagog, protože tvrdím, že v noci běžně fouká vítr. ;-D

Na politickém školení pro popírače fyziky se totiž hnusný večer Krátký dozvěděl, že v noci vítr foukat nemůže, a proto nefouká

:-P

P. Brich 6.1.2021 18:27

U moře ano, fouká. Jestli ale dofoukne do 4ech a na Moravu a Slezko, toť otázka;-)

P. Brich 6.1.2021 18:28

Je to pech, myslel jsem Čech;-D

P. Dvořák 6.1.2021 18:56

Šejna, každému kromě vás je jasné, že nejde o prosté konstatování pouhého faktu jestli fouká-nefouká.

Jestliže fouká takový, který nemá schopnost vyrábět elektřinu, t.zn. moc slabý nebo naopak moc silný, je vám to na prd stejně tak, jako když nefouká žádný.

Š. Hašek 6.1.2021 19:45

Trefná poznámka.

M. Šejna 6.1.2021 20:01

Dvořák,

každému kromě vás je jasné, ze tenhle problém s větrem existuje i ve dne.

Jasné, Dvořák?

Ja tady rozporuji debilni tvrzení vás exotů, že v noci vitr nefouká.

Jasné, Dvořák?

M. Krátký 6.1.2021 21:01

zalez blbe a už tam zůstaň -máš to marný blbe !!!!!!

P. Dvořák 7.1.2021 7:08

Šejna, já snad tvrdím, že v noci vítr nefouká?

J. Novák 6.1.2021 15:58

To je jen část problému. Ta méně podstatná. Mnohem důležitější je, kolik tun vzácných kovů budete potřebovat na výrobu těch solárních článků a akumulátorů. A jak a kde je získáte. Na fotovoltaice a akumulátorech je "čisté a zelené" pouze to, že suroviny pro ně nezbytné se netěží v surovinově chudé Evropě. Takže nic "čisté a zeleného" v nich není – spíš naopak, pouze se nám problém přesunul z Evropy pryč, čímž se závislost Evropy na Asii stává existenciální otázkou.

No a poslední problém je financování: veřejné rozpočty jsou financovány prostřednictvím DPH a spotřební daně. Kolik Kč bude stát ona MWh elektrické energie, pokud na ní uplatníme stejnou spotřební daň jako na ropná paliva? Takže až nás nevzdělanost ovládne úplně, budeme sice jezdit na elektřinu (takže budeme raději sedět doma), a topit a vařit budeme ropnými produkty...

Hlouposti, tvá barva je zelená!

Elektromobilita není nc jiného, než opojení vlastní nevzdělaností. Stačí pochopit učivo základní školy a jednoduchou úvahou dojdeme k závěru, že nahrazení spalovacích motorů v dopravě elektromotory je nesmysl z hlediska fyzikálního, ekonomického i ekologického Nic pozitivního přinést nemůže, pouze obrovské ekonomické a ekologické škody. A o ně asi propagátorům jde v první řadě. EU

V. Vérosta 6.1.2021 16:01

Taky si začínám myslet, že elektromobilita = ekologická katastrofa! :-)

V. Mokrý 6.1.2021 19:48

Holt to v EU dotáhnou do konce.

L. Pořický 6.1.2021 15:50

Ještě mi chybí dopočítat průměrnou spolehlivost a poruchovost zdrojů a s tím spojenou nutnost zálohovat jejich výkony. Odhadem, nových bloků by bylo potřeba postavit pět!

V. Mokrý 6.1.2021 19:50

Pro ekológy/zelené spasitele světa, nepodstatná věc.

M. Šejna 6.1.2021 14:00

největším "obohacením" této diskuze je tvrzení místních ignorantů fyziky, že v noci nefouká vítr. Tak jim sem dávám pár odkazů:

https://www.denik.cz/z_domova/vichrice-rekord-orkan-kyrill-20200224.html

https://www.ratiskovice.com/fotogalerie/2017/nasledky-nocni-vichrice-a-bourky-v-noci-z-10-na-11-8-2017-745cs.html?page=3

https://www.ihlinsko.cz/hasici-v-pardubickem-kraji-celou-noc-bojovali-s-nasledky-silne-vichrice

P. Milan 6.1.2021 14:38

Tvrzení jste asi špatně pochopil. Vichřice může být i v noci, ale ve vichřici fofrníky nepracují.

Potřebují stálý vítr a ten je opravdu častěji ve dne, případně ráno nebo večer - to hlavně u moře.