16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

MIGRACE: O xenofobii

Xenofobie je slovo, jehož výskyt se poslední dobou výrazně zvýšil, ať už v souvislosti s probíhající migrační vlnou, v reakci na teroristické útoky islamistů anebo i v úvahách, jaký jsme my Češi vlastně národ.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Machotka 22.11.2015 23:00

Re: Promiňte,

> Komunisti, byť naším generacím zničili kus života, v dnešní době si

nedovedu představit, že by prováděli nějaké teroristické činy

Já si to dovedu představit velmi živě. A protože komunismus na rozdíl od islámu znám docela dobře - můj děda, kterého jsem měl velmi rád, byl kovaný komunista a já sám jsem vyrůstal s pionýrským šátkem na krku - doporučuji Vám seznámit se s tím, co se děje v Sev. Koreji nebo třeba poslední dobou ve Venezuele a nebo si přečíst nadčasové knihy G. Orwella.

J. Vintr 22.11.2015 22:07

Re: Milý autore, tvrdíte, že:

Pan ministr zřejmě neví nic o Islámu (i když by měl, když se jeho brácha stal muslimem), protože nenávist ke všem náboženstvím je samou podstatou Islámu.

J. Kanioková 22.11.2015 20:28

Promiňte,

ale pro mě je Islám diktatura..

Komunisti, byť naším generacím zničili kus života, v dnešní době si nedovedu představit, že by prováděli nějaké teroristické činy. Nehodlám je brát za stejné potenciální zločince jako vyznavače Islámu. Dokud si reformační změnu své ideologie neprosadí sami muslimové mezi sebeou - to, že pro ně, tak jako pro nás, bude "posvátnost" života absolutní prioritou, do té doby je nemůžu brát stejně jako jiné národy.. Výklad Koránu je nutno přizpůsobit modernímu světu. Doba se změnila a použití síly k šíření víry je nepřijatelné.

J. Slanina 22.11.2015 18:58

Re: Pokud si vezmu v (za "modrého" rána) červenci do batohu

Hezky jste se z toho vykroutil. Fór je ovšem v tom, že předpokladem vlastního názoru je ZNÁT názory těch ostatních (např. pana ministra i těch které chce stíhat) a pokud je neznáte, těžko si asi utvoříte svůj vlastní relevantní názor.

J. Machotka 22.11.2015 18:06

Re: Pokud si vezmu v (za "modrého" rána) červenci do batohu

Ano, snazim se. Dovoluje mi to nahlednout na myslenky, o ktere se chci podelit, z jineho uhlu. A snad je timto i podporit u ostatnich. V neposledni rade se sam mohu neco dozvedet od diskutujicich, co me nenapadlo.

K Vasemu prispevku: obavam se, ze me moc nenapada, cim jej rozvinout. Neznam ani nazory p.ministra, ani tech, ktere chce stihat. Pokud ti druzi tvrdi, ze je treba strilet ci poslat do plynu vsechny muslimy jen proto, ze jsou to muslimove, podporil bych nazor, ze toto je treba co nejdrive zastavit.

Nicmene, pokud jsem zaznamenal, ma sef p. ministra spise ambice postavit se do cela davu, kde takoveto nazory nejsou vzacnosti.

Ani s jednim, ani s druhym nejsem schopen delat o moc vice, nez na to mit svuj nazor.

J. Slanina 22.11.2015 16:35

Re: Pokud si vezmu v (za "modrého" rána) červenci do batohu

Málokdy se stává, že autor článku na NP diskutuje zároveň s obecenstvem. U vás jsem si toho všiml. Měl byste něco i k mému příspěvku dnes v 11:33?

J. Machotka 22.11.2015 16:04

Re: Problem s tou prislusnosti ke skupine

Při vší úctě, ono také trochu záleží na okolnostech - chtěl bych Vás vidět se stejnými postoji např. za období španělské inkvizice. Já křesťan nejsem a nejsou jimi ani moji rodiče. V tomto případě však beze zbytku souhlasím s tím, co se píše v Matoušově evangeliu, kap. 7, verše 1-5.

Islám neznám skoro vůbec. Jediné, co jsem slyšel nedávno od průvodkyně v Turecku při cestě na hotel, byla informace o 5 pilířích víry: https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C4%9Bt_pil%C3%AD%C5%99%C5%AF_isl%C3%A1mu , na nichž nic zločineckého neshledávám. Dále pak vím o mnohoženství (které ale není doménou jen islámu), řekněme značné genderové nevyváženosti (z hlediska integrace s ostatními může být jednou z hlavních překážek to, že si muži mohou brát ženy odjinud, ale naopak je to zakázano, pravděpodobně pod trestem smrti) a nakonec pak o velmi krutých trestech za prohřešky, které opět bohužel nejsou jen doménou islámu (např. taková Severní Korea si s nimi určitě nezavdá).

Pokud víte, co přesně je zločinného na islámu jako na ideologii, rád se nechám poučit. Stejně tak pokud byste dokázal hodnoty kultury Západu, které může islám ohrozit. Na tomto základě je možné odmítnout či dokonce zakázat. Otázkou je, co by se tím získalo - jsme v zemi, kde zástupci jiné podobně zločinecké ideologie sedí v parlamentu.

I kdyby ale došlo k zakázání islámu jako ideologie, ani to podle mne nikoho neopravňuje někoho trestat jen za to, že se k této ideologii hlásí. Jen pro zajímavost - jak byste si ten trest představoval? Něco jiného by už však bylo, pokud by někdo nabádal ke skutkům, které zločinné jsou a které mají v té ideologii oporu - např. podříznout dceru, která se vdá za jinověrce. Možná Vám to přijde jako slovíčkaření, ale pokud si skutečně chceme zachovat naše hodnoty (tato má původ nejspíš v římském právu), je toto opravdu poměrně důležitá linie. A vůbec v ní nejde o islám, ale o nás samé. Už jsem to tu nejspíš někde psal, ale dostane-li se tento džin z láhve, určitě se nezastaví jen u muslimů.

Š. Hašek 22.11.2015 15:40

Re: Jako v tom vtipu o cikanech

Türkenschanzen, taky tam jest ruský kozáček, s koníkem, se šavlí, s dýmkou.

Ale nebudu předjímat!

Š. Hašek 22.11.2015 15:38

Re: Pokud si vezmu v (za "modrého" rána) červenci do batohu

Tak hydrofob. Děkuji za upozornění, člověk se furt učí.

J. Machotka 22.11.2015 15:27

Re: Pokud si vezmu v (za "modrého" rána) červenci do batohu

Myslím, že se tomu správně říká hydrofob a hezky to vysvětluje Mrakoplaš v jednom z dílů Zeměplochy: http://www.discworld.cz/novinky.php?IDkeyword=15

Š. Hašek 22.11.2015 14:22

Pokud si vezmu v (za "modrého" rána) červenci do batohu

pláštěnku, jsem vodofob????????????

Ze závěrů vrchního radila/rovnostáře/komunisty Dienstbiera to tak nějak plyne. Stejně tak ze závěrů eukomise(b). Dříve to znamenalo bolševiků, možno i dosadit bélbců.

Zjednodušeno, zkráceno.

V. Vaclavik 22.11.2015 12:33

Re: Problem s tou prislusnosti ke skupine

Jeste vyjasneni k tomu, ze nemame -> "nikdy nezačít posuzovat jednotlivce na základě příslušnosti ke skupině" <-

To je platne jen v tech pripadech, kdy ta prislunost je neco, s cim jednotlivci nemuzou nic delat, jako kdyz se treba narodi s nejakou barvou kuze, nebo fyzickymi rysy ovlivnujici jeho zjev, nebo jako maly, velky, realtivne k obyvkle vysce populace Zeme. Nikdo se totiz nerodi Nacistou, nebo muslimem, ale rodi se do Nacisticke, nebo muslimske rodiny a to neni nic,  s cim nejde nic delat, kdyz clovek vyroste prijde k rozumu.

Ja sam jsem se narodil do krestanske rodiny a nabozny nejsem, naopak jsem ciste sekularnim ateistou. Rodice to sice nevideli radi, ale na nejake prostesty bylo jejich krestanstvi uz moc vlazne a nechali nas, jejich deti, vyrust jak jsme si kdo zvolili a respektovali nas vyber cesty zivota. A bohuzel nemuzeme omluvit muslima(ku), ze on to ma tezke, ze by ho rodice, ci bratri zarizli jako prase, kdyby se pri dospivani odklonil od muslimske viry. To na veci nic nemeni, ze jakekoli nabozenstvi je neco, s cim se clovek nerodi a lze jej plosne odsoudit za prislusnost ke zlocinecke nabozenske ideologii muslimstvi.

V. Vaclavik 22.11.2015 12:14

Problem s tou prislusnosti ke skupine

ale spociva v tom, kdyz jde o skupinu kterou poji ideologie, zde nabozenskeho druhu, v tomto pripade jde o ideologii islamu, ktera jako takova je ve sve podstate zlocinecka, protoze nerespektuje zakladni lidska prava, na kterych stoji cela nase Zapadni civilizace.

-> "nikdy nezačít posuzovat jednotlivce na základě příslušnosti ke skupině" <-

Pak lze kazdeho oznacit za zlocince, pokud se k teto skupine hlasi. Souhlasim napriklad, ze jako se nemaji vsichni cikani sumarne oznacit za zlodeje, ci povalece, tak nemaji byt vsichni muslimove oznaceni za teroristy. Jenze u muslimu tu jde o samou podstatu te viry, ktera je ve svem srdci totalitarni, vraci lid do hluboke primitivni divosske minulosti, kterou Zapadni kultura uz davno spravne a patricne postavila mimo zakon, oznacila za zlocineckou - a prave to nas definuje jako tu Zapadni kulturu.

Dobry muslim, tedy takovy, ktery zije svuj zivot dle sve nabozenske viry, je z pohledu nasi kultury a vubec objektivne vzato, zlocinec, tecka. Je to jako bychom chteli delit prislusniky Nacismu, ideologicke stoupence viry v arijskou cistotu rasy, ktera je ostatnim rasam nadrazena, na dobre a zle Nacisty. Hlasit se k muslimskemu vyznani viry je jako hlaseni se k nejake zlocinecke skupine, objektivne zlocinecke.

J. Slanina 22.11.2015 11:33

Milý autore, tvrdíte, že:

"...u většiny fobií platí, že jsou nebezpečné především subjektu trpícímu fobií, popř. lidem v jeho nejbližším okolí, xenofobie je však zpravidla nebezpečná především objektu fobie, tj. cizincům."

Ale to je omyl. Náš nový ministr "spravedlnosti" se už snaží seč může, aby xenofobie byla nebezpečná i subjektům touto fobií trpícím. Nebude dlouho trvat, aby se "subjekt" vyjádřil nepochvalně o uprchlících a bude si moci, podle pana ministra jít sednout třeba až na dva roky.

http://jdem.cz/bur6a5

" Ministr spravedlnosti Robert Pelikán z ANO pro iDnes.cz v reakci na manifestaci 17. listopadu na Albertově řekl, že odpůrci a kritici islámu (mínil například Blok proti islámu) by měli být trestně stíháni dle paragrafu 356 trestního zákoníku za podněcování nenávisti k některému náboženství a potrestáni odnětím svobody až na dva roky. Projev Miloše Zemana nechtěl hodnotit, neboť prezident republiky je vyňat z působnosti trestního zákoníku."

T. Kohout 22.11.2015 10:19

Re: Mi je naprosto jedno, jak lze vykládat jednotlivé pojmy

Nutno ještě připomenout, že rodiče mohou být klidní, mírumilovní lidé. Ale jejich děti a jejich vnuci již takový nebudou. V rámci genů je to bude směrovat "back to the roots" a to je to největší nebezpečí. Rodiče těchc Marokánců nejspíš byli slušní lidé, ale jejich děti už ne.

J. Machotka 21.11.2015 20:09

Re: Je to samozřejmě jinak

Rozdel a panuj byla zakladni a velmi uspesna metoda, kterymi zejmena evropske civilizace kontrolovaly zabrana uzemi. Myslim, ze dokud budeme bojovat s "islamem", nikoliv konkretnimi lidmi, bude prakticky nemozne zvitezit.

A pokud jde o spolupraci, nedavno i zde na Psu byl clanek o cinnosti jakesi obdoby Lawrence z Arabie na turecke strane behem 1. sv. valky, kdy na obou stranach stali jak muslimove, tak krestane. A bylo to prave jednani viteznych mocnosti, ktere na Blizkem vychode zavdalo podnet ke spouste dnesnich problemu.

J. Machotka 21.11.2015 19:42

Re: he he he

Kolektivni vina je, kdyz se skutky jednotlivcu nebo i vetsi skupiny v ramci nejake entity vztahuji na celou entitu. Pokud chcete priklad, tak za pogromy na Zidy casto stalo ze strany krestanu to, ze "zabili Jezise".

I. Mertl 21.11.2015 19:25

Re: Mi je naprosto jedno, jak lze vykládat jednotlivé pojmy

Milá paní, Korán je rozsáhlá poněkud nepřehledná kniha obsahující víc než 6 tisíc veršů, sestaven byl v polovině 7. století. Reformovat Korán, abyste mohla věřit lidem této víry, je obtížně představitelné - je to "svatá" kniha islámu. Nutno tedy nejdříve zrušit nebo zakázat islám půldruha miliardě jeho věřících, pak se lze na Korán chodit koukat do knihovny. Reálnější řešení je, abyste Korán zreformovala sama, existuje v moderním českém překladu - Aláh Vám bude jistě nápomocen. To víte, s hloupostí je zbytečné "bojovat".

M. slavík 21.11.2015 17:15

Re: Je to samozřejmě jinak

Myslím, že tady není žádná možnost částečného ustoupení. Islám prostě chce vše a nediskutuje. A klimatické změny nás samozřejmě čekají se všemi důsledky. Když chcete zachránit evropskou kultůru, svou rodinu/rod, a domyslíte vše do konečných důsledků, bude výsledkem nějaký novodobý Hadrianův val a boj. Bez smilování  z obou stran. Příroda si vezme své a ti slabí prostě zmizí aby se vítězové za zabíjení po desetiletích omlouvali. Tak to s lidmi chodí.

J. Kanioková 21.11.2015 17:12

Mi je naprosto jedno, jak lze vykládat jednotlivé pojmy

Nikdy mi žádný přistěhovalec do naší země nevadil, nemám s tím nejmenší problém - v každé skupině se mohou vyskytovat mezi dobrými človíčky i výlupci. To pro mě není důvodem k antipatiím k celé komunitě.

Ale Islám je něco jiného, naprosto. Dokud nebude Korán reformován, dotud lidem této víry věřit nemůžu. Dokud oni sami, VŠICHNI muslimové, teroristické akce velmi hlasitě a rezolutně neodsoudí - dotud jsou pro nás potenciálním nebezpečím. A NEBERU argument - že ne všichni se mohou stát teroristy. Jejich rozlišení na "hodné" a "zlé" je naprosto nemožné, bohužel.

A jestli je něčím potěšením mi nadávat do xenofobů či rasistů, nechť je mu přáno. S hloupostí je zbytečné "bojovat"..

J. Machotka 21.11.2015 17:11

Re: Je to samozřejmě jinak

P.S. první vlašťovkou by mohl být společný tvrdý postup proti pašerákům lidí. Předpokládám, že i v Turecku je toto zločin a Turecko koneckonců je stále náš spojenec v NATO, resp. je tam nějakým způsobem uznáván mezinárodní zatykač.

Nedělám si ale iluze, že peníze z tohoto špinavého byznysu netečou především vlivným osobám na obou stranách.

M. slavík 21.11.2015 17:04

Re: Xenofobie je moderní nadávkou pro civilizované.

Pár slovy ale sedí to. Nálepku fašismu už se nám snaží dienstbier našít na kabát.        

M. slavík 21.11.2015 16:58

Re: he he he

Co je kolektivní vina? To že jsme si demokraticky zvolili sobotku a spol. a nyní tedy kolektivně za tu blbost budeme pykat? Nebo že kolektivně za tu blbost budeme platit vetřelcům měkké postele? Vetřelce tu nechci a rád si to kolektivně s 80% ostatních občanů odpykám.

M. slavík 21.11.2015 16:51

Jsou chvíle,

kdy zlo/násilí je nutností abychom předešli vykonání násilí na sobě či našich blízkých.......... to platí právě v současné době. Nevím, jestli dojdou věci tak daleko, aby občan vykonal zlo na svých zástupcích ale není to vyloučeno.

J. Machotka 21.11.2015 16:43

Re: Je to samozřejmě jinak

V terminologii řešení konfliktů existuje anglický termín win-win, kdy se ukáže, že každá ze stran chce něco, co nemusí být nutně v konfliktu se zájmy druhé strany. Jako příklad se uvádí dohoda mezi Izraelem a Egyptem po šestidenní válce, kdy Izrael vrátil Egyptu Sinaj za cenu její demilitarizace.

Pokud jsem slyšel, jedním z objektivních důvodů problémů v Sýrii jsou klimatické změny, kdy obyvatelstvo dříve zaměstnané zemědělstvím nyní tuto činnost vykonávat nemůže (velké sucho posledních sedm či kolik let), což vede jednak k migračním tlakům (z vesnic do měst a dále) a pak také k tomu, že "z nudy" po sobě začnou střílet.

J. Machotka 21.11.2015 16:33

Re: Je to samozřejmě jinak

Proboha, jak jste přišel na to, že požaduji multikulturní cestu?

Pokud jde o ty kompromisy, napadají mě dvě možnosti: 1) reformace islámu, patrně za cenu velkých obětí, kdy ani jedna ze stran nebude schopna vyhrát 2) domluva s některými leadery "umírněného" křídla, vyčištění některých území od radikálů spojeneckými armádami, vystěhování evropských muslimů na tato území a pak jakýsi Mashallův plán ekonomické podpory.

V současné době jsou zřejmě obě tyto možnosti značně utopické. Pokud by však bylo možné na straně muslimů s někým jednat, možná by se něco takového mohlo časem ujmout.

J. Machotka 21.11.2015 16:25

Re: Xenofobie je moderní nadávkou pro civilizované.

Souhlasím. Záměrem článku bylo přispět alespoň trochu k oddémonizování tohoto slova. Od některých, jak říkáte "levicových sr...k" by bylo spíše varováním takovéto označení neslyšet. Nicméně, uvědomuji si také druhý extrém, který se mi nelíbí o nic více.

Kromě toho, vzpomeňte si na pakt Molotov - Ribbentrop. Tam se hoši také domluvili, aby si to nejdříve mohli vyřídit s "třetí cestou".

J. Machotka 21.11.2015 15:45

Re: he he he

No, moc jste to nepochopil. Pro případ, že by byla chyba na vysílači, pokusím se o vysvětlení: tady jde o to, aby v případě, že někdo vystřílí půlku stadionu, byl souzen a trestán za to, že vystřílel půlku stadionu a nikoliv za to, co při tom volal. Dále jde o to, aby za stejný čin nebyli souzeni či trestání ti, co volají totéž (což neznamená, že si na ně nemáme dát větší pozor či po nich nechtít záruky a spolupráci, aby se něco takového už neopakovalo) a v neposlední řadě to také znamená, aby to, co někdo volá, náhodou nemělo za následek, že se trestu vyhne, či získá jinou výhodu. Pozitivní diskrimace není ve skutečnosti o nic lepší než volání pro principu kolektivní viny. A to, že muslimové nejspíš tento princip vůči "nevěřícím" mají, by nemělo být argumentem pro to, abychom jej přejímali také. V historii je nesčetné množství případů, kdy se takovéto otevření Pandořiny skříňky obrátilo na ty, kteří s původním problémem ve skutečnosti neměli vůbec nic společného - právě čtu knihu o křižácích, jejichž prvními oběťmi byli křesťanští vesničané a Židé.

B. Rybák 21.11.2015 14:17

Re: Je to samozřejmě jinak

Ta Vámi požadovaná multikulturní cesta je realizovatelná jenom ve velmi autoritativním státu, který okamžitě tvrdě potrestá přestupky proti soužití náboženských menšin bez ohledu na mínění většiny občanů, či agresivitu některých menšin. Vede k rozdělení státu na menšinové enklávy a úspěšně je dosud realizována pouze ve velmi autoritativním Singapuru!

Vylučuje tedy demokracii a je opravdu na pováženou, jestli to není příliš velká cena!

B. Rybák 21.11.2015 13:58

Není to tak složité!

V politice nemůže být nic horšího než příval ilegálních imigrantů, protože ti ohrožují životy, zdraví a majetek občanů... sociální systém a demokratický právní řád, tedy to nejdůležitější, co je stát povinen bránit!

Za zoufalé činy vykonané z přirozeného strachu vyvolaného tímto selháním státu jsou plně odpovědni viníci tohoto selhání. Ti musí být zbaveni všech svých postů a politika musí být principiálně změněna tak, aby se úplně zastavila nejenom ilegální imigraci, ale jakoukoli imigraci muslimů, protože ti musí podle koránu usilovat o teokracii, která je s hodnotami západní civilizace neslučitelná!

Muslimy, kteří odmítnou vykonávat rituály svého náboženství pouze v soukromí, je nutno bez výjimky vyhostit! Své hosty si národy i jednotlivci mají právo vybírat!