28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

LESNICTVÍ: O tom našem kůrovci, lékaři lesa

Můj tatík stejného jména i příjmení jako já dosáhl požehnaných devadesáti let věku a celý život prožil u jednoho zaměstnavatele, původně Státních lesů, později u jejich nástupce. Byl lesák. Odpovídal dlouhá léta za těžbu a obnovu lesa v oblasti Jizerských hor v nelehkých podmínkách lesů oslabených a ničených především imisemi z blízkého přeshraničí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Andreas 8.8.2019 19:47

Kdo byl v posledních letech na Šumavě (já třeba před 10 dny), vidí bohatou bezproblémovou obnovu, kde vyrůstá smrk ve směsi s jeřábem. Díky tomu, že se do toho nepustili lesníci, nezničila se půda, podrost, hmyzí společenstva atd. Nevznikla hnusná rozježděná holina a les se zdárně obnovuje. Čili neměli pravdu staří lesní "odborníci", ale Bursík, teatrolog a Bláha s Duhou.

Kalamita na Šumavě skončila 2011 až 12. Současná kalamita začala ca 2016. Ergo, kdo tvrdí, že to souvisí, nemluví pravdu.

Současná kalamita zuří v hospodářských lesích, kde se mohou lesničtí "odborníci" plně realizovat a ukázat nám, jak skvěle to umí a jak skvěle by to bývali zvládli na Šumavě, kdyby jim v tom ekoteroristé nebránili. Výsledek je myslím každému zřejmý...

A mimochodem, ta tvorba sítě lesních cest, kterou se autor chlubí, je jedna z největších prasáren v krajině posledních dekád a velmi pravděpodobná příčina zrychleného odtoku vody z lesů (takže chcípaj smrky) a naší krajiny vůbec.

Lesu zdar!

J. Jurax 8.8.2019 20:19

Jojo, a nejste Vy taky teatrolog?

M. Andreas 9.8.2019 0:55

Věcná připomínka by nebyla? Teatrolog nejsem. Necítím se nijak obzvlášť povolán tyto věci komentovat. Dělal jsem si jen na Lesnické fakultě doktorát, občas tam externě učím, případně jsem pro tuto školu napsal dvoje skripta. To je ale to nejméně podstatné. Podstatné je, zachránit, co se ještě dá. To ale znamená změnit postupy současného lesnického provozního mainstreamu, který se zjevně poněkud přežil. Reflexe těchto lidí je však většinou nulová, výsledek je koneckonců nezajímá, neb se ho nedožijí a navíc většinou nehospodaří na svém (typicky LČR). Chabá znalost biologie jim navíc znemožňuje chápat procesy, jichž jsou svědky, takže věcně s nimi diskutovati jest v podstatě nemožno. Před 30 lety se naučili několik provozních postupů, z tou dobou už 15 let starých skript, v nichž byly sepsány 20 let staré znalosti. A tyto sami dodnes uplatňují a vtloukají do hlavy dalším generacím. Na rozhodujících místech našeho lesnictví zhusta sedí provozní rutinéři tohoto typu, kteří to již "dělaji 30 (40) let a nepotřebují, aby jim, starým lesnickým odborníkům, říkal, co mají dělat, neb oni to ví nejlépa a navíc, koneckonců, to tak dělali již jejich učitelé".

P. Kubáč 8.8.2019 13:05

Když se dneska v Česku najde

Lithium, zlato, uran, cokoliv - moje myšlenka je "nechat v zemi" protože dnešní doba nemá "morálku" takové zdroje využít racionálně.

Stejné je to i s lesy - tedy absolutně nemáme tu morálku našich předků, kteří věděli, že krajinu mají vypůjčenou od potomků. Jenom to pravidlo "nechat v zemi" u lesa, který je živý organismus - bohužel nefunguje.

Nechat lesy našich předků sežrat kůrovcem a našim potomkům nechat step a holé skály - je ODPORNÉ

P. Rada 8.8.2019 13:43

Re: Když se dneska v Česku najde

"Odporné" to je přesto, že úvahu nedomýšlíte dál jak ke ktastrofě smrků. Pokud by vše zkončilo jen u takto - mohli bychom si ještě gratulovat. Další dřeviny ale už začínají odumírat a to i takové o kterých se donedávna soudilo, že vydrží.

Ta myšlenka mnoha pohádek, že poklady se mají nechávat v zemi - jinak s toho bude neštěstí... mi vrtala už jako dítěti hlavou. Ten nejmasivnější a právě v česku nejrabovanější "poklad" který přímo souvisí ze skázou našich lesů jsou a byly Vámi nezmíněné zásoby uhlí. V letech 80tých jejich těžba navodila bezprostřední imise kyselých deštů a do dnešních dní pak naakumulované dopady účinku CO2 včetně schnoucích lesů.

Problém přitom je, že tyto účinky budou pravděpodobně pokračovat ještě století i déle a přes jejich nebezpečnost se o nich sotva komu chce mluvit natož hledat jak se s vlekle podceněným problémem popasovat.

J. David 8.8.2019 19:40

Re: Když se dneska v Česku najde

Rada, že voni jsou "environmentální ekologista"? Nazdar, starej haluzák.

A. Pakosta 9.8.2019 16:06

Re: Když se dneska v Česku najde

Pane Rado, vyšší obsah CO2 v atmosféře je pro rostliny požehnáním! Je to jejich hlavní biogenní plyn. Veškerý uhlík ve všech fosilních palivech světa byl kdysi v atmosféře ve formě CO2!

J. Vintr 8.8.2019 11:13

Já bych ty zkušenosti starého lesníka nepřeceňoval

Les není bramborové pole. Když v něm děláte něco blbě, projeví se to třeba až v přespříští generaci a těžko můžete současně vyzkoušet víc postupů, aby se dalo poznat, který je dobrý a který špatný. S teorií si taky nevystačíte, protože toho o životě lesa ještě spoustu nevíme. Hospodářsky se u nás les pěstuje necelá tři století a to je příliš krátká doba na to, aby se zjistilo, co to všechno obnáší. Takže ten "zkušený lesník" to mohl třeba dělat celý život blbě a následky se projeví, až on tu dávno nebude.

V. Petr 8.8.2019 13:05

Zkušenost je ovšem taková, že až do počátku 90 let

20 století, než se objevila individua jako M. Bursík a V. Just to fungovalo DOBŘE. Na rozdíl od současné katastrofy!

P. Rada 8.8.2019 14:26

Re: Zkušenost je ovšem taková ...

Zkušenost je taková, že naprostá většina populace a do sebe zahledění narcisové naprosto pravidelně, přehlížejí jevy které mají relativně pomalý průběh. Např. srovnatelný s délkou lidského života.

Podobně i pan Vanura doposud skrze svou přehlíživost nechápe, že součastné klimatické změny mají původ kumulaci za celé století naspět. Tedy i v dobách hlubokého socialismu, když jsme příznačně mocichtivosti tehdejších vládců platili stokorunami na kterých mohutně dýmaly komíny jako symbol jejich síly a vesměs drželi hubu i krok.

Dnes je ta neblahá doba zdánlivě už za námi - ale pozor! Do roku 1990 spotřebovalo lidstvo zhruba tolik fosilů jako od té doby dodneška. Česko je na tom v přepočtu na hlavu vzlášt špatně. Nebude to mít sice dopad hned zítra ale až na něj postupně dojde, budou projevy násobně závažné.

Toto vše se ale dnes děje nikoliv pod diktátem moci v bezinformačním prostředí - ale pod diktátem přebujelé lidské chtivosti a za situace naprosto nebývalé informační dostupnost i společenského bohatství.

V. Petr 8.8.2019 15:20

To, že příčinou odumírání lesů je primárně to, že se

kůrovec stal "chráněným druhem" jaksi pomíjíte. Kyselé deště jsou u nás minulostí a emise CO2 by byly mnohem NIŽŠÍ, pokud by se nepodařilo potlačit rozvoj jaderné energetiky, k čemuž se zelení dokonce počátkem 90 let spojili s UHELNOU LOBBY. Nevím, zda se na tom nepodílel dokonce i Bursík ale Greenpeace určitě!

R. Langer 8.8.2019 13:05

Re: Já bych ty zkušenosti starého lesníka nepřeceňoval

Ty lesy jsou tady 200 let. Řekl bych, že za tu dobu už asi přišli na to, jak se v nich má hospodařit, a také to fungovalo. Jak to funguje pod vedením zelených sedmilhářů po 20 letech naopak vidíte teď.

P. Rada 8.8.2019 14:34

Re: Já bych ty zkušenosti starého lesníka nepřeceňoval

Máte rozhodně kus pravdy v tom smyslu, že zelené kamizolky charakterizují lesníky.

Pletete se ale už v tom, že lesníci dnes v lesích hospodaří. Od toho jsou tu totiž tendry a lesníci spíše jako poskokové těžeby. Vše zavedeno nedávno ve smyslu zbožně tržním resp. ponáspotopářském.

Problém defoliace až rozpadu lesů je přesto nejen český - je celosvětový. Česko se i v lesnictví ale proslavuje jako tunelářská velmoc. Dřevo dnes vyvážíme s minimální přidanou hodnotou kamsi - jak to fdříve bylo obvyklé u surovin jen v rozvojových zemích.

L. Sindi 8.8.2019 18:30

Když dříve se ty zkušenosti PŘEDÁVALY!

P. Jášek 8.8.2019 9:59

Je to další

vítězství zelenorudé bandy! Ještě nasadíme trošku Greténismu a bude to všechno.

J. Vintr 8.8.2019 9:43

Kampak v dnešní době s uvažováním na sto let dopředu

Politici se střídají co čtyři roky a většina lidí plánuje tak maximálně do příští výplaty. Sice máme plnou hubu budoucnosti našich dětí, ale ve skutečnosti na to všichni kašlou. "Užít" si teď a hned. V takové společnosti nemají žádná dlouhodobá řešení žádnou šanci. To jen tak obecně. Důsledky můžou být různé, ničení krajiny, zaplavování země vetřelci z jiného světa, život na dluh atd.

V. Petr 8.8.2019 15:27

Dlouhodobé řešení by v našich poměrech dokázal

prosadit jen nějaký český Putin, který by se chtěl stát "významným státníkem" a neohlížel se na všemožné kmotry a lobbysty (viz osud Chodorkovského v Rusku).

J. Kratochvíl 8.8.2019 9:29

Za socialismu všechno lépe fungovalo

i ta ochrana lesů. Což je ke 30. výročí sametové revoluce smutné zjištění.

P. Harabaska 8.8.2019 13:31

Re: Za socialismu všechno lépe fungovalo

Je tomu tak proto, že politici za socialismu byli buďto tak neschopní nebo tak hloupí (nebo snad chytří?), že nedokázali rozbít a předělat všechno to, co tady nechali naši předkové. Stačili vlastně jenom rozorat meze a zlikvidovat řemesla v rukou živnostníků. Dnešní politici a jejich podržtaškové a podkuřovači jsou naopak plni zrůdné sebedůvěry a vše měnící neověřené invence, s nimiž rádi předvedou, čemu se naučili na degradovaných učilištích nebo školách, na nichž si lze koupit za peníze kdejaký titul. Stačí si občas všimnout všech těch inzerátů, za kolik korun a za jak dlouho vystuduji ten nebo onen obor a dostanu ten kýžený titul XYZ.

V. Petr 8.8.2019 15:24

Dokonce jsem viděl inzeráty "Vypracujeme bakalářskou/

magisterskou/doktorandskou práci ověřenou antiplagiátorským softwarem..."

K. Janyška 8.8.2019 8:42

A zejména škodí Babiš a jeho ministr životního prostředí.

Babišovy firmy těží napadeného dřeva suverénně nejvíce a ministr Brabec tam sedí a drží hubu už 7 rokem... Dzp.

Z. Rychlý 8.8.2019 8:36

Z některých příspěvků mám dojem, že

mandelinka je lékařem brambor. Tudíž brambořiště se časem té monokultury dozajista zbaví a vyrostou tam přirozené plodiny. Třeba pýr.

P. Rada 8.8.2019 8:48

Re: Z některých příspěvků mám dojem, že

Zjevně si uvědomujete, že i brambory by mohlí mít někde svou přirozenost .... a pak je divné, že Vás nenapadlo nic lepšího.

P. Harabaska 8.8.2019 13:37

Re: Z některých příspěvků mám dojem, že

Brambory v této zemi stojí za h.... od té doby, kdy zde byl založen výzkumný ústav bramborářský a jeho šlechtitelské pobočky. Kdosi mi doporučil, abych si brambory koupil v bramborárně VESA ve Velharticích na Šumavě. Osobně vedoucí s příjmením jednoho německého hudebního skladatele mi vybral pytel brambor, který se mi vešel do kufru auta. Bůh mi odpusť, ale "takovej sajrajt" jsme na talíři neměli dlouho předtím ani potom.

P. Rada 8.8.2019 7:31

Omyly pana Holáska.

Základním omylem autora je, že v dnešní situaci může při odhadu dalšího vývoje stavět na zkušenostech našich předků. S takovouto koncepcí by mohl vystačit při popisu historické situace ale ani na dnešek už nepasuje. To co totiž dnes začíná být dominantní nemá prakticky žádnou historickou obdobu. Trochu to naznačuje graf vývoje globálních teplot. Ještě dramatičtěji se ale buse měnit kontinentální teplota a proudění větrů nesoucích dříve spíše vláhu a mírné podnebí. Právě hitorickou vyrovnaností počasí ale začíná být konec jednou pro vždy.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/All_palaeotemps.png

Kůrovec sice kdysi v prehistorii býval "lékařem lesů" - ale jen těch přirozeně narostlých. Likvidoval totiž vše oslabené a sám byl likvidován zdravým vitálnějším čímž napomáhal v rozvoji těch nejodolnějších a nejvytálnějších porostů.

Když se do pěstování lesů vložil produkce chtivý člověk který si vytypoval rychle a rovně rostoucí dřevinu s monimem lesnických zásahů... začaly se lesy záhy měnit na plantáže mnohdy stejnověkých a v takovéto situaci už se s kůrovce stal krajně labilní a nebezpečný prvek - doslova postrach lesnictví.

S kůrovcem smrkovým je ale dnes přesto také konec - končí totiž nejen jeho nositel ale i další fruhy stromů a tím se krajina stane tuplovaně sušší a teplejší jak kdykoli v historii lidské dříve. Skokem za jedno století mají totiž lidé namířeno do klimatického rozpoložení které panovalo uprostřed třetihor a do takové situace je nejspíše nebudou schopni následovat nejen nepůvodní smrky ale i mnohé další zatím ještě přežívající druhy. Na prahu tohoto geohistorického skoku žijem ale žel zahledění do minulosti a přehlížíme tak katastrofické drama které tak akceleruje a rozmanitý život naší zásluhou na planetě zanedlouho značně omezí.

R. Langer 8.8.2019 8:20

Re: Omyly pana Holáska.

Jasně, proč stavět další vývoj na zkušenostech našich předků, když můžeme všechno zdevastovat podle prolhaných teorií Zeleného sedmilháře, kterýchžto devastující vliv se po pár letech jeho lhaní jednoznačně prokázal, a které on přesto dál zarytě hlásá, místo toho, aby tiše zalezl do kouta a styděl se. Jsi odporný lhář a podvodník, a to co se dnes děje s našimi lesy jsi způsobil KONKRÉTNĚ TY A TOBĚ PODOBNÍ! Měli by vás všechny zažalovat za podvod a za vandalismus, a zabavit vám veškerý majetek na nápravu škod, které jste napáchali. :-P

P. Rada 8.8.2019 8:53

Re: Omyly pana Holáska.

Lze snad stavět i na poznatcích nešich součastníků právě o tom jaké dopady měl kdy v geohistorii obsah skleníkových plynů na planetární život a naopak. (Na hněvné afektivity zabarikádovaných reagovat nebudu)

https://palladiummag.com/2019/01/28/ancient-upheavals-show-how-to-geoengineer-a-stable-climate/

R. Langer 8.8.2019 10:12

Re: Omyly pana Holáska.

Nereaguj vůbec, stejně šíříš jenom samé lži, ty škůdče!

R. Langer 8.8.2019 10:15

Re: Omyly pana Holáska.

Ano, jak vypadá Šumava postavená na vašich prolhaných zelených ideologií, to všichni vidíme, Zelený sedmilháři. Nemusíš to pořád tak zdůrazňovat, myslím, že tlak už jsi všem zvedl dostatečně, zemský škůdče.

M. Valenta 8.8.2019 9:13

Re: Omyly pana Holáska.

Důvodem Vaší přehnaně emocionální reakce na pana Radu může být pocit (který si pochopitelně nechcete připustit), že v onom sporu taháte za kratší konec. Útěchou Vám může být, že nejste zdaleka sám. So geht das.