20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

PSI I KOČKY: Tak je to tady aneb dlouhé lkaní nad laparoskopií

Je to asi dva týdny, kdy se poprvé naplnily mé obavy. Do naší nemocnice (raději podotknu, že veterinární) zavolal pán, že chce vykastrovat fenu. Potud nic překvapivého. Jeho podmínkou ale bylo, že to má být provedeno laparoskopicky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Matyášová 29.10.2014 13:10

Re: ona je ještě jedna otázka...

ach Vaví, ale pokud to zatím netlačí moc a neomezuje ji to a jinak je v poho... nezávidím ti to rozhodnutí....

Š. Matyášová 29.10.2014 13:06

laparoskopii-ženská operace

za sebou mám...vlastně mne nikdy nenapadlo uvažovat, že by toto šlo i u kastrace kočky.. (když to jde u feny)

myslím, že je to hlavně pro posluhu-majitele, pro jeho psycho... ž enemá raneček navlečený v prubanu..s několikacentimetrovou jizvou na břiše...ale někoho,kdo druhej den chodí a třetí den skoro lítá jako šúúús....

díky za článek, asi se poptám na veterině..doufám, že mne moji dvorní veti nepošlou do ..no však víte kam....prootže na moje psych - u kastrace koček,by ta laparo byla balzám....

Z. Jenny 28.10.2014 17:17

Zajímavé

čtení. V každém případě jsem si udělala pro sebe určitý závěr. Odborné věci si vždy ráda přečtu. Díky.

Z. Jarka_F. 27.10.2014 20:15

Re: autor článku teda nejsem

Taky bych si zapolemizovala - jak to bývá na sonu: Doktor-chlap mi řekne ať tu čubu (60-kilovou) zvednu na stůl, doktor-ženská si k ní klekne a vyšetří ji na zemi :)

Z. Inka 27.10.2014 20:07

autor článku teda nejsem

ale musím polemizovat - není to dáno jen pohlavím. Velikost doktora, který kdysi vyšetřoval Mimi a koukali se pomalu z očí do očí neměla co dělat s jeho uměním. Na veterině vyučovaly dvě doktorky, obě droboulinké panenky a jedna z nich byla excelentní porodník který si klidně lehl za krávu. Zažila jsem doktora, který se při rektálním vyšetření doslova obalil do igelitu a ve finále mne požádal, ať to ošahám. Je to jen a jen o tom, co člověk dostal do vínku a jak s tím zachází. Kdysi jsem se bála odebrat krávě krev a moji milovaní spolužáci mne tak dlouho dusili, až jsem se to naučila a potom už mi to nedělalo u žádného zvířete problém.

Z. Vave 27.10.2014 18:53

Re: Zajímavé

Děkuju Ti za vysvětlení toho komfortu, Dalmi. Vnímala jsem to jinak, proto jsem psala, jak jsem psala.

Tenhle článek je pro mě opravdu velmi užitečný, protože se mi díky dostalo spousty nových informací.

Z. Emteska 27.10.2014 18:47

Moc jsem přemýšlela

opravdu moc, zda mám něco přispět. S laparoskopickými operacemi u zvířat, obzvláště hospodářských, nemám žádné zkušenosti. Ale mám zkušenosti zcela jiného soudku. Emancipace v oblasti veteriny, je věc katastrofální. Mladá děvčata možná zvládnou ošetření malých zvířat, ale odrodit krávu s nepravidelnou polohou plodu neboli kozelec? Ani náhodou. Vyšetřit rektálně reprodukční orgány, čili, jak my praktikové říkáme, udělat sterilitu? Ani náhodou. Je to fyzicky věc velmi, velmi náročná. Dalším problémem je intravenózní infuze, jen málokterá doktorka se umí "trefit" do žíly. Vím to z praxe, protože pokud je "náš" doktor" na dovolené, zaskakují doktorky, které normálně ordinují v ordinaci pro malá zvířata. Jsem v praxi přes 20 let a snad si mohu dovolit tento komentář, a moc by mě zajímal názor autora článku na tuto problematiku.

T. Zana 27.10.2014 18:31

Re: ona je ještě jedna otázka...

Taky držím!

Z. Lika 27.10.2014 18:09

S laparoskopií jsem se setkala na vlastní břuch

a taky nic moc. Teda určitě lepší než rozfiknuté velké břišní svaly, ale měla jsem pak asi týden břicho jak balón (prý se při tomto výkonu nějak přifukuje) a divně mi v něm vrzalo. Ale kašlat jsem mohla, to se s laparotomií opravdu nedá srovnávat. Pamatuju si, jaké problémy měli kuřáci po běžné břišní operaci - nános v plicích se v narkóze uvolnil a nutil je kašlat. Jaj, to slibovali všem svatým, že se cigaret už nedotknou!

Z. Lika 27.10.2014 18:04

Re: ona je ještě jedna otázka...

Kurnik. Držíme palce.

Z. Vave 27.10.2014 17:47

Re: ona je ještě jedna otázka...

Děkuju vám za palce.

Hani, srdíčko je nejspíš v pořádku, problémem je boule. :o(

H. Williamson 27.10.2014 17:41

Re: ona je ještě jedna otázka...

Jo,taky drzim palce. Srdicko?

Z. Xerxová 27.10.2014 16:21

Re: ona je ještě jedna otázka...

držím palce, ať to rozhodnutí uděláš správné

Z. Vave 27.10.2014 16:14

Re: ona je ještě jedna otázka...

Ano, tohle je také důležité. Kdysi dávno jsem jezdívala s Píďou k jednomu veterináři, ale čekalo se tam i tři čtyři hodiny, to bylo neúnosné. Pak jsem si našla (dobrého a docela známého) veterináře, kde se dalo objednat, ale bylo to trošku z ruky. Nakonec jsme se kvůli nedělnímu úrazu Anky dostali na kliniku, kam jezdím dosud.

Lékaři se tam mění, to je pravda, ale zase se lze objednat k různým specialistům. Je to tam dražší, třeba i obyčejné očkování, ale zase nám tam už mockrát pomohli. Jezdili jsme tam dávat s Ankou krev, které pomohla zachránit nejen Abbie od Kačera.

Je tam víc lékařů a proto se tam mohu setkat i s různými pohledy na léčbu a prevenci. Což teda pro mě osobně je není nic moc dobrého, protože prostě nevím, co by bylo lepší.

Zrovna dnes jsme byli s Rózkou na očkování a vzala jsem s sebou i Anku, protože když bylo tepleji, tak se občas dost zadýchala. Výsledkem pořádné prohlídky je určitý nález, který vyžaduje ode mě rozhodnutí. Chjo.

Z. Xerxová 27.10.2014 15:40

ona je ještě jedna otázka...

lékaři lidští jsou specialisté již dlouho. Se slepákem nejdeme na oční, laparoskopii dělá specialista, který ji dělá často (dnes a denně)

Veterináři byli dlouhou dobu hlavně pro hospodářská zvířata, a až pak taky pro mazly. Ale žádná velká specializace. Dělali (a často ještě dělají) úplně všechno. Vědělo se, že jeden je víc na kočky a druhý umí třeba i hady... ale obecně to byli "rodinní veterináři" s obřím záběrem (klobouk dolů).

Dnešní kliniky nabízí servis řady špičkových specialistů. A je trend vazy operovat na ortopedii, oční vady u očních specialistů, ... a u těch rodinných veterinářů vlastně jen očkovat.

Jsem moc ráda, že chodím na veterinu, kde nás už řadu let znají. Kde fungují jen 4 lékaři, ale 3 jsou z jedné jediné domácnosti. Že můžu přijet i o půlnoci, když to bude potřeba. Že mají kvalitní vybavení a operační sál vlastně "vedle kuchyně"... A taky vím, že mi řeknou - na tohle se dojeďte objednat jinam... A pokud mi to neřeknou - tak mají moji plnou důvěru.  Klidně konzultuju jinde, sháním informace... ale poslední slovo mají oni

L. Tapuz 27.10.2014 15:23

Re: Zajímavé

Děkuji, ale není třeba vysvětlovat. Obecně vím, co je to laparoskopie a dovedu si představit, jaká jsou její omezení nebo nevýhody.

Mně jde jen čistě obecně o přístup. A ten mně zarazil. Nevím. Možná ta pasáž v článku byla jen nešťastně formulována, že to tak vyznívá. Doufám.

Z. Dalmi 27.10.2014 15:07

Re: Zajímavé

LaparoSKOPIE přináší menší komfort pro lékaře. Vysvětlím to: nejde o jeho osobní komfort. Jde o to, že lékař hůře vidí ten prostor, má omezené možnosti manipulace a při nějakém problému stejně musí dutinu břišní nakonec otevřít. Je to prostě jiné a v některých případech úplně nevhodné.

Prosím, nejsem zastáncem ani jedné metody a vždy je třeba vyslechnout všechna pro i proti.

H. Williamson 27.10.2014 14:47

Re: Diky za zajimavy clanek

Pardon, omlouvam se za preklepy. Psala jsem brzy rano a pospichala k doktorovi.

Z. Dalmi 27.10.2014 14:45

Re: Zajímavé téma

Ano, laparotomie je otevření břicha klasickou cestou, skalpelem. A následné sešití několika stehy. Laparoskopie je zavedení roury se světýlkem do dutiny břišní, kdy ta rána je velká jen tolik, co je potřeba k zavedení toho laparoskopu. Ev. další vpichy pro nástroje, ale to jsou jen malé ranky. Pak stačí jeden steh a hlavně to tolik nebolí, jako když jsou rozříznuté břišní svaly. To nechceš ani zakašlat, natož kýchnout - ó hrůza. To fakt bolí :-)

L. Tapuz 27.10.2014 14:45

Zajímavé

Nejsem lékař, takže z hlediska čistě medicínského nemohu posoudit a je jistě dobře možné, že zrovna kastrace je lepší provádět invazivnější metodou. Já jsem kočičku dostala z útulku už kastrovanou a u kocourů tato otázka nevyvstala :-).

Docela mě ale zarazilo to, že by se laparotomický zákrok pokud možno neměl provádět, protože skýtá menší komfort pro lékaře. Tam, kde existuje více možností na výběr, neměl by být zohledněn spíše komfort pacienta, než lékaře?

Ještě jednou podotýkám, že nechci diskutovat o tomto konkrétním případě, protože samozřejmě nevím, co je ze zdravotního hlediska vhodnější a bezpečnější. Jde mi jen o trochu zarážející přístup, který bych ve veterinární medicíně, zejména v medicíně domácích mazlíčků, u nichž je majitel obvykle bez řečí ochoten opodstatněné náklady uhradit, nečekala. Připomíná mi to bohužel nikoli ojedinělý přístup v humánní medicíně.

Z. Vave 27.10.2014 13:35

Re: Zajímavé téma

Co znamená přesně laparotomie, Dalmíčku? Klasická operace?

Z. Inka 27.10.2014 13:14

Já bych se ještě jednou vrátila

aby to fakt nevypadalo, jako že jsem takový kritik. Chtěla jsem tím jenom říci, že pokud je lékař kompetentní a svou práci milující, zcela určitě pro toho a onoho pacienta zvolí to nejlepší. A to se vším všady, takže uváží i pooperační péči a kupříkladu možnosti majitele.

Mám moc dobrého veterináře a důvěřuji mu. Když jsme přivezli Majdu, udělala jsem akci V a nalezla lékaře, který vyhovuje mně jako majiteli a přitom má opravdu hezký vztah ke svým pacientům - což jsem si ověřila když ho loni Majda nacpala pod umyvadlo při ošetřování kůže. Ona je beruška taková netýkavka, tuhle jsem jí v noci půl hodiny přesvědčovala, že jí opravdu umím vyndat z ocasu ty bubáky. A teď jsem připravena svému veterináři důvěřovat. A doufám, že on pro má chlupatá děťátka zvolí opravdu jen to nejlepší

Z. Dalmi 27.10.2014 12:15

Re: Zajímavé téma

Ano Jarko, ona je pravda na obou stranách. Tady se mluví o kastraci, nikoliv jen o ovarektomii. Mám zkušenost s mýmisousedovými kočkami, těm vet vyndal dělohu. Laparotomicky, nebyl problém, stehy jsem ani nemusela vyndavat, vykousaly si je. Jsou to polodivoké kočky, určitě je to bolelo, ale byly v pohodě velmi brzy.

Pokud se rána rozpadne, není to šitím, je to tím, že se to hojí špatně. Nasedla infekce a rána nesrůstá.

Jen jsem chtěla říct, že bych dala přednost laparotomii, rána po kastraci není velká a zákrok je bezpečnější. Ale každý se musí za svého miláčka rozhodnout sám.

H. Williamson 27.10.2014 12:15

Diky za zajimavy clanek

Ja to vezmu z lidske stranky. Diky za mene invazivni operace,kde je to vhodne. Ale zneuzivaji toho pojistovny tim, ze pacient by se mel vylifrovat ze spitalu do 23 hodin, aby to bylo jako ambulantni. Jo,kdyz nastanou komplikace, tak vas tam nechaji. Jenze jsou doktori, co nechteji mit komplikace na seznamu. Jako ten vul, jinak velmi uznavany chirurg, co mi vymenoval kycelni kloub. To mne rano z tteho sitalu hnali jaik nadmutou kozu. Ano, dali manzelovi prirucku, co elt s pacientem doma. Mezi jinym to pravilo, ze kdyz noha vyznamne otece, tak volat chirurga. No, zanedlouho operovana noha byla 2x vetsi ez ta dobra, tak jsme se usnesli, ze to asi bude vyznamne. A po telefonu mi rekli, ze to neni vyznamne (significant). Ujizdely mi nervy a tak mne dalsi Chet vzal k tomu chirurgovi bez ohlaseni, noha jak konev, bolesti velmi silne a tvarili se tam na mne, ze jsem hysterka. Kdyz pro nic jineho, tak pro klid duse bychb byla radsi ve spitale o neco dele. Ale to uz je holt specificky americky problem.

T. Zana 27.10.2014 10:57

Z podstaty věci

není tohle téma pro mne úplně aktuální, ale oceňuju tu informaci, to, že se tady otevřela diskuze o něčem, co sice člověk doufá, že potřebovat nebude, ale stejně...

Na rozdíl od Dalmi o tom nevím nic ani v lidské medicíně, tak se ráda aspoň zprostředkovaně poučím.

Moc užitečný článek!

Z. Jarka_F. 27.10.2014 10:10

Re: Zajímavé téma

Dalmi, laparoskopující veterinář píše: "Vaječníky jsou z dutiny břišní odstraněny, v těle nezůstávají. Děloha se při ovariektomii neodstraňuje. Tím, že není v těle vystavena hormonálnímu vlivu estrogenu, dojde poměrně rychle po operaci k jejímu výraznému zmenšení, zakrnění a stává se nefunkční. Odstranění dělohy laparoskopicky je možné též, nicméně není nezbytné."

Ono na rozdíl od lidských pacošů je obzvlášť u velkých psů po klasických operacích jedno velké riziko - psovi nevysvětlíš že má být v klidu, dokud stehy řádně nesrostou. Na to umřela Li Nasťa - najednou se rozpárala, všechno se vysypalo ven... A slyšela jsem o více takových případech. Jestli vet šil kvalitně nebo nekvalitně, toť otázka už nezodpověditelná.

Ano, při velké operaci vet líp vidí dovnitř, může hned zasáhnout když tam objeví nějaký další průšvih, ale... Když si vzpomenu, jak mě bolelo pohnout se po kajzršnytu, tak pro své mazlíky bych vždy volila metodu šetrnější.

Z. Dalmi 27.10.2014 9:53

Zajímavé téma

ale protože o tom něco vím v lidské medicíně, stojím na straně veterináře. Rizika laparoskopie jsou velká, já bych dala přednost "otevřené" operaci, tedy laparotomii. Pak vím, že nenastane vnitřní krvácení nebo porušení močových cest (nebo s menší pravděpodobností).

Nechala bych si hlavně vysvětlit, jestli se budou odstraňovat vaječníky nebo se jen podvážou. Nebo i děloha? To nevím, ale pokud je ten zásah větší, jsem rozhodně pro stavbu lodě mimo láhev.

Z. Jarka_F. 27.10.2014 9:23

Hmmm,

s třemi důvody, uvedenými na konci článku, bych si dovolila prudce nesouhlasit. Několikrát týdně potkávám dvě husky, které toto podstoupily. Fenky byly a jsou úplně v pohodě, panička nemusela hlídat aby si nevykousaly stehy... Kde to dělali uvádět nebudu aby to nebylo považováno za reklamu, ale našla jsem video odjinud - celý zásah natočený, s doprovodným slovem veta: https://www.youtube.com/watch?v=HIxOKJxoOlU

Z. Vave 27.10.2014 8:21

Děkuju Vám za zajímavý článek,

pane doktore. Stejně jako Xerxová, ani já jsem na toto téma nikdy nepřemýšlela. Vlastně by mě ani nenapadlo o tom přemýšlet, protože jsem o laparoskopických operacích u zvířat nikdy neslyšela. A právě v tom ani bude ten zakopaný pes, to jádro pudla (chicht, jak je ta čeština krásná a hravá). Totiž v nedostatku informací, v nevědomosti majitelů zvířat.

Kdybych se já, list nepopsaný, dozvěděla od sousedky o možnosti laparoskopické operace své fenky před tím, než by šla na kastraci, určitě bych se na možnost laparoskopické operace doktora zeptala. A myslím, že zde netřeba pobouření z jeho strany, nýbrž třeba zde osvěty. Stejné, jako je v tomto článku.

My lidé, kteří se zvířaty žijeme doma, někdy jim i nám měříme stejným metrem. Je laparoskopická operace šetrnější (pro nás)? Tak pro naše zvíře bude jistě také. Myslím, že naprostá většina majitelů zvířat bude slyšet na to, že při klasické operaci lépe ... lépe na všechno vidíte? můžete lépe zasáhnout? lépe odstranit a napravit vše potřebné? Hmmm....?

Argumentujete ve svém článku mj. menším komfortem pro lékaře při laparoskopických operacích, ale teď mě napadá, jestli tohle je argument, který je důležitý pro majitele zvířat.

No vida, původně jsem chtěla psát souhlasně, ale teď přece jen nevím. Stejně jako Inka si myslím, že nejdůležitější je pacient, ale i jeho majitel. Že je třeba často dohody a kompromisu, protože někdy je snaha majitelů zvířat o jejich záchranu příliš úporná a jindy zase něco podceňují. Je to prostě o dialogu - a ten jste dnes začal. Ještě jednou Vám děkuji a přeji všem krásný den. <3

Z. Inka 27.10.2014 8:00

Hlavní

by měl být ohled na pacienta. Aby měl co největší komfort a minimalizovala se možnost uhynutí. I když i u lidí obyčejné slepé střevo klidně může být smrtelné. Nemělo by to být o ceně, i když bohužel mnohde a mnohdy se použijí postupy, které sice pacienta neohrožují, ale nejsou nutné a ohrožují peněženku pacientových opatrovníků.

Když bylo Mimimu 11 let, jeli jsme v noci kvapem na kliniku s torzí. Přes svůj vysoký věk byl v dobré kondici a bylo velmi pravděpodobné, že se obejdeme bez komplikací. Nicméně byl pacient pár dní na žádost lékaře v nemocniční péči. Protože v té době bylo Mimi nejen závislé, ale i slepé, několikrát jsem upozorňovala na tento stav. Když jsem hned druhý den do nemocnice volala bylo mi řečeno, že pes je v pořádku, jen nechce chodit ven. Docela jsem se podivila, neb byl zvyklý chodit dvakrát denně, i když měl k dispozici zahrádku. Když jsem si pro něj jela, teprve jsem zjistila, že za celou dobu nikdo ošetřovatelům neřekl, že pes je slepý a oni to prosím nepoznali. A to nemluvím o opravdu nehorázné částce, kterou si za takovéto ošetřování napočítali.