28.3.2024 | Svátek má Soňa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
zewel 18.9.2009 7:11

Jo, tak to bylo

Děkuji, pane Karpenko. Dnes už se tomu můžeme zasmát. Celé jsem to zažil, podobně jako Vy. Jenže už tak trochu zapomínáme na osobní tragedie desetitisíců lidí. Zapomínáme tím, že jsou naivkové. kterým stále ještě nevadí paroubci, filipové a podobní. Jak málo by stačilo, aby se něco podobného vrátilo do české kotlinky. Samozřejmě, že ne v tak drsné formě, ale česká předpo-ranost by zase dokázala svoje. Připomínat tyhle doby je nutné.

salant 2.9.2009 12:22

Vzpomínám,

když člen KSČ a ještě k tomu LM podal přihlášku na školu a celozávodní výbor SSM ji nedoporučil. Ti zažili tanec. Ten člověk lehce a zdárně vystudoval 

kádrovák 1.9.2009 13:42

Kádrové posudky

Dodnes se stydím za to, že jsem v padesátých letech na průmce coby člen školního výboru ČSM vystavoval posudky na spolužáky. Tedy já se o to tehdy nijak nesnažil - prostě to na mne připadlo. Také mi to nedělalo vůbec žádnou radost - třeba i tu nutnost stále si vymýšlet nějaké formulace. Já ten čas mohl využít i jiným způsobem. Dodnes ale lituji, že jsem to tehdy neodmítl principiálně. A i když si nevzpomenu ani na jediný případ negativního "puděra", stále mně hrozí představa toho perversního systému, který takto umožňoval úchylným lidem (od členů nějaké komise až po negramotnou domovnici) kazit  jedinou větou, jediným slovem budoucnost jiným. Děti byly ponoukány postavit se proti rodičům, školáci-studenti-sousedé jeden proti druhému. S litosti musím přiznat, že skutečný rozměr a skutečné důsledky všeho toho jsem poznal a pochopil až mnohem později. Nedej bože, aby se tohle opět opakovalo, i když se mnohým po něčem takovém stále hrozně stýská.

Jenda 1.9.2009 15:39

Re: Kádrové posudky

Berte to tak, ze kdybyste tam nebyl vy, snazici se o to aby vsechny posudky vyznely kladne, tak tam mohl byt nekdo jiny, mnohem horsi.

Cimz neomlouvam ten system.

Veronika 1.9.2009 15:57

Re: Kádrové posudky

Ano, stacilo jedine slovo. Kandidati ( kandidatky ) na studium mediciny na Slovensku boli specialne preverovani kvoli nabozenstvu. Najlepsej studentke pred odporucanim na VS polozil kadrovak len jednu otazku : - Verite v Boha ? - a ona odpovedala : Ano. Skrt. Po rokoch som ju stretla ked cestovala zo vzdialeneho pracoviska domov  ( stala sa potom chemickou inzinierkou ) a vratili sme sa k tejto udalosti, ktora jej prekazila vybranu zivotnu drahu. - Vies - povedala mi potom - na zaciatku som strasne lutovala, ze sa to stalo... ved som mohla povedat : nie ! - Lenze ja mam, okrem viery, aj charakter... - Komunisticka cvarga sice teraz tvrdi, ze to boli "chyby jednotlivcov " a "prechmaty doby",ale nie je to pravda. Bez zlocinneho systému, ktory toto nielen umoznoval, ale priamo nariadoval, by nebolo mohlo k tomu dojst. Inac, medzi Cechami a Slovenskom, prave vzhladom k znacnemu konfesionalnemu rozdielu populacie, sa postoj komunistov aj v tomto smere lisil : zatial co bratislavski studenti sa na bohosluzby kradli postrannymi ulickami vo vecernych hodinach ( spehovani kadrovakmi, samozrejme ) v Prahe sa mohol veriaci student modlit uprostred Vaclavaku cele hodiny aj za bieleho dna a nikto by si ho nebol ani povsimol...

Baghíra 1.9.2009 17:26

Re: Kádrové posudky

Ano, v Praze to šlo, na malém městě a na vesnici ne.

Jenda 1.9.2009 17:50

Re: Kádrové posudky

Vsiml. A myslel si, ze se zcvoknul. Coz neni protistatni.

kádrovák 1.9.2009 18:44

Re: Kádrové posudky

I když já osobně patřím spíš k atheistům, tak považuji nejen za paradoxní, ale spíš zločinné, když právě ta komunistická velmoc, která svým satelitům a jejím pohunkům naordinovala boj s Bohem, dneska se považuje za předvoj a vzor pravého křesťnaství. Nejříve se kostely a kláštery bořily, dělaly se z nich sklady a chlévy, nebo se nechaly v lepším případě spustnout. Dnes se opravuji staré a staví nové, pop musí být u každé příležitosti. Ti, kteří měli kdysi v popisu práce i protináboženskou propagandu, dnes - coby prezidenti a premierové - se křižují ostošest, a nechávají dokonce svoje vojáky a zbraně ostřikovat svěcenou vodou. Co na to asi říkají naší dnešnou komouši v KSČM? Proč právě oni vehementně brání navrácení majetku církvím. To na ně Putin nemůže trochu zapůsobit?

Ivan 1.9.2009 13:36

Ano, bylo to tak.

I když byly občas výjimky.  I když jsem byl z rodiny živnostníka, na studium matematiky a fyziky jsem se dostal. Bylo mně sice divné, proč mně při přijímacím pohovoru zkoušeli z učiva prvých dvou semestrů vysoké školy (lineární algebra, diferenciální a integrální počet) a pohovor trval více než hodinu, když jsem na střední škole neměl jinou známku než jedničku. Pochopil jsem později už jako studijní pobyt , když podle pokynu (jednoho z posledních) akademika Šorma, předsedy ČSAV znějícího: ..."všem vědeckým pracovníkům a těm, kteří jsou za ně všeobecně považováni vydat úplné kádrové materiály, aby z nich mohli vyřadit všechno, co uznají za vhodné" se mně dostaly do rukou moje kádrové materiály. Tam jsem si přečetl, jak na Národním výboře oceňovali naši buržoasní rodinu se záporným postojem k lidově demokratickému zřízení atd.. Co napsala ředitelka školy a různé důvěrnice i někteří spolužáci. Ocenil jsem tehdy statečnost komise na VŠ, která mně navzdory nedoporučení a posudkům přijala. (Měl jsem pak výčitky svědomí, že jsem je zklamal, když jsem po druhém ročníku odmítl pokračovat ve studiu na tehdy světově špičkovém pracovišti teoretické fyziky v Moskvě.)

V současné době mně proto velmi vadí, když vidím tolik horlivých svazáků a bolševiků, tentokrát modrých, kteří používají přesně stejné zvrácené uvažování, jako používali bolševici rudí v padesátých letech. Jen slova se vyměnila, místo rusismů jsou amerikanismy, obsah je stejně hloupý a nebezpečný. Propaganda na Neviditelném psu je stejně neomalená a prolhaná jako propaganda v Rudém právu. Jen je možné si víc  neškodně zakřičet, ale na věci to změní právě tak málo jako za bolševika.

R 1.9.2009 13:42

Re: Ano, bylo to tak.

Hm, modrý svazák, oranžový svazák, Éto vsjo ravno. V tuposti není rozdíl.

Hans 1.9.2009 13:46

Re: Ano, bylo to tak.

Vy znate nejakeho modreho svazaka, ktery neodvolatelne rozhoduje o osudech lidi?

R 1.9.2009 14:02

Re: Ano, bylo to tak.

O osudech lidí ne, ale těch, co na diskuzích znají jen svou "pravdu" a něco jiného odmítají připustit je všude plno.

Hans 1.9.2009 14:06

Re: Ano, bylo to tak.

Na diskuzich ma kazdy pravo mit jen svou pravdu. Rika se tomu svoboda.

J.G. Pašek 1.9.2009 15:30

Malý, ale přece to je rozdíl . . . .

že dnes kromě toho Rudého Práva máš na vybranou jaké noviny a internet můžeš číst . . .  levičácké, pravičácké a mezi  . . . .  a z celého světa, takže si každý může bez obav koupit,  číst a libovat si co kdo chce a kecat si bez obav rozumy . . .

Nejseš sám, kdo má tvoje zkušenosti a věk  nejsou mrzouti . . . . 

Marat 1.9.2009 12:54

Kde jsou uvědomělí soudruhzi, aby vás sepsuli.

Zajimavé,Přečel jsem všechno a  žádní uvědomělí soudruzi jakým je vita, Ludva a další  nic neslintají.

MGM 1.9.2009 12:23

Kde jsou všichni ti "milci" starých dobrých komunistických časů, kdy to všecko stálo jenom za h...o?

Štítí se snad diskuze pod tímto článkem? Nebo se snad dokonce i zastyděli? Obávám se, že je to jenom součást jejich taktiky - nepříjemná témata ignorovat! I to patří k jejich goebbelsovštině. :-(

Hans 1.9.2009 12:28

Re: Kde jsou všichni ti "milci" starých dobrých komunistických časů, kdy to všecko stálo jenom za h...o?

Myslim ze o frontach na banany mluvi hlavne komunisti, protoze tim zesmesnuji a odvadeji pozornost od vetsiho problemu - nedostatek uplne vseho.

Jenda 1.9.2009 17:53

Re: Kde jsou všichni ti "milci" starých dobrých komunistických časů, kdy to všecko stálo jenom za h...o?

Vite, jak jsme pred vanoci cekali az otevrou Zeleninu a kazdy frontovy bojovnik si bude moci zakoupit bud kilo pomerancu nebo kilo bananu ... to ktere na nej vyjde, si pamatuju i ja a to mi kdyz to prasklo bylo ctrnact. O tom ze maso bylo jen nektere dny v tydnu a co kde shanel tata mam jen matne povedomi. Toho jsem se primo neucastnil. V te fronte jsem byl potreba.

Hans 1.9.2009 12:06

Jestlipak si

dnesni mladi komuniste uvedomuji, ze za sociku by nejspis sedeli v kriminalech, protoze jsou prilis nonkonformni? Komuniste nechteli nase nadseni pro idealy, komuniste chteli drzeni huby a kroku. S takovymi anarchisty by se nemazlili, k Milade by prijelo par antonu a ovezli by je rovnou do kriminalu.

Marat 1.9.2009 12:37

Re: Jestlipak si

Však se také bolševici s anarchisty, trockisty, essery  a dalšími fanatickými bojovníky za sociální spravedlnost nemazlí. Ti jím jsou užiteční jen v době boje o moc. Po získání vší moci je zlikvidují. Po zásluze a po právu.

Vzpomínka 1.9.2009 10:49

Z doslechu

Jeden člověk prý uváděl v podobných lejstech, že se jeho otec (nebo dědeček?) "aktivně účastnil bojů při Slovenském národním povstání". Takže měl tehdy jedno velké významné plus. Co na tom, že bojoval na německé straně ...

Hans 1.9.2009 10:55

Re: Z doslechu

To se kdsi rikalo, ze byli dva bratri, jeden esesak, druhy partyzan. A ten esesak po valce furt lezl karierne nahoru, protoze vsude v dotaznicich uvadel, ze mel bratra partyzana.

R.J. 1.9.2009 11:12

Re: Z doslechu

Jo, ten fórek je dobrý, ještě lepší by byl, kdyby to byla pravda. ;-D

Hans 1.9.2009 11:27

Re: Z doslechu

V nekterych krajich to byly cele mafie a rodinne klany, ktere presly od nacistu ke KSC.

R.J. 1.9.2009 11:42

Re: Z doslechu

Nó, nebudeme chodit "daleko", starej Čárnogurský u Hlinkovců, mladej Čárnogurský, Ivan u komunistů a jeho brácha v katolickém disentu, jak chtěl ty hvězdičky. Tomu se říká, "Buď připraven".  ;-D

Hans 1.9.2009 10:46

Tridni na stredni skole

mi do materialu ze vzteku napsala, ze jsem pasivni. Protoze jsem se odmitl zucastnit nejake fotograficke souteze. Muj sef v podniku mi zas ze srandy napsal (aby mi to vylepsil), ze pracuji ve i ztizenych podminkach nocniho provozu. Na VS mi pak jeste dlouho vedouci  kruhu rikala, ze jsem sice pasivni, ale zato jsem pracoval ve ztizenych podminkach nocniho provozu. ;-D

Hans 1.9.2009 10:34

Kdyz mi

v roce 87 sef skolskeho odboru TZ VRSR (ano, i tohle existovalo) do prihlasky na VS zurive na stroji zaskrtaval "Nedoporucuje se", tak si ten blb nevsiml, ze ma spodni kopii o pul cm. posunutou. Na VS se posilala kopie. Takze nakonec doporucil Ano, i takove veci rozhodovaly o dalsim zivote clovek. Jinak, ten blb se jmenoval Stroczka, zajimalo by me, jak nakonec dopadl.

Hans 1.9.2009 10:38

Re: Kdyz mi

Prihlasku jsem si obehaval sam a potreboval jsem razitka od zavodniho lekare, ZV KSC, PV KSC, ZV ROH, PV ROH, ZV SSM, PV SSM a nakonec dotycneho skolskeho doboru. 8 razitek. To je jen upozorneni pro mlade, kteri nechapou ktera bije, kdyz se mluvi o sociku.

RomanL 1.9.2009 9:45

Bezva!

Jenom furt nedokážu pochopit, že to někomu schází. Vlastně dokážu, samozřejmě těm, co "kádrovali"! ;-)

Lapil 1.9.2009 9:35

Co vy víte...

...Moje smůla je, že jsem buržoazního původu. Kdysi to bylo terno, ale tehdy já ještě buržoazního původu nebývala.

Škvorecký: Můj táta haur a já