Úterý 29. dubna 2025, svátek má Robert
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VZPOMÍNKA: Poslední recenze kritičky umění

diskuse (1)

Psal se rok 1984 a cítil jsem se být hotov k tomu mít své první "one man show". Vybral jsem si k tomu jednu poměrně novou galerii ve West Endu, v čtvrti která se zde v Brisbane už začínala pomalu stávat trendovou. V jedné podlouhlé místnosti, kde býval původně nejspíš obchod se smíšeným zbožím, jsem spolu s několika keramikami v květnu vystavil celkem asi dvacet pět obrazů, některé z nich poměrně veliké, největší asi 150x120 cm. Zdrojem inspirace mi v této fázi byl především německý/americký abstraktní malíř a učitel mnoha malířů nové poválečné generace Hans Hofmann. Sobotní vernisáž dopadla celkem slušně, prodalo se tuším asi šest obrazů, což pro mne znamenalo, že jsem už měl pokryté výdaje s celou výstavou, včetně ceny materiálu. Malíř Pavel Forman (starší bratr režiséra Miloše), který prožil druhou půlku života až do své smrti v roce 2008 zde v Brisbane a který byl tak trochu mým mentorem, prohlásil, že "mám odvahu". Přijal jsem to jako kompliment, i když to mohlo klidně být míněno i jinak…

Výstava trvala celkem tři týdny, po prvních několika dnech se ale návštěvnost ztenčila a dál už se prodalo jen několik obrazů. Dostalo se mi nicméně vzpruhy v podobě návštěvy vážené starší dámy, která se dostavila v úterý a z níž se vyklubala Gertrude Langer, hlavní kritička nejdůležitějšího queenslandského deníku Courier Mail. Gertrude Langer se narodila v roce 1908 do židovské rodiny Aloise Fröschela ve Vídni, kde také vystudovala filosofii a historii umění; studovala i na pařížské Sorbonně. Do Austrálie přišla v roce 1939 se svým manželem Karlem Langerem, který se stal jedním z nejuznávanějších architektů v této zemi, ale zemřel už v roce 1968. Langerové se dostává i dnes uznání jako nejlepší kritičce umění, kterou tento stát měl, a jubilejní přednáška v Queenslandské státní galerii tudíž nese její jméno (její portrét od Nana Petersona v Australské národní knihovně mi v lecčem připomíná portréty dam z vídeňské společnosti Gustava Klimta). Věhlasná dáma si prohlédla moje obrazy a okamžitě rozpoznala vliv Hanse Hofmanna, což ji zjevně vůči mně naladilo kladně. Řekla mi (po straně, aby to majitelka galerie neslyšela), že moje obrazy i keramické plastiky které jsem rovněž vystavoval, se v této malé galerii ztrácejí, že marním čas zde na předměstí a že bych měl vystavovat jinde. A slíbila, že to zařídí.

Hned o den později kritička slib splnila, když mne vzala k řediteli Community Arts Centre na George Street uprostřed města, kde s ním pro mne dohodla výstavu na září, tedy jen asi za necelé čtyři měsíce. Tolik času jsem tudíž měl k vytvoření dostatečného množství obrazů vhodných k vystavování (nechtěl-li jsem se příliš opakovat), abych jimi dokázal zaplnit o mnoho větší prostory. Začal jsem se tedy ohánět. Na Gertrude Langer jsem zřejmě musel udělat docela slušný dojem, protože mi nabídla, abych ji provázel při jejích prohlídkách nově otevřených výstav v městě, které vykonávala pravidelně jednou týdně, aby o nich napsala recenze. Podmínka: budu jí dělat šoféra. Pochopitelně, že jsem přijal a dost jsem se přitom myslím naučil.

Výstavu jsem nazval The Colour of Music, Barva hudby, protože mi v těch obrazech šlo zejména o sladění barevných variací s hudebními melodiemi. Gertrude Langer se dostavila podle svého zvyku v úterý, prošla se po sále, napsala si nějaké poznámky, trochu se mnou podiskutovala. Vyprovodil jsem ji z budovy ven, dolů výtahem, až na ulici. Nedaleko se nacházelo stanoviště taxíků, k němuž se ubírala. Hleděl jsem na ni, jak se pomalu vzdaluje, osamělá postava na v té chvíli náhodou úplně prázdném chodníku, a napadlo mě přitom, jaká to je milá, hodná, stará paní! To bylo naposledy, kdy jsem ji viděl. Několik dní nato Gertrude Langer zemřela náhle, když s několika přáteli odjela k pobytu v Bina Bura, což je nedaleké horské středisko v prostředí deštného tropického pralesa. Když se nedostavila k večeři, šli za ní do její chatky, kde ji nalezli mrtvou po srdečním infarktu. Moje výstava se ukázala být tou poslední ze stovek, snad i tisíců, při nichž byla recenzentkou. Kritika, která se v ten stejný den objevila v novinách, byla ale kladná, takže vinu za smrt její původkyně si snad dávat nemusím!

Autorovy memoáry: www.mujbibr.com

Aston Ondřej Neff
29. 4. 2025

Řečnická otázka nevyžaduje odpovědi.

přečetl Panikář
29. 4. 2025

Proč nadstandardy ve zdravotnictví nebudou

Ondřej Neff
29. 4. 2025

Sobotní pohřeb papeže Františka byl významná společenská událost.

Jan Bartoň
29. 4. 2025

Žádný „normál“ či průměr nerozhoduje.

Tomáš Vodvářka
29. 4. 2025

Nám zůstanou oči pro pláč, pocit neurčitého hnusu...

Aston Ondřej Neff
26. 4. 2025

Reality show jsou oblíbený televizní formát.

Aston Ondřej Neff
28. 4. 2025

Opravdu se nechci zúčastnit debaty o potratech.

Aston Ondřej Neff
29. 4. 2025

Řečnická otázka nevyžaduje odpovědi.

Jan Bartoň
28. 4. 2025

Podle Trumpa je dohoda s Ruskem připravena.

Chechtavej tygr
26. 4. 2025

Přijde sedm trpaslíků na audienci k papežovi.

Lidovky.cz, ČTK
29. 4. 2025

V říjnu se potkali v ligové fázi, teď ale rozehráli mnohem důležitější souboj. O finále Ligy...

rat Tomáš Ratner
29. 4. 2025

Jihočeští policisté v úterý v podvečer zakročovali v Třeboni proti muži, který v bytě nožem...

Lidovky.cz, ČTK
29. 4. 2025

Poslankyně napříč politickým spektrem čelí častěji než muži psychologickému i sexualizovanému...

rat Tomáš Ratner, ČTK
29. 4. 2025

Americký internetový obchod Amazon popřel zprávy o tom, že plánuje zveřejnit, jak ceny produktů na...

Lidovky.cz, ČTK
29. 4. 2025

Je načase, aby Rusko a Ukrajina předložily konkrétní návrhy na ukončení války na Ukrajině, je...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz