25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Vánoce jsou až 25. prosince

Možná jste již ten příběh také slyšeli. Přijde žena do knihkupectví vybrat si vánoční pohledy a jak se prochází nabídkou, začne si pro sebe brblat: "Samé jesličky s Ježíškem, všude jen Maria, Josef a pastýři." Načež nevydrží a na celý obchod vykřikne: "To je hrozné, ti křesťané nám ty Vánoce už dočista ukradli!"

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Farda 27.12.2012 21:58

vánoce

Vážený pane Semíne, ač jsme politicky zcela jistě naladěni jináč, a proto jsem si to před časem za polemiku s Vaším příspěvkem od ostatních diskutérů zde na NP docela vyžral, v tomto konkrétním případě s Vámi, ač jsa nekřtěncem a neznabohem, plně souhlasím. Ale holt kšeft je kšeft, a lidi by za pár stříbrných Ježíše klíďopíďo, obávám se, prodali znovu. O tempora, o mores! Tak se mějte! Tečka.

K. Vážný 25.12.2012 20:17

Vyváženost

Bůh je vyvážený, je to vidět na židovských oslavách svátků.

Někdy jsou postní, jindy velmi rozverné. Dárky se dávají částečně na Chanuku (spíše peníze), ale hlavně na svátky Purim. Oboje se týká vítězství nad nepřáteli Izraele. V druhém případě pak stojí navíc povinnost se napít vína tak, aby byl člověk tak veselý, že nerozpozná dobro od zla.

Proto křesťanský svátek Vánoc má problém trochu ve své podstatě - máme obdarovat ostatní, být štědří, mít radost z darů a ještě duchovní. To je na jednoho najednou trochu moc. Ale možná to souvisí s tím, že je forma oslavy stejně lidská, jako ustanovení např. Chanuky.

Ta tvrdá romantika zachycená Lukášem a zopakovaná Františkem je krásná, ale je tu opravdu problém kam dřív před Vánoci s hlavou, když v síti vztahů máte nn příbuzných a přátel, které je třeba obdarovat tak, aby si toho oni vážili a ještě jim to něco přineslo.

T. Vodvářka 25.12.2012 8:09

Čas kajících předvánočních týdnů je však komercionalizací Vánoc zcela anulován, což vede k tomu, že lidé pravou sváteční atmosféru ani prožít nemohou

Vážený pane Semíne, s vaším článkem lze souhlasit, až na větu z Vašeho textu v úvodu mého příspěvku. Každý člověk v dnešním světě má v drtivé většině případů možnost volby. Obrazně řečeno buď trávit předvánoční čas v chrámu své duše, v klidu a tichu, které lze jistě ještě nalézt, nebo naopak v chámech spotřebního zboží. Neodvažuji se soudit ty druhé, je však pravděpodobné, že budou mít ve větším procentu frustrace, případně rozvinutější psychosomatické problémy.

Na rozdíl od Vás se domnívám, že i v dnešním světě lze prožít klidný advent. Znám mnoho lidí, kteří v tomto čase pořádali benefiční koncerty, představení, či se jen tak prostě sešli a v klidu si u svíček povídali o životě. Lze se naučit míjet nakašírovaná pozlátka, ohlušující kravál v obchodech s "perfektními" slevami. Dárky pro blízké jde obstarat například v listopadu v klidu a s rozvahou a advent již nechat jen na duchovních věcech.

Přeji Vám požehnaný vánoční čas

J. Boleslav 25.12.2012 17:05

Re: Čas kajících předvánočních týdnů je však komercionalizací Vánoc zcela anulován, což vede k tomu, že lidé pravou sváteční atmosféru ani prožít nemohou

Díky za krásný příspěvek, vidím to úplně stejně. :-)

Z. Kulhánková 25.12.2012 2:55

Nebyli to chudí duchem, nýbrž chudí Ducha

Protokřesťanská sekta esénských (od nich pocházejí rukopisy Mrtvého moře) se tak nazývala, protože si dobrovolně zvolili život v chudobě, aby mohli sloužit Duchu Svatému.

P. Hlosta 25.12.2012 11:25

Re: Nebyli to chudí duchem, nýbrž chudí Ducha

Díky za tuhle opravnou informaci. V jejím světle úplně jinak zní "Blahoslavení chudí duchem, neb jejich království nebeské!". I autorův článek nazná určité změny, když se osvětlilo, že Chudí Ducha jsou úplně významem jinde, než všeobecně vnímané "chudí duchem".

Ještě jednou díky ;-)

J. Boleslav 25.12.2012 17:06

Re: Nebyli to chudí duchem, nýbrž chudí Ducha

:-)

Z. Kulhánková 25.12.2012 18:31

Re: Nebyli to chudí duchem, nýbrž chudí Ducha

Z Rukopisů i dalších zdrojů je zřejmé, že Ježíš s esénskými strávil delší čas, zřejmě během let svého života, o kterých z evangelií nemáme žádné informace.

K. Krbálek 25.12.2012 20:06

Re: Nebyli to chudí duchem, nýbrž chudí Ducha

ono dokonce to všeobecné nevyřčené MY, čili komunita, ve které se příběh Bible odehrává a pro koho je to psáno, jsou esejci. Tvořili asi 10% obyvatel biblické Palestiny a centrum měli v Kumránu, kde sídlili jejich špičky. Ti si říkali Nazaréni, Čistí. A Ježíš se dokonce k nim výslovně hlásí - když se ho Pavel ptá, kdo je, odpovídá Ježíš Nazarén. Pavel mu ovšem nerozumí a omylem slyší Ježíš z Nazaretu. Nazarénů je plný Nový zákon, chodili v bílém s rozpuštěnými vlasy a s "nečistými" se stýkali jen zřídka, obyčejní lidé jim říkali andělé...

Z. Kulhánková 25.12.2012 23:27

Re: Nebyli to chudí duchem, nýbrž chudí Ducha

Příslušnost k Nazarénům byla také jedním z důvodů Ježíšova ukřižování. Římané na každý kříž psali, čím se dotyčný provinil, a Ježíš tam měl, že byl Nazarén a král Židů (čímž ohrožoval římskou nadvládu).