25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

PRAHA: Mariánský sloup

Sobota 15. srpna 2020 se zapíše do dějin naší země jako jeden z nejslavnostnějších dnů symbolizující navrácení křesťanských kořenů zpátky naší matičce Praze. Den, kdy arcibiskup Dominik Duka, primas český, požehnal mariánský sloup na Staroměstském náměstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Kocourek 20.8.2020 23:27

Fakt výborná argumentace: Panna Marie zabránila Švédům vrátit protestantismus do pravobřežní Prahy, takže nemá na pomník nárok.

Myslím, že tehdejším obyvatelům Prahy šlo hlavně o to, aby nebyli vydrancováni popřípadě ubiti nebo zmrzačeni při vydírání kořisti a ženy navíc znásilněny. Soudobí antikatolíci si asi neumí představit, co se tehdy odehrávalo po dobytí měst.

J. Zaorálek 19.8.2020 7:17

Před Bílou Horou bylo v Čechách z asi 90% obyvatelstvo protestantské. Po třicetileté válce ti, co zbyli, museli odejít nebo byli násilně rekatolizovani. Byla to doba, kdy katolická církev spolu s Habsburskou mocí pravdu potlačovala. Kult tzv. Panny Marie je vyloženě protibiblický. Nebyl bych pro bourání původního sloupu, ale nevidím důvod proč stavět nový sloup k novému připomínání těchto věcí.

J. Laurin 18.8.2020 22:47

17.století... absurdistán v české kotlině....1618 protestanti vyhodili z okna místodržící....1620 katolíci vítězí na Bílé hoře.....protestanti mizí v zahraničí(mj.Komenský) 1620-1635..Albrecht z Valdštejna je český hrdina.... čeští protestanti POZVALI Svédy, aby jim pomohli vyhnat katolíky.. nepovedlo se...1848...studenti zachránili Prahu před Švédy(pozvanými Čechy).. a pak na základě tohoto se postaví Mariánský sloup...... Prosím Vás... vysvětlete mi toto křestanské 17. století v Čechách... abych to pochopil...

P. Dostál 18.8.2020 20:29

Autor míchá jablka s hruškami. Pokud by tohle byla obhajoba Mariánského sloupu, tak bych byl proti. Fanatické katolíky miluju stejně jako fanatické protestanty či fanatické ateisty. Pochopitelně i fanatické muslimy, hinduisty, šintoisty, židy či kohokoli jiného, kdo formu a nařízení nadřazuje lidem a Bohu, kterému jsou všechny sloupy, svatyně a katechismy ukradené.

Ochrana Starého Města před Švédy v době, kdy už šlo jen o to si nacpat kapsy, protože jakékoli ideje v roce 1648 šly do kopru, byla naprosto racionální a kdokoli, kdo by pomohl, ať by to byla Panna Maria, nebo marťani, si tu sochu zasloužil. Její obnova už je ake výhradně otázka estetická, prostě na to náměstí patří. Ovšem potomky těch, co jim pomohla v boji, jsme vyhnali před 75 lety ze země. Odkazovat se na ně mi přijde trochu pokrytecké.

V. Církva 18.8.2020 22:25

Blbé na tom je, že já sice chápu že v tom nevidíte ochranu nebo symbol k uctívání Boha který nás má modlitbou přes Ducha svatého k Bohu přiblížit. To není pro nevěřícího snadné.

Problém je v tom že nerespektujete že to tak berou věřící a je to pro ně důlezItté. Já taky nikomu neplivu na fotbalové stadiony i když jsou pro mne zbytečné.

A moc čtete Jiráska či Palackého, Češi nejsou a nebyli jen protestanti. A když vidím , jak se z protestantů stali vítači a svazáci, je správná i ta rekatolizace.

J. Pokoutný 18.8.2020 19:19

R^

B. Lukáš 18.8.2020 18:14

Dík za hodnotný článek a dodávám, že nerozumím tomu, proč mnoho Čechů ještě stále na Habsburky plive, když nám zanechali tolik nádherných památek, jež jsou okrasou naší země. Byli snad tehdejší ostatní vládci Evropských zemí ke svým podřízeným národům ohleduplnější a tolerantnější než Habsburkové? Finančně podpořili stavbu národního divadla, investovali do průmyslu, stavěli železnice, zavedli povinnou školní docházku a nevolnictví zrušili o téměř 100 let dříve než car v Rusku. Za úvahu stojí i obnovení sochy maršála Radeckého z Radče , na jehož počest věnoval Johann Strauss svůj slavnostní pochod. Tato krásná hudební skladba je hraná na každém Vídeňském Novoročním koncertu za účastí mnoha státníků a který je TV společnostmi přenášen téměř do všech zemí civilizovaného světa.

J. Kanioková 18.8.2020 18:26

Jo, hodnotný článek a taky príma komentář R^ R^ R^

Naprosto s Vámi souhlasím.. Díky

V. Církva 18.8.2020 22:28

Jasně, v článku je to hezky, nechceme císařství zpět, ale to neznamená že máme na Habsburky jen plivat. Jsem pro smíření.

P. Brich 18.8.2020 16:32

A proč není na ubráněném Karlově mostě nebo někde poblíž?

K. Křivan 18.8.2020 16:51

Na Karlově mostě je soch dostatek. Sloup potřebuje prostor. Ten má až na staromáku.

J. Jurax 18.8.2020 17:29

Na letenské pláni by měl místa víc ... :-)

V. Církva 18.8.2020 17:12

Tak tam by se to asi nehodilo, ale pokud chcete vytvořte společnost a někde pannu Marii ještě postavte. To bude jen dobře.

P. Brich 18.8.2020 17:46

To by ale nebylo na obranu Karlova mostu. Mj. je to na sloupu zmíněno nebo alespoň vytesáno?

J. Krásenský 18.8.2020 18:18

Protože Karlův most neubránili.

J. Pokoutný 18.8.2020 19:13

A na to jste přišel jak?

J. Krásenský 20.8.2020 9:47

Mostecká věž je ze strany mostu bez výzdoby, kterou zničilo švédské ostřelování. Byla zdobená stejně, jako ze strany starého města. V bráně byla barikáda, kterou bránili studenti a pražané. To se lze dočíst v dostupné literatuře.

O. Buda 18.8.2020 15:18

...to nešlo tomu "protestantovi" vrazit jeho tlampač do řiti...

Neodpoví. Pan Duka se nebaví s každým blbem...

Juraxi, Juraxi, potřeboval bys pár přes držku...

...Pomník k oslavě vítězství rekatolizace v protestantské zemi, tedy v husitských Čechách...ve své době provokující a urážející většinu obyvatel země a slavící jejich porážku...

Myslíte toho bolševickýho vraha, co přijel do Prahy s křížkem po funuse...

Vážení diskutéři, dnes se to opravdu povedlo, moc jsem se pobavil. Kouknu se ještě večer, co připsali husité, protestanti, baptisté a anabaptisté či habáni, metodisté, luteráni, evangelíci augsburgského vyznání, katolíci latinského ritu, východního ritu, koptové, maroniti, starokatolíci, možná i mormoni... Nemám problém s kultem Panny Marie. Nevidím žádný symbol náboženské intolerance (Hus už je na staromáku dlouho, od 1915, a jen jeden výbuch až 1990). Za Rakouska-Uherska se dostalo českým zemím velkých příležitostí v ekonomice i národním uvědomění (trochu jsme si pomáhali třeba Rukopisy, ale to je pryč). I tam, kde se řvalo „Bůh to chce“ šlo víc o moc a peníze, než o kalich. V letech husitského hnutí či třicetileté války hrála první ligu jen malá část z vyjmenovaných denominací. Žoldnéři najímaní za peníze tvořili většinu bojujících, po ideologické stránce jim bylo nejspíš úplně jedno, kdo s kým a proti komu bojuje. Po dobývání, po boji, následovalo vždy vraždění, plenění, rabování a znásilňování obyvatelstva, a, jako hlavní program, upalování zajatých, kteří neměli na výkupné, také bez ohledu na vyznání. Ten sloup byl podle obrázků hezký, zdá se mi. I dnešní kopie, replika, přesná napodobenina či imitace je také hezká. Já jsem spokojený, jurodiví křesťani si to mohou rozdat beze mě.

J. Jurax 18.8.2020 16:28

"Juraxi, Juraxi, potřeboval bys pár přes držku..."

Za co, soudruhu? Asi bys taky potřeboval po čuni ...

J. Jurax 18.8.2020 16:34

Sorry s tím po čuni, zjišťuju, že jste toliko citoval toho alternativního inteligenta Křivana.

K. Křivan 18.8.2020 16:58

Pane Budo, Čechy a Morava nebyly jen "husitské". Byly stejně dobře i katolické. Že se k husitům přidala i chudá nízká šlechta je jasné. Potřebovali si beztrestně nakrást.

J. Jurax 18.8.2020 17:34

Tomu se říká rekorytarizace. Provádí se to od počátku věků dodnes prostředky, které doba skýtá a dovolí.

Církev (nejen ona) už měla dost nasysleno i nakradeno ve jménu Božím, bylo tedy třeba - opět ve jménu Božím - majetek přerozdělit.

J. Krásenský 18.8.2020 18:41

Co katolická církev ukradla? Pochlubte se.

J. Jurax 18.8.2020 20:09

No, že jste to Vy, tak zopakují co jistě znáte - formulace je z https://ct24.ceskatelevize.cz/archiv/1176969-jak-cirkve-k-majetku-prisly - nuže:

"Český, respektive přemyslovský stát byl christianizován z německých oblastí, z center jako Salcburk, Pasov, Řezno, odkud pak také přebíral právní zvyklosti. Vznikl zde proto princip vlastnických kostelů, který respektoval staré germánské právo: koho je půda, toho je i stavba na té půdě. Zakladatel tak sice zřídil církevní instituci, kostel, klášter, který byl zasvěcen světci, ale nikdy se nevzdal přímého práva s touto institucí zacházet.

Teprve v pozdějších stoletích dochází k intenzivnímu boji o emancipaci církve a získání majetkových práv. Definitivně o tom můžeme mluvit (od 12. století – pozn. red.) v souvislosti s olomouckým biskupem Jindřichem Zdíkem a pražským biskupem Danielem I. Ti na svých statcích zakládají arcijáhenství a dosazují tam své úředníky, čímž se snaží odtrhnout správu svých statků od vlivu knížete.

Ten největší boj pak přichází v roce 1222, kdy došlo ke konkordátu mezi českým králem Přemyslem Otakarem I. a pražským biskupem Ondřejem I. Pražskému biskupovi bylo tehdy přiznáno právo na biskupské majetky a také, což bylo velmi podstatné, právo nad duchovními. Tedy právo obsazovat církevní úřady, beneficia, fary osobami, které schvaloval biskup. Dá se říct, že od tohoto momentu se prosadila církevní majetková práva."

Tedy v podstatě odkrojeno, zcizeno z majetku knížete, resp. krále, jenž personifikoval český stát.

No a odpustky či třeba placené zádušní mše, jež mají vylepšit postavení zesnulého v očistci, mají charakter podvodu, tedy zlodějny, neboť využívají nevědomosti a obluzení virou k obohacení církve. Jistě nebudete souhlasit, ale to je tak vše, co můžete, řečeno s klasikem.

M. Hoblík 18.8.2020 13:18

MAriánský sloup by neměl nikomu z nás vadit! Je to součást naší historie, stejně jako Masaryk, Stalin, Gottwald a Havel.

K. Křivan 18.8.2020 13:45

Ta d0brá část historie, na rozdíl o Stalina a Gottwalda.

Š. Hašek 18.8.2020 19:25

Nebráním se poznání všech částí historie!

Jednou jsem tady napsal, že ten Stalin tam mohl stát. U některým Němců přímo nahmatáte "radost", že všechny sochy Adolfa rozmlátili, zakázali jeho knihy, ale (!!!!) o to víc "to" v nich zůstalo. Vnějškové herectví nepomůže.

J. Kanioková 18.8.2020 18:15

Ano, ano, ano ! Přesně !

Š. Hašek 18.8.2020 19:21

Přesně.

J. Jurax 18.8.2020 13:16

Autor praví - cituji - "Kam vede čistý ateismus jsme se mohli přesvědčit v minulém století na komunismu i nacismu.".

Nuže, já zase pravím, že autor je nábožensky zatížený alternativní inteligent, když je schopen napsat takovou olbřímí peachovinu.

Posloužím - jako ateista - peachovinou obdobné síly, avšak opačného gardu: "Kam vede čistá víra v křesťanského boha jsme se mohli přesvědčit na osudu albigenských, na hranicích, na nichž hořeli kacíři a na čarodějnických procesech".

A jestli mají či nemají v Prágru repliku mariánského sloupu je mi srdečně jedno. V Brně je zase na Svoboďáku brněnský pyj (alternativně fau cvaj) maskovaný názvem orloj.

Jenom mi to přijde jako zbytečné vyhazování peněz využitelných rozumněji, ale na druhé straně moje peníze to nejsou.