Neděle 1. prosince 2024, svátek má Iva
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: Kulturní granty? Před Richtrem jako po Richtrovi

Vím, jak označení někoho za umělce je vágní, existuje tisíc definic, co je to umění a kultura, jak je problematické vymezit, kdy se někdo stává umělcem, kdy se jeho konání stává uměním, kdy zapadá do představ o tom, co je kulturní. I kdybychom se na hlavu stavěli, vždycky jde jen o míru naší subjektivní citlivosti k hodnotám, které dokážeme akceptovat na základě vlastní intimní zkušenosti a schopnosti přijmout do svého individuálního duchovního světa. Snahy o objektivizaci představ o kultuře a umění jsou z podstaty nesmyslné.

A nesmyslem je proto i zápas, který rozpoutala některá pražská divadla s pražským radním pro kulturu. Neboť nejde o zápas duchovních sil, myšlenek či uměleckých tužeb a plánů, ale o peníze, o podporu těchto duchovních sil, myšlenek či uměleckých tužeb z veřejných zdrojů. Je to zápas, v němž sebestředné emoce znemožňují reálně vidět situaci a racionálně definovat cíl včetně logické strategie k jeho dosažení.

Až tento happening skončí, bude však všechno stejné jako dřív. Protože kdyby divadelníci uvažovali, přišli by na to:

1. Že veřejné zdroje se tvoří z daní občanů a je jich jen tolik, kolik se jich od občanů vybere. A že tyto zdroje jsou podle klíče dohodnutého volenými zástupci těchto občanů rozdělovány na zabezpečení cílů, které představují v dané době co největší průsečík občanských zájmů, a zájmy kultury jsou si při vstupu do tohoto algoritmu rovny se zájmy nových chodníků, kanalizace, bytové výstavby, oprav památek, veřejné dopravy, školství a bůhví čeho ještě.

2. Že zástupci občanů mohou rozdělovat svěřené jim zdroje jen podle svého subjektivního vědomí aktuální společenské odpovědnosti, podle svých politických zájmů, podle svého individuálního duchovního a intelektuálního poznání a samozřejmě také podle svých lásek či nelásek. Pro některého zástupce občanů je kanalizace v jeho volebním obvodu důležitější než divadlo Semafor, a nelze se mu divit. Rozvažování, zda dát víc peněz na budování bezbariérových přístupů, nebo na podporu kulturních aktivit, není barbarstvím, ale přirozeným dilematem správy věcí veřejných.

3. Že ochota podporovat kulturu je odvislá od individuálního vyhodnocení tím, kdo tyto zdroje obhospodařuje, potažmo těmi, které zastupuje, tedy voliči čili občany, vůbec jimi akceptovatelné potřeby kulturních faktorů mezi ostatními komponentami našeho života.

4. Že hlas sebeodbornějšího poradního grémia vždy je jen hlasem jedné z možných množin subjektivních názorů a nikoliv hlasem všech občanů, nebo dokonce „lidu“. A vůbec pré má subjektivismus, když dobrozdání dávají sami umělci, schopní jen egotického vidění světa.

5. Že navíc každá podpora kulturních a uměleckých záměrů je bianko šek, vystavovaný jen na základě důvěry či sympatie á konto budoucnosti. Předvídatelný společenský zisk takové důvěry na rozdíl od jiné „hmatatelnější“ investice je předem exaktně nevypočitatelný. A tím spíš se tato důvěra nedá vynucovat a ještě méně může platit neomezeně po věky.

6. Že snažit se ulehčit rozhodování o podpoře kulturních záměrů jejich rozškatulkováním na neziskové a ziskové je nesmysl. Neboť co pak s divadlem, knihou, výstavou či koncertem, které jsou natolik náročné, že opatrně vstupují do světa jako chudé myšky, ale potom se ukážou být bestselerem. A co naopak s projektem, který, úctyhodný, míří mezi hity, jenže pak se ukáže, že přecenil percepční faktor předpokládaných konzumentů a ocitne se „na ulici“. Nejde dělit ani podle zacílení na masové, nebo komorní auditorium, protože to už není vůbec kulturní kritérium. Stanovovat hranice mezi tím, co zasluhuje vzít v potaz při rozhodování o podpoře a co už nemá nárok, je v živém proudu kultury nemožné.

7. A konečně, že podpora z veřejných zdrojů komukoliv vždycky znamená, že na něm spočinul vlídný pohled politické síly právě dominující ve státě nebo na radnici. Že tato síla na něj vsadila a bude ráda, když jí podpořený bude vděčný a v případě svého eventuálního úspěchu ji dovolí přihřát se na jeho výsluní. Takže žadoněním o důvěru politické reprezentace při rozdělování podpor z veřejných zdrojů umělec vždy ohrožuje svou nezávislost a svobodu. Ať to budou „modří ptáci“, nebo Paroubek, vždycky za to budou očekávat přinejmenším loajalitu. Jak to řekl jeden divadelník z jednoho divadla, přece nebude kritizovat starostu, který mu nechal postavit divadlo.

S tímto algoritmem se opravdu nedá nic dělat a jako platil před pražským radním Richtrem, bude stejně platit i po něm. Jediným východiskem je omezit podporu kulturních záměrů z veřejných zdrojů spravovaných aktuálně dominujícími politickými silami a namísto toho vytvořit systém umožňující podporu kultury a umění z více zdrojů nezávislých od zájmů politické scény. Už konečně vypracovat zákon umožňující soukromým podnikatelům podporovat jim milou kulturu nebo jimi obdivované umělce, být jejich donátory a mecenáši, tou všude v moudrém světě fungující cestou odpisu takovýchto nákladů z podnikatelových daní. Jenomže naříkat a žebrat a pořádat nesmyslné happeningy je snadnější.

LN, 6.6.2008

Autor je publicista

Jan Kovanic
30. 11. 2024

První trampská osada v Československu byla založena už roku 1918. Ano, Ztracenka nad Svatojánskými...

Ivo Fencl
30. 11. 2024

Zpěváku Aleši Brichtovi bylo letos pětašedesát. Jednou jsem se s ním setkal - a vzpomínám.

Tomáš Vodvářka
30. 11. 2024

Za jakýchkoliv okolností, režimů, hospodářských potíží atd. je třeba najít viníka.

Karel Wágner
30. 11. 2024

Po silnicích u nás jezdí cirka 6 milionů automobilů, z čehož je 35 tisíc elektromobilů.

Aston Ondřej Neff
28. 11. 2024

Pokud se s tím Fiala něco neudělá, strašení Ficem ztratí smysl.

Aston Ondřej Neff
29. 11. 2024

Petr Fiala by se měl modlit, aby mu voliči neskočili na špek s německými platy.

Aston Ondřej Neff
30. 11. 2024

V Česku vyrostl v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání orgán, který má ambici stát se cenzurní...

Tomáš Fürst
29. 11. 2024

Prestižní německý institut se stěhuje do propadliště dějin

Marian Kechlibar
28. 11. 2024

Americké ministerstvo spravedlnosti chce po Google, aby odprodal prohlížeč Chrome.

kroc Tereza Krocová
1. 12. 2024

Sobotní noční let společnosti Smartwings z Prahy do Hurgady se proměnil v dramatickou cestu. Opilý...

tals Štěpán Ťalský
30. 11. 2024

Rozestup mezi prvním a druhým se nemění. Slávističtí fotbalisté mají i po 17. kole Chance Ligy a...

kroc Tereza Krocová
1. 12. 2024

Nepokoje v Gruzii se vyostřují. Opoziční Sjednocené národní hnutí obvinila vládnoucí proruskou...

1. 12. 2024

Poslední summit o klimatu byl stejně pokrytecký a nic neřešící jako všechny předchozí, zvlášť když...

Matěj Svěrák
1. 12. 2024

Evropská unie dává Maďarsku skrze žaloby stále najevo, že autoritářskou politiku 14 let vládnoucího...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz