Úterý 25. března 2025, svátek má Marián
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

OSOBNOST: Sto let Otakara Vávry

Navzdory oficiálním poctám se kontroverzní režisér po listopadu 1989 k natáčení nedostal

Nebývalé kulatiny znovu soustřeďují pozornost veřejnosti na osobnost českého filmu, jež se po listopadu 1989 dočkala spíše okázalého opomíjení než objektivního,Otakar Vávra komplexního zhodnocení svého díla. Pokud nepočítáme těkavý zájem bulváru o Vávrův bonvivánský životní styl, v uplynulém dvacetiletí se na jeho hlavu soustředila především kritika opřená o fakt, že dokázal natáčet filmy za všech režimů.

Vávru totiž vždy poháněla touha pracovat za každou cenu, v jejímž rámci se stal mistrem kompromisu. Přestože přiznává, že některým obdobím jeho života vládl strach, obstál za nacismu se ctí jako tvůrce stylových snímků Dívka v modrém (1939), Pohádka máje (1940) či Turbina (1941). V nich dodnes cítíme vlastenecký podtext i řemeslné či umělecké ambice opřené o pečlivé studium cizích, především francouzských vzorů.

Spornější je Vávrovo fungování ve vztahu ke komunistické totalitě, jejíž ideologické objednávky naplňoval – alespoň v padesátých letech – se svou příslovečnou profesionální razancí. (Nejlepším příkladem zůstává husitská trilogie.) Ze snímků, které tehdy více než šedesátiletý Vávra natáčel pro české normalizátory, ovšem už čišela nuda, sterilita a arogantní kalkul. Dny zrady (1973) či Temné slunce (1980), aktualizovaná verze Krakatitu, na povinných představeních otravovaly život normalizačním školákům (včetně autorky těchto řádků).

Vávra natočil desítky filmů, které jsou v tuzemském kontextu nepřehlédnutelné. V rámci nejrůznějších tlaků se ovšem ustálil v roli chladného racionalisty potlačujícího vlastní názory a touhy. Výjimkou byla 60. léta, kdy vznikla alegorie na politické procesy padesátých let Kladivo na čarodějnice (1969). Kdyby nepřišel srpen 1968, následoval by Vávra možná svobodného ducha doby, jemuž tehdy naslouchal prostřednictvím svých žáků na FAMU – Miloše Formana, Věry Chytilové či Jiříhokladivo Menzela. Sám se pak nečekaně omladil a proměnil, když se v hrubínovských adaptacích, především v mistrovské Romanci pro křídlovku (1966), začal zajímat o intimní, lyrický výraz.

Vávrova kontroverznost se nicméně odvíjí i od jeho podílu na likvidaci filmové kariéry Alfréda Radoka po komunistickém puči v roce 1948. Zde můžeme hledat analogii s americkým režisérem Eliou Kazanem, který v 50. letech udával své kolegy jako podezřelé z neamerické činnosti. Když Kazan přebíral čestného Oscara za celoživotní dílo, část hollywoodské filmové obce se ostentativně odvrátila. K ničemu podobnému ovšem nedošlo, když Vávra po listopadu 1989 získával oficiální pocty, jako byla Medaile Za zásluhy či ocenění za celoživotní dílo v podobě Českého lva a čestné ceny na MFF Karlovy Vary.

Klatba, v níž se Vávra po roce 1989 ocitl, měla jinou podobu: izolaci a tiché znemožnění další filmařské činnosti. Sametový převrat tak zrodil historicky první režim, s nímž Vávra nedokázal uzavřít žádnou dohodu. Jeho celovečerní filmografii uzavírá dobová omalovánka Evropa tančila valčík (1989), financovaná ještě ze státních peněz.

Zajímavé je, že i pro polistopadové Česko dokázal vymyslet atraktivní témata v podobě životopisů osobností, jejichž odkaz svržený režim pokřivil. Není ovšem těžké si představit, že by byly také haněny jako další důkaz režisérovy morální „pružnosti“. Filmy o Lídě Baarové a Janu Masarykovi ale nakonec nevznikly.

Otakar Vávra prý nepřestává doufat, že se k režii ještě vrátí. Málokdo ovšem ví lépe než on, jak velká propast zeje mezi touhou a realitou.

Týdeník EURO 9/2011

Další autorčiny poznámky k filmovému a politickému dění najdete na jejím blogu AlenaProkopova.blogspot.com

Aston Ondřej Neff
25. 3. 2025

Slábne důvěra v pevnost závazků v rámci NATO.

Drieu Godefridi
25. 3. 2025

Trump má ambice pro uspořádání nové Jaltské konference.

Robert Troška
25. 3. 2025

Za posledních deset let vyrostla rychlostní omezení jak houby po dešti

přečetl Panikář
25. 3. 2025

Trumpovy zločiny po ověření měly s pramálo společného s realitou.

Aston Ondřej Neff
22. 3. 2025

Je třeba zavolat doktora Chocholouška na Ursulu von der Leyen.

Chechtavej tygr
22. 3. 2025

Dáma vstoupila do hotelu a obrátila se na recepčního...

Aston Ondřej Neff
24. 3. 2025

Kdyby Češi přešli na islám, z Babiše by se stal muftí.

Daniela Kovářová
22. 3. 2025

Téma zvyšování výdajů na zbrojení za legitimní příležitost k debatě.

Alexander Tomský
22. 3. 2025

Rusko není západní civilizace a pokusy o normalitu selhaly.

lat Radek Latislav
25. 3. 2025

Ve výrobním areálu Poličských strojíren v Bořinách u Poličky dnes ráno došlo k výbuchu. Na místě...

mos Marek Osouch
25. 3. 2025

Stavba, která čtyři dekády dominovala prostředí kolem brněnského hlavního nádraží, je pryč. Portál...

Lidovky.cz, ČTK
25. 3. 2025

Jednání se Spojenými státy o Ukrajině v Rijádu nebyla jednoduchá, ale byla užitečná pro obě země....

berr Roman Berežanský
24. 3. 2025

Na Nuselském mostě v Praze v pondělí v podvečer havarovalo osobní auto a skončilo na střeše. Podle...

rl Radek Latislav
25. 3. 2025

Kvůli krádeži kabelů je od úterního rána výrazně omezený provoz vlaků na železničním koridoru mezi...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz