Středa 9. října 2024, svátek má Štefan, Sára
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

OSOBNOST: Sir Alfred Hitchcock stodesetiletý

diskuse (8)
1.

Baghíra mi 5. srpna napsal, že ho podrobnosti života Patricie Highsmithové, o které uveřejnil Neviditelný pes jen stručný článek, nepřekvapují. Z jejích knih, píše Baghíra, je určitá nenormálnost cítit. Pravda, zfilmovaní Cizinci ve vlaku jsou normálnější - patrně díky režiséru Hitchcockovi, a mají grandiózní začátek: dvoje nohy, zabírané na nápadně odlišné boty, procházející nádražím do vlaku - bez tváře, bez identity... až se setkají. HITCH!

Ano, Hitch! Připomnělo mi to, že má tento týden kulaté výročí.

2.

Nejdřív je třeba rozhodnout, co budou postavy dělat, a až potom jim dodáte vlastnosti, aby ty postavy diváka přesvědčily. Alfred Hitchcock. Ne, nikdy jsem neřekl: Herci jsou dobytek. Co jsem řekl, bylo, že herci mohou být použiti jako dobytek. Týž.

3.

Mistr nad mistry, Sir Alfred Hitchcock (1899-1980) slavíval narozeniny vždycky 13. srpna.

Protože má být oslava veselá, prozatím, připomeňme letos i odvrácenou tvář génia thrilleru. Byl to šašek, to je jisté, a pro štěstí, z pověrčivosti, snad i trochu z ješitnosti se vkomponovával jako objemný artefakt do veškerých svých filmů, což si lze nejjednodušeji připomenout například tady:

Zhlédli jste?.. Ještě v éře němého filmu si Hitchcock zahrál zvědavce, ale také vydavatelë novin za redakčním stolem ve snímku o Jackovi Rozparovači Příšerný host (1926).

V následujícím Vyděračství (1927) - s krásnou Anny Ondrákovou - se nechává s denním tiskem v ruce obtěžovat chlapcem.

Ve Vraždě (1930), Zahraničním dopisovateli (1940), Pánu a paní Smithových (1940), Provazu (1948) a Vertigu (1958) jde ulicí, detaily si objevte sami. V Třiceti devíti stupních (1935), což je adaptace románu mého oblíbeného Johna Buchana, vyhazuje na ulici smetí - asi tak po sedmi minutách od začátku filmu, a to ve chvíli, kdy okolo zoufale běží hlavní hrdina Richard Hannay a Annabella z kabaretu. Mimochodem, na svou dobu pozoruhodný film, i když samozřejmě "poněkud prázdný".

V Mladých a nevinných (1937) si Hitchcock zahrál nešikovného fotografa před budovou soudu. Ve Zmizelé (1938) se pouze mihl s cigaretou nádražím, čímž končí jeho čistě anglická éra, nicméně "KRÁL CAMEA" může ve špílcích pokračovat v Hollywoodu:

Taky že ano. Ve filmu Mrtvá a živá (1940) si ho všimněte za telefonní budkou a za policistou.

V Sabotérovi (1941) před výkladní skříní. V Podezření (1941) u poštovní schránky, kam hodí psaníčko (nejspíš domů do Anglie?). V geniálním černobílém snímku Ani stín podezření (1943) lze Hitchcockovi nakouknout do vějíře bridžových karet a... J, Q a K! čtete. Ne! To věru není zlé. Propad filmu doopravdy nevěstil, ba držel otěže všech složek pevně v ruce, tak jako tento vějíř. Ve chvíli, kdy ke scéně dojde, si navíc vnímavý divák tuto jeho moc poprvé uvědomí. Hm, dobrá. Jenže jak štísko neutopit a dostat se do Záchranného člunu (1943), když tam zároveň nechcete "smrdět" až do konce? Oříšek? Alf se po určitém přemýšlení nakonec spokojil s tím, že jeden ze ztroskotanců vyloví z oceánu noviny s jeho tváří. Ano, asi jako když se později - ve Vraždě na objednávku (1954) – režisér alespoň ušklíbne ze školního fota.

V Rozdvojené duši (1945), kde můžete i sledovat Salvadorem Dalím kreslené snové scény, vysledujeme Hitchcocka s doutníkem ve výtahu. V Pověstném muži (1946), kde dostal jednu z životního rolí Claude Rains, si dá Hitchcock v recepci šampaňské, což je zároveň i vzpomínkou na finále Casablancy, kde právě Rains také otevírá šampus, když mu zůstane Bogart.¨V Případu Paradineová (1946) se Mistr drobných rolí mihne nádražím s violoncellem. V Pod obratníkem Kozoroha (1949) sedí na přednášce, ale také stojí v cylindru na schodišti vládní budovy. Hezká hrdinka Hrůzy na jevišti (1950) šlape ulicí a krajně nervózně si opakuje slova, kterými se chce už za chvíli doporučit. Mimochodem, je podobná Hitchcockově dceři, která se v tomto filmu také objevuje. Hitchcock se za ní udiveně otočí.

V Cizincích ve vlaku (1951) leze do vlaku s basou, která je tlustší, než on sám. Ve Zpovídám se (1952) v podstatě zůstal jen kráčející se siluetou těsně nad horizontem městského schodiště. V Okně do dvora (1954) natahuje kyvadlové hodiny v bytě hudebního skladatele a zřetelně dokládá, že jako režisér právě i natáhl vraždu. Ne snad? Toto cameo geniálně následuje přímo po manželské hádce vraha a budoucí oběti. Ale podobně rafinované načasování vstupů na plátno objevíme častěji, byť jindy se vstupy zase kryjí s okamžiky, kdy se "našponování" diváka přibližuje zenitu a... A TO jsem vám udělal já! jako by Hitchcok poslušně hlásil, byť napětí oním vstupem i maličko shodil a zlehčil.

4.

Obecně se dá ovšem konstatovat, že si své vstupy odbýval spíš začátkem filmů, aby pak už nerozptyloval... V Chyťte zloděje (1955) sedí v autobuse vedle hlavního hrdiny a... Téhož roku začala televize, tento nový fenomén, tehdy, vysílat první z dvou set šestašedesáti(!) dílů (osmnáct z nich Hitchock i sám režíroval) slavného seriálu Alfred Hitchock uvádí (1955-62), po kterém navíc ještě následoval další seriál Hodinka Alfreda Hitchcocka (1962-65). Úhrnem jde o 359(!) půlhodinových i hodinových filmů a Alfred Hitchcok tu sice nehrál, a to ani štěky, nořil se nicméně jako uvaděč na začátku i koncích. Bavilo ho to - a svolný byl ve scénkách prakticky ke všemu. Někteří obdivovatelé jeho režijního umu mu ovšem ty stále potrhlejší exhibice začali zazlívat. Marně, po jedenáct let se takto shazoval a představoval klauna, někdy i hůře, povětšinou však lépe. Nemyslím, že to příliš kazí jeho profil. Ten šašek byl taky podstatou jeho osobnosti. Jednou z pravých podstat.

5.

Herec (podle tradované legendy): "Jaký je charakter té mé postavy?"

Hitchcock: "To je ve scénáři." Herec: "Myslím, pane, jaká je moje motivace?" Hitchcock: "Váš honorář."

6.

Alfred Hitchcok (Sirem se stal až několik měsíců před smrtí) splynul tedy v myslích milionů s komickou, cynickou figurkou (dnes už pop-ikonou) umístěnou před vlastními televizní filmy a na jejich konci a paradoxem možná je, že mu ty absurdní, černohumorné scénky zajistily x-krát vyšší popularitu, než veškeré mistrné režie dohromady! Z Hitchcockovy obtloustlé figury je tak dodnes právě ona ikona, a co naděláte, nejinak už to chodí, tedy na zeměkouli, a když byly ty lepší z tří set padesáti devíti dílů OBOU seriálů nově natáčeny (1985-88), nešlo Hitchcockovy vstupy pochopitelně nepřevzít. Navíc byly kolorovány. Tak dnes i v téhle nové verzi můžeme Hitchcocka vídat např. spoutaného na trati, až dokud o něj nevykolejí vlak.

Anebo v obří láhvi.

Ve velkých hodinách. Na zatykači vylepeném na zdi (REWARD). Zjeví se i pod oběšenými televizními debatéry. Taky se svatozáří, ó, promiňte, s oprátkou. S dýkou v zádech, což už, uznejte, opravdu „zavání nekalým úmyslem“. Vynoří se taky s bílou kostrou. S opicí, ale střízlivý. Jako barman, dirigent i jako silně podrazácký duelant, který to sokovi záludně napálí do zad ("sichr je sichr," konstatuje). Můžeme dále překvapeně sledovat, jak Hitchcock sám sebe vyhazuje do povětří, ale televizi - pro jistotu – jakbysmet. Nebo jak zůstal pouhou mouchou na stěně (odkaz na známý horor). Nebo jak je zaživa pohřben, a to vše zažívá... a dělá... a ještě si obvykle utahuje ze sponzorů, ba likviduje sponzory seriálu yperitem skrytým v pudřence. Ve velice slušně zahrané etudě nás provede i celým zákulisím jednoho natáčení a když jej během exkurze o fousínek mine asi tak tunové závaží (detonace), jenom opravdu velice zvolna před našimi zraky ztrácí řeč...

Jindy sám sebe uvězní v rohu čerstvě natřeného pokoje, ale ví si rady. Co udělá? Nakreslí za sebe dveře a už prostě bere za kliku! „Adios!“ – a je v Mexiku. Ještě jindy cynicky odřízne horolezce. Pak si k tělu sešplhá pro svačinu, za což se nám omluví, ale dost, vraťme se radši zpátky do biografů, tehdejších, kde Alfréd v obdobných výstřelcích pokračoval i třeba ve filmu Nepravý muž (1956), který záměrně uvedl zcela obdobným monologem, jaké jinak míval v televizi. V Potížích s Harrym (1956) se zase prošel za vozem jednoho milionáře a navíc se v tomhle filmu Hitchcockovi trochu podobá i sám hlavní hrdina. V Muži, jenž věděl příliš mnoho (1956), mém nejoblíbenějším (mluvím o druhé verzi), sleduje Hitchcock ve (studiovém) Maroku akrobaty otočen ke kameře zády. V Na sever severozápadní linkou (1959) marně dobíhal autobus, dveře se mu zaklapnou před nosem. V Psychu (1960) se stal Mexičanem v klobouku. V Ptácích (1963) venčí dva pejsky. V Marnie míjí titulní zlodějku na hotelové chodbě. V Roztržené oponě (1966) mu dítě počůrá kolena. V Topazu (1968) je mužem v invalidním vozíku na letišti. Ve Zběsilosti (1971), filmu skutečně i na dnešní dobu brutálním, je člověkem v buřince vprostřed davu sledujícím tahání mrtvoly z Temže. Ve snímku Rodinný úklad (1976) už radši zůstal jen siluetou za sklem dveří do kanceláře pro příjem zesnulých a tedy svým vlastním stínem. Také tento poslední film zůstává jen stínem Hitchcockovy tvorby a on už tušil, že bude jeho poslední. Nu, Nechť Alfred Hitchcock odpočívá v pokoji, prozatím.

To si aspoň zvolil jako epitaf.

Jan Kovanic
9. 10. 2024

Přečtěte si seznam členských států OSN: Debil, blbeček, debil, blbeček, debil, blbeček, debil,...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Tomáš Břicháček
9. 10. 2024

Komise zažaluje Maďarsko kvůli zákonu na ochranu národní suverenity.

Ondřej Neff
9. 10. 2024

Podzim už máme astronomicky odklepnutý a také počasí odpovídá roční době.

Stanislav Křeček
9. 10. 2024

Jako každoročně, i letos nás Evropská komise nepochválila za to, jak jsou u nás vychovávány romské...

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Aston Ondřej Neff
8. 10. 2024

Vláda Petra Fialy selhala při pokusu vyřešit jeden z palčivých problémů dneška, totiž stavební...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Marian Kechlibar
7. 10. 2024

Za měsíc se konají prezidentské volby v USA a otázka zní, „kdo má větší šance vyhrát?“.

Stanislav Křeček
9. 10. 2024

Jako každoročně, i letos nás Evropská komise nepochválila za to, jak jsou u nás vychovávány romské...

Jaroslav Veis
9. 10. 2024

Tahle historka na první pohled vypadá jako učebnicový případ postupu, jemuž se říká red herring...

ČTK, Lidovky.cz
9. 10. 2024

Americký prezident Joe Biden si ve středu telefonoval s izraelským premiérem Benjaminem...

ČTK, Lidovky.cz
9. 10. 2024

Česko bude v příštích třech letech znovu členem Rady OSN pro lidská práva (UNHRC). Ta monitoruje...

mul Matyáš Müller, dyn Josef Dyntr, kop Josef Kopecký
9. 10. 2024

Měla by první dáma pobírat plat? Otázka, kterou má řešit novela zákona o Kanceláři prezidenta...

Michal Skořepa
9. 10. 2024

Začněme jedním aktuálním údajem. Produkce německého průmyslu v srpnu byla nečekaně solidní: oproti...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz