16.4.2024 | Svátek má Irena


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
lear 16.3.2009 18:24

pocta

Nevím jestli velikáni mají právo na velké nedostatky. Vlastně myslím, že nemají. Skutečnost je ale taková, že 1/je na ně víc vidět, a závist nafoukne i drobnosti a 2/tím, že je uctíváme a dáváme jim privilegia, možná v nich podněcujeme pokušení zkusit si, kam až můžou zajít. 

Jinak mám ale zkušenost, že nahlížeje pod povrch lidské sebeprezentace a oficiálního portrétu nalézám vždy něco trapného, nestatečného, umolousaného, uboze malého. Patří to k člověku, pokud je skutečný a ne vymyšlený. Pro mne je Hugo spojen s četbou "Velikého Jargala" v dětství, hezká dobrodružná knížka, a později s jeho vystoupením na obhajobu A. Dumase st. v soudním procesu, kdy ho jeden z jeho námezdních pisatelů /Dumas měl jak známo v jistém období dílnu pisatelů, kteří za plat podle jeho pokynů části jeho knih psali, D. je pak korigoval, doplňoval a spojoval v celek úspěšné knihy / obvinil, že jeho díla vlastně píšou jiní. Hugo označil Dumasův přístup k psaní knih jako legitimní spisovatelskou metodu, které sám neholduje, ale respektuje ji. Upozornil na to, že bez vedení Dumase jsou žalobcovy spisky literárně nehodnotné a nepřímo poukázal na možnost, že si žalobce snaží udělat reklamu soudním sporem. Líbila se mi velkorysost Huga. Takový postoj velkého muže proti závistivé malosti. 

Bez chyb býval jen Lenin a v menším vydání jiní představitelé šestiny světa (o Trockém se pravda nemluvilo)  Vzpomínám z hodin ruského jazyka na ZŠ na pozoruhodné příhody ze života malého Lenina, které byly svou byzantskou oslavností a tezovitostí podezřelé i dětem. Bylo by zajímavé, číst je dnes, něco jako socialistický surrealismus. Ale asi bych se raději pokusil o Chrám Matky Boží, který jsem kdysi po několika stránkách vzdal.

Ivo 16.3.2009 16:30

Fenclův Hugo

Při četbě Huga jsem měl vždy víc než dobrý dojem, spíše potěšení. Ty všechny přívěsky k jeho osobě, podávané s neskrývaným gustem, jsou inspirovány každodenním Bleskem.

J.G. Pašek 16.3.2009 18:14

Re: Fenclův Hugo

Já to tak nevidím . . . kdyby Hugo ubil mámu řetězem a věděl jsem to, četl bych jeho knihy? Odpověď je ANO.

Řecký filosof Diogenes, který žil v sudu, kázal že nejšťastnější člověk je ten, který nic nemá a žije jednoduše jako pes . . . . na náměstí veřejně masturboval, aby ukázal lidu, že k ukojení sexuálních pudů nepotřebuje ženskou . . . . je to důvod nečíst co napsal? NE!

woka 16.3.2009 13:40

docela chápu paní Hugovou

četla jsem, že V.H. byl až do svatby panic a poučoval o významu ctnosti a zdrženlivosti svou tehdy ještě snoubenku v sáhodlouhých dopisech. No, pak se to otočilo - takže docela chápu paní Hugovou, že se starala i o milenky páně manžela, byla to totiž jakási záruka, že nebude obtěžovat příliš ji.  No, naštěstí žil v době, kdy nebylo vhodné svůj soukromý život promítat do románů.   

J.G. Pašek 16.3.2009 14:01

Re: docela chápu paní Hugovou

J. K. Tyl 1808 - 1856 žil ve stejné době a neměl svatozář jakbysmet . . . . měl 8 dětí-levobočků se švagrovou a k tomu navrch levobočka s ochotnou ochotnicí v Rychnově nad Kněžnou . . . 

Informace 16.3.2009 18:24

Re: docela chápu paní Hugovou

Tak prosím, tady je další kanec! A kolik dalších kanců najdeme v dějinách literatury, umění a intelektuální činosti vůbec. Nevím, nejsem obeznámen se životopisy slavných osobností. Znamená to snad, že můžeme mluvit o naší kultuře jako kultuře kančí? Myslím, že ano, jestliže pod tím termínem rozumíme velkou lidskou energii, která nachází uplatnění v tvořivosti a zčásti i v soukromém životě.

Prosím o prominutí pana Fencla, nedělám si z něj legraci, ale jeho lakonická charakteristika velkého Hugo mě vedla k dalšímu zamyšlení.

J.G. Pašek 16.3.2009 18:42

Re: docela chápu paní Hugovou

Ále dou pane rado . . . JKT manželka byla o pět let starší matróna  a pohledná švagrová o 10 let mladší  . . . tak proč ne, říkal si JKT . . .

mh od Labe 16.3.2009 12:19

Jak lze rozeznat inteligenci národa? Podle jeho schopnosti hovořit francouzsky. Hugo

co dodat. Byl to inteligent a mluvil francouzsky. Když mu to stačilo...

Informace 16.3.2009 10:33

Hugo o umění

Je zajímavé seznámit se s životem slavného spisovatele, zvlášť když se jedná o biografii dissacrante. Ale mám pochyby, nakolik to pomůže čtenáři pochopit dílo, jeho obsah, myšlenky, jeho stylovou specifiku a jeho místo ve světové kultuře a literatuře. Obávám se, že zbavit  autora všech více méně oslavných hávů, které na něj navlékla časem kritika a nechat ho jen ve spodním prádle asi tomu pochopení a hlavně vychutnání díla jako takového moc nepomůže. Dozvíme-li se před přečtením Les Miserables, že autor byl kanec, bude to zcela jistě už předem vrhat určité interpretační světlo na celou knihu. Biografie by se snad měly číst nakonec a ne uvodem.

Hugo je skutečně jedním z největších autorů evropského romantizmu, innovátorem žánru románu, který spolu se Stendhalem a de Vignym ovlivňuje další vývoj literatury. Ve svém uvodu k dramatu Cromwell a v kritické práci William Shakespeare načrtl nové, revoluční kánony umění: spojení groteskního se sublimním, popírání t.zv. nevhodných témat, jako ošklivého, hrůzného, odiozního, nerozlučné spojení formy s ustřední myšlenkou díla, význam fantazie, která čerpá z pokladů paměti a přetváří je. Hugo formuluje také intuitivně myšlenku typického v umění. Hovoří i o sociální funkci umění, které má měnit lenost v užitečnost, bezpráví ve spravedlivost, dav v národ, národy v lidské společenství, válku v lásku. Umění má sloužit pokroku, krása má vést k pravdě. I když pak nakonec jeho meditace vyustí v retoriku, Hugo svým způsobem předchází další vývoj umění. Připomínám to jen proto, že mi to nějak neharmonuje s tím kancem.

Pro pochopení a vychutnání jeho díla není vhodné číst předem kritiku, která je často znakem dobových tendencí, ale ani příliš podrobný a désinvolte životopis, v každém případě to ovlivňuje bezprostřední vnímání a vychutnání díla čtenářem.

Ivo Fencl 16.3.2009 10:41

Re: Hugo o umění

Vysvětlujte to, že by se měli číst nakonec dnešním mladým. Věřme, že si někdo znovu prolistuje Dělníky moře aspoň díky tomuto článku nebo knize Paula Johnsona, na kterou u nás loni navázal závěr trilogie Hrdinové, kde už se negativizuje minimálně.

Kecal. 16.3.2009 9:48

Díky

Dílo V.Huga je nesmrtelné.

J.G. Pašek 16.3.2009 3:40

Když spisovatel byl ještě slaven . .

1802-1885 to bylo snadné . . . nebylo rádio, televize, kino, auta . . .

Coby jinoch jsem přečet  Devadesát tři a krásně přeložené Marií Majerovou Ubožáci . . .

Kanuk 16.3.2009 4:48

Re: Když spisovatel byl ještě slaven . .

Nedávno jsem přečetl Bídníky (Ubožáci asi v novějším českém překladu) v anglickém překladu, a došel jsem k názoru, že kdyby se z textu vystříhala třetina nebo i dvě třetiny, jádru románu by se vůbec nic nestalo. Na př. podrobný popis bitvy u Waterloo, jen aby se došlo k episodě, že jeden lump tam ukradl hodinky zraněnému francouzskému důstojníkovi, ale zachránil mu život. Podobně podstatná část prvního dílu, která je životopisem "padlé" díftky. Jména si nepamatuji a jsem líný je hledat. Svého času se mi velmi líbil francouzský film s Jeanem Gabinem. Akorát si filmaři dost zafantazírovali, jako že Jean Valjean stokou zachránil komisaře Jauberta, nikoliv nápadníka své schovanky (pokud se pamatuji, ale nehádám se).

Ivo Fencl 16.3.2009 7:19

Re: Když spisovatel byl ještě slaven . .

Jak ale připomíná Kundera, imaginace je sama o sobě hodnotou + ... např. rakouský spisovatel Hermann Broch (1886-1951) věřil v tzv. polyhistorický román, čehož je tady Hugo fakticky předchůdcem. Podobně jako Robert Musil (1880-1942) chápal román jako příležitost pro "nejvyšší syntézu a poslední místo, kde ještě člověk může zkoumat svět jako celek". Měl obsahovat i poezii, aforismy, eseje, filozofické úvahy, jak to dnes předvádí právě i Kundera, který v této souvislosti ale připomíná dalšího Rakušana Adalberta Stftera (1805-1868), Hugova vrstevníka. Jeho Babí léto (1857), nevím, zda Hugem čtené, řadil Nietzsche ke čtyřem veledílům německé literatury. "Dnes už se ale nedá číst," mínil vcelku správně Kundera v roce 1983 (a v časech internetu už vůbec ne!): "Je napěchováno informacemi z geologie, botaniky, zoologie, řemesel, malířství i architektury, i když úplně vynechává člověka a jeho úděl." Pravda, Hugo člověka nevynechal, ale jinak měl obdobnou představu. Postihnout při psaní maximum, asi jako encyklopedista. Internet, televize, film, rozhlas, nic z toho ovšem neexistovalo a masám NEBYLO PŘEDSTAVITELNÉ, vlastně nikomu, je těžké si tu situaci ve všech souvislostech dnes už i jen představit. Jak připomíná Neff, normální lidé skoro necestovali, tak pro ně bylo Pět neděl v balóně fascinující, ačkoli se tam mimo přeletu Afriky zase tak moc nestane. Když tedy Hugo věnoval v Bídnících celý díl jen popisu pařížských stok, vlastně tím nahrazoval jedinou větu, u které se dnešní čtenář zastaví a jde kliknout na internet!