28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

OPERA: Monty Python potkává Antonína Dvořáka

Jak snad někteří z vás již víte, mám rád operu. Vůbec mi přitom nevadí, když je klasická opera nastudována v moderní úpravě, když se třeba Mozartova Figarova svatba či Cosi fan tutte odehrávají o století nebo dvě později než kam je Mozart s Da Pontem původně umístili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Zika 1.9.2021 9:53

Jen další důkaz sebevražedné dekadentní úchylnosti "západu" který už neví co roupama. Žádný z těch klíčvých problémů nedokáže efektivně řešit, např. ty odpady, plýtvá a konzumuje se stále více, ale budou otravovat život běžných lidí těmito rádoby výchovnými pokusy a mrvit překrásná díla minulosti. Kdyby raději vychovaly všechny ty režisérky dobře své spratky - mají-li nějaké - aby nebyly rozmazlení a konzumní už od 3let věku zahrnutí tunami zbytečností..... Neřešitelné, smutné, deprimující.

L. Severa 27.8.2021 13:51

Kvapilovo libreto je jedno z nejkrásnějších, ne-li nejlepší co znám. Nedovedu si je dát dohromady s nějakým harampádím. "Líbej mne, polibky tvoje hřích můj posvětí", zpívá princ a Rusalka ho pak zadusí - příšerné.

J. Ptáček 27.8.2021 11:24

Docela milé odlehčení od politiky. Můžu sem zařadit výrok slavného cynika Woody Allena, který kdysi řekl:

"Když slyším Wagnera, mám chuť obsadit Polsko".

Š. Hašek 27.8.2021 18:53

R^R^R^ :-)

P. Hák 27.8.2021 8:48

Jak říkal Werich, je to tím, že "autor byl vůl a režisér vůl neni".

Neplatí zdaleka jen pro operu. Režiséři těchhle vymyšleností mají potřebu zapsat se do dějin, no a protože klasický repertoár táhne a nového kvalitního moc není, nezbývá, než se zapsat do dějin "moderním pojetím".

Výsledkem je třeba hradecký Klicperák, kde pro samou alternativu už není poznat, co to vlastně hrají, kdyby si člověk nepřečetl na plakátě název. A neškolený divák tomu ani nerozumí, což je prostě špatně.

Z. Lapil 27.8.2021 11:52

Klasický repertoár je mj. zadarmo (autorská práva).

Ad moderní pojetí. V jedné recenzi Formanova filmu Amadeus jsem četl zhruba toto: o jeho umělecké a historické kvalitě si můžeme myslet cokoliv, ale zůstává jeho nehynoucí zásluhou, že si diváci nadšeně poslechli více než hodinu hodinu klasické hudby.

J. Pallas 27.8.2021 23:05

Omyl, např. za Verdiho, Pucciniho či Rossiniho se dodnes platí (Ricordi).

Z. Lapil 29.8.2021 21:11

Komu? Vážně, ptám se.

J. Pallas 29.8.2021 22:36

Ricordimu. Má to ošéfováno tak, že nelze (nejen) tyto skladatele provozovat jinak, než z materiálů jeho vydavatelství. Ovšem za jejich zapůjčení se platí poplatek srovnatelný s autorskými honoráři.

A taková perlička k Rusalce: Dvořák je sice už zdarma, ale platí se za Kvapilovo libreto.

Z. Lapil 29.8.2021 22:38

Aha, takže za noty. Já si to hned myslel :-). Díky.

J. Pallas 29.8.2021 22:49

Jojo, krásná obezlička. Stejně ošéfovaného má DILIA Praha Bohuslava Martinů, ale ta aspoň většinu zisku převádí Nadaci B. Martinů.

P. Hák 27.8.2021 23:25

Amadeus je prostě zábavný film a i když trochu falšuje historii, diváci se u něho baví a možná dojdou k tomu, že ten Mozart není špatná muzika (jak naznačujete i Vy) :-)

Jaký máte na Klicperák názor Vy, pokud tam chodíte? Já už ne.

Z. Lapil 29.8.2021 21:16

Názor nemám celkem žádný. Byl jsem tam jednou, ne úplně dávno, (nějaký Kohout; tedy TEN Kohout, ale nevím, co to bylo zač; určitě ne August August, august). Žádná pecka, ale rozhodně příjemný večer.

Já jsem obecně spíš přes muziku než přes divadlo.

P. Hák 30.8.2021 21:00

Děkuji :-)

J. Kovaříček 27.8.2021 7:47

Nějak se stalo módou prznit opery, to jen svědčí o umělecké impotenci mnoha soudobých režisérů. Kdy přijde čas aktualisovat, tedy modernisovat, jiná umění? Tak třeba představme si Monu Lisu moderně pojatou Picassem nebo Knížákem! Proč vehnat Prodanou nevěstu do anglické hospody? Smetana se žel nemůže bránit a když v tý Anglii chtějí něco takového tak ať si to sami napíší! Třeba zahalená Amina prodaná několika bojovníkům Talibanu, to by bylo soudobé a lákavé pro anglické publikum. Ovšem v té hospodě by se muselo čepovat toliko velbloudí mléko!

V této zmiňované inscenaci prý čarodějnice usekne nebohé Rusalce ocas, udělala by lépe, kdyby usekla ocas režisérovi, aby se nám už nemohli množit. Rusalka je nádherná pohádka a dělat z toho něco jiného je zvěrstvo. Vlastně ne, žádné zbvíře by takovou nehoráznost neudělalo. Zvířata nejsou totiž tak blbá jako leckterý soudobý operní režisér.

M. Koutný 27.8.2021 8:38

Hlavně se stalo módou vtahovat progresivistické mantry - klimatismus, LBGTBFLMPSVZ, ubohé uprchlíky, "rasovou otázku" apod. i tam, kde nemají co dělat. A vše bývá navrch kořeněno antisemitismem. Pak tu máme černou Annu Boleynovou a podobná zvěrstva. Autor ještě může být rád, že princ neopustil Rusalku kvůli cizímu knížeti.

R. Langer 27.8.2021 9:48

Já bych se vsadil, že tu variantu s knížetem už bude mít někdo nastudovanou... ;-)

J. Jurax 27.8.2021 18:28

No a Rusalka nebyla černoška. To by se mělo režisérovi hlasitě vytknout, že nesleduje trendy doby. Taky žádný stejnopohlavní vztah tam nevtělil! Nějací korejští tenoři to nezachrání. Jestli ten režisér není rasista?

B. Havel 27.8.2021 10:05

Ne vždy chápu nová pojetí a akceptuji je. V Brně byly ježibaby dvě, proč jsem nepochopil.

Tu britskou prodanku jsem si s chutí prohlédl a byl jsem nadšen! Vůbec mne neurazila, naopak mne pobavilo, když Jeník dostal po prodeji Mařenky od místních přeš čuňu, to si přece zasloužil!

Z. Lapil 27.8.2021 11:59

Já si naopak myslím, že kdyby Smetana nebo kdokoliv věděl, že se jejich muzika bude hrát i za sto let, skákal by radostí a bylo by mu (skoro) jedno, že v divadelní hospodě se čepuje jiné pivo.

Taky jsem četl, v souvislosti s džezem, že dobrá muzika mátu výhodu, že ji hned tak někdo nezmrší.

E. Korbelová 27.8.2021 13:03

Ta Prodanka z anglické hospody je ale fakt vtipná, dokonce zpívaná v češtině, jen Kecal trochu přehrává. Jak nemám ráda zmodernizované opery, tak tuhle inscenaci doporučuju.

J. Zika 1.9.2021 10:01

Ta britská "Prodanka" byla náhodou jedna z nejlepších, které jsem kdy viděl. Vtipná, dokonale nastudovaná (jen ta čeština o britských pěvců, lepší jsem nidky od cizinců neslyšel!), jen "přenesená do 50-60.let Anglie. Nic ani trochu urážlivého a výkony všech - herecké i pěvecké - nejlepší od generace "zlaté éry v ND. Víc už z toho dla nelze hudebně ani režijně dostat. Současné produkce Prodanky v ND by se mohly stydět. Ale ta německá Rusalka (která obecně nesnese vzhledem k libretu a až téměř impresionistické hudbě vystihující přírodu, les, vodu, žádné moderní pokusy) je prostě k otřes k zblití.;-(