23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

NANOPOVÍDKA: Diskriminant

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
spolucestující 29.5.2009 15:32

Re: ten fejetonek je převelice pěkný

:-):-):-)méně cestuji a více čtu . . . . pozdrav autorovi i jeho ženě

Hanka 6.4.2009 16:22

pohlazení na duši

Pane Kersch, velice děkuju  za krásnou povídku. Přála bych si číst vaše příběhy číst častěji píšte prosím dál. POkaždé mě to vaše psaní pohladí na duši at je téma jakékoliv.

 Díky

Tisifoné 4.4.2009 20:37

Re: to mi připomíná

 Jsem pověřena autorem nanopovídky "Diskriminant" vám i všem dalším, kteří smysl jeho textu podobně pochopili a snad ještě i pochopí, vyslovit díky. Autor Váš příspěvek považuje za povzbuzení k dalšímu psaní pro NP.

krakatit 4.4.2009 6:30

to mi připomíná

zážitky ze školy,na střední(vážně nekecám)jsem se probojoval až k diferenciálnímu počtu,snad jsme byli poslední ročník,který to ještě měl probírat,naši následovníci byli již od něj osvobozeni.až teprve zde ve 4.ročníku se začalo rozjasňovat o co v matematice asi jde,bohužel pro mě pozdě,celá ty roky předtím nám nikdo neřekl proč to všechno musíme umět,nikdo nenaznačil k čemu,že jsou ty hodiny umorných dokola se opakujících nikam nevedoucích výpočtů...žádný nástin užití v praxi...pro slabší jedince,mezi které bohužel patřím,to znamenalo zkázu...po přestoupení na jinou školu,o poznání horší-jak jinak,už spolužáci ani nevěděli kdo je předseda vlády,ti nejtupější nedokázali ani přečíst jméno prezidenta z obrazu nad učitelským stolem...o znalostech dějepisných se nelze vjádřit vůbec...neexistovaly.toto jsem zažil před deseti lety a něco...takže jaké časy že se to mění?

HonzaV 2.4.2009 21:18

Re: Jako dítěti

nebyl to Irving Adler, Čísel hra kouzelná?

gnomon 2.4.2009 21:09

Časy se mění

Po letech jsem se setkal se svým učitelem mechaniky na VŠ. Přihlásil jsem se k němu a řekl mu, jak mě zkoušel z nosníku na pružném podkladě a s odvozením všech čtyřech případů vzpěrné pevnosti. Odpověděl mi, že dnešní studenti na VŠ by to již neuměli, nevyučuje se to neboť pevnostní příklady počítají na PC.

Mhm 2.4.2009 19:29

Re: ten fejetonek je převelice pěkný

Nebo taky ne, dyť je to jedno - dodává

Mhm 2.4.2009 19:27

Racku ta Vase reakce ??

Nebo taky ne, dyť je to jedno - dodává 8-o:-/

Mhm 2.4.2009 19:26

Racku ta Vase reakce ?

Nebo taky ne, dyť je to jedno - 8-o:-/

Tisifoné 2.4.2009 19:25

Re: Od kdy je možné na gymnáziu opakovat ročník?

Omyl: Petr Kersch napsal před časem nanopovídku "Komplexní číslo", kde vystupuje student Matěj. Tam šlo ale o něco úplně jiného, než o matematiku, víte? Takže nanopovídka "Diskriminant" vyšla dnes na NP poprvé a basta.

J.G. Pašek 2.4.2009 18:37

Od kdy je možné na gymnáziu opakovat ročník?

Za mě jak na průmyslovce tak "jedenáctiletce" = dnes tzv. gymnázium  . . .v pololetí dostal varování a na konci roku zmizel . . . odešel se učit řemeslo . . .

Ta povídka už tady byla, jenomže ten učitel matyky nedbalého studenta byl sám autor, který byl výborný učitel matematiky na děčínské strojní průmyslovce . . . . . R^

portwyn 2.4.2009 17:58

Re: Nejen matematika

Žádné výkazy se nedělají, to dělá pár nadšenců. Shodou okolností je šéf FO ČR odsud, tak mám info z první ruky.

Myslíte, že Zhulené Lišce záleží na nějaké FO?

Jenda 2.4.2009 17:32

Re: Nejen matematika

Nebojte. Jen co si nahore vsimnou, ze je malo uspesnych tak snizi pozadavky. Aby jim sedely vykazy.

Jenda 2.4.2009 17:30

Re: Vadí právě slovo Boom

V tom pripade si nezapomente vzit cistonosoplenku az si pujdete poslechnout klapkobrinkostroj a hluboznik.

portwyn 2.4.2009 17:25

Re: kombinatorika a jiné

R^

Jenda 2.4.2009 17:24

Re: kombinatorika a jiné

Uz pred dost lety me nadzvedlo kdyz se v zari z televize ozvalo, ze se ministr skolstvi omlouva, ze nestihl pripravit novou koncepci. Doprksakru to musi kazdej picicmunda vyrabet vlastni posahanou koncepci?

Jenda 2.4.2009 17:20

Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky

Sakra ... tak ted marne premyslim kdy byla provuch bitva u Lipan. I kdyz nekdy o neco driv bych si teda tipnul. Ja uz kdyz jsme kdysi na gymplu psali pisemku na letopocty nemel ani bod. Jediny datum ktery jsem vedel bylo upaleni mistra Jana Husa, 3.1415927. No jo, ovsem tam pancitelka chtela presny datum. Takze p r d.

portwyn 2.4.2009 17:15

Nejen matematika

Včera děti od nás dělaly okresní kolo fyzikální olympiády. V každé kategorii (e - 9. ročník, F - 8. ročník ) bylo jen 5 úspěšných řešitelů. 10 řešitelů z okresu je fakt málo - a ještě z těch deseti byli 4 ode mne (nechlubím se - je to zásluha těch dětí, ne moje).

Toužebně čekáme na Čechy jménem Nguyen nebo Wang.

portwyn 2.4.2009 17:10

Tip na jinou

Nevím, která to byla, ale dá se sehnat (v antíku) kniha A. G. Konforoviče "Významné matematické úlohy". Sice s bolševickými kecy, ale ta historie je zajímavá.

Tisifoné 2.4.2009 16:11

Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky

Prosím, berte následující poznámku jenom jako zajímavou informaci: tutéž zkušenost mají praktičtí vychovatelé s retardovanými dětmi (které za svůj zdravotní a mentální stav nemohou, mají vrozené vady nebo byly poškozeny při těžkém porodu apod.) Jakmile se učí počítat na základě peněžních úvah, jde jim to o sto procent líp. To tedy nebude ryze cikánský genetický faktor, nýbrž něco jiného, hlubšího - a, prosím, vynechte teď své bonmoty a duchaplnosti.

Dindik 2.4.2009 15:55

Re: kombinatorika a jiné

 Já jsem se již tady na toto téma několikrát rozčiloval. Znovu opakuji, že: ti, co stanovují obsah vzdělání na  školách ( a mám dost zkušeností z této činnosti pro oblast  středního školství) prakticky nikdy neučili , učit nehodlají ani cvičně a velmi často mají z učení hrůzu. Čestné  vyjímky nechť  prominou ( a dokážou, že  to pro ně neplatí). A že  do obsahu matematiky  silně a nekompromisně zasahovala Jednota Českých matematiků a fyziků,  jejíž člennové mají k těmto vědám  trošku jiný vztah než zbytek populace. Již se sice v této oblasti  dobu nepohybuji, ale stále je ve mně pocit, že řídit školství znamená  vytvářet neustále další a další změny, aby koloběh peněz ( postů, funkcí, činností ) byl udržen v chodu. Nejhorší by bylo něco definitivně dokončit a dlouhodobě realizovat.

Dolly 2.4.2009 15:31

Re: Student střední školy

Uváděné neznalosti se dají ještě v běžné praxi tolerovat ale neznalost, že hodina má 60 minut, 9x1,50 není 23, led se vytváří při teplotě nižší než 0 st.C, tuna není 100kg (a mohla bych dost dlouho pokračovat) tak tyto neznalosti jsou skutečně skvostné výstupy našich i středních reformovaných škol. Mimo jiné mi říkala známá, že ve fyzikální olympiádě se zúčastnili Vietnamci a všichni obsadili první tři místa.

jiří 2.4.2009 15:27

Re: Pěkné

  No však proto se ptám, jestli to znáte. Kdyby to bylo nové, tak bych věděl, že neznáte a neptal bych se. Staré, ale dobré, ne? Aspoň jako příklad, že někdy mnoho slov nic neříká a člověk na ně ihned zapomene, a někdy stačí pár slov, aby....aby....co vlastně? Asi abychom zapojili vlastní fanatazii a kladli si otázky - kdo je ten poslední člověk a proč je poslední, kde a kdy a jak žije, co je za zdmi jeho pokoje, kdo či co to klepe na dveře, odkud se to vzalo a co po něm chce, má vstát a otevřít nebo raději zabarikádovat dveře........?  

Míra 2.4.2009 15:02

Potvrdili jste starou známou pravdu:

matematika je královnou věd. Ovšem je třeba rozlišovat mezi počty a matematikou. Kdo neovládá počty (násobení a druhá mocnina dvojciferného čísla zpaměti, trojčlenka a procenta), těžko může postoupit k matematice. Na tom nic nezmění ani množinové počty (vlaštovky, hříbky, jablka  nahrazené čtverečky, kolečky, trojúhelníčky plné či nevybarvené) nebo kompetence. Dítě, které neprošlo v počtech přes hraní si se známými pojmy, je v matematice o mnoho ochuzené a těžko hledá pozitivní vztah k chápání matematických pravidel. Často vzpomínám na mého středoškolského profesora matematiky Františka Habětínka z Liberce. Matematika v jeho podání byla dril a dřina, ale často na něj vzpomínám. A rád. miroslav.vojta@volny.cz

zdeněk 2.4.2009 15:01

k něčemu to bylo, alespoň jsem pochopil jak lidé uvažují

nelituji toho. A případné výsledky? Bohužel všichni významní čestí odborníci zemřeli, takže se s tím budu muset poprat sám. Své vědomosti ale napsali do knih, takže mi pomáhají i když zde nejsou :-)

Haui1 2.4.2009 14:45

Re: Pěkné

To je starý, to už tady jednou bylo :o)

Haui1 2.4.2009 14:35

Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky

On je problém matematiku přiblížit. Kdysi jsem se bavil s učitelem na zvláštní škole, kde byla spousta cikánů. Ten učitel pravil, že když měli počítat hrušky a jablka, tak bylí tvrdí a bylo to na pětku. Ale když jim to převedl na koruny, tak nebyl problém. Počítat peníze jim šlo na jedničku :o))

Tisifoné 2.4.2009 14:17

Re: ta gramatika a překlepy jsou jen vedlejší projev

Sympatický názor, ale je tu háček: chtělo to i Vaše myšlení použít efektivněji. Proč se hned svěřovat "kamarádům"? Nepatří k řešení problému i představa účinku předpokládaných výsledků? Odhad, kdy s nějakým slibným dílčím výsledkem vyrukovat a komu se s tím nejlépe svěřit? A před kým raději si povídat o ženskejch?  Dá se předpokládat včas předsudek okolí k něčemu novému? Není snad takových případů v dějinách vědy a techniky dost? Nebylo by lépe nějaké úvodní měření či pokus provést ve spolupráci s důvěryhodnými osobami? A potom výsledek publikovat nebo - je-li patentovatelný - najít věrohodný kontakt? A tak dále.

naivita, naivita... 2.4.2009 13:32

Re: ta gramatika a překlepy jsou jen vedlejší projev

ve sve instituci (vysoka skola) jsem se pokousel neco zmenit... dnes vladnou zajmy a penize a nemate zadnou sanci. Jeste vam zarazi postup, zkrati pracovni smlouvu atd.