Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
NANOPOVÍDKA: Diskriminant
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
spolucestující 29.5.2009 15:32Re: ten fejetonek je převelice pěkný méně cestuji a více čtu . . . . pozdrav autorovi i jeho ženě |
Jura Jurax 2.4.2009 9:40Student střední školy který nikdy neslyšel o válce Severu proti Jihu a není mu jasný význam slova diskriminace? To snad nemyslíte vážně ... nebo myslíte? Vždyť to je hodně diplomaticky řečeno nevzdělanec, primitiv bez rozhledu ... |
K. Babák 2.4.2009 9:50Re: Student střední školy A proč asi opakuje druhý ročník? |
honzak 2.4.2009 10:05Re: Student střední školy možná je jen pozitivně diskriminován..... |
zdeněk 2.4.2009 11:22to by mu učitel nemusel vysvětlovat slovo diskriminace |
Dolly 2.4.2009 15:31Re: Student střední školy Uváděné neznalosti se dají ještě v běžné praxi tolerovat ale neznalost, že hodina má 60 minut, 9x1,50 není 23, led se vytváří při teplotě nižší než 0 st.C, tuna není 100kg (a mohla bych dost dlouho pokračovat) tak tyto neznalosti jsou skutečně skvostné výstupy našich i středních reformovaných škol. Mimo jiné mi říkala známá, že ve fyzikální olympiádě se zúčastnili Vietnamci a všichni obsadili první tři místa. |
Jirka 2.4.2009 9:29Matematika je krásná věda Také doučuji. Vzpomínám na doc.Kudláčka, který nám studentům dokázal v roce 68 v průběhu přednášky z matematiky předčítat z knihy "Pan Kaplan má třídu rád". Na jeho přednášky dodnes vzpomínám. Matematika se dá učit zajímavě, ale je to dřina. |
Pavel 2.4.2009 8:52Už i moje babička říkala,že nejlepší přijde vždy až na konec.To před tím jsou, s odpuštěním,kraviny |
RomanL 2.4.2009 8:11Jako dítěti na základní škole mi otec přinesl knihu, která pojednávala o vývoji matematiky od starého Řecka až po současnost a byly tam velmi pěkně vysvětleny naprosto základní matematické poznatky, třeba vznik PÍ (to si pamatuji dodnes) a podobně. Časem kníha zmizela a nezapamatoval jsem si ani název. Nevíte prosím náhodou někdo, která kniha to mohla být? |
www racek 2.4.2009 10:05Re: Jako dítěti dějiny matematiky a měla takovou bílou obálku. v příloze byl tayk jeden čech a to profesor čech ... |
portwyn 2.4.2009 17:10Tip na jinou Nevím, která to byla, ale dá se sehnat (v antíku) kniha A. G. Konforoviče "Významné matematické úlohy". Sice s bolševickými kecy, ale ta historie je zajímavá. |
HonzaV 2.4.2009 21:18Re: Jako dítěti nebyl to Irving Adler, Čísel hra kouzelná? |
Jaromír Hromádka 2.4.2009 7:30kombinatorika a jiné Pozorný čtenář už ví, že jsem vysloužílý učitel sice elektrotechniky, ale také matematiky. Musím dodat, že vnučka mojí švagrové se uči na masérku a uzemňuje mne příklady z matematiky. Tady je zádrhel v pedagogice. Vloni probírali logaritmické rovnice - na to je to dobré to se nedozvěděla...no a letos ejhle přišlo úrokové počítání, které bez logar. rovnic nelze řešit - to ale už ty log.rovnice zapomněla. No a dále mi naprosto není jasné, proč je mordují kombinacemi, variacemi a permutacemi a to jsou tak zapeklité příklady ...( které prý rozvíjí logiku...) že jsem se nad nimi pořádně zapotil a některými doslova nehnul - a prohledl jsem asi stovku knih v místní knihovně - ale pomoc nenalezl. Děkuji za ten návrh na p.t Kolmana Mne by jen zajímalo, kdo nebo co.. ty učitele matematiky honí - hrozba státní maturity anebo je to pohodlnost kantora, který jede v letitých kolejích svých příprav a příkladů...Jakou matiku ty masérky budou potřebovat a co je jenom informativní - to je otázka. No žáci by se mohli naučit ovládat dobře počítat na počítačce....například...ale to už zase klade extra nároky na vyučující...takže babo radˇ |
RomanL 2.4.2009 8:06Re: kombinatorika a jiné Největší legrace je, že zrovna ty permutace, variace a obecně kombinatorika je skoro to nejjednodušší z matematiky, pokud vám to někdo srozumitelně vysvětlí... |
RomanL 2.4.2009 8:13Re: kombinatorika a jiné ... a s logikou to souvisí skutečně velmi! |
PG 2.4.2009 9:38Re: kombinatorika a jiné souhlas. Navíc se pak snadněji takovým lidem vysvětluje jejich šance na výhru v loteriích a sportce. A hodí se to i v běžném životě, třeba když známe počet herců a hereček v seriálu, lehce spočteme kolik nás čeká dílů, než se všichni prostřídají v postelích. |
Jura Jurax 2.4.2009 9:44Re: kombinatorika a jiné
|
honzak 2.4.2009 10:09Re: kombinatorika a jiné lehce ne. Okrajové podmínky nejsou v seriálu pevně stanoveny a někdy dojde i na teorii množin a jejich průniky. |
Jura Jurax 2.4.2009 9:43Re: kombinatorika a jiné No, učí se asi na masérku s maturitou ... no a maturita je holt maturita, tam by jeden holt měl něco vědět, aby byl práv označení homo maturus ... akorát si nejsem jist, zda je k masírování maturita nezbytná ... |
honzak 2.4.2009 10:11Re: kombinatorika a jiné Je. Když vydrží nasávat zbytečné vědomosti a dokonce je u zkoušky správně použije, tak ji v praxi už nic nepřekvapí. |
Dindik 2.4.2009 15:55Re: kombinatorika a jiné Já jsem se již tady na toto téma několikrát rozčiloval. Znovu opakuji, že: ti, co stanovují obsah vzdělání na školách ( a mám dost zkušeností z této činnosti pro oblast středního školství) prakticky nikdy neučili , učit nehodlají ani cvičně a velmi často mají z učení hrůzu. Čestné vyjímky nechť prominou ( a dokážou, že to pro ně neplatí). A že do obsahu matematiky silně a nekompromisně zasahovala Jednota Českých matematiků a fyziků, jejíž člennové mají k těmto vědám trošku jiný vztah než zbytek populace. Již se sice v této oblasti dobu nepohybuji, ale stále je ve mně pocit, že řídit školství znamená vytvářet neustále další a další změny, aby koloběh peněz ( postů, funkcí, činností ) byl udržen v chodu. Nejhorší by bylo něco definitivně dokončit a dlouhodobě realizovat. |
Jenda 2.4.2009 17:24Re: kombinatorika a jiné Uz pred dost lety me nadzvedlo kdyz se v zari z televize ozvalo, ze se ministr skolstvi omlouva, ze nestihl pripravit novou koncepci. Doprksakru to musi kazdej picicmunda vyrabet vlastni posahanou koncepci? |
portwyn 2.4.2009 17:25Re: kombinatorika a jiné |
monk tiger 2.4.2009 6:50opojen matykou:) tise a pokorne jsem se k vam vmisil panove,pocetl vase rozbory a nektere i vzdalene pochopil, ale cele to povidani mi pripomelo sedumdesata leta na zatlance,kdy jsem ve tretaku propadal z predmetu a proto casto nedochazel, abych nebyl opet potupne tasen, ale ve chvilich po zkouseni, kdy hrozba dalsi koule byla odlozena a prof. vacinova se chopila kridy a odvozovala dlouhe vzorecky, od kterych se ve spechu odlamovala krida,v tech vzacnych chvilich me bylo doprano se dotknout se vasich vysin,bylo to opravdu omamne a vzrusujici se nechat nest na tech krasnych ixech a ypsylonech do beztizneho stavu, dekuji pani profesorko... |
Cricket 2.4.2009 11:55Re: opojen matykou:) ... ta naše profesorka byla navíc mladá, krásná a oblékala se s módou a když psala a odvozovala, tak se hluboce skláněla, občas si sřepla, občas se otočila a sebrala ze země křídu - taky jsme se vznášeli ve výšinách(tady kluci, holky jen tiše záviděly). Pak na vejšce jsem měl (ač jsem to ve vybraném oboru nečekal) pět semestrů matematiky a věřte, nevěřte, v praxi jsem si po VŠ vystačil drtivou většinou stále jen s tou středoškolskou ... jaúúúúúú. |
Jenda 2.4.2009 2:04dyť je to jedno ... To je to nejhorsi. |
zdeněk 2.4.2009 1:47Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky Matematika sdělovací techniky - vydáno pro zaměstnance československého slaboproudého průmyslu v roce 1951. Autor Čeněk Kohlmann a kolektiv, sepsáno pro národní podnik TESLA-Elektronik. Kniha má přes tisíc stran a obsahuje snad veškerou látku základní a střední školy stejně tak jako značnou část látky vysokoškolské. O Vánocích jsem se po večerech zavřel do pokoje a četl, počítal,četl, počítal... S překvapením jsem zjistil, že obsahuje značnou část látky, dříve vyučovanou na ZŠ, se kterou jsem se nesetkal já a myslím že se s ní nesetkají ani mé děti. Například víte jak spočítat 97 na druhou zpaměti? A přitom to vychází jen ze vzorce (a+b) to celé na druhou... Nebo příklad s kvadratickou rovnicí. Učitelka na SŠ na začátku rovnici vynásobila čtyřmi, což jsem tehdy nechápal, jak k tomu dojít samostatně. Přitom to je tak jednoduché, jde nám o to získat tvar a^2+2ab+b^2 abychom to mohli převést na známý vzorec. Takže upravujeme v tomto duchu. Přijde mi že učebnice z této doby byly psány pro obyčejného člověka, aby to pochopil i ten který není zběhlý v matematických důkazech a formalitách. Ale aby zároveň neutrpěla přesnost. Je radost takovou knihu číst. Na VŠ jsem se setkal s opakem - vyučující napsal skripta plná důkazů pouček, bez příkladů na procvičení, bez věty vysvětlení. A dodnes mi tato látka chybí. |
zdeněk 2.4.2009 1:48Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky Láska k matematice - s tou se člověk asi už rodí. U použití je dnes těžší dávat příklady, neb existují specializované programy které značnou část inženýrských problémů vyřeší za nás. Teprve když se člověk dostává pod povrch a sám si programuje nové úlohy, pak ocení znalost matematiky. |
Jenda 2.4.2009 2:12Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky Ovsem zeptejme se sami sebe? Rozviji takova kniha klicove kompetence? Postupuje podle aktualnich poznatku pedagogicke vedy? Ma vubec autor knihy pedagogicke znalosti proverene nasi fakultou a nejvetsimi kapacitami ceske a svetove pedagogiky? |
Petr Vileta, balík z Plzně :-) 2.4.2009 2:17Re: Nedávno jsem získal další knihu do své knihovničky A odpovezme si. Nema A proto nam do toho nebude kecat |