24.4.2024 | Svátek má Jiří


LITERATURA: Rocambolo, předchůdce Fantomasův

2.7.2010

Minimálně sedmdesát milionů dolarů bude stát nová americká verze Fantomase, ve které nahradí Jeana Maraise Jean Reno. Těšíme se, ale málokdoPierre-Alexis Ponson du Terrail ví, že předchůdcem Fantomasovým byl "Rocambolo, kníže katakomb", kterého si vysnil vikomt Pierre-Alexis Ponson du Terrail (1829-71).

Tento šlechtic se dožil pouhých jedenačtyřiceti let, ale po dobu dospělosti rozhodně nezahálel jako mnozí jiní muži modré krve a ročně vychrlil i třicet svazků.

O čem? Nejen o Rocambolovi, nicméně sága o "Cartoucheovi osmnáctého století" (od 1859) jej rozhodně přežila a včetně Rocambolova zmrtvýchvstání (1866), Pravdy o Rocambolovi (1867) a Rocambolova návratu (1877) čítá dnes přes třicet knih. Český výbor nakladatele Karla Kratochvíla z Českých Budějovic měl počátkem dvacátých let podtitul Velký román dobrodružství a lásky a originály přeložil z francouzštiny Ladislav Scheba. Kupř. šestý svazek se jmenuje Provaz oběšence (Blázen bedlamský–Šedý muž). Oč tu jde?

O mnohé, musíme ale přiznat, že často o kaši. Nastavovanou.

Až do nemožna míchanou. O záměny, intriky, anachronismy, inspiraci Suem, Févalem, Dumasem i Victorem Hugem (Bídníky), ale s výsledky na povážlivě nízké úrovni.

Zato jedno nelze upřít! Že vše víří a kolotá klokotem, hraběte Monte Christo a Tajnosti Londýna tu najdete v jednom tyglíku, i když jaksi uštrikované jako služtičce. Taky ovšem "k nakousnutí". A na pokračování. Napětí stoupá a zase se uvolňuje a jeden svazek nese titul Nové tajnosti pařížské...

"Tome," pravil pan Bruce, "jest jedna věc, kterou si nemohu vysvětliti."

"Která, mylorde?"

"Ztratil jsem paměť, po celý rok jsem byl šílený a poslední událost, na kterou si pamatuji? Uložil jsem se do postele v zámku novopembletonském,Rocambolo 1 když jsem náhle vykřikl. Něco studeného plížilo se po obličeji mém a cítil jsem prudkou bolest."

"A pak?"

"Nepamatuji se na nic více. Jednoho jitra jako bych se ale byl probudil z dlouhého snu. Měl jsem řetěz na noze a pracoval v dole na stříbro. Šerední soudruzi obklopovali mě, i počal jsem volati na tebe, Tome."

"Ó, můj Bože!" zvolal starý sluha, pozdvihna oči k nebi.

A Rocambolo? Prchá z vězení, kdesi hluboko pod Londýnem ale je zasypán výbuchem. Přesto hlavu neztrácí a dí: „Pojď se přec posadit. Víš-li, proč nezoufám?“

„Ó mistře, vás se nikdy nic netkne.“

„Nezoufám, že mám pevně za to, že pokud mám ještě co vykonat, božská prozřetelnost bude nade mnou bdít a nedá mi zhynout.“

„Opravdu? Pak ale, mistře, neodpočinete si nikdy.“

„Ne,“ pravil Rocambolo.

A skutečně. Ten "gentleman soumraku" (půjčím-li si titul Bozděchovy knihy zcela jiného žánru) nikdy nepřeruší boj a plným právem jej nazývejme bytostí X jmen a předchůdcem Fantomasovým, ale i Lupinovým. Ano, byl to první lupič-gentleman, ale celá záležitost se jeví ještě daleko složitěji, protože...

Je tomu patnáct roků, co nastal v Paříži všeobecný postrach a sestavil se tam spolek lupičů, který se dopouštěl posud neslýchaných zločinů: Spolek Srdcových kluků. Kradli, vraždili, zneuctívali ženy a byli rozprášeni a Rocambolo... Nebyl vůdcem, ale vůdcovým žákem...

A mstitelem? Jakbysmet! Po osmdesáti letech se pokusil řadu reeditovat brněnský Návrat (2000), bohužel však marně. Na nás, Čechy, už nezabrala. Ani na Moraváky. Škoda. Kdysi ve Francii podnítila i Lerouxova pátrače Rouletabilla, ale taky pravda, ani o něm už nečteme.

A takřka zprofanovaný Fantomas? Hle ta podobnost!

Rocambolo dovedl obratně a hbitě měnit oděv, pohyby, postavu i výraz a část po části se zbavoval obleku. Zkameněle hleděli na to šílenství.

„Víte odkud přicházím?“ tázal se.

"Snad z Paříže?“

„Z onoho světa!“

„Což jste se zbláznil? Vždyť nevypadáte, jako byste vstal z mrtvých.“

„A přece se to stalo.“

Těmito knihami se jako háďata v copu proplétá dobro a zlo, ale pronikají tam i jedu plní hadi skuteční a naštěstí nebývá nouze o protijed. A chce-liRocambolo 2 Rocambolo ochránit ženu? Nechá ji na oko umřít a...

„Zde! Vem tisíc franků a kup hrob.“

„Ó, pane, kdo jste?" volal Milon.

"Kdo jsi, ty démone, jehož pohled mi až na dno duše proniká?“ volala Vanda.

„Čekejte!“ odtušil - a bouře se utišila. Koráb s nimi plul jako šipka po zčeřených vlnách. Vzchopil se: „Chcete znát mé jméno? Já jsem Rocambolo...“

A finále tohoto dobrodružství?

I to, nutno říct, okopírovali o pár desítek let nato odvázaní tvůrci Fantomasovi a...

Když vypátrali krvavou stopu, rozběhli se do zahrady, objevili dvířka a pronikli na liduprázdné nábřeží Seiny, kde našli omdlelé dítě. Krev je pak vedla až na schody a Seina se šumně hnala dál, bez účastenství a temně hučíc, jako by skrývala krvavá tajemství. „Rocambolo jest mrtev,“ naříkal Milon, leč Vanda se vzpřímila. Oči jí hořely, hlas zněl strašlivou děsností: „Ne, to není možno. Bůh toho chtít nemůže."

A skutečně. Ale jaký bude život, když...

„Madame, mé dílo je skončeno, úkol je vyplněn. Sirotkům se dostalo jmění i štěstí a Morlux byl strašlivě potrestán: Zemřeltě dnes ráno.

Ale co dál? Rocambolo nemá na tomto světě už pranic co dělat, a tak mi dovolte, abych jej opustil. Už nikdo mých služeb nepotřebuje a ani na galeje mě znovu nepřijmou..."

Věru nepřijali, nicméně hotovými novodobými galejemi bylo by asi ukuchtit z toho dnes koukatelnou telenovelu.

Anebo snad ne?

Převzato z obtýdeníku Tvar, kde se dočtete víc.