28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

KULTURA: Slovanská epopej

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 18.6.2010 16:22

V podstatě ano.

Jsou to obrazy z podvržené slovanské historie. Snaží se ukázat "realisticky" něco, co nikdy nebylo. V tom se Mucha Hankovi podobá.

Mucha Slovanské epopeje samozřejmě - Mucha pařížský, autor plakátů pro Sarah Bernard, na železnici, šampańské nebo cigaretové papírky JOB je úplně jiný. Jakmile začne slovanštět (i v reklamním plakátu), ztrácí lehkost a stává se naučným...

V. Novák 18.6.2010 16:16

Mucha považoval Slovanskou Epopej

za cosi jako ikony všeslovanského náboženství, jehož je on prorokem. Proto jako podmínku do darovací smlouvy dal požadavek, aby pro cyklus Praha vybudovala cosi jako chrámový prostor. Ty obrazy ostatně skutečně prostor zvíci katedrály potřebují - chceme-li je vidět pořádně. Osobně si myslím, že za to nestojí.

V každém případě Praha podmínky darovací smlouvy nesplnila a smlouva by tudíž měla být neplatná. Osobně si myslím, že by Slovanská epopej měla zůstat v Moravském Krumlově, kde o ni pečují a zachránili ji. Kdo ji chce vidět, jistě si tam zajede. Mně to jednou stačilo na zybtek života. Kupodivu jsou ty obrazy mnohem strašnější, než jak se prezentují na reprodukcích - přece jenom, když jsou ti paňáci v nadživotní velikosti, působí ještě děsivěji.

Jak styl SE nazvat? Slovanský historizující expresionismus?

L. Severa 18.6.2010 16:09

Re: Od chvíle, kdy jsem viděla

že by Mucha tak dlouho tvořil podvrhy?

V. Novák 18.6.2010 16:08

Tak to jste vystihla dokonale!

Pro Muchu ovšem bylo to, co z něj obdivujeme, otravnou přípravou a pustou chlebařinou, aby si vydělal na Epopej - Opus Magnum, jež věnuje Národu.

Ne každý umělec je sám sobě dobrým kritikem...

V. Váňa 18.6.2010 9:00

V mnohém nesouhlasím

Za prvé, soud nezamítl žalobu, nýbrž zamítl návrh na předběžné opatření. To není totéž, a tak prosím pište o tom, čemu opravdu rozumíte.

Za druhé, za odepření výstavy Slovanské epopeje v Japonsku bych na Magistrátě Hl. m. Prahy nechal někoho zavřít. Protože nějaký politik (po kterém za 10 let nikdo ani nevzdechne)  slíbil, že na podzim budou obrazy v Praze, a ony by byly zresturované v Praze až na jaře, to je něco tak hloupého, že si ještě častěji kladu otázku, jak moudří jsou asi ti lidé, kteří o nás rozhodují.

A pak v neposlední řadě i morální stránka věci: přijmu-li od někoho dar s nějakou podmínkou, tak se tím zároveň zavazuji tu podmínku splnit (pakta sun servanda - platí co je ve smlouvě). A řekl bych, že na rozmyšlenou měla Praha času dost.

Rozebírat teď, jestli jsou to obrazy dobré nebo špatné, moderní nebo nemoderní, nesoucí správný odkaz Slovanství nebo ne, je jen hloupá vytáčka. Jestli se Praze nelíbí a jestli nechce splnit darovací podmínku, nechť je prostě vrátí, a bude vše vyřešeno.

J. Bakulová 18.6.2010 3:27

Od chvíle, kdy jsem viděla

Slovanskou epepej jsem měla dojem, že Alfons Mucha byly dvě osoby. Jeho krásné plakáty, reklamní i divadelní, šperky a róby pro krásné dámy  - to byl ten můj známý Mucha.  Slovanská epopej mi připadala jako Hankovy Rukopisy,