28.2.2020 | Svátek má Lumír


Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 36, poslední: 13.2. 2020 11:32, přehled diskusí

P. Vočka 13.2.2020 11:32

Celá kauza mě nutí zmínit ještě jeden aspekt poněkud konkrétněji. Jde o samotnou kritiku paní Hradecké. To, že je napsána fundovaně a odborně, nelze zpochybnit. Pokud však otevřeme oči a opravdu bytostně vnímáme její charakter, lze si povšimnout jedné podstatné "maličkosti". Alespoň já, když tedy připustím i můj subjektivní pohled, nacházím v oné stati chuť autorky jedovatě si rýpnout s použitím brilantní rétoriky. Recenze sama o sobě je díky své kvalitě jakoby nenapadnutelná, ale kdo vnímá a čte mezi řádky, nemůže nevidět a nechápat. Velmi snadno se dá Lukášovi omlátit o hlavu, že nesnese kritiku a že je namyšlený a že vlastně argumentuje svým klavírním uměním atp., ale právě způsob jeho ohrazení považuji za mimořádně odvážný a správný krok. Ať chceme či ne, Lukáš Vondráček je světová extratřída ve svém oboru. Říkám to jako klavírista sice jiné výkonnostní dimenze, ale znalý problematiky a schopný zaujmout relevantní názor. Soudím, že kritika paní Hradecké je zbytečně přes čáru, možná trochu osobní a se znaky bulváru. Zajímalo by mě, zda se paní Hradecká ve skrytu duše zamyslela, zda skutečně nepřestřelila, anebo zda pouze hrdě brání svou bezchybnou profesionalitu. I kritik by měl umět zacházet se svým egem..

D. Šimáček 7.2.2020 22:00

No dle mého, je na té kritice fauloidní to, že z počátečního subjektivního módu přechází na konci do módu objektivního. A to moc často s panem Vodvářkou nesouhlasím :-)

P. Landa 7.2.2020 20:23

ČTK už 8. ledna informovala, že pan Vondráček nakonec koncertovat bude (tak proč to nezmínit?), Koncert se konal 15. ledna (tak pro to tajit?) a s kritickým hodnocením tentokrát přišla Kateřina Pincová https://operaplus.cz/nezny-i-impresionisticky-chopin-lukase-vondracka-s-fokem/. Pane Vondráčku, srdečně zdravím do Bostonu.

R. Benýšek 7.2.2020 18:59

Jejej, já jsem ale pako. Zkomolil jsem Vodvářku na Vodrážku (a to dokonce opakovaně). A to přitom čtu jeho texty pokaždé. Moc se omlouvám - a dohlédnu, aby se to už neopakovalo:-).

R. Benýšek 7.2.2020 18:22

Tak jsem si přečetl i uvedený odkaz na dotyčnou kritiku, a i komentáře pod ní, a nechápu, co panu Vodrážkovi na té kritice vadí. Podle mne formou normální kritika, a podle těch komentářů pod ní (včetně i svědků, přítomných na inkriminovaném koncertě) i obsahem věrná pravdě (= osobního dojmu posluchačů). Buď je pan Vodrážka naivní anebo příkladně poctivý, že sem dal i ten odkaz na tu kritiku, jejiž text ho dle mne usvědčuje ze zkreslení skutečnosti (netvrdím tím, že ze lži, protože při jejím čtení možná vnímal jiné významy a důrazy nežli třeba já), z nepravedlnosti vůči kritičce a ze zkomáravelbloudadělání. Rozumím tomu, že je p. Vodrážkovi líto, že už p. Vondráček nebude (splní-li v tomto své slovo) u nás koncertovat. Ale proč ho proto hájit takto hloupě, kvazimateřsky a fanouškovsky? Jinde p. Vodrážka píše, že v osobním styku není pan Vondráček žádná primadona. No, buď je malé děcko, které se urazí kvůli tomu, co o něm někdo řekl či napsal, tak moc, že nebude tam a tam pracovat (čímž zarmoutí své fanoušky, nebude pěstovat svou osobní slávu, bude vypadat jako primadona, a přijde o jistě zajímavý, anebo že by ne až tak? honorář (jak věří pan Vodrážka). Anebo je to dospělý člověk, který se při výběru toho, jakou práci a za jakých podmínek kde přijme, jistě řídí osobně důležitějšími zájmy, nežli tím, co s ním a v něm situačně a dočasně udělá to, co o něm někdo někde řekl či napsal. V tom druhém případě (jak věřím já) se panu Vondráčkovi hodila ta napsaná kritika i to chování pořadatelů jako vhodná záminka k tomu, co chtěl beztak udělat z jiných, nepřiznaných důvodů (poněvadž něco jiného je první dojem a náhlá chuť něco udělat, a něco jiného skutečně provedené a závazné rozhodnutí, ovlivňující do budoucna mnoho a mnohé).

R. Benýšek 7.2.2020 18:55

Jejej, já jsem ale pako. Zkomolil jsem Vodvářku na Vodrážku (a to dokonce opakovaně). A to přitom čtu jeho texty pokaždé. Moc se omlouvám - a dohlédnu, aby se to už neopakovalo:-).

K. Loucký 7.2.2020 13:58

Díky za připojení původního textu. Kritička napsala svůj názor především na Vondráčkovo pojetí hudby. Nic až tak "drtivého" na tom není, odstavce upřímné pochvaly se střídají s odstavci kritického odstupu. O závěru, že ještě má před ještě nějakou cestu, snad v jeho věku nemůže být pochyb. Světový věhlas není žádným brněním proti kritice konkrétního umělcova výkonu, kde jsou navíc kritéria hodnocení jistě volnější než třeba kritika bezpečnosti jaderného reaktoru.

L. Severa 7.2.2020 12:33

Napsat kritiku na takové úrovni o mezinárodně uznávaném umělci, jak je v článku naznačeno, vvolává dojem, že autorka byla vedena nějakými osobními pohnutkam. Zřejmě zdrcující kritika by by byla neúměrnou i pro čerstvého absolventa konzervatoře. Z různých důvodů (i nerozehrání) nemusí mít internet "svůj den". Zpravidla se taková poznámka projevuje i v kritice, případně "čekali jsme trochu víc" , rozhodně ne takovým téměř "likvidačním vyjádřením.

L. Severa 7.2.2020 16:13

Nějak jsem přehlédl, že autor článku udává i odkaz na uváděnou kritiku. Po jejím přečtení musím svůj příspěvek revidovat. Je scela běžné, že kritici vyjadřují svoje dojmy k interpretaci, často i diskutabilní. Myslím, že autorčina kritika nijak dramaticky nevybočuje.

V. Braun 7.2.2020 9:11

Tak nevím, z článku jako závažnější sdělení jsem si odnesl jen to, že mu neumožnili se rozehrát v sále. Neznám důvody, ale pokud se takové rozehrání běžně dělá tak mu mělo být umožněno. Zbytek článku jen jen pláč nad jednou, více méně negativní, recenzí.

Z. Lapil 7.2.2020 10:32

U těchhle katastrof a "ostrakizací" se většinou ukáže, že je to horko těžko půlka pravdy.

Běžná a samozřejmá je "akustická zkouška": interpret zjišťuje, co slyší a jestli mu nějaký reflektor nesvítí do očí nebo dokonce - zkušenost ze sboru - jestli se sboristé protáhnou mezi basou a tympánem; dirigent sboru s orchestrem běhá po sále, aby zjistil, jak vyvážit hlasitost... Dovedu si představit, že si pan Vondráček potřeboval ještě něco vyzkoušet, ale hnali ho z pódia, protože 30 minut před začátkem začíná příchod publika.

Odbočka: viz naprosto aktuální aféra na přejezdu v Řeporyjích. Mj. jsem se doslechl, že někdo z nádražáků mával, že mají jít. Jak to tam znám, je to celkem možné; bez podrobností - nezdá se mi, že by šlo o život. Vlaky stály, strojvedoucí měli dobrý výhled a Regionova fakt z nuly na sto za pět vteřin nedává. Docela rád bych se dozvěděl, jak dopadne soud; začne to tím, že i na silnici má pokyn policajta přednost před semaforem. Neboli rozhodně to nebyla tak dramatická situace, jak to v reportážích vypadá.

M. Šejna 7.2.2020 10:51

Údajně se ve vedlejsim sále Rudolfona konal jiný koncert a organizátoři nechtěli, aby MISTR rušil svym "tréninkem" jiné představení.

Profik tohle pochopí, primadona nikoli, a cítí se být utlačována

R. Langer 7.2.2020 14:08

Hm, údajně, no...

M. Šejna 7.2.2020 14:51

Údajně znamená, že o tom koncertu v jiném sále Rudolfina psali v novinách.

Takže já označuji informaci z novin slovem "údajně". Kdybych byl na tom koncertě osobně, nepsal bych, že ten koncert byl "údajně".

F. . 7.2.2020 9:07

Neznám Vondráčka ani Hradeckou. Ona ta paní napsala svůj pohled na hraní a co jako? Měla se snad zeptat nějakého Vodvářky, co může a nemůže napsat? Je to její pohled a hodnocení jakéhokoliv muzikanta přece dělá samo publikum. Kdyby se to publiku nelíbilo, tak na koncert nepřijde. A uražené gesto klavíristy, že v naší republice už hrát nebude je takové kopání do báboviček na písku. Tak nebude no a co? Podle Vodvářky každý, kdo něco kritizuje by měl sám v tomto oboru nějak vyniknout a jinak má mlčet. To by ale sám autor, který kritizuje kdeco a kdekoho, musel mlčet.

M. Šejna 7.2.2020 8:30

Kdyby všichni čeští interpreti měli přestat hrát nebo zpivat poté, co jim organizatori nevyšli zcala vstříc, nebo jim kritici něco nepochválili, tak by u nás už nebyly žádné koncerty. ;-)

J. Schwarz 7.2.2020 8:48

Zajímavé je, že otřít se o bláznivou Grétu znamená způsobit shitstorm ze strany obhájců vysoké morálky, ale hulvátské chování pořadatelů a kritiků se bere jako běžná samozřejmost. Divné poměry.

M. Šejna 7.2.2020 10:52

To jsem netušil, že Greta je umělecký virtuoz. ;-D

R. Langer 7.2.2020 14:09

No podle všeho se k ní tak přistupuje. Vám to tak nepřipadá? Tak jak tedy? ;-D

M. Šejna 7.2.2020 14:57

Pokud považujete ekologického fanatika za uměleckého virtuoza, pak Vám to tak může připadat.

Ale zbožňování Grety určitými skupinami jejích milovníků je podobné, jako jiní milovnici zbožňovali Havla. Z toho se taky mohli politikové z celého světa podělat blahem, když umělecký virtuoz Havel jim přišel kázat o politické nepolitice, duchách zákona a podobných pitomostech. ;-)

V. Braun 7.2.2020 17:33

A hlavně, nevšiml jsem si, že by se Greta po nějakých urážkách, o umírněné kritice ani nemluvím, urazila a řekla, že už v dané zemi nikdy projev nepronese (byť by si to určitě někteří přáli).

J. Jurax 7.2.2020 20:49

Není.

Ona je jenom magor a z dopuštění božího či spíše ďáblova světová celebrita.

V. Němec 7.2.2020 8:28

Kritika je projev názoru jedince.

Soudní a znalí si dělají názor svůj.

A přijdou na koncert další, nebo ne.

A. Hrbek 7.2.2020 8:08

1. Jde o již o dávno oddiskutovanou záležitost.

2. Každý má právo na to vyjadřovat svůj názor a paní Hradecká je fundovaná kritička. A jestli napsala, že "I když má Lukáš Vondráček za sebou víc odehraných not než kdokoli v jeho věku, čeká jej dlouhá cesta dozrávání jako (nejen umělecké) osobnosti. Nepochybuji, že se u něj ještě dočkáme nezapomenutelných výkonů", tak to není přece důvod k tomu, aby se pan Vondráček pro jednu kritiku smrtelně urazil.

https://www.ostravan.cz/60698/uroven-hudebni-zurnalistiky-je-alarmujici-pise-virtuos-lukas-vondracek-ktery-rusi-prazske-koncerty/

Zrušit sjednaná vystoupení a přestat kvůli jedné kritice v Praze koncertovat je příliš laciné gesto, svědčící o tom, že si sám sebou není jistý.

3. I od v některém oboru výjimečných lidí se obvykle očekává určitý nadhled, zejména ke kritice. A úlohou recenzenta není přece jen interpreta oslavovat, ale ukázat mu i to, co se některým ne příliš líbí.

4. Nakonec, výjimečných klavíristů máme stále dostatek. Tak ať v Praze nehraje, když nechce.

T. Vodvářka 7.2.2020 8:25

1. Ona událost až zase tak stará není.

2. Fundovaný kritik by měl volit své výrazy opatrně. Vybral jste pasáž, která není urážlivá, na druhé straně výroky "fundované kritičky", které jsem uvedl, jsou za hranou slušnosti.

3. Nešlo o ojedinělý incident. pro který se pan Vondráček naštval. Mnou zmíněná šikana v Rudolfinu, pokud jste článek četl pečlivě. V minulosti byl rovněž ostrakizován v souvislosti s vystoupením u nás.

4. Pan Vondráček - měl jsem možnost s ním mluvit - rozhodně není primadonou, nějakým povýšeným jedincem, který se urazí po jednom slůvku. Nevíte, o čem mluvíte.

5. Klavíristů, jako je pan Vondráček, je bohužel i ve světě nemnoho. Takže jeho absenci na našich pódiích jistě přežijeme, ale jsme jistě o mnoho ochuzeni.

A. Hrbek 7.2.2020 9:21

1. Koncert byl 14.12.2019

2. Na základě vyjádření pana Vondráčka popíráte, že paní Dita Hradecká absolventka konservatoře (klavír) a FFKU (hudební věda), hudební publicistka od roku 1996, vedoucí redakce vážné hudby Českého rozhlasu, atd. je fundovaným kritikem. Četl jste její jiné kritiky??

3. U jakých dalších vystoupeních, zejména mimo Prahu, byl pan Vondráček ostrakisován? I u těch, na kterých jste byl přítomen?

4. Máte pravdu v tom, že jsem s panem Vondráčkem osobně nemluvil. Ale držím se zásady hodnotit ne podle slov, ale podle skutků.

5. Klavíristů světové úrovně bylo a je ve světě větší počet. A stále více se prosazují klavíristé a klavíristky z Číny. Většina z nich si považovala a považují za čest koncertovat v Praze a v Rudolfinu. Od roku 1960 jsem jich jako jako abonent ČF měl možnost slyšet desítky. Ale nepamatuji se, že by se z nich někdo urazil, odmítl v Praze koncertovat a zrušil již dříve sjednané koncerty.

Pro Vaši informaci - na Pražském jaru budou např. klavíristé Perahie, Ohlsson, Andsnes, Schiff. Dále budou letos vystupovat např. Brendel, Buchbinder, Leonskaja, Varvara, byly tu již Anderszewski, sestry Labéque, atd.

O špičkových českých klavíristech se pro nedostatek místa zmiňovat nebudu.

S pozdravem

T. Vodvářka 7.2.2020 9:52

Nejspíše nemá smysl vést další polemiku. Chci jen doplnit, že paní Dita Hradecká je nejspíše opravdu fundovaná, neboť jako jediná odhalila zřetelné nedostatky v projevu pana Vondráčka a to na rozdíl od těch, kteří jej zvou na světová pódia. Pokud byste si našel čas, tak si přečtěte cca 3 týdny starý Respekt, kde je s Mistrem rozhovor a uveden jeho počet plánovaných koncertů ve světě v počtu cca 100/rok a to doslova po celé zeměkouli. Je tedy nanejvýš správné, že jedině česká fundovaná kritička odhalí "problém s partiturou". Rovněž hezký den.

A. Hrbek 7.2.2020 11:59

Najděte si, třeba: Vondráček is an introverted bear of a pianist, but huddling over the keyboard belies the originality he brings to the patterns of notes. Originality in classical performance is different from being “different.”

V. Braun 7.2.2020 17:42

Inu tuto recenzi jsem si našel a připadá mi více než pozitivní.

K. Salajka 7.2.2020 6:42

V Rudolfinu jsem zahlédl návštěvníky, kteří koncerty kontrolují s partiturou v ruce, jestliže vstali k ovacím, věřím Vodvářkově verzi.