Úterý 18. března 2025, svátek má Eduard
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KULTURA: Jak Oldřich Nový zachraňoval kdysi operetu

Na LP desce „Slovo má Oldřich Nový“, kterou vydal Supraphon v roce 1969, říká náš dodnes filmovými diváky milovaný herec a komik toto: „Bylo už hezkých pár let po válce a opereta, dokonce i ta hodnotná, klasická opereta, byla na indexu. Bylo to nějaké podivné a nepochopitelné tažení proti smíchu i úsměvu, pro který jsem hrál. A tak jsem se jí zastal a na několik set představení jsem se k ní z hudební komedie vrátil.“

Vrtalo mi hlavou, jak se mohl po únoru 1948 předválečný (a protektorátní) představitel milovníků, džentlmenů a elegánů něčeho vůbec zastávat, když měl co dělat, aby obhájil sám sebe. Hledání odpovědi na tuto otázku spočívalo ve skládání neznámých střípků. A tady je výsledek:

Je známo, že v mládí Oldřich Nový jezdíval pro inspiraci do divadel, music-hallů a kabaretů v Paříži, Vídni i Londýně. V padesátých létech minulého století, kdy bylo něco takového zcela vyloučeno, zjistil, že zatímco u nás byla opereta zavržena, v některých „spřátelených“ zemích Oldřich Nový v 50. letechse jí naopak velmi dařilo. A tak se zaměřil na získávání kontaktů s význačnými operetními interprety a tvůrci především v Sovětském svazu, ale též v Rumunsku a NDR.

Oldřich Nový nebyl tehdy v těchto zemích zas tak docela neznámý. Přestože jediný film v němž hrál hlavní roli a který se do SSSR dostal, byla hudební komedie z roku 1955, Hudba z Marsu (v lecčems připomínající úspěšnou sovětskou hudební komedii Karnevalová noc). Film Hudba z Marsu se tehdy promítal také v Rumunsku a v NDR, kde ovšem měli diváci možnost vidět navíc ještě i Pytlákovu schovanku. Domnívám se, že film Hudba z Marsu mohl hrát určitou roli v tom, že měl Oldřich Nový možnost navštívit (anebo navštěvovat) v padesátých letech Moskvu, Bukurešť a Berlín. Jeho přátelé byli nejvýznačnější z tamních představitelů operetního žánru. Díky sbírce gramofonových desek, které mi kdysi věnovala z pozůstalosti Oldřicha Nového jeho dcera Jana, a také díky některým nahrávkám, které skrývá archiv Českého rozhlasu, si můžeme dnes říci, kdo tehdy Oldřicha Nového podporoval v jeho boji o záchranu operety v Československu.

Bohužel, nikdo už se asi nedoví, kde se Oldřich Nový seznámil s ruským barytonistou a režisérem Vladimírem Kandelakim (1908-1990), který byl v letech 1954 až 1964 hlavním režisérem Moskevského divadla operety. Pravda je, že se ti dva setkali a že si museli v hovorech o své lásce k operetě dobře rozumět. O devět let mladší Kandelaki si nejspíš výsledků práce svého staršího kolegy velmi považoval. Na důkaz toho mu také věnoval svou dlouhohrající desku s osmi písněmi, která pak v diskotéce Oldřicha Nového patřila k těm, jež zařadil na čelné místo mezi své oblíbené. O Kandelakiho sympatiích pak vypovídá věnování napsané na obalu: „Milý příteli Oldřichu Nový, pusťte si občas tuto desku a vzpomeňte si na mě, jsem Vám vděčný za přátelství a pozornost. Váš Vladimír Kandelaki, 2. prosince 1959“.

Nového hledání nějakého původního operetního titulu pro česká divadla mělo nakonec úspěch. Současné operety byly sice v padesátých letech i u sousedů obsahově silně tendenční, ale po stránce hudební nakonec přece jen nacházel, co hledal. Samozřejmě, že ze starších operet dominovaly ty, pod kterými byl podepsán Issak Dunajevskij (1900-1955). V roce 1957 hrál Oldřich Nový na scéně Hudebního divadla v Karlíně hlavní roli v Dunajevského operetě Bílý akát filmového režiséra Appa. V Moskvě se tenkrát poznal také skladatele Jurije Miljutina (1903-1968), se kterým se tam při svých pracovních návštěvách sblížil. Ve prologu k Miljutinově operetě Polibek Čanity, která je v archivu Českého rozhlasu a kterou v říjnu roku 1958 natočil ve své úpravě, hovoří Oldřich Nový o „líbivé a podmanivé“ Miljutinově hudbě a dodává: „Jurij Miljutin je z nejúspěšnějších současných operetních skladatelů, který za posledních patnáct let napsal dvanáct operet! Při svém posledním zájezdu do Moskvy jsem Juriji Miljutinovi slíbil, že Čanitu u nás uvidí. Zatím ji tedy od nás alespoň uslyší. A tak - vážení posluchači, i vy, pane Jiří Miljutine – jste-li připraveni u svých přijímačů, tak za sebe a za nás všechny vám přeji dobrý poslech!“

Nevím, s kým byl Oldřich Nový v souvislosti s operetou ve styku v Německé demokratické republice, zato je však známo, že kolegu z nejmilejších měl v Bukurešti. V jedné ze svých rozhlasových promluv v šedesátých létech požádal Oldřich Nový posluchače, kteří jeli na dovolenou do Rumunska: „Prosím vás, tak mi tam pozdravujte Iona Dacianiho, toho nádherného tenoristu a ředitele Státní operety! My se máme moc rádi. Moc rádi se máme!“ Nu, při pohledu na eleganci a atraktivní vzhled Iona Daciana (1911-1981) který byl ředitelem a sólistou rumunského Státního operetního divadla od jeho založení v roce 1950 až do roku 1970, není čemu se divit (viz foto). Dovedu si ty dva pány - Nového a Daciana (či Dacianiho) - živě představit, jak si v nóbl restauraci vzájemně přiťukávají na své úspěchy sklenkami beaujolais. (Mimochodem, v roce 1990 bylo Státní operetní divadlo v Bukurešti na počest svého předního sólisty a ředitele přejmenováno na Operetu Iona Daciana.)

Ion Dacian

Ion Daciani

Kandelaki, Miljutin a Daciani - to jsou tedy tři ze zahraničních kolegů Oldřicha Nového, kteří mu byli - třeba jen svými jmény a postavením - nápomocni v tom, aby v padesátých létech nebyla opereta v naší zemi umlčena nadobro. Je dost pravděpodobné, že měl těch zastánců a podporovatelů víc. Ti však zatím zůstávají bezejmenní.

Aston Ondřej Neff
18. 3. 2025

Nechá Babiš Václavu Moravcovi sebrat legitimaci ke vstupu do ČT?

Jaroslav Zamazal
18. 3. 2025

Rusko na Ukrajině je problém více pro Evropu než pro USA.

K citlivým informacím má mít přístup i policie a zpravodajské služby.

Gita Zbavitelová
18. 3. 2025

Jednání o propuštění izraelských rukojmích nikam nevedou.

Martin Tůma
18. 3. 2025

Zkusme přinést něco málo historických důkazů ....

Aston Ondřej Neff
15. 3. 2025

Jde o variantu klasických odposlechů, podléhá zákonům.

Aston Ondřej Neff
17. 3. 2025

Teď se čeká na rozhodnutí ústavního soudu.

Chechtavej tygr
15. 3. 2025

Letí v letadle Trump, Putin, Babiš a potulný vandrák.

Amir Taheri
17. 3. 2025

Američané i Evropané by se měli uklidnit a zhluboka dýchat.

Benjamin Kuras
15. 3. 2025

Že by ti Židé přece jen nebyli takoví chytráci, jak si svět myslí?

dtt Ditta Stein
17. 3. 2025

Muž, který o sobě tvrdil, že je posledním žijícím příbuzným nacistického diktátora Adolfa Hitlera a...

Lidovky.cz, ČTK
17. 3. 2025

Hokejová extraliga má za sebou druhé zápasy čtvrtfinálových sérií. Hradec se nezvládl oklepat z...

kurl Lenka Kuřilová
17. 3. 2025

Ukrajinský dron s doletem tří tisíc kilometrů úspěšně prošel testem, oznámil v pondělí ukrajinský...

Ondřej Neff
17. 3. 2025

Dalo se to čekat? Nedaleko se to čekat? Na začátku devadesátek jsem byl ve skupině novinářů, kteří...

Lidovky.cz, ČTK
17. 3. 2025

Z Maďarska a Slovenska bude možné od úterý opět převážet ovce, kozy, prasata a skot. Státní...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz