Sobota 7. září 2024, svátek má Regína
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KULTURA: Jak Oldřich Nový zachraňoval kdysi operetu

Na LP desce „Slovo má Oldřich Nový“, kterou vydal Supraphon v roce 1969, říká náš dodnes filmovými diváky milovaný herec a komik toto: „Bylo už hezkých pár let po válce a opereta, dokonce i ta hodnotná, klasická opereta, byla na indexu. Bylo to nějaké podivné a nepochopitelné tažení proti smíchu i úsměvu, pro který jsem hrál. A tak jsem se jí zastal a na několik set představení jsem se k ní z hudební komedie vrátil.“

Vrtalo mi hlavou, jak se mohl po únoru 1948 předválečný (a protektorátní) představitel milovníků, džentlmenů a elegánů něčeho vůbec zastávat, když měl co dělat, aby obhájil sám sebe. Hledání odpovědi na tuto otázku spočívalo ve skládání neznámých střípků. A tady je výsledek:

Je známo, že v mládí Oldřich Nový jezdíval pro inspiraci do divadel, music-hallů a kabaretů v Paříži, Vídni i Londýně. V padesátých létech minulého století, kdy bylo něco takového zcela vyloučeno, zjistil, že zatímco u nás byla opereta zavržena, v některých „spřátelených“ zemích Oldřich Nový v 50. letechse jí naopak velmi dařilo. A tak se zaměřil na získávání kontaktů s význačnými operetními interprety a tvůrci především v Sovětském svazu, ale též v Rumunsku a NDR.

Oldřich Nový nebyl tehdy v těchto zemích zas tak docela neznámý. Přestože jediný film v němž hrál hlavní roli a který se do SSSR dostal, byla hudební komedie z roku 1955, Hudba z Marsu (v lecčems připomínající úspěšnou sovětskou hudební komedii Karnevalová noc). Film Hudba z Marsu se tehdy promítal také v Rumunsku a v NDR, kde ovšem měli diváci možnost vidět navíc ještě i Pytlákovu schovanku. Domnívám se, že film Hudba z Marsu mohl hrát určitou roli v tom, že měl Oldřich Nový možnost navštívit (anebo navštěvovat) v padesátých letech Moskvu, Bukurešť a Berlín. Jeho přátelé byli nejvýznačnější z tamních představitelů operetního žánru. Díky sbírce gramofonových desek, které mi kdysi věnovala z pozůstalosti Oldřicha Nového jeho dcera Jana, a také díky některým nahrávkám, které skrývá archiv Českého rozhlasu, si můžeme dnes říci, kdo tehdy Oldřicha Nového podporoval v jeho boji o záchranu operety v Československu.

Bohužel, nikdo už se asi nedoví, kde se Oldřich Nový seznámil s ruským barytonistou a režisérem Vladimírem Kandelakim (1908-1990), který byl v letech 1954 až 1964 hlavním režisérem Moskevského divadla operety. Pravda je, že se ti dva setkali a že si museli v hovorech o své lásce k operetě dobře rozumět. O devět let mladší Kandelaki si nejspíš výsledků práce svého staršího kolegy velmi považoval. Na důkaz toho mu také věnoval svou dlouhohrající desku s osmi písněmi, která pak v diskotéce Oldřicha Nového patřila k těm, jež zařadil na čelné místo mezi své oblíbené. O Kandelakiho sympatiích pak vypovídá věnování napsané na obalu: „Milý příteli Oldřichu Nový, pusťte si občas tuto desku a vzpomeňte si na mě, jsem Vám vděčný za přátelství a pozornost. Váš Vladimír Kandelaki, 2. prosince 1959“.

Nového hledání nějakého původního operetního titulu pro česká divadla mělo nakonec úspěch. Současné operety byly sice v padesátých letech i u sousedů obsahově silně tendenční, ale po stránce hudební nakonec přece jen nacházel, co hledal. Samozřejmě, že ze starších operet dominovaly ty, pod kterými byl podepsán Issak Dunajevskij (1900-1955). V roce 1957 hrál Oldřich Nový na scéně Hudebního divadla v Karlíně hlavní roli v Dunajevského operetě Bílý akát filmového režiséra Appa. V Moskvě se tenkrát poznal také skladatele Jurije Miljutina (1903-1968), se kterým se tam při svých pracovních návštěvách sblížil. Ve prologu k Miljutinově operetě Polibek Čanity, která je v archivu Českého rozhlasu a kterou v říjnu roku 1958 natočil ve své úpravě, hovoří Oldřich Nový o „líbivé a podmanivé“ Miljutinově hudbě a dodává: „Jurij Miljutin je z nejúspěšnějších současných operetních skladatelů, který za posledních patnáct let napsal dvanáct operet! Při svém posledním zájezdu do Moskvy jsem Juriji Miljutinovi slíbil, že Čanitu u nás uvidí. Zatím ji tedy od nás alespoň uslyší. A tak - vážení posluchači, i vy, pane Jiří Miljutine – jste-li připraveni u svých přijímačů, tak za sebe a za nás všechny vám přeji dobrý poslech!“

Nevím, s kým byl Oldřich Nový v souvislosti s operetou ve styku v Německé demokratické republice, zato je však známo, že kolegu z nejmilejších měl v Bukurešti. V jedné ze svých rozhlasových promluv v šedesátých létech požádal Oldřich Nový posluchače, kteří jeli na dovolenou do Rumunska: „Prosím vás, tak mi tam pozdravujte Iona Dacianiho, toho nádherného tenoristu a ředitele Státní operety! My se máme moc rádi. Moc rádi se máme!“ Nu, při pohledu na eleganci a atraktivní vzhled Iona Daciana (1911-1981) který byl ředitelem a sólistou rumunského Státního operetního divadla od jeho založení v roce 1950 až do roku 1970, není čemu se divit (viz foto). Dovedu si ty dva pány - Nového a Daciana (či Dacianiho) - živě představit, jak si v nóbl restauraci vzájemně přiťukávají na své úspěchy sklenkami beaujolais. (Mimochodem, v roce 1990 bylo Státní operetní divadlo v Bukurešti na počest svého předního sólisty a ředitele přejmenováno na Operetu Iona Daciana.)

Ion Dacian

Ion Daciani

Kandelaki, Miljutin a Daciani - to jsou tedy tři ze zahraničních kolegů Oldřicha Nového, kteří mu byli - třeba jen svými jmény a postavením - nápomocni v tom, aby v padesátých létech nebyla opereta v naší zemi umlčena nadobro. Je dost pravděpodobné, že měl těch zastánců a podporovatelů víc. Ti však zatím zůstávají bezejmenní.

Aston Ondřej Neff
7. 9. 2024

Okamurovo SPD zlomilo všechny dosavadní rekordy v hnusu a nevkusu předvolebního poutače.

Jan Bartoň
7. 9. 2024

Rusko se vměšuje do amerických voleb, zní to jako velmi dobrý vtip.

Ivo Fencl
7. 9. 2024

V zásuvce otcova psacího stolu Háček najde bombičku na huštění pneumatik.

Kateřina Lhotská
7. 9. 2024

Každý produkt sociálního inženýrství má slabinu: realitu.

Hyena Neff
7. 9. 2024

Úderem čtrnácté po obědě a někdy po páté odpoledne zahajují Gari s Norou nátlak na druhou,...

Aston Ondřej Neff
7. 9. 2024

Okamurovo SPD zlomilo všechny dosavadní rekordy v hnusu a nevkusu předvolebního poutače.

Aston Ondřej Neff
6. 9. 2024

Hned v prvním větě musím ujistit, že nepovím, co se to děje na Ukrajině, protože to nevím.

Aston Ondřej Neff
5. 9. 2024

Bez Babiše se nikdo ani… si nikdo ani ruce neumyje...

Aston Ondřej Neff
4. 9. 2024

Podle deníku Die Welt von der Leyen nabídne Jozefovi Síkelovi post komisaře pro energetiku.aře pro...

Daniela Kovářová
6. 9. 2024

Rodiče jsou skoro vždycky na straně dítěte, a skoro nikdy na straně školy.

ČTK, mrk Lukáš Marek, kurl Lenka Kuřilová
7. 9. 2024

Jihočeští hasiči zasahují u požáru střechy plaveckého bazénu v Českém Krumlově, požár nemají dosud...

min Miloslav Novák
7. 9. 2024

Čeští fotbalisté do nové sezony zatím nevykročili zrovna pravou nohou. V úvodním utkání Ligy národů...

Lidovky.cz
7. 9. 2024

Pardubičtí hokejisté s přehledem zvládli i druhý duel v Lize mistrů, finskou Tapparu Tampere...

ČTK, Lidovky.cz
7. 9. 2024

Kvůli nespecifikované technické poruše byl rozsáhle omezen železniční provoz v Německu. V centrální...

ČTK, Lidovky.cz
7. 9. 2024

Na mnoha místech po celé Francii začaly demonstrace proti jmenování pravicového politika Michela...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz