Neděle 13. července 2025, svátek má Markéta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KNIHY: Návod k použití Evropy

diskuse (1)

Spisovatel Jaroslav Rudiš (*1972) má, a to ať se na mě nezlobí, dvě základní charakteristiky. Evropskost, ajznboňáckost. To zjednodušuji, ale nelžu.

Jaroslav Rudiš se proponuje především v Německu a jeho slavný komiks o Aloisi Nebelovi (2003-2005, kreslil Jaromír Švejdík) je po dvaceti letech klasika. Neřekl bych, že přímo kult, jak jsem se taky dočetl, ale rozhodně věc dramatizovaná a zfilmovaná (2011).

Titulní hrdina je, připomenu, citlivým výpravčím ze Sudet, jehož prostřednictvím zdaleka nemapujeme jen kouzelná zákoutí (a věže) starého Wilsonova nádraží (a hezkou hajzlbábu). Je to víc, zkoumáme společné a často tragické momenty německé, české a polské historie. Tento Rudišův a Švejdíkův komiks se navíc dočkal pokračování a má jazykové mutace i ve Francii či Srbsku.

Začátkem tohoto tisíciletí bydlil třicetiletý Jaroslav Rudiš i dík novinářskému stipendiu několik let v Berlíně, ale i dnes tráví v Německu dost času. V Praze v divadle Archa přesto dál provozuje svůj „kabaret“, který bych nazval anti-dryáčnickým, a jeho románová prvotina Nebe pod Berlínem (2002) získala Cenu Jiřího Ortena. Rozšířena je Evropou takřka v deseti jazycích a odvozenou audioknihu dokonce načetl autor osobně.

Zfilmována byla zrovna tak jeho divadelní hra (a následně novela) Národní třída. A napsal mj. romány Konec punku v Helsinkách (2010, vyšel finsky, francouzsky, polsky a německy), Grandhotel (oceněn Magnesií Literou 2007) a Winterbergs letzte Reise (2019, Cena Karla Čapka 2022), u kterého se zastavme. Proč? Už tato poslední Rudišova próza se odehrává výhradně ve vlaku, a to mezi Berlínem a Prahou, a není to jen planou spekulací, že autor právě na Winterbergovu poslední cestu navázal nejnovější „příručkou“ Návod k použití železnice.

Vypravěč Návodu (fakticky totožný s autorem) neskrývá nijak své obrovské a na většinu lidí přenosné nadšení. Toto až NUTKAVÉ cestováním ve vlaku „dál a dál“ přitom u hlavní persony supluje už ranější touhy stát se prostě železničářem. Tím sice není a zřejmě už nikdy nebude, ale kdo ví, možná je to lepší. Určitě pro nás, pro čtenáře. Jako strojvůdce, vlakvedoucí či průvodčí by „Jarda“ Rudiš spíše neměl než měl dostatek času k prožití všeho na tratích a nádražíčcích a nádražích - a neodhalil by sumu toho, co aktuálně doporučuje vidět anebo i jen zahlédnout. A sice je pravda, že na cestách zatím poněkud ignoruje hned dva význačné evropské poloostrovy, a to španělský a balkánský, nicméně nás jinak pohodlně (a vizme spací a jídelní vozy) proveze Evropou včetně Skandinávie.

Auta ani autokary Rudiš - hrdě - nepotřebuje, i když k nim necítí nenávist, a po často fascinujících tratích a přes všecky mosty a skrz všecky tunely navštívíme Marseille, Nice, Řím, Neapol, Sicílii; Helsinky, Ostende, Amsterdam… A není to přece jen a jen cizina a pavouci evropských železnic mají dál a dál jádrem Prahu.

Asi nejkrásnější „kolejní“ výlet, pro který potřebujeme jen sumu peněz a čas, vede po trase obzvlášť úchvatné (a to hlavně před finále). Je to linka Amsterdam - Osnabrück - Hannover - Stendal - Berlín - Drážďany - Praha hlavní nádraží - Česká Třebová - Brno - Břeclav - Vídeň - Semmering - Graz - Ljubljana -Trieste Centrale - pobřeží Jadranu. Ale pozor, vážení přátelé evropských železnic! Pokud tohle nedodržíte a před Grazem jako filutové přestoupíte, najednou míříte na rakouský Selzthal. Do rájů se dostaneme taky, a to nadále výhradně vlakem. Konkrétně do Innsbrucku a Švýcarska a přes Curich do Erstfeldu, Göschenenu, Airolo, Bellinzony, Lugana a do Milána. „Železniční systém Evropy je živý organismus, který nás všechny spojuje,“ konstatuje Rudiš a v Německu vyšla jeho kniha - jen během posledních tří let - už desetkrát. Stala se bestsellerem a roku 2021 udělil německý prezident Rudišovi Záslužný řád Spolkové republiky.

Ověnčen jím píše: „Na cestě jsem byl úplně sám, a přece jsem sám nebyl. Během takové dlouhé cesty máte ve vlaku spoustu času. Na sebe. Na příběhy. Na hry s myšlenkami. Také potkáte spoustu lidí a můžete si povídat. Ale můžete i mlčet. Můžete jen tak sedět u okna, dívat se ven a žasnout, jak se Evropa během cesty ze Sicílie do Laponska mění. Krajina. Města. Lidé. A samozřejmě vlaky, nádraží a návěstidla. Ve střední Evropě vlak často zastavují a bývají hodně plné. Na jihu a na severu jsou vzdálenosti mezi nádražími delší a do vlaku občas nenastoupí vůbec nikdo.“

Jaroslav Rudiš: Návod k použití železnice. Z německého originálu Gebrauchsanweisung fürs Zugreisen přeložila Michaela Škultéty. Redakce českého vydání Joachim Dvořák. FOTOGRAFIE: JAROSLAV RUDIŠ, jeho rodinný archiv a na obálce Tomáš Vodňanský, Český rozhlas. Mapy Peter Palm. Nakladatelství LABYRINT. Praha 2023. 328 stran.

Návod k použití železnice - Jaroslav Rudiš | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví

Aston Ondřej Neff
12. 7. 2025

Proč vás takovými nesmysly obtěžuji?

Hyena Neff
12. 7. 2025

Na třetí procházku jsme včera šli docela pozdě

Chechtavej tygr
12. 7. 2025

Elektrikář si před smrtí ještě zatančí.

Ladislav Jakl
12. 7. 2025

Angažovaná žurnalistika se vrátila. A na Novinkách zejména.

Lidovky.cz, ČTK
13. 7. 2025

Fotbalisté anglické Chelsea opanovali mistrovství světa klubů. Ve finále si v East Rutherfordu...

jip Jiří Punčochář
13. 7. 2025

České basketbalistky si na mistrovství světa do 19 let v Brně připsaly první výhru. Po sobotním...

nh Nela Hořejší
13. 7. 2025

Princezna Kate (43) nadchla diváky Wimbledonu, když se v sobotu objevila mezi nimi. Vítali ji...

ČTK, Lidovky.cz
13. 7. 2025

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) varoval, že na severu Moravy a ve Slezsku večer mohou hrozit...

Lidovky.cz, ČTK
13. 7. 2025

Malé letadlo v neděli odpoledne havarovalo na letišti Southend poblíž města Southend-on-Sea na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz