Pátek 25. dubna 2025, svátek má Marek
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KNIHA: Kdo jsou dnešní Angličané?

diskuse (4)
Když si otevřete denní tisk, pustíte televizi nebo internet nebo se jen podíváte z okna, odevšad jako by se na vás sypaly samé katastrofické zprávy. Lidé a národy jednají bez rozumu, vlády vládnou bez vize, která by překročila krátkozrakou přítomnost, svět se točí dokola s podivně monotónní setrvačností, protože ztratil směr a sílu k pohybu vpřed. Filosofové naříkají, že se lidstvo přelidnilo, politologové varují před rozevírajícími se sociálními nůžkami mezi zbytečným přepychem a čím dál propastnější chudobou, prognostici varují před globální ekologickou katastrofou a spisovatelé vymýšlejí romány, v nichž žánr sfi-fi už dávno splynul s dokumentem o naší přítomnosti. Jedni prorokují konec civilizace, druzí smrt kapitalismu. Už i pravověrný optimista Francis Fukuyama přišel o zbytky víry v to, že technologický pokrok lidstvo spasí a ukáže mu cestu k překonání sociálních, kulturních a historických handicapů. Suma sumárum, vyhlídky nejsou právě veselé.

Podobně štkali intelektuálové na konci 19. století, zdálo se jim, že jejich svět se rozpadá a všechny hodnoty, na něž po generace přísahali, berou za své. A podobně se jeví svět o sto let později. Hodnoty našich pradědečků byly mezitím nahrazeny módním relativismem, moderní technikou a mondénním životním stylem západní civilizace, která si za posledních 60 let snad až příliš snadno zvykla na život bez válek, bez přímého ohrožení, bez osobního nebezpečí. Hodnoty naší generace se jmenují jinak, než za generace předchozí. Usilovněji přísaháme na svobodu než na disciplínu, věříme víc úspěchu než pokoře, spoléháme víc na sebe než na Boha. Nicméně všechny tyto takříkajíc aplikované hodnoty užívané v praktickém životě se dosud opírají o hodnoty trvalejší, starodávnější, prověřenější časem. O tradice, o nichž nemusíme mluvit, ale nosíme je v sobě. Či spíše: nosili jsme.

Jednou z tradic, k níž se vztahuje po staletí evropské milieu, je tradice anglického konzervatismu. „Být Angličanem bývalo kdysi jednoduché. Stačilo mluvit anglicky jako Angličan, chovat se jako Angličan a pít vědra čaje - jako Angličan. Dnes je to mnohem složitější. Pokud ještě vůbec někdy narazíme na člověka, který nehne brvou, ať se děje, co se děje, nosí praktickou obuv a tvídový oblek, většinou se jen shovívavě usmějeme. Dnešní emisaři Anglie už dávno nejsou diplomaté a politici, dnes se do této role obsazují spíše rockoví zpěváci.

Tyto věty napsal v úvodu své knihy významný britský novinář Jeremy Paxman. Kniha nese příznačný titul: Angličané: portrét národa. Paxman si v ní klade otázku: existuje ještě vůbec něco jako ona velká anglická tradice? A pokud neexistuje nebo se vytrácí, pak proč a co z toho v budoucnu může vzejít. Paxman svou knihu připravoval několik let, promítl do ní nejen osobní zkušenosti, ale i výsledky řady sociologických či demografických průzkumů a poznatků, kulturních souvislostí a samozřejmě také historických národnostních paralel. Započněme tedy spolu s autorem hned u té zásadní: Co vlastně znamená být Angličanem? Co znamená být Britem? A znamená to dnes ještě něco? A jestliže se odvoláváme na anglickou tradici jako na cosi po stovky let v podstatě neměnného, trvalého, co to tedy je, ta tradice? Čím se projevuje? Jak ji rozeznáme?

Čas, který v Anglii tradičně plynul pomalu jako Temže v Dickensových románech, se ovšem nutně musel i v tradičním ostrovním království rozběhnout a obrazně dohnat zbytek světa: v lecčems dobrém – a v ještě více případech ve zlém. Výsledkem není jen popkultura a konzumerismus, ale především – mnohdy násilně roubovaný multikulturalismus a jeho – původem zcela neaglické - ideologické podloží. Výsledkem toho všeho je postupná změna nejen anglického materiálního prostředí, ale především proměna životního stylu a mentality Angličanů. Tradice, konkrétně ta anglická, ale má i své trhliny, rovněž tradiční. Jeremy Paxman na jednom místě své knihy vypráví historku o tom, jak se kdysi zúčastnil pohřbu kteréhosi významného novináře v Jižní Africe. Na pohřbu se sešli lidé bílé i černé pleti, zesnulého kolegové z Afriky i z Anglie. Když se kostelem rozezněl mohutný černošský vícehlas v tradiční gospelové písni, uvědomil si Paxman, že podobnou kolektivní, doslova rituální spontánnost by Angličané nedokázali a vlastně ani nemohli vykouzlit. Prostě proto, že nemají žádné takto spontánně vnímané rituální písně, že nemají tuto pokoru před kolektivně sdílenými symboly. Zde se poprvé objevuje pojem národní či prostě anglické identity. Je to pojem, s nímž se často operuje v nejasných významech a souvislostech. Co přesně znamená mít – a ztrácet - identitu, ukazuje na příkladě Anglie a Angličanů právě Jeremy Paxman. A dochází v podstatě k tomu, že nějaká společná identita vlastně příliš neexistuje. A pokud někdy v minulosti existovala, například v důsledku společně prožívaného ohrožení během 2. světové války, tak se desítkami poválečných let rozředila až vytratila. Možná i proto, že po ní nebyla obecně sdílená poptávka. Vyhraněná identita jako reakce na vnější stimul prostě nebyla potřeba. Což je konec konců i jedna z příčin, proč jsou právě Angličané tak rezervovaní ve svém vztahu k evropské integraci a Evropské unii.

Knihu Jeremyho Paxmana by měl znát každý, kdo chce něco vědět o ostrovním království a jeho obyvatelích. Ale také každý, kdo se chce orientovat v jednom z bludišť postmoderního geopolitického a sociálního labyrintu. Dodejme jen, že knihu nedávno vydalo nakladatelství Academia.

(Psáno pro Česká média)

Aston Ondřej Neff
25. 4. 2025

Teroristům dává volná ruka a od občana se žádá respekt k regulím

Petr Kolman
25. 4. 2025

Když zemřete, supi s razítky se jen slétnou.

Alexander Tomský
25. 4. 2025

Vlastní děti mají přednost před příbuznými...

Aston Ondřej Neff
24. 4. 2025

Objednal jsem si po internetu antikvární knížku.

Aston Ondřej Neff
23. 4. 2025

Jedu takhle po Strakonické a míjím nudný zelený billboard

Aston Ondřej Neff
22. 4. 2025

Jeho Eminence Turkson má škraloup

Robert Williams
22. 4. 2025

Demontáž kapitalismu, přesun bohatství, demontáž Západu

Hana Rybnická
24. 4. 2025

Donald Trump vrací svět do 30tých let

V oblasti kolem Mirotic na Písecku došlo k zemětřesení. Podle údajů Geofyzikálního ústavu Akademie...

Lidovky.cz, ČTK
24. 4. 2025

Peruánský parlament nepovolil prezidentce této jihoamerické země Dině Boluarteové, aby se...

Radim Kopáč
24. 4. 2025

Čtyřiadvacátý ročník nejvlivnější české literární ceny vyhlásil vítěze, a rovnou ve čtrnácti...

Lidovky.cz, ČTK
24. 4. 2025

USA vyvíjejí silný tlak na Rusko k uzavření dohody o příměří, která je velmi blízko, ale také...

Josef Kopecký
24. 4. 2025

Poslanci se sešli na mimořádné schůzi k digitalizaci stavebního řízení. Svolat ji nechalo ANO,...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz