18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

JAZYK: Od píky, po přeslici, po meči

Kdekdo čas od času začíná od píky – stejně jako ti nejnižší vojáci, kteří byli vyzbrojeni jen holí s bodcem. Když pár bitev přežili, mohli stoupat v hodnosti výš.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 4.12.2013 14:31

Mimochodem - rok zániku Sámovy říše není znám.

On tedy není znám ani důvod jejího zániku, jen se uvažuje o následcích velké sexuální apetence samého Sáma a plodnosti jeho manželek...

Prostě jen nastane velké ticho po dokladech.

V. Vaclavik 4.12.2013 13:19

Rok zániku Sámovy říše.

Na takovych vecech se baziruje, protoze se to da jednoznacne znamkovat. Spada to pod druh vyuky zvany biflovani a snad jediny pozitivni vystup pro zivot z takove vyuky je procviceni pameti.

Kdyby biflovani bylo branou do nebes poznani, uz davno by nas vychodni narody predbehly, Japonsko by uz davno vladlo svetu, o Cine nemluve, ale neni tomu tak, nebo aspon nevladnou tak, jak si pomyleni lide predstavovali. Mozna je na miste se zeptat, kolik studentu z nasi Zapadni kultury jezdi za vyssim vzdelanim na Vychod a kolik tech z Vychodni kultury za nim prijizdi sem na Zapad. Proc asi? A dale, proc i v tom pripade studentu z asije vystudovanych zde tito neexploduji jako hvezdne Novy... Nerikam, ze mnozi nejsou uspesni, ale pri te jejich pili a naprostemu, temer, ci prakticky spartanskemu venovani se vzdelavani prakticky od kolebky, tlaceni rodici, by ty vysledky mely byt naproto jednoznacne (nahled do techto praktik je pro nasince naprosto decimujici). Jenze tomu tak neni. Nemluvim ovsem o studijnich vysledcich, o titulech, ale o pracovnich vysledcich, kde bych ocekaval naprosto markantni vycnivani nad jedince nasi Zapadni kultury, jako hvezdne Novy prezari vsechny sve hvezdne sousedy.

V. Novák 4.12.2013 9:25

Neschopnost počítat není důsledkem výuky množin,

ale odklonu od "byflování" - násobilku se musíte nadrtit, i ty součty musíte znát. Neznáte-li, je kalkulačka lepší.

Množiny jsou základem moderní matematiky (ne té nejmodernější, tak do 50. let minulého století), jak ukázal Bourbaki - jenže co z moderní matematiky se učí na základní škole? I střední končí infinitesimálním počtem, což jsou Leibnitz a Newton. Základní škola - to jsou počty, aritmetika s úplným základem algebry, střední (dbrá střední) se dostane na začátek derivací a integrálů, ovšem tak, že je zapomene každý, kdo nejde studovat matematiku, fyziku nebo technický obor. A teoretici hodlali stavět to, co končí 17-18.. stoletím na základech z 19. - aniž by ovšem našli můstek k těm počtům. Navíc to učitelům pořádně nevysvětlili...

J. Skála 4.12.2013 15:17

Na základní škole

není možné vyučovat moderní matematiku, když žáci nedovedou počítat. Navíc množiny začínají mít pedagogický význam jen tehdy, přejde-li se k množinám s nekonečným počtem prvků. Hrušky s jablky vám k pochopení matematiky nepomůžou.

V. Novák 4.12.2013 16:49

Ona taky moderní matematika je většině lidí na nic.

Počítání je většině užitečné. Umět trojčlenku - a hlavně ji umět aplikovat na reálný problém, to se hodí.

Jinak by si měli všichni z matematiky(i počtů) odnést povědomí, že tvrzení se dokazují, že výsledky se ověřují, a že ne všechno se dá ožvanit bez znalostí základů.

J. Hejna 4.12.2013 9:20

Skvělé!

Jenom mi trochu vadí, že srnky umírají.

Podle mne je umírání vyhrazeno pro lidi; srnky hynou nebo pojdou, ryby třeba leknou.

D. Polanský 4.12.2013 9:15

Trochu moralistický text,

osobně bych věci tak tragický neviděl. Dnes se píše snad 100 krát více než kdysi. Je to dáno emailovou poštou, internetovým zpravodajstvím, vydáváním hromady publikací, časopisů atd. V takovém množství  je zákonitě i více nekvality.   

Ty množiny jsou opravdu pikantnost. Drtivá většina učitelů mateamtiky, třebaže je kdysi učila, vlastně nevěděla, proč se učí, k čemu budou dobré. Pro část matematiků je hypotéza kontinua vzrušující problém, ale pro většinu smrtelníků jsou vzrušující naprost jiné věci. Tak je to i s historií. Každý by rád viděl důležité to, co jej živí. Manažeři jsou výjimkou, ti jsou důležití sami o sobě.

A. Kelin 4.12.2013 7:47

Prosba

Movitý není totéž co mohovitý. Měl by to někdo decentně připomenout těm, co se živí veřejným mluvením a psaním. A při té příležitosti i takovou drobnost jakou je odpovědnost, úměrná vlivu jejich produkce za stav společnosti ve věcech mnohem závažnějších. Leč bohorovnost nahrazuje svědomí. To už není "Free, Cool, In".

M. Suková 4.12.2013 9:15

Re: Prosba

Ne zcela. Slovník spisovného jazyka českého - vizte druhý význam slova movitý: movitý příd. 1. práv. takový, kt. může být přemísťován; mobilní (op. nemovitý): m. majetek; m-é jmění; m-é věci movitosti *2. zámožný, mohovitý: chlapík m. a štědrý (Maj.); → podst. movitost v. t.

mohovitý příd. poněk. zast. majetný, zámožný, bohatý: m. člověk; m. sedlák; m. grunt; → přísl. mohovitě; → podst. mohovitost v. t.

http://ssjc.ujc.cas.cz/

Pokud jde o připomenutí jejich odpovědnosti, pokud to souvisí s jazykem, ano, snažím se, pokud jde o obecnou morálku, je to jiné než jazykové téma.

P. Krasny 4.12.2013 2:40

Je skutečně nutné

mít v tom textu ony idiotské a s tématem nesouvisející hyperlinky?

Tento kretenismus na českém internetu sleduji již dlouho, asi nejlepší byla reklama na dětské tábory napojená na klíčová slůvka článku o koncentráku.  To skutečně žádného, vole, prodakt, vole, manažera nenapadne že je to obtěžující a hlavně hloupé?

V. Novák 4.12.2013 9:27

Obtěžující a hloupé, ale hlavně výnosné...

...

M. Suková 4.12.2013 11:02

Re: Obtěžující a hloupé, ale hlavně výnosné...

Co, prosím, je výnosné?

V. Novák 4.12.2013 12:19

Ty hyperlinky, které vám redakce napaří do textu.

Pro vás, samozřejmě, ne. Ale z něčeho vydavatel žít musí...

V. Vaclavik 4.12.2013 12:20

Re: Obtěžující a hloupé, ale hlavně výnosné...

Ten pan asi provozuje internetovy prohlizec bez jakekoli obrany pred vlezlosti internetovych sibru. Stezuje si na to, ze nahodna slova v clanku ma zmenena na hyperlinky, odkazy, ktere zpravidla ale s obsahem clanku, ci vety, nijak nesouvisi. Myslim, ze puvodne to byl nejaky dobry umysl, ktery ale skoncil nedobre, mozna ale byl od zacatku ekvivalentni druhu inzerce, proto to zminene 'vynosne' (pro provozovatele stranek, zde LN, potazmo pana Babise, ktery potrebuje vydelat dalsi miliony...)

Ja to v browseru nemam (krome dalsich jinych zhuverilosti), protoze pouzivam za prve jiny prohlizec nez IE, tedy Firefox, a za druhe, pouzivam v nem rozsireni o NoScript - ten je myslim zodpovedny za zruseni takovych vselijakych nesmyslu, jako ta zmena jistych slov na odkazy, takze ty se neobjevuji. Radil bych mu zaridit se napodobne.

V. Novák 4.12.2013 14:33

Ony ty hyperlinky obvykle nesouvisí ani s odkazovaným slovem

A to je už opravdu zhovadilé. Je to jeden z pokusů, jak vydojit z internetu nějaké peníze.

J. Skála 4.12.2013 15:10

Ono je to trochu složitější.

Kdyby nebylo internetových reklam, nebyl by dnes internet takový, jaký je. Se "zdarma" blogy, serverovým datovým prostorem, emailovými účty. Tak se tedy naučme s tím žít. Já už jsem schopen ona dvakrát podtržená slova "nevidět".

P. Krasny 4.12.2013 15:01

Re: Obtěžující a hloupé, ale hlavně výnosné...

Zrejme tedy NoScript to rusi protoze pouzivam Firefox.

Nic to nemeni na tom, ze by to provozovatel za ty roky mohl uz vychytat.  Mozne to samozrejme je, na podobnem projektu jsem delal pred deseti lety pro spolecnost Time Warner.

M. Krátký 4.12.2013 2:35

DĚKUJI - NÁDHERA