24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

HISTORIE: Rukopisy po dvou stech letech

Před dvěma sty lety se objevila největší záhada české literatury – Rukopisy královédvorský a zelenohorský, považované dnes většinou za padělky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Sova 2.6.2017 22:00

Karel Biener z Bienenbergu

vydal v r. 1782 Dějiny Dvora Králové n.L. (Versuch einer kurzgefassten Geschichte der Stadt Königinhof). V nich píše, že na Královédvorsku byli poraženi Cimbrové od Bojů a přes Krkonoše vyhnáni ze země. Autor se zcela zmýlil. Ale jak je možné, že Bienenbergova úvaha přesně souhlasí se situací, která je líčena v básni Záboj v Rukopisu královédvorském, tedy báseň byla složena podle Bienenbergova omylu?

Tak dnes stojí na náměstí ve Dvoře Králové kašna s Wagnerovou sochou Záboje, který drží v ruce hudební nástroj varyto a výhružně hledí na Západ.

D. Mentzlová 5.6.2017 16:08

Re: Karel Biener z Bienenbergu

Odpůrci pravosti Rukopisů měli řadu námitek z hlediska historie. Námitky nalezneme shrnuté např. v Gollově rozboru z r. 1886, v Holinkově článku v časopise Věda a život (1936-37), v Mezníkově stati ve sborníku RKZ-dnešní stav poznání (1969). Nikdo z uvedených autorů nepíše, že děj písně Záboj se odehrává na Královédvorsku.

V písni Záboj nejsou téměř žádné místní údaje. Hovoří se tam o skále, která vystupuje z lesa, dále o modrém vrchu, který je vidět z daleka, a o dvou řekách. Dvě řeky a modrý vrch můžou být kdekoli. Skála, která vystupuje z lesa, je u nás poměrně vzácný úkaz. Jeden pokus o lokalizaci byl na hrad Skála u Přeštic, jižně od Plzně.

I. Babková 2.6.2017 14:25

Ať už je to s našimi rukopisy jakkoli,

nelze popřít, že jsou velkou inspirací nejen pro práci badatelů.

Skotové mají zase Ossianovy zpěvy - zlomky starověké gaelské poezie sbírané a publikované básníkem Jamesem Mackphersonem od roku 1760. Setkaly se s obrovským mezinárodním ohlasem - nadšeni byli Gothe, Herder, Walter Scott, Napoleon či Sándor Petőfi. Nicméně anglický spisovatel Samuel Johnson byl přesvědčen, že Macpherson je lhář a podvodník a že básně jsou padělky.

J. Sova 2.6.2017 13:14

Citace:

"Gebauerovy námitky proti jazyku Rukopisů působily nicméně mocným dojmem."

Námitky proti jazyku a v té době nemožným slovům byly již za Hankova života. Bylo podivné, s jakou lehkostí Hanka přepsal text Rukopisů, když mnozí jiní jej místy obtížně četli. Ani Dobrovský toho spoustu nerozluštil.

Nejpodivnější bylo, že Hanka na námitky o nemožnosti slov reagoval tak, že si rukopis půjčoval a nesprávná slova přepisoval. Choval by se k takové památce takto jiný historik nebo archivář? Neřekl tím vlastně Hanka - já jsem autor, já můžu?

J. Lepka 2.6.2017 12:41

Přání otcem myšlenky?

Nebo spíš: Mýlit se lidské, setrvávat v bludu však pošetilé.

V. Vaclavik 2.6.2017 9:37

Jo, kdyz se takhle zkouma bible

je jasne, ze jde o padelek skrz naskrz, ale nikoho to nezajima, protoze lide chteji verit. A k nejakym (asi) hrdinskym narodnim korenum se Cesi pochopitelne hlasit nechteji. A o tom to cele je, abych zakoncil jako v Mladkove sou.

D. Stirský 2.6.2017 7:46

Mne by zajímalo,

kdo byl autorem básní - když v době nálezu se básnilo stylem "mamička - kytička". Jinak dík NP, konečně něco rozumného a ne jen migranti.

J. Sova 2.6.2017 7:46

Hanka

nebyl jen u Rukopisů, byl i u nápisů na triforiu katedrály sv. Víta:

http://www.rukopisy-rkz.cz/rkz/gagan/jag/rukopisy/dokument/trifor.htm

J. Sova 2.6.2017 6:41

Všem,

kteří by se chtěli o bádání okolo rukopisů něco dozvědět, doporučuji knihu zmíněného Miroslava Ivanova "Tajemství Rukopisů královédvorského a zelenohorského" z r. 2000.

Pak pochopí, že autorka článku mnoho faktů taktně zamlčela.

Jinak snad neznám příznivce pravosti rukopisů, který by současně nebyl nábožensky založený.

P. Han 2.6.2017 8:20

Re: Všem,

Jasně. Autorka píše o Ivanovově neserióznosti, což budiž vyvráceno Ivanovovou knihou. To je klasický důkaz kruhem. A co mají co do činění (údajné?) artefakty z naší pohanské historie s náboženstvím, mi uniká. Ještě že nepíšete, o jaké náboženství jde. Takhle si mohu představovat, že zastánci pravosti rukopisů vesměs vzývají Peruna.

J. Sova 2.6.2017 10:30

Re: Všem,

Vy jste tu Ivanovovu knihu četl, že máte tak jasno?

Mít Rukopisy za pravé je otázka víry, nikoliv racionality. Tedy jako náboženství. Rozhovory s těmi, kteří pokládají Rukopisy za pravé (dostali ten dar víry) značně připomíná rozhovor s kreacionisty. A oni opravdu náboženskými kreacionisty často jsou.

P. Han 2.6.2017 11:21

Re: Všem,

Ano, četl. A k tomu dalšímu: Předpokládám, že jste ateista, tj. věříte, že Bůh neexistuje. :-P

J. Sova 2.6.2017 11:34

Re: Všem,

Pokud jste knihu četl, v čem je Ivanov neseriózní? Pokládáte Rukopisy za pravé?

P. Han 2.6.2017 12:04

Re: Všem,

Psal jsem snad, že je Ivanov neseriózní? (I když si myslím, že to tak často vypadá.) Přečtěte si znova svůj první příspěvek a mou reakci na něj. A zkuste se zamyslet, jste-li toho mocen.

Jestli pokládám Rukopisy za pravé nebo ne je zcela irelevantní otázka a nemá nic společného s tím, že autorka článku, nikoliv já, tvrdí, že je Ivanov a jeho kniha neseriózní, a vy to "vyvracíte" ne ověřením jeho tvrzení, ale zase jenom poukazem na ně.

Jen pro vaši informaci: Rukopisy za pravé nepokládám. Ani za nepravé. Nemám dost informací.

J. Sova 2.6.2017 13:04

Re: Všem,

Četl jste tu knihu a nemáte dost informací?

P. Han 2.6.2017 13:35

Re: Všem,

Četl jsem i Dänikena a také nemám dostatečně silné přesvědčení.

I. Hil 2.6.2017 1:18

-

-