GLOSA: Zkáza Dejvického divadla - dotacemi a socialismem
Médii nedávno proběhla zpráva, že se vedení Dejvického divadla pouští do boje s překupníky vstupenek. Základem má být „chytrý program“, který pozná, která vstupenka je koupená na černém trhu.
Umělecká fronta nerada slyší, že i umění se řídí nabídkou a poptávkou. Rozkřikne-li se mezi lidem, že to či ono divadlo je dobré a lidé chtějí představení vidět, náhle začíná být problém sehnat lístky. Jedinou nadějí je pak sehnat lístky u překupníků (spekulantů), kteří si ale za svou službu nechají řádně zaplatit. Cena lístku tak stoupne mnohonásobně.
Pod článkem se objevila řada posměšných názorů na způsob, jakým chce ředitelství Dejvického divadla bojovat s překupníky. Nicméně jasný vzkaz čtenáři onoho článku podali a radí, aby se zvýšila prodejní cena lístků do divadla - překupníci pak přijdou o podstatnou část svého lehce nabytého zisku.
Nejkouzelnější na celém článku však bylo to, jak ředitelství divadla svůj boj s překupníky zdůvodňuje. Chce zachovat „lidovou cenu“ vstupenek do divadla a má údajně jakýsi „chytrý program“, který pozná lístek koupený na černém trhu. Diváky s takovým lístkem by pak nechtěl pustit na představení. A „nejkrásnějším“, chcete-li nejsocialističtějším argumentem pak bylo to, že Dejvické divadlo dostává od pražského magistrátu dotace, a spekulanti tak vydělávají právě díky dotacím, které divadlo dostává.
Řešení je přitom naprosto triviální a zde by vše skutečně vyřešila „neviditelná ruka trhu“. Zvýšit cenu vstupného tak, aby na trhu s lístky vznikla rovnováha a černý trh by se už přestal vyplácet. Pak by se, světe div se, možná stalo i to, že by už Dejvické divadlo dotace nepotřebovalo, nebo jenom v omezené míře.
Místo závěru: Nedostatek je živnou půdou spekulace. Divadlo má malou diváckou kapacitu a hrají v něm v současnosti snad nejpopulárnější herci. Každý milovník si prostě rád zaplatí za to, že své oblíbence uvidí na scéně. Ředitelství divadla by mohlo zřejmě plánovat i přesun divadla do místa s větším počtem sedadel, což může být ale z hlediska značky složité. Zvýšit cenu vstupného ale může udělat okamžitě. Pokud to nechce udělat z důvodu dotací, je to jen další příklad toho, že dotace křiví nejen trh, ale zejména charakter.
Převzato se svolením autora z JanBarton.blog.idnes.cz