28.3.2024 | Svátek má Soňa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Hrad 20.2.2009 22:01

Už je večer u zapadlo slunéčko...

Filosofie ta zvláštní forma snění. Ale vážně!!!!! Nic proti Aristotelovi, Platonovi,..... nominalistům, realistům,Tomáši Akvinskému,....  Marxovi,...., ... Patočkovi ať "nežeru", Deridovi, a dalším, ještě nežijícím volám: "dříve se filozofové snažili svět pouze vysvětlovat, eventuelně se jej snažili měnit. Už je na čase, aby nás tento svět nesral(Preambule)". Základní axiomy jsou tyto: 1. Všechno je jedno. 2. Co není jedno, je také jedno. 3. No a?:-P;-);-(

R.J. 20.2.2009 23:57

Re: Už je večer u zapadlo slunéčko...

Jo, nihilisté, dej si Hrade "lampu" slivovice, ať nemáš chmuru, tu noční můru.

JaS 20.2.2009 19:23

Je zajímavé,

že pojmy jako Sokrates, Platón jsou důvěryhodné - tito lidé přemýšleli o lidské společnosti  a jejích zákonitostech, udělali spoustu užitečné práce. Je to duchovní práce. Když se mluví o Kristovi, tak je to úplně jinak - jen proto, že si k tomu někdo vymyslel ty různé pohádky o tom, jak to bylo s jeho zrozením, jeho zázraky i vstáním z mrtvých, tak je to pro přemýšlející lidi postava sporná (jestli vůbec existovala). Možná že opravdu existoval a možná že taky udělal spoustu užitečné práce pro lidi - ale jako člověk a ne jako pohádková bytost. Možná, že kdyby viděl, co z něj udělali, tak by je hnal jako ty kupce z toho kostela.

L'ego 20.2.2009 17:32

Pěkný článek, ale trochu moc tradicionalistický, ne?

"Pojmy jsou cihlami jazyka." a "Každý jazyk je sám sobě vesmírem" se mi zdá naprosto ignorovat pragmatickou a taky hermeneutickou větev filozofie posledních 50. let. V lingvistice jsou Sapir a Whorf, myslím, už překonaní. 

jaroušek 20.2.2009 11:56

Díky za článek

Diskutující se krásně rozdělují na ty, kteří se nad článkem zamýšlejí, a na ty, kteří si stěžují, že jim to autor dostatečně "nepředžvýkal"...R^

mauglí 20.2.2009 12:46

Re: Díky za článek

Pre pobavenie, alebo hlboké filozofické zamyslenie, pridávam odkaz na blog http://vyskoc.blog.sme.sk/c/183865/O-skodlivosti-sucasnej-vyuky-fyziky.html

jaroušek 20.2.2009 12:54

Re: Díky za článek

Díky za odkaz, hezky jsem se nasmál. Naštěstí pro filosofii není dotyčný filosof, ale poradce, což je myslím mnohem podařenější kategorie...:-D

Kolemjdoucí (J.Š.) 20.2.2009 11:29

„Kant viděl předobraz trojúhelníku ve vnějším apriorním smyslovém názoru prostoru“ ?

Jak na to autor přišel? Kantovy „apriorní formy smyslového názoru“ jsou právě vnitřní. Chce se tím říci, že naše názorné vnímání je do jisté míry předem, apriorně determinováno určitými vrozenými formami. Vnější svět jsme například schopni vnímat pouze v podobě trojrozměrného lineárního prostoru.  A Kant se odvážil tvrdit, že jelikož tento subjektivní prostor není prokazatelně empiricky odvozen z prostoru vnějšího, objektivního, fyzikálního, nemusí mu nutně odpovídat. Tuto Kantovu tezi později potvrdily fyzikální výzkumy, když bylo nutno zavést pojmy prostorů zakřivených a více rozměrných. Tyto pojmy lépe odpovídají objektivnímu prostoru, ale my nejsme schopni si je názorně představit, protože nám je předem dána schopnost názorné představy pouze jednoho druhu prostoru, toho trojrozměrného a lineárního. To je ten apriorismus, každý si ho na sobě může vyzkoušet. Tak problému rozumím já.

 

Dále nevím, co znamená věta „který nachází původ v nepoznatelném trojúhelníku o sobě a vnější výraz jen ve zkušenosti“. Připadá mi úplně nesrozumitelná. Mohl by autor uvést odkaz, kde ji v Kantovi našel?

m.d. 20.2.2009 12:06

Re: „Kant viděl předobraz trojúhelníku ve vnějším apriorním smyslovém názoru prostoru“ ?

nemám KČR bohužel zrovna po ruce, ale domnívám se, že jsem zde měl na mysli Kantovo rozlišování vnitřního a vnějšího smyslového názoru coby času a prostoru - samozřejmě ale, že obě a priori jsou vnitřní, čas ovšem ještě jaksi vnitřnější...

druhou větu berte prosím jen jako takové moje neumělé vyjádření mého ztotožnění se s Kantovým agnosticismem, mojí víry v "objektivní" bytí Platónových idejí a mého přesto pozitivistického nazírání na svět :-)

Pytel 20.2.2009 11:25

něco praktického

Tohle už jsou dva články po sobě, které filosofii předvádějí spíše jako básnění než jako metodu posilování lidské schopnosti přežít. Tak mi to nedá a hodím sem jeden praktický návod:

To, že je vnímání času prvotní, že až teprve za ním následuje vnímání prostoru a všeho ostatního, co můžeme v myšlení podržet jako samostatný jev, to je fakt. To, že má každý z nás ve složce "Dokumenty" nebo na "Pracovní ploše"  nepořádek a občas nemůže něco najít, to je taky fakt ;-)

Nuže, co děl filosof? Filosof děl: Proč ve složce "Dokumenty" nevytvořiti podsložku "Kdy" a všechny dokumenty neukládati dle své časové příslušnosti tam. A proč hned vedle, na Pracovní ploše nebo kdekoli jinde nevytvořiti pestrou paletu Zástupců, hierarchizovaných jako platónské ideje? :-)

stenly 20.2.2009 9:57

to je síla

více takových elixírů

Bobeš 20.2.2009 9:15

Vážím si filosofů

Vážím si filosofů. kteří byli zároveň přírodovědci, případně matematiky a fyziky. Jejich filosofie se snažila nacházet odpovědi na jejich poznání. Jinak je to spíš jen slovíčkaření, někdy podnětné.

Jinak díky za článek

Kolemjdoucí (J.Š.) 20.2.2009 11:41

Re: Vážím si filosofů

Kant patřil k těm filosofům, kteří se vážně zabývali přírodovědou i matematikou. Proto se snažil o maximálně exaktní vyjadřování. Bohužel se ale vyjadřoval příliš německy těžkpádně, a tudíž nesrozumitelně. Ještě hůře jsou na tom, pokud jde o vyjadřování, Hegel a Heidegger. To je pro mne hrůza a děs. Škoda, protože svým obsahem jsou jejich díla podnětná, lze v nich nalézt mnohou cennou myšlenku.

občan 20.2.2009 17:40

Re: Vážím si filosofů

tak zkuste Freuda.Není to sice Němec,ale psal německy a styl má skvělý.Dostal cenu za literaturu.

Kolemjdoucí (J.Š.) 20.2.2009 22:13

Re: Vážím si filosofů

Oni i Marx s Engelsem byli vybaveni nevšedním literárním nadáním a dovedli se blýsknout i působivými řečnickými výkony. O Freudovi ovšem, navzdory jeho literárním hodnotám,  F.A. Hayek napsal, že svými nepříliš podloženými tezemi napáchal v západní kultuře nemalou škodu - viz "Destrukce nepostradatelných hodnot vědeckým omylem: Freud" - v epilogu knihy Právo, zákonodárství a svoboda, str.406 (Academia 1994).

jara cimrman 20.2.2009 2:37

...vybornej clanek, tesim se

...tesim se na dalsi pokracovani..... k dokonalejsimu pochopeni mi chybi citace v originalu....

Vaněk 20.2.2009 0:20

Nádherné

Nádherná ukázka, proč je dobře, že filosofové nevládnou lidem, neb nevládnou ani znalostmi toho, o čem filosofují.

Vzorová ukázka, jak se filosof míst snahy dovědět se něco o reálném světě, jeho vlastnostech a zákonitostech nimrá v slovíčkách jiných filosofů.

Připomenutí toho, že filosofie už dávno není věda, ale nezáživná beletrie.

Dadacos 20.2.2009 1:11

Re: Platón - nepřítel otevřené společnosti

R^;-)

A navíc gratuluju, že jste to vyjádřil absolutně decentně. Mně se vždycky derou na klávesnici "kreténi jedni intelektuálský" etc.

K.R. Popper pěkně analyzoval Platóna a dle mého soudu jej přesvědčivě odhalil jako "nepřítele otevřené společnosti", i.e. v podstatě totalitáře. Ze způsobu, jakým Platón zneužil po Sokratově smrti jeho myšlenky, mi bylo mírně řečeno nevolno.

mamina 20.2.2009 1:28

volno nevolno

Platón přisoudil idejím samým vlastní bytí, individuím jen neustálé vznikání a zanikání,

kulis ellinas 20.2.2009 8:22

Musím se ohradit proti formulaci Platón zneužil ...

Jak víte, jaké byly Sókratovy myšlenky, abyste mohl vyprodukovat, taky mírně řečeno, takový plk.

Fasil 20.2.2009 12:00

Re: Musím se ohradit proti formulaci Platón zneužil ...

Budeme-li trvat na ouden oida jako na slovech Sókratových, pak musím suše konstatovat, že celá posókratovská filosofie se zakládá právě na nepochopení této věčné maximy.

kulis ellinas 20.2.2009 12:17

myslím, že u Platóna nešlo o nepochopení, šlo o jiný postoj

o pokus dosáhnout, při plném respektu k učiteli, o stupínek dál, bude-li to možno. Dnes, s odstupem času, vidíme, že Sókrates skutečně předjímal nemožnost plného uchopení věcí lidským snažením, to ano, ale Platónovy pokusy pohnout s tím jsou pořád nanejvýš inspirující a zaslouží si pozornosti každého, kdo pátrá po smysluplných odpovědích.

ity 20.2.2009 10:47

Re: Nádherné

Není někdy upřímnější říct " Tak tomuhle nerozumím". ? Myslím, že právě filosofie a ještě lépe asi theologie nám pomáhá vidět  důvody vlastností a zákonitostí reálného světa a to nám pak může pomoci pochopit proč některé věci někam nevratně vedou a co můžeme pro praktický život změnit,případně co můžeme očekávat a připravit se na to. Jako příklad uvedu co o pádu Athenské republiky řekl skotský prof.historie a filosof Alexander Tyler někdy okolo roku 1787 :

Demokracie je vždy dočasná ve své podstatě, nemůže jednoduše existovat jako trvalý způsob vládnutí.Demokracie bude existovat jen do té doby,než voliči objeví, že si mohou volbamy vynutit štědré dary z veřejné pokladny.Od toho okamžiku bude většina vždy hlasovat pro takového kandidáta, který slíbí nejvíce dávek z veřejné pokladny.Proto,každá demokracie se nakonec zhroutí následkem nespoutané finanční politiky,vždy vystřídána diktátem.Průměrná životnost největších světových civilizací od začátku historie je asi 200 let. Během těchto 200 let tyto státy vždy procházely následujícími fázemi:1.Od okovů k duchovní víře2.Od duchovní víry k odvaze3.Od odvahy ke svobodě.4.Od svobody k hojnosti5.Od hojnosti k sebeuspokojení.6.Od sebeuspokojení k lhostejnosti.7.Od lhostejnosti k závislosti. 8. od závislosti zpět k okovům......

Tolik citace, myslím ani nepotřebuje komentáře.  Jistě, mnoho dnešních filozofů se skutečně nimrá ve slovíčkách, blábolí a dělají chytré, bez jakékoliv praktické vize, s tím s Vámi musím souhlasit, ale nemyslím ,že tento článek je až takový

občan 20.2.2009 17:44

Re: Nádherné

těch 200 let je přehnaných.V Anglii je to asi 1000 let,v Číně 5000 let...atd.

občan 20.2.2009 17:46

Re: Nádherné

těch 200 let je přehnaných.V Anglii je to asi 1000 let,v Číně 5000 let...atd.Doplňuji...bylo by blbé,kdyby to v Čechách bylo jen 20 let (máme rok 2009)