Neděle 13. října 2024, svátek má Renáta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FILM: Ženy v pokušení

Eliška Balzerová mezi doktorkou Čeňkovou a Adinou Mandlovou

(„Levá“ plebejka, pravá hraběnka)

Eliška Balzerová plní české kinosály rolí ve filmu Ženy v pokušení. Helen Mirrenová byla nominována na Oscara za hlavní ženskou roli ve filmu The Last Station (Poslední zastávka).

Obě „téměř vrstevnice“ hrají dámu v poslední fázi života. Žánrově rozostřený Vejdělkův film lze charakterizovat jako komedii s prvky tragédie, The Last Station (Poslední zastávku) zase jako tragédii s humornými momenty. Scénáře tématicky čerpají z historie: Helen Mirrenová hraje manželku ruského spisovatele Lva Tolstého; u příběhu postavy ztvárněné Eliškou Balzerovou nelze přehlédnout inspiraci životopisem Adiny Mandlové a Lídy Baarové. (Někdo ze sponzorů si zřejmě výslovný odkaz na historii – jenž by mohl přitáhnout pozornost k období protektorátnímu – nepřál.) Není tedy od věci výkony Elišky a Helen kriticky porovnat.

Jak rodinné kořeny (z ruské šlechty), tak dosavadní dráha (zejména ztvárnění britské královny Alžběty II.) Mirrenovou k roli Tolstého ženy přímo předurčují. Noblesa je jí vlastní, zůstává však věrohodná i v sekvencích, kdy ječí a rozbíjí nádobí. (Ano, to se stává i v těch nejlepších rodinách, řekne si nejeden divák …)

Eliška Balzerová měla postavení složitější. V povědomí veřejnosti je to stále ona způsobná, zranitelná doktorka Čeňková z Nemocnice na kraji města. Vejdělkova postava (bývalá herečka Vilma jakožto „znovuoživlá Adina Mandlová“) má být naopak ordinérní. Řídí se zásadou: „Následuj IQ svojíŽeny v pokušení frndy!“ (Když se kdysi Adina Mandlová s Lídou Baarovou trumfovaly v počtu milenců, měl tento u jedné dosahovat množství mužů „na hlavním pražském nádraží za dopravní špičky“, u druhé pak „na zaplněném fotbalovém stadiónu“.) Z tohoto důvodu působí hedonistická „moudra“ programově promiskuitní Vilmy v ústech Elišky Balzerové jaksi apriorně nenáležitě.

Kromě výchozího postavení měla Eliška Balzerová těžší též vlastní úkol. Postava Vilmy věru není jednolitá! Zásadu o „následování hlasu svojí frndy“ kombinuje Vilma volně s prospěchářstvím (pro nová prsa si nabrnkne plastického chirurga, pro sepsání životopisu usiluje o svedení novináře atd.). Další kontrast s opouštěnou doktorkou Čeňkovou, která přece jen „z jednoho kusu“ je.

Aby ovšem psychologie postavy byla ještě komplikovanější, úplně nejvýše v žebříčku Vilminých hodnot stojí, jak žádá doba (nebo snad opět někdo ze sponzorů?), ideologie! Odtud polopatická vysvětlivka, že Vilma prý musela za totáče hereckou kariéru předčasně ukončit, neboť „nechtěla dát jednomu papalášovi“ („to fakt nešlo“). V důkladném ideologickém „zapikolování“ je Vejdělkův opus s Dietlovými seriály zajedno. Ona „kádrová“ pasáž je žel natolik vyumělkovaná, že ji přirozeně odříkat ani nelze. Zde s Vilmou žánrově skáčeme, a to rovnýma nohama do ryzí utopie. (Adina Mandlová i Lída Baarová měly po válce problémy z důvodu přesně opačného než Vilma. Neznám rovněž jediný případ umělkyně, jež by měla po kariéře, neboť „nechtěla dát“ např. Lubomíru Štrougalovi. Ba naopak mám dojem, že Štrougal musel svého času různé Vilmy doslova odhánět klackem …)

Kromě výše popsaných rozporů obnáší postava sedmdesátileté Vilmy herecky dosti náročný aspekt: akutní nymfomanii. To není, zdůrazněme, úplně vycucáno z prstu. Ruská carevna Kateřina II. byla podle historiků sexuálně hodně čiperná ještě přibližně ve Vilmině věku; nymfomanie (odborně: furor uterinus) tvořívá také jeden z průvodních příznaků u některých typů stařecké demence (Alzheimerovy choroby aj.) a Vilma se opravdu v posledním tažení nachází … Toto nepochybně zahrát šlo, Eliška Balzerová se ale v daném ohledu do role pořádně nevložila, zůstalo toliko u (dost chladně) deklamovaných ústních proklamací.

Skutek tedy nakonec utek. Pokud by neutek, skočili bychom ostatně, obávám se, s Vilmou žánrově znovu, tentokrát do hororu. U nejchoulostivějšího aspektu role totiž Elišku Balzerovou zradila technika, až příliš dokonalá, čti: nemilosrdná. Ostrost snímací techniky souvisí s tím, že Vejdělkův film slouží především podpoře několika obchodních značek a log! Vše ostatní musí jít stranou – včetně ohledů k herecké veličině … Vychytat se podařilo ještě tak akt na přebalu Vilminých memoárů (focení zabralo dva dny, následně si určitě pořádně „mákli“ retušéři). Kompletně srstnatou tvář Vilmy v rakvi lze vysvětlit tím, že chlupy, vousy atd. rostou ještě po smrti. Leč Vilma zabíraná v detailech je odpudivá i tam, kde by podle scénáře měla působit když ne vyloženě svůdně, tak alespoň dovádivě, rozpustile, roztomile …

Existují herci všestranní. Po zhlédnutí filmu Ženy v pokušení musím konstatovat, že Eliška Balzerová mezi ně nepatří. Mondénní Vilma coby znovuoživlá Adina Mandlová rozhodně není její parketou. (V kinosále, kde jsem Vejdělkův opus nedávno sledoval, mi neuniklo, že vedle vděčně povykujících seniorek sleduje část obecenstva herecký debakl Balzerové s jakýmsi škodolibým zadostiučiněním, jiná s lítostí.) Podle mého názoru by Balzerové sedly spíše role noblesnější, třeba role panovnic či šlechtičen, jaké dostává její téměř vrstevnice Helen Mirrenová. Do takových rolí by se snad mohla po způsobu Mirrenové více vložit.

Daniel Vávra
12. 10. 2024

Hurikán Milton na Floridě snad zeslábl a to nejhorší mají tamní obyvatelé za sebou.

Aston Ondřej Neff
12. 10. 2024

Tři roky odvál čas a blíží se další rok voleb. Nezdá se, že by se Pánbůh tentokrát někam chystal.

Zdeněk Roller
12. 10. 2024

Kkdo chce, najde si nenávistný výrok i ve větě „Právě vyšlo slunce.“ Ach jo.

Miloš Zbránek
12. 10. 2024

Než se stal vojákem a než loupil a vraždil z bohulibých důvodů, loupil a vraždil jako amatér.

Lubomír Stejskal
12. 10. 2024

Přemýšliví lidé se musí ptát, jak jednostranné propalestinské propagandě čelit.

Aston Ondřej Neff
11. 10. 2024

Nejdřív si ministr Marian Jurečka usmyslí, že nejpalčivější sociální případ je manželka prezidenta...

Aston Ondřej Neff
12. 10. 2024

Tři roky odvál čas a blíží se další rok voleb. Nezdá se, že by se Pánbůh tentokrát někam chystal.

Aston Ondřej Neff
10. 10. 2024

K pobřeží Floridy se blíží hurikán Milton. Biden kvůli němu nepoletí do Evropy.

Dalibor Matušinský
10. 10. 2024

Naivní humanisté nechápou, že někdo neposílá své děti do školy. Protože ke svému životu školu...

Daniel Vávra
12. 10. 2024

Hurikán Milton na Floridě snad zeslábl a to nejhorší mají tamní obyvatelé za sebou.

elh Eliška Hovorková
13. 10. 2024

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka nevěděl o požadavku Kanceláře prezidenta republiky...

13. 10. 2024

Po nedávné kritice Evropské komise, týkající se diskriminace romských dětí ve vzdělávání, dokonce i...

ČTK, Lidovky.cz
13. 10. 2024

Čtyřicetiletého muže podezřelého z pátečního postřelení třináctileté dívky v okrajové části Plzně...

13. 10. 2024

Psal se 18. červen 1940 těsně po poledni, když z francouzského letiště Agen bez větší znalosti...

Lidovky.cz, ČTK
13. 10. 2024

Asi největší zdravotní výzvou v oblastech zasažených povodněmi mohou být před následujícím chladným...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz