Sobota 12. října 2024, svátek má Marcel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FILM: Reportér a celebrita

diskuse (3)
aneb Zvláštní filmová anekdota

Politický reportér dostane za úkol udělat rozhovor s populární televizní herečkou. On to považuje za nedůstojné svých schopností a ona je unuděná a otrávená, protože už podobných rozhovorů dělala stovky. Jak to dopadne? O tom je americký film Interview, který natočil Steve Buscemi a má právě premiéru v Česku.

Novinář Pierre Pederse je karikaturou seriózního žurnalisty. To důležité prožil jako válečný reportér a to podstatné se podle něj odehrává v politice. Ponížení je pro něj už to, že musí dělat rozhovor s herečkou. Také proto jí hned dá najevo, že o ní nic neví.

Herečka Katya ho považuje za obtížný hmyz. Nedělá rozdíl mezi seriózním reportérem a bulvárním pisálkem. Peirrovým přehlíživým postojem se však cítí uražená a po nepovedeném pokusu o rozhovor v restauraci se rozcházejí. Jenže pak dojde - tak trochu vinou Katyi - k malé dopravní nehodě, při které se Pierre poraní. Pozve ho k sobě do bytu, aby ho ošetřila...

Divák se nemůže rozhodnout, jaký k Pierrovi zaujmout postoj. V jeho postavě jako by byla koncentrována všechna klišé, která jsme ve filmech o reportérech středního věku viděli. Je cynický, celkem vtipný, má mizerný osobní život a hodně pije. Tohle všechno bývá vyváženo idealismem profese. Jenže to i v tomhle ohledu skřípe. Pierre měl v minulosti problémy s vymyšlenými zdroji, a to je možná důvod, proč teď dělá rozhovor s povrchní televizní hvězdou.

Vztah mezi Katyou a Pierrem osciluje mezi profesionálním a velmi osobním. Prozrazovat překvapivou pointu by bylo neslušné, spokojme se s tím, že žurnalismus dostává v tomhle filmu dvě nálepky. Za prvé: je v něm cosi bezohledného a nepoctivého. Za druhé: když se novinář projeví lidsky, tak je to svým způsobem profesionální selhání, které je vzápětí potrestáno.

Letní mediální běsnění kolem Paris Hiltonové a jejího krátkého pobytu ve vězení ukázalo, že se rozdíly mezi seriózními a bulvárními médii stírají. Hvězdičce se obsáhle věnují i seriózní zpravodajská média jako CNN nebo New York Times.

V tom je tenhle film nepravděpodobný. Vycházející hvězdička a reportér pohasínající slávy by se takto mohli sejít možná před třiceti lety, ne dnes. Novináři píšící o celebritách poukazují na to, jak přísná pravidla je svazují. Že by noviny vyslaly na rozhovor s herečkou někoho "za trest" a nepřipraveného? Nepřichází v úvahu.

Žurnalismus se při psaní o celebritách ochotně zbavuje pravidel, která ještě například v politické žurnalistice dodržuje. A tak média jsou ochotna za rozhovory s celebritami platit, rozhovory se konají téměř vždy za přítomnosti PR agentů, novináři mají seznam povolených i nepovolených otázek a běžná je také autorizace rozhovorů - v anglosaské žurnalistice donedávna považovaná za jeden ze smrtelných etických hříchů.

Těžko si lze představit, že by se setkání novináře a celebrity mohlo uskutečnit a zvrtnout se tak, jak popisuje film Interview. Ale i tak je zajímavé pozorovat, jak se v některých momentech příběhu ve filmovém Pierrovi probouzejí novinářské instinkty a on jako by poznával, že to hlavní a důležité v žurnalistice je vyprávění lidských příběhů a že je celkem jedno, jestli jsou to příběhy válečných obětí, politiků anebo celebrit.

Deník Washington Post v této souvislosti nikoliv náhodou připomíná více než čtyřicet let starý časopisecký profil Franka Sinatry, který v roce 1966 napsal pro časopis Esquire Gay Talese. Článek nazvaný "Frank Sinatra je nachlazený" je dodnes považován za zřejmě nejlepší profil celebrity v historii americké žurnalistiky. Talese přitom se zpěvákem vůbec nemluvil, protože ten rozhovor časopisu odmítl.

Reportér strávil tři měsíce tím, že se pokoušel dostat do jeho blízkosti. Ne jako bulvární šmejdil, ale člověk, který se na Sinatru vyptával a snažil se mu porozumět. Když text v roce 1966 vyšel, způsobil senzaci, a stal se jedním z pilířů stylu, pro který se později vžil termín "nový žurnalismus".

Jde o novinářský žánr, který se blíží psaní prózy. Pracuje například s dialogy či popisy reálií, které nemusí přesně a nekompromisně odpovídat skutečnosti. Pokud je konečný obraz přesný a srozumitelný, tak jako Sinatrův profil, pak není co kritizovat.

Žijeme přitom v době, kdy média nabízejí přesný opak. Čtyřiadvacetihodinový zpravodajský cyklus nás zásobuje nepřeberným množstvím informací a faktů. Každou minutu se z televizních kanálů či webových stránek dozvídáme něco nového o celebritách. Ale přes to všechno jen málokdy vidíme to důležité a podstatné.

Zápletka filmu Interview do skutečného obrazu dnešních médií nezapadá. Hlavní hrdina symbolizuje éru, která už skončila. A byť jako novinář vzbuzuje pohrdání a soucit, mnozí diváci možná při cestě z kina stejně řeknou: Bohužel.

HN, 23.8.2007

Autor je novinář

Daniel Vávra
12. 10. 2024

Hurikán Milton na Floridě snad zeslábl a to nejhorší mají tamní obyvatelé za sebou.

Aston Ondřej Neff
12. 10. 2024

Tři roky odvál čas a blíží se další rok voleb. Nezdá se, že by se Pánbůh tentokrát někam chystal.

Zdeněk Roller
12. 10. 2024

Kkdo chce, najde si nenávistný výrok i ve větě „Právě vyšlo slunce.“ Ach jo.

Miloš Zbránek
12. 10. 2024

Než se stal vojákem a než loupil a vraždil z bohulibých důvodů, loupil a vraždil jako amatér.

Lubomír Stejskal
12. 10. 2024

Přemýšliví lidé se musí ptát, jak jednostranné propalestinské propagandě čelit.

Aston Ondřej Neff
11. 10. 2024

Nejdřív si ministr Marian Jurečka usmyslí, že nejpalčivější sociální případ je manželka prezidenta...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Aston Ondřej Neff
10. 10. 2024

K pobřeží Floridy se blíží hurikán Milton. Biden kvůli němu nepoletí do Evropy.

Dalibor Matušinský
10. 10. 2024

Naivní humanisté nechápou, že někdo neposílá své děti do školy. Protože ke svému životu školu...

Stanislav Křeček
9. 10. 2024

Jako každoročně, i letos nás Evropská komise nepochválila za to, jak jsou u nás vychovávány romské...

min Miloslav Novák
11. 10. 2024

Čeští fotbalisté v Lize národů podruhé za sebou vyhráli. Ve svém třetím vystoupení v druhé úrovni...

kh Kateřina Havlická
11. 10. 2024

Za demokratickou kandidátku Kamalu Harrisovou před americkými prezidentskými volbami na plno...

Iva Pekárková
11. 10. 2024

Byla to prý rutinní záležitost. Měla jsem tlumočit pro stařenku, která léta žila v Anglii a...

Lidovky.cz, ČTK
11. 10. 2024

Pochodu na podporu Palestiny a za boj proti změnám klimatu se v pátek v Miláně účastnila tisícovka...

Lidovky.cz, ČTK
11. 10. 2024

Za největšího znečišťovatele roku 2023 označily ekologické organizace Arnika, Hnutí Duha a...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz