Neděle 13. října 2024, svátek má Renáta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FILM: Průběžná inventura ´krásek´

Liz Taylorová, Dagmar Veškrnová-Havlová a ty druhé

V Liz Taylorové odešla klasická filmová kráska; v Dagmar Havlové se na stříbrné plátno (napodruhé přesvědčivě v novém filmu Odcházení, po nepříliš zdařilém předloňském filmu Normal) krasavice plus minus srovnatelného typu vrátila.

Co rozumíme „klasickou“ ženskou krásou? Především to, že u dotyčné nelze přehlédnout druhotné pohlavní znaky, že běží o typ nerachitický, neanorektický. (Úplnější zodpovězení dané otázky by si ovšem vyžádalo rozbor rozsáhlejší.) Vnadnější postavou, jakou opěvuje už Píseň Šalomounova ve Starém zákoně (a starozákonní tzv. mudroslovná literatura zhusta zprostředkovává náhledy společné celému starému Orientu), disponovala od přírody Liz Taylorová, a proto byla vybrána mj. pro roli egyptské panovnice Kleopatry. Sem lze řadit i Dagmar Veškrnovou-Havlovou (starý Orient sice blondýny neznal, ale v tomto dílčím aspektu nebuďme až tak fundamentalističtí).

V moderní kinematografii není „klasické“ pojetí ženské krásy samozřejmostí. Naopak! Tam jsou coby údajně „krásné“ stále více fedrovány a prosazovány zjevy, jaké v dobách předkorektních lid obecný ironicky označoval „žena-prkno“… Svět filmu je totiž propojen s módním návrhářstvím a jeho ideálem ženy coby pochodujících ramínek na šaty. (Tělo modelky nesmí diváky rušit v pohledu na předváděný oděv.) Oproti jiným druhům umění (zejména malířství, ale třeba i literatuře) představuje novodobá kinematografie v daném ohledu určitou anomálii až úchylku, vůči níž nepřestávám být zvýšeně citlivý, v jednotlivých případech pak přímo „háklivý“.

Odlišné „dogmatické“ koncepce dobře vyniknou ve srovnání filmu Umírající zvíře a stejnojmenného Rothova románu. Hlavní ženskou postavu Roth jednoznačně charakterizuje slovy: „And she´s big. She´s big woman.“ Což český překladatel skvěle přeložil: „A je udělaná. Je to obdařená ženská.“ S úvodní charakteristikou stojí a padá celý příběh. Běží o postavu klasických proporcí. O ženu jako od Rubense, o typ, pro který Bohumil Hrabal používal výraz „obryně“. Jenomže „obryně“ v Hollywoodu prostě nejsou! Tam dnes „krásky“ vesměs drží diety; výrazem „zhřešit“ se tam rozumí „najíst se v rozporu s dietou“ … Penélope Cruzová je sice Hispánka (jako hlavní postava románové předlohy), leč žádná hrabalovsko-rothovská „obryně“! Také hlavní postavu románu Iana McEwana Pokání jsem si přece jenom představoval jinak než jako Keiru Knightleyovou (ze stejnojmenného filmu)…

Uznávám nicméně, že Cruzová i Knightleyová mají alespoň pohlednou tvář (Cruzová navíc – přes celkovou pohublost – i prsa). Vzplanutí k postavám, které představují, tedy ještě dokážu tolerovat. Beru je tak, že ten či onen má prostě – zcela legitimně – jiný vkus než já a Keira či Penélope se mu líbí … Některá jiná filmová vzplanutí jsou pro mne už, řečeno obratem z velezdvořilých německých polemik, „schwer nachvollziehbar“ (obtížně pochopitelná).

Před pár lety jsem se nechal – a jistě jsem nebyl sám – napálit mnohoslibným názvem filmu: Kráska v nesnázích. Čekal jsem pořád, kdy se konečně avizovaná kráska objeví. Marně, žádná kráska se nekonala … Snímek Medvídek z téže tvůrčí dílny jsem pochopil tak, že režisér v daném bodě svůj předchozí omyl opravil (manžel je dotyčné „krásce“ nevěrný, neboť dochází – logicky, jak tomu nejednou bývá v reálném životě – za ženou vnadnější). Zoufalství bezmála bezručovské se mne proto zmocnilo z filmu Nevinnost. Bezručův havíř sto roků mlčel a kopal uhlí; Hřebejkův lékař patnáct let mlčel a hobloval prkno, pardon, udržoval potají mimomanželský poměr s vychrtlicí (jíž má být ve filmu přes notně vrásčitý obličej teprve osmadvacet). Podivná to libůstka, všude mimo film velmi menšinová! Spornost hřebejkovského ztotožnění „krásky“ vynikne ve srovnání s herecky zdařile obsazeným filmem Občanský průkaz, kde tatáž herečka s bezručovským „ramenem bezmasým“ bravurně zvládá ke svému typu daleko případnější roli starostlivé živitelky rodiny. (Oba snímky, tj. Nevinnost a Občanský průkaz, běžely v multikinech dlouhé týdny zároveň.)

V běžném životě lze dle mého názoru krásky klasického typu potkávat poměrně často. Na filmovém plátně naopak zřídka. Zde v daném ohledu dlouhodobě „nejsou lidi“. V poslední době mne v přítmí kinosálu okouzlila toliko italská herečka Violante Placidová (hrála ve filmu Američan partnerku George Clooneyho). Zarmoutila mne na druhé straně Jitka Čvančarová svým prohlášením, že je prý „baba jako obruč“ a musí radikálně zhubnout. (Jenom to ne! Pak by se snad stala zajímavější pro filmaře, avšak méně zajímavou pro mne.) Stejně jako se tedy patří želet odchodu klasické krásky Liz Taylorové, patří se přivítat návrat do filmu klasické krásky Dagmar Veškrnové-Havlové.

Odkazy:
Roth,P.: The Dying Animal, Jonathan Cape London 2001
Roth,P.: Umírající zvíře. Přeložil Jiří Hanuš. Mladá fronta Praha 2007

Daniel Vávra
12. 10. 2024

Hurikán Milton na Floridě snad zeslábl a to nejhorší mají tamní obyvatelé za sebou.

Aston Ondřej Neff
12. 10. 2024

Tři roky odvál čas a blíží se další rok voleb. Nezdá se, že by se Pánbůh tentokrát někam chystal.

Zdeněk Roller
12. 10. 2024

Kkdo chce, najde si nenávistný výrok i ve větě „Právě vyšlo slunce.“ Ach jo.

Miloš Zbránek
12. 10. 2024

Než se stal vojákem a než loupil a vraždil z bohulibých důvodů, loupil a vraždil jako amatér.

Lubomír Stejskal
12. 10. 2024

Přemýšliví lidé se musí ptát, jak jednostranné propalestinské propagandě čelit.

Aston Ondřej Neff
11. 10. 2024

Nejdřív si ministr Marian Jurečka usmyslí, že nejpalčivější sociální případ je manželka prezidenta...

Aston Ondřej Neff
12. 10. 2024

Tři roky odvál čas a blíží se další rok voleb. Nezdá se, že by se Pánbůh tentokrát někam chystal.

Aston Ondřej Neff
10. 10. 2024

K pobřeží Floridy se blíží hurikán Milton. Biden kvůli němu nepoletí do Evropy.

Dalibor Matušinský
10. 10. 2024

Naivní humanisté nechápou, že někdo neposílá své děti do školy. Protože ke svému životu školu...

Daniel Vávra
12. 10. 2024

Hurikán Milton na Floridě snad zeslábl a to nejhorší mají tamní obyvatelé za sebou.

pb Petr Blažek
13. 10. 2024

Během čínského státního svátku v uplynulém týdnu lámaly rezervace na dominantní čínské turistické...

elh Eliška Hovorková
13. 10. 2024

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka nevěděl o požadavku Kanceláře prezidenta republiky...

13. 10. 2024

Po nedávné kritice Evropské komise, týkající se diskriminace romských dětí ve vzdělávání, dokonce i...

ČTK, ned Jaroslav Nedvěd
13. 10. 2024

Čtyřicetiletého muže podezřelého z pátečního postřelení třináctileté dívky v okrajové části Plzně...

13. 10. 2024

Psal se 18. červen 1940 těsně po poledni, když z francouzského letiště Agen bez větší znalosti...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz