28.3.2024 | Svátek má Soňa


FILM: Prorok Spielberg

3.4.2018

„Někteří vždy budou číst Vojnu a mír jako detektivku. Jiný svět najde na obalu žvýkačky.“ Lex Luthor

Steven Spielberg koupil a po letech zadaptoval románový bestseller Ready Player One. Je tím in? Otázka do diskuse!

Proč? Protože tady se jedná o poctu celé éře počítačových her, a ta samozřejmě trvá už řadu desetiletí. Vyslepičím-li pak jednu z point, sehraje klíčovou úlohu právě jistá z dřevních a úplně ještě tedy primitivních her.

Půjdete-li zítra do kina, připravte se na sci-fi dystopii. Odnese vás do roku 2045. To prý lidstvo už nebude mít zájem o skutečnost a bude se vyžívat uvnitř reality simulované, a to napříč generacemi; dospělí jako děti. Je to divné? Existuje-li oděv, v němž cítíte, jak se vás živá, ač nesmírně fyzicky vzdálená virtuální spoluhráčka dotýká někde v rozkroku, není to rozhodně zcela nepochopitelné. Ač varuji. Dotyčná hráčka může přece v poklidu pařit nikoli v Japonsku, ale hned za rohem. Už je u vás! To nevíte.

Ready Player One

A co horšího, nemusí to být spoluhráčka. Klidně může kráčet o chlapa, který bydlí ve sklepě s matkou a vypadá jako Norman Bates. Identitu si totiž pro virtuální sex i pro virtuální válčení vybíráme svobodně. Smíme tím pádem vystupovat třeba jako Michael Jackson. A skutečně, taky jeho Ready Player One připomene.

Pop-kulturních asociací a odkazů však tento naprosto nevídaný film obsahuje ještě o hrstku víc. Možná tak sedmdesát? Sto sedmdesát? Rozhodně to působí jako milióny.

Ale nejde o úplný samoúčel. Odkazy jsou většinou součástí virtuální hry OASIS a mám-li zohlednit vlastní čidla, jsou z těch odkazů nejvýraznější tři: King Kong, Chucky a Osvícení.

1. Jak asi víte, obří Kong je duchovní dítě autora detektivek Edgara Wallace. V legendárním filmu, jehož premiéry se autor naneštěstí nedožil, se obr souká vzhůru po Empire State Buildingu. Nu, nevložili byste týž efekt rádi do bojové hry? Já ano.

2. Chucky (jak rovněž vzpomínáte) je vraždící panenkou z dlouhé řady filmových hororů a funguje tu jen co krátký fórek (uprostřed závěrečné bitvy). Usmějete se a taky o to se hraje. A proč jsem se usmál já? I z toho důvodu, že u Spielberga se nečeká až takovýto sestup k braku.

Avšak stalo se a Chuckyho přátelé mezi diváky jsou nadšeni.

3. Třetí odkaz je vážnější. Stane se kultem, jako možná celý film, a jde o poměrně dlouhý a extrémně propracovaný VHLED do útrob hotelu Overlook z hororu Shining, tedy z hororu natočeného „dle románu Stephena Kinga“, jak to Spielberg z plátna přímo zakřičí.

Jestliže on sám kingovku nikdy nezfilmoval, tady si to vynahradil. Zhlédneme Kubrickovo Osvícení v šílené zkratce. S opravdu děsivými vylepšeními. Ale mistrovství naštěstí netkví jen ve vylepšení a krátký kingovský příběh funguje v srdci Spielbergovy akční podívané doopravdy na bázi tep zpomalující hrůzy. Dopomáhá tomu také hudba, nicméně je to přesto k neuvěření. Režisér to dokázal.

Jedná se, pravda, o totální reklamu na Shining - a vzpomeňme, že už Spielberg kdysi za Kubricka dokončil jeho adaptaci povídky Briana Aldisse, totiž film A. I. (2001).

„Overlook je tu určitě samoúčelný,“ voláte. Kdepak, říkám. A známá fotografie plná hostů ze stěny hotelu má roli, a to novou.

Ale zmiňme i odkazy na série s Godzillou (hle, její hudební téma), s Terminátorem, s Knight Riderem a s Vetřelcem – i odkazy na Občana Kanea, Železného obra, Excalibur anebo i další Kubrickův film 2001: Vesmírná odysea.

Dotkl-li jsem se hudby, vězte pak, že soundtrackem je tu zdařilé retro, kde zní jak Bee Gees, tak Van Halen. A zamilovaný tanec mladého páru ve stavu beztíže je už teď ověnčen ve filmové historii. Ale k příběhu.

Celkem koreluje s duchem většiny Spielbergova díla, a to i absencí hrdinova otce. „Perzival“ má totiž místo rodičů tetu střídající milence. Ten aktuální idiot může přitom připomenout až Freddyho z Nočních můr v Elm Street. V nepřítomnosti schovance si bezostyšně natahuje jeho hráčkou kombinézu, a tak nezamrzí, když vyletí do vzduchu. Bohužel i s tetou. Ale to už zase prozrazuji moc. Za výbuch může omyl vládnoucí korporace a řekl bych, že dokonce lze vidět analogii mezi světem té zlé společnosti a „hodnou bublinou“ obemykající dnes Spielberga.

V Ready Player One zemřel geniální vynálezce počítačového ráje pan Halliday a zanechal po sobě virtuální závěť, jejíž součástí je výzva světu, aby hrál o tři klíče. Kdo se klíčů postupně zmocní, odemkne schránku s tzv. Velikonočním vajíčkem a stane se téměř pánem světa. Rozhodně dědicem říše OASIS a nejbohatším z lidí. Ale vyhrát nebude samozřejmě jen tak a některé překážky, například právě auta drtící King Kong, se dlouho zdají nepřekonatelné. Všichni si vylamují zuby. Ale Perzival se mezitím dostane k Hallidayově deníku, což je další úžasný moment. - Jak si totiž myslíte, že si budou vést bohatci deníky? Anebo: Jak si je někteří vedou už dnes?

Samo sebou, že virtuálně, a Halliday nebyl přímo blázen, ale zaznamenal prakticky každý moment svého života. Věru není proto hloupý nápad si „promítnout“ některé jeho rozhovory s přítelem a kdo ví, zda se někde nechytíme. A ne-li? Deníkový film si vrátíme.

Nebo tam snad nečeká kýžená rada? Čeká. A je-li vědomá? Je-li bezděčná? To už odhalujte při sledování Ready Player One. A existoval či existuje tudíž jakýsi nový Dahlův Willy Wonka, ale řekl bych, že je to i částečné alter ego Stevena Spielberga. Tedy umělec, jehož dětská uzavřenost z něj stvořila vizionáře a koreluje s uzavřeností vynálezce hry OASIS: „Neuměl jsem komunikovat, tak jsem se našel v počítačových hrách.“

A zda měl James Halliday vůbec někdy rande? Rovněž odpověď na to je možno hledat v jeho virtuálních denících a věru dojde k ohromujícímu odhalení, které se už neprotíná se Spielbergovým životem. Génius miloval jistou ženu, ale nedokázal ji políbit, načež si dotyčnou vzal někdo jiný. A to... Ale to už byste věděli stejně jako já.

Herecký představitel geniálního vynálezce OASIS Mark Rylance nám ovšem víc než Spielberga (který sám sebe vizuálně ztvárnil v Tintinových dobrodružstvích) připomene herce Christophera Lloyda (*1938) ze Spielbergem produkovaných a Robertem Zemeckisem režírovaných filmů Návrat do budoucnosti. Nu, a Rubikovu kostku nazvali pak v Ready Player One právě kostkou Zemeckisovou a ona umí v kritické chvíli vrátit čas o minutu.

Vrátím-li se já sám k odkazům, dodal bych, že nelze nevnímat ani vazby na Cameronův trhák Avatar,a věřím, že chce Spielberg skrz Ready Player One odstartovat obdobně úspěšnou sérii. Ohromující ostatně udělal i závěrečnou bitvu, která si nezadá s Pánem prstenů. Asi nejvtipnějším bodem filmu Ready Player One je pak moment, kdy se ústřední kravaťácký padouch Nolan Sorrento zkusí vydávat za fanouška pop-kultury, i nechá si virtuálně napovídat, co má odpovídat, aby takto působil.

A Ready Player One nám sice předvede, jak by s podobným dědictvím výstředníka zatočila leckterá korporace (a vidíme také drony ukládající nálože), ale Spielberg nemůže být nikdy anarchistou, takže se ve finále dočkáme dokonce chvály právníků! I ti jsou potřební, zvíme.

Jde o film pro děti? Také. Ale především o bravurní poctu CELÉ počítačové éře, kterou (neuvěřitelné!) zvládá oslavovat už víc než sedmdesátiletý muž a tvůrce, který se narodil do málo ještě „virtuálního“ času let čtyřicátých, a přece odmalička prahne pobývat právě ve vysněných světech. Neboť ve světě skutečném se, aspoň podle Hallidayova mínění, leda tak můžeme dobře najíst.

Britskou představitelkou „Artemis“ je Olivia Cookeová (*1993), od roku 2013 známá z televizního seriálu Batesův motel. Ztvárnitel jejího budoucího kluka „Perzivala“ Tye Sheridan (*1996) hrál ve Skautově průvodci zombie apokalypsou (2015) a od roku 2016 má roli v X-Menech. Marka Rylance už Spielberg obsadil do Mostu špiónů (2015) a Obra Dobra (2016) a hrál i v Nolanově Dunkerku (2017).

V druhé části scénáře je původní román podstatně vylepšen, a jak víme, o filmu bylo rozhodnuto už před vydáním jeho předlohy. Přesto zohledněme i jejího talentovaného autora – a ostatně se podílel na scénáři. – Nuže, Ernest Cline (*1972) vydal román Reader Player One roku 2011 (byť s notně krkolomějším závěrem než ve filmu) a kniha byla vzápětí přeložena do víc než dvaceti jazyků; první české vydání je dávno rozebráno a teprve letos u nás bestseller vychází podruhé. Ale jak si všimnete, zadané úkoly tam a ve filmu se liší.

Současně se dá upozornit na to, že původní románová korporace prahne „hravý lid“ ovládat daleko brutálněji, než pouhým naléváním reklamy do hlav, a že tyto sociální aspekty snímek potlačil.

Kritik František Fuka byl 26. března ve své recenzi skeptičtější než já a film určitě nedocenil, přiřkl mu pouhých 70%; nicméně nelze než souhlasit s většinou jeho postřehů a především pak s tím, že hra, v níž každou smrtí vlastního avatara přicházíte o vše, co jste shromáždili třeba i za dlouhé roky hraní, by nemohla ani při slíbené metě zůstávat až tak populární, jak je předváděno. - V knize však, a to pozor, byl tento háček řešen, a to prostřednictvím budoucího školství. Které však se mi ani za mák nezajídá.

A jiní kritici a publicisté? - Třeba takový Stanislav Dvořák (Novinky.cz) film strávit neuměl a Spielberg se dle jeho názoru nad „zcela nezajímavým scénářem hrozivě opakuje“ a nesnaží prý se už ani předstírat originalitu. Pravý opak je pravdou. A tento snímek přece nikoho do počítačové reality nenutí chodit, ba naopak, Artemis nechá Perzifala prozřít. - Otázkou, uznejme však, zůstává, zda je skutečný svět opravdu nutno nějak přehnaně adorovat. A nejsou snad daleko podstatnější realitou naše vlastní emoce? Tak či onak, šalamouni z Hollywoodu to zde vyřeší poněkud polopatě... a fakticky touto radou: Věnujte realitě aspoň dva dni týdne a po ten čas opusťte sociální sítě!

Zazní to jako klišé (a Spielberg už chystá nový díl Indiana Jonese či film o fotografce), nicméně se zdá jisté, že po Ready Player One zemře klidný.

****

Ready Player One. Hra začíná. Režie Steven Spielberg. Podle románu Ernesta Clinea. Scénář Ernest Cline a Zak Penn. Hudba Alan Silvestri. Hrají Tye Sheridan, Olivie Cookeová, Ben Mendelsohn, Mark Rylance a další. USA 2018