FILM: Proč je Gladiátor II. blbost
Tak jsem dnes kouknul na Gladiátörr II. A přiznám se, že by asi bylo lepší, kdyby se na to Ridley už fakt vykašlal,. Já absolutně nesnáším tu arogantní Hollywoodskou posedlost vzít si nějaký provařený téma a historický osobnosti a na to nalepit naprostou retardovanou zhovadilost, která nemá nic společnýho s těma skutečnejma osobnostma. Pan řežižér má ale evidentně pocit, jak to vylepšil a čím je strarší, tím větší má puzení vybrat si nějakou další historickou postavu a zprasit jí ještě víc.
Co hůř je ta jeho fikce mnohem nudnější a debilnější, než to, co se ve skutečnosti stalo. Scott to dělá pravidelně. Království nebeský je naprosto příšená slátanina. Doslova všechno je tam špatně a naopak, než jak se to stalo. Což říkám jako někdo, kdo křižáky má nastudovaný do detailu, protože o tom chtěl dělat hru. Slavkov v Napoleonovi vypadá jak Alpy a ten film je naprosto o ničem a opět zcela mimo realitu. A teď Gladiátor.
Pozor, velké spoilery. |
Děj je v zásadě naprosto nesmyslná soap opera ve stylu „padouch nebo hrdina, všichni jedna rodina“. Celé se to točí okolo svržení dvou vládnoucích bratrů, kteří jsou úchylové, dementi a dvojčata, ty se snaží svrhnout hlavní hrdina, jeho nevlastní fotr a bejvalej zhrzenej otrok.
Jak to bylo doopravdy? Dvojčata nebyla dvojčata. Narodila se každý jinej rok. Nevládli spolu tak jako ve filmu, natož aby společně pořádali gladiátorské hry. Nenáviděli se. Měli matku, která to všechno řídila a stýkali se pouze v její přítomnosti. Ten starší - Caracalla nechal mladšího Getu zavraždit matce v náručí.
Ve filmu ho zabije, protože mu jebne ze syflu a je u toho Denzel Washington jakožto zhrzený otrok Macrinus. V realitě to bylo úplně jinak. Caracalla ho zabil sám a následně nechal zmasakrovat a vyhnat 20 000 příznivců Gety. Ve filmu se zmiňuje, že Řím má k dispozici pouze 6000 mužů. Což je míň, než měl Geta fanklub.
Caracalla dostal v reálu první funkci v 9 letech! Jejich matka po vraždě bratra dál společně se synem vrahem vládla. Caracalla se následně vydal na válečné tažení a snažil se napodobit Alexandra Velikého. Ve filmu byl ovšem zobrazen jako nějaký syfilik a blázen a Denzel ho zavraždil den po tom, co on bratra. Zavražděn byl až několil let vojákem, kterého odmítl povýšit na centuriona a vládl po něm Macrinus, který ho možná nechal skutečně zavraždit.
Macrinus hraný Denzelem Washingtonem ovšem nebyl ani zhrzený otrok, ani černoch, ale Berber, což skutečné Berbery docela naštvalo. Krom toho nemá se skutečnou historickou postavou společného praktricky nic. Byl to vážený občan a důvod, proč nechal zřejmě Caracallu zavraždit bylo, že v roce 217 kolovalo v říši proroctví o jeho budoucí vládě – takové pověsti znamenaly pro kohokoli smrtelné nebezpečí, jelikož Caracalla všechny své potenciální protivníky odstraňoval. Macrinus pravděpodobně musel Caracallu předejít.
Celý děj Gladiátora je tak naprosto absurdní píčovina. Přičemž to, co jsem právě odvyprávěl, mi přijde jako mnohem zajímavější, než Scottova telenovela.
Kromě toho Scott zobrazuje oba císaře jako jakési věčně zfetované bílé zrzavé buzíky s make upem a pytlema pod očima, přičemž oba dva jezdili od dětství s fotrem na válečné tažení a ten starší se cítil být primárně válečníkem, takže pravým opakem zšenštilého ochlasty ve filmu. O tom jsou dokonce záznamy od Herodiana: „Caracalla preferoval vojákův chléb, ručně mletý a pečený na ohni. Caracalla byl aktivní, energický a fyzický. S vojáky se pustil do fyzické práce, šetřil v tom, co jedl, a pohrdal přepychem (Hdn. 4.7.4-6). Dokonce prý raději pochodoval pěšky, než aby používal vůz, a byl evidentně dost fyzicky silný.“
Kromě toho jejich tatík byl z Libye a jejich matka Arabka, takže dost těžko to byli zrzci.
Ovšem nesmíme zapomenout i na to, že Scott tradičně naprosto sere na jakékoliv reálie. Takže kupříkladu Numidia, kterou na začátku Římani dobývají, byla v době filmu 250 let římskou provincií.
Úvodní útok lodí na hradby města (LOL) je naprostá hyperpíčovina. Římani neměli takový lodě a i kdyby měli, neútočili by na hradby města z lodí.
V celým filmu mají všichni černý zbroje, což je další píčovina.
Římani nepoužívali lučištníky, který jsou ve filmu pořád. Obzvlášť ne na kontrolu davů v Koloseu.
Luky nedávali ani gladiátorům, protože nebyli debilové jako pan scénárista, právě proto, aby nezačali střílet na diváky a císaře jako ve filmu.
Taky tam jsou samozřejmě výbušný napalmový bomby v katapultech. Další píčovina.
Samozřejmě, že ty černý zbroje jdou prostřelit šípama neexistujících lučištníků stejně snadno jako tričko a samozřejmě, že prakticky ve všech soubojích a bitvách se lidi ve zbrojích zabíjí skrze ty zbroje. Včetně několika hlavních postav.
Řím jako město je zobrazen špatně a mnohem menší než byl.
Matka Biguse Dickuse Lucilla, byla v době filmu třicet let mrtvá. A nechal jí zabít otec těch dvou císařů za spiknutí, což teda je jedinej dějovej průnik s filmem. Spiknutí. Lucilla. Akorát o třicet let se klucí seknuli a spiknutí proti někomu jinýmu.
No a ta námořní bitva se žralokama je v Koloseu taky píčovina. Nějaká se tam sice dělala, ale cca 130 let před tím, než se odehrává film a než se tam udělalo podzemí. Voda byla tak mělká, že v ní běhali bejci a ne plavali žraloci.
K tomu všemu bych ještě dodal, že film má otřesnou choreografii soubojů. Je to pomalý, nepřirozený, je z toho vidět, že ty herci to neuměj. Kdejaký béčko dnes vypadá líp.
Takže nakonec si můžeme říci, že celej ten film je čirý fantasy, který nemá s Římem, skutečnejma historickejma postavama a událostma naprosto nic společnýho a jeho autoři se absolutně vysrali na jakoukoliv autentičnost. NAPROSTO.
Děj pak dojí veškerý klišé o Římu, přičemž všechny je má špatně. A když už jsem teda woke, ve filmu je prakticky jediná mluvící ženská postava a všichni záporáci jsou zobrazený jako zšenštílí homosexuálové, přičemž v reálu hrály ženské mnohem větší roli a padouši byli naopak tvrďáci jak sviň. K dekadenci a pádu Říma došlo až za několik set let. V této době to naopak bylo maskulinní agresivní impérium.
Když vezmu v potaz, že ten film se chystal snad dvacet let, hlava mi to fakt nebere.
Se senilitou to taky nesouvisí. Ridley na to sral úplně stejně i za mlada. Jakožto scénárista váš ujišťuju, že orešeršovat si to líp a poskládat něco, co by se aspoň vzdáleně podobalo tomu, co se skutečně stalo, by rozhodně šlo.