Středa 15. ledna 2025, svátek má Alice
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FILM: Nový Pixar

Vzhůru do oblak - a důchodci vpřed

Současné hollywoodské filmy (a je jedno, jestli jsou určené dětem či dospělým a jsou hrané nebo animované) se vyžívají v nových technologiích. Často se proto ocitají v jejich vleku: postavy, téma, příběh i způsoby, jakými je vyprávěný, musejí ustoupit okázalé demonstraci nových možností počítačová animace. Nejnovějším hitem je technika 3D - a i když jde vlastně o staronový pokus o vytvoření prostorové iluze, diváky může vidina nové atrakce přilákat do kin i na filmy, které samy o sobě nejsou příliš zajímavé.

V prosinci má mít v kinech premiéru netrpělivě očekávaná sci-fi Avatar režiséra Titanicu, Jamese Camerona. Už podle prvních ukázek půjde zřejmě o přelomové dílo nejen po stránce technologie, ale především v oblasti jejího ústrojného využití ve filmovém vyprávění.

Rozhodně neuškodí zkrátit si čekání na Avatara v kině - a pro začátek mohu doporučit animovanou podívanou, která nové technologie rovněž využívá zcela samozřejmě: rodinnou komedii studia Pixar, nazvanou Vzhůru do oblak.

Pixar tvoří v bleskurychle se rozvíjející oblasti počítačově animovaného filmu nezpochybnitelnou špičku už od roku 1997, kdy ho režisér českého původu Jan Pinkava zviditelnil oscarovým čtyřminutovým filmečkem Geriho hra vyprávějící o starci, který hraje šachy sám se sebou. Právě s tímto ceněným snímkem má Vzhůru do oblak mnoho společného.

Desátý celovečerní projekt studia poprvé využívá jako hlavního hrdiny svého dlouhometrážního příběhu člověka - a zároveň je prvním snímkem Pixaru, uváděným ve vybraných kinech v systému 3D (přesněji v Disney Digital 3-D). Nová pixarovka tak svým způsobem shrnuje výboje v obasti techniky i filmového vyprávění dosažené v uplynulých letech.

Každý z celovečerních filmů Pixaru (které posbíraly v různých kategoriích celkem dvaadvacet Oscarů) byl nějakým způsobem přelomový a posouval možnosti počítačové animace o kousek kupředu. Úspěch studia se ovšem opírá především o nebývale osobní, až rodinný přístup ke společné práci. Pixarští s nasazením vytvářejí živoucí, složité a barvité světy, které drží vnitřně pohromadě. I když natáčejí rodinné komedie, berou animovaný film zcela "vážně". V jejich pojetí není animovaná tvorba něčím vedlejším či druhotným: charaktery, které vytvářejí, příběhy, které vyprávějí, a témata, kterých se zmocňují, by vždycky bez problémů obstály i v hraném filmu. (K jehož natáčení studio nevyhnutelně směřuje.)

V Pixaru si zjevně nikdo nemyslí, že rodinný film je pouhou neústrojnou změtí prvků, ze které si dospělí a děti vyberou každý to, co se mu hodí. Ve svých filmech sice nabízejí síť odkazů k "dospělé" kinematografii (třeba hudební citát z Psycha v podmořské komedii Hledá se Nemo) či motivy, které ocení spíš dospělí (např. pamětnická linie v Autech). Dětem i dospělým se nicméně pixarské filmy mohou líbit společně: chytrá zábava existuje jen jedna stejně jako jazyk pohybu, ve kterém dosáhli mistrovství.

Každý z filmů Pixaru je přitom trochu jiný a mezi desítkou celovečerních projektů si samozřejmě každý z publika podle osobního naturelu volí ty "horší" a "lepší". Žádný ovšem objektivně nepředstavuje zklamání - což je natolik nadstandardní výkon, že pixarskou produkci povyšuje bezmála do oblasti zázraků.

V hlavní roli důchodce

Heslo "mládí vpřed" není jen doménou dětských a rodinných animovaných filmů, ale nejobecněji ovládá i celou populární kulturu. Ta se prvoplánově obrací k nejpočetnějšímu konzumentovi - mladému publiku, a s ohledem na bezproblémovou recyklaci úspěšných témat a prvků se opírá o "dětskou", tedy krátkou paměť. Ukazují se v ní mladí a krásní lidé, vládne jí optimismus a věčná přítomnost. Vzhůru do oblak

Postava starého, nemocného a nevrlého muže na sklonku života tedy rozhodně nepatří k obvyklé výbavě mainstreamového filmu, i když je za jistých podmínek obchodovatelná a může se stát nositelem řady důležitých významů, které by s jiným typem postavy spojit nešlo (nedávno to přesvědčivě dokázalo i melodrama Clinta Eastwooda Gran Torino). Průběh vyprávění, vázaného na postavu starce, je jasný: ukázat nesnesitelného, uzavřeného starého morouse, vtáhnout ho do konfrontace s "mladým" světem a donutit ho, aby na stará kolena přehodnotil své zkornatělé přesvědčení a byl platný ostatním. I když jde většinou o proces "výchovy starce", tyto příběhy především chválí staré dobré pořádky.

Navzdory sérii ďábelsky smělých a někdy dost riskantních tahů zůstávají pixarští tvůrci dost konzervativní, pokud jde o hodnoty a způsoby, jakým s nimi pracují - což je jen logické, protože operují v oblasti mainstreamové rodinné zábavy. Natočit film, jehož hlavním hrdinou je protivný osmasedmdesátiletý stařec, tedy představovalo jen zdánlivé riziko.

Ovdovělého důchodce Carla Fredericksena, kdysi prodavače balonků, který zpřetrhal kontakty se světem a odmítá opustit svůj domek, aby dožil v domově pro přestárlé, byste nejspíš nechtěli mít za souseda. Jako hrdina animované komedie je ovšem dobře stravitelný - pokud necháte u jeho dveří zaklepat neodbytného, tlustého kluka Russella, který nutně potřebuje skautský odznak za pomoc starým lidem. A pokud způsobíte, aby spolu ti dva odletěli do jihoamerické divočiny ve zmíněném domku, neseném tisíci dobře nahuštěnými, barevnými balonky.

Šachy po pixarovsku

Motivy a postavy, obklopující starého Carla, jsou tak pohyblivé, "mladé" a exotické: vyprávění navíc táhne kupředu hrdinova dávná touha zaparkovat domek poblíž obrovského vodopádu, řítícího se dolů z jihoamerické stolové hory. Carlovými a Russellovými společníky jsou pak přátelský pes, mluvící prostřednictvím technologicky dokonalého obojku, a velmi mlsný pták nevídaného druhu, pojmenovaný Kevin. Výjimku, potvrzující pravidlo a udržující gerontologickou rovnováhu, tvoří zatoulaný starý dobrodruh Charles Muntz, kterého Carl se zemřelou manželkou Ellií kdysi obdivovali a který si v zapadlé divočině vytvořil tradiční "říši zla". (Díky Muntzovi se můžete stát svědky unikátního souboje starců - velkolepé akční scény, kde hrají klíčovou roli létající domeček, obří vzducholoď a invalidní berle.)

Motiv "útěku na poslední chvíli" - Carlova napůl nedobrovolného úniku před dotěrným světem i blížící se smrtí - tak autoři filmu využívají k popisu báječně bláznivého útěku za hranice všedních dní. Nakonec ovšem přepečlivě dbají o to, aby všechny tradiční elementy zase "zaparkovali" zpátky v normálních reáliích. Výstřední představa domečku u vodopádu, na kterou se Carl tak dlouho soustřeďoval, posléze uvolňuje místo mnohem přirozenější vidině staříka, znovu bezpečně ukotveného v mezilidských vztazích.

Obdiv si tak ve filmu nezaslouží ani tak pixarské technické fígle (hlavně přepečlivá práce s barvami, strukturami a povrchy), ale způsob, jakým režisér Pete Docter (který předtím režíroval pixarské Příšerky s.r.o.) a jeho kolega Bob Peterson v průběhu vyprávění rozličně posouvají tradiční prvky a konzervativní téma. Znovu je třeba si vzpomenout na Geriho hru: Vzhůru do oblak totiž připomíná dobře rozehranou šachovou partii, již tvůrci k divákovu naprostému uspokojení dohrají s figurkami, které si rozestavěli na klávesnicích svých počítačů.

Nejodvážnější pasáž se ovšem nachází v úvodní části filmu. Jde o stručný, vtipný a přitom hluboce citový popis Carlova letitého vztahu s Elií, kterou v dětství potkal coby rozjívenou holku v polorozpadlém domě a se kterou se po desetiletích soužití rozloučil v krematoriu. Sekvence, doprovázená pouze hudbou Michaela Giacchina a dotýkající se i zoufalství bezdětného páru, do několika filmových okamžiků soustřeďuje tolik silných emocí, že s nimi vystačíte po zbytek filmu.

Vzhůru do oblakse odvíjí od nápadu vyprávět příběh vdovce "realisticky" zmrtvělého nemocí a osamělostí, a postupně ho naplňovat poetickou radostí a hravou nadějí. Nejde přitom o nějakou zradu charakteru původního Carla, který by posléze odhodil berli a upjatý oblek a skotačil s dětmi a zvířátky - hrdina (a s ním i divák) se od vzpomínek na Elli neodlučuje ani na okamžik (o což se stará "její" hudební motiv i neustálé návraty k jásavým barvám, nedílně spojeným se zmíněnou sekvencí). Vzhůru do oblak tak zůstává dalším husarským kouskem Pixaru: je totiž zábavnou podívanou, vyprávějící jen tak mimochodem o nevyhnutelnosti stáří a smrti.

P. S. Jak je u Pixaru zvykem, provází celovečerní film do kin krátký animovaný snímek. Tentokrát se jmenuje Částečně zamračeno, natočil ho Peter Sohn a líčí patálie jednoho čápa, nosícího děti.

UP
USA 2009, 96 min., dabing, ve vybraných kinech 3D

Scénář a režie: Pete Docter, Bob Peterson
Výtvarník: Ricky Nierva
Hudba: Michael Giacchino
Mluví (v české verzi): Vladimír Brabec, Martin Sucharda, Jan Skopeček, Pavel Liška, Johana Krtičková, Jan Vondráček, Daniel Landa

(v originální verzi): Edward Asner, Jordan Nagai, Christopher Plummer, Bob Peterson, Delroy Lindo, David Kaye, Jess Harnell, Pete Docter, Elie Docterová

Premiéra: 20. srpna 2009

(další autorčiny texty najdete na www.alenaprokopova.blogspot.com)

Jan Kovanic
15. 1. 2025

Měli jsme u nás na Lužinách jednu sezónu bezobalovou prodejnu.

Aston Ondřej Neff
15. 1. 2025

Média přijala rozhovor Fialy na Primě s Tománkovou vcelku neutrálně.

Zdeněk Roller
15. 1. 2025

Tak se nám líhne nový trestuhodný čin: neoprávněná činnost pro cizí moc.

Ondřej Neff
15. 1. 2025

. Chcete si založit noviny, rádio, televizi? Udělejte to, bude vás to stát jen čas a peníze.

Jan Ferenc
15. 1. 2025

Vědeckotechnický pokrok v automobilismu je druhotný, vede politika.

Aston Ondřej Neff
14. 1. 2025

Putin může začít spřádat další plány.

Aston Ondřej Neff
13. 1. 2025

Poslední průzkum předvídá vedení ANO „o parník‟ před SPOLU.

Aston Ondřej Neff
15. 1. 2025

Média přijala rozhovor Fialy na Primě s Tománkovou vcelku neutrálně.

Václav Vlk st.
14. 1. 2025

JUDr. Bradáčová je nepřehlédnutelná figura v české justici a politice.

Milan Smutný
13. 1. 2025

Nadbytečnou produkci solárů budeme mařit obřími fény

Josef Kopecký
15. 1. 2025

O zvýšení svých platů rozhodnou poslanci až v pátek. A to navzdory tomu, že se jak vládní koalice,...

Lidovky.cz
15. 1. 2025

Biatlonový Světový pohár pokračuje zastávkou v německém Ruhpoldingu. Na úvod se jede vytrvalostní...

ČTK, Lidovky.cz
15. 1. 2025

V anketě Nejkrásnější česká kniha století se na prvním místě umístila publikace Šumava umírající a...

min Miloslav Novák
15. 1. 2025

Sparťanští fotbalisté týden před soubojem v Lize mistrů hrají ve Španělsku přípravné utkání s...

Lidovky.cz, ČTK
15. 1. 2025

Fotbalisté Pardubic v utkání zimní Tipsport ligy přestříleli druholigový Žižkov 4:2, v přípravě na...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz