25.4.2024 | Svátek má Marek


FILM: Noční můry z temnot

13.8.2019

Zatímco dospělý se obvykle bojí o svůj příjem, běžné dvanáctileté dítě to má jinak. Ví to řada autorů knih i filmů, kteří vytěžují ten potenciál. Vedle slavného R. L. Stina (*1943) to byl i méně slavný Alvin Schwartz (1927-1992), původce sady populárních hororů Scary Stories to Tell in the Dark, které v poslední dekádě tisíciletí „trhaly“ výpůjční rekordy amerických knihoven.

Noční můry z temnot

Stejnojmenný dětský snímek vstupuje do českých multikin teprve v srpnu 2019 pod titulem Noční můry z temnot a nelze jej zatracovat jen proto, že místy děsí. Naopak chvalme strašidelnost a jistý přesah. Ten ovšem je patrně trochu vypočítavý: příběh se odehrává roku 1968, atakuje Richarda Nixona jako falešného hráče a sleduje verbování chlapců do vietnamské války. K tomu dodejme jen jediné: chce-li tu někdo mermomocí vidět metaforu, má ji mít, ale podle mého názoru jde pouze o lacinou berličku, zbytečný přídavek a marný pokus zastřít, že film chce jen a pouze strašit. Jak už řečeno, to strašení mu ostatně jde, a zapracoval tu také osvědčený producent a režisér Guillermo del Toro (Faunův labyrint), což je znát.

Asi nejlepší na scénáři Dana a Kevina Hagemanových však je ďábelská gradace. Dostává se nám tak postupně pěti stupňů hrůzy, kterou píše magická kniha skrz jednu zakletou dámu. A hrůzy vlastně fungují coby krajně zjednodušené kruhy Dantova pekla.

Začne to hnijícím strašákem uprostřed kukuřice, který se nechá mlátit jenom dočasně, aby poté ožil, setřásl mouchy a prvního z nešťastných hrdinů dohonil a učinil sám sebou. Zde jen maně připomenu dávné zklamání Stephena Kinga tváří v tvář filmové adaptaci jeho povídky Děti z kukuřice.

Proč bulil? Zatímco lány plodiny ve fantazii čtenáře skutečně působily hrůzně, před kamerou kukuřice frapantně zklamala. Vypadala vesele. Jenže to ještě Stephen King nemohl tušit, nakolik magicky nafilmuje kukuřičné tunely v tomto filmu režisér André Ovredal. Spolu s chlapcem se v nich opravdu bojíme a to ještě netušíme, že čtyři děsivější události nás čekají.

Ta druhá sice vyzní až banálně, nicméně natočena je opět bezkonkurenčně. Báli jste se také jako děti černé tlamy pod postelí? Nuže zde tou mordou můžete být spolu s hrdinou opravdu pohlceni a taženi, zatímco zarýváte nehty do podlahy. Ale k třetímu kruhu pekel.

Náleží do trochu jiné kategorie. Náhle jsme atakováni ani ne tak hrůzou jako spíš hnusem. Hrdince se na tváři vyvrbí „beďar“ a posléze i chloupek uprostřed toho kazu krásy. Lze si hned vzpomenout na horor Moucha, avšak děvče se netransformuje v hmyz, neboť se stane cosi horšího. Otvorem tváře počne teenagerka chrlit pavoučky. Následuje atak monstra, které původně hledalo jen svůj prst a které se umí rozkládat a skládat jako v pohádce. Ale to nejhorší nás pořád čeká, zaútočí to přímo uprostřed nemocnice a jmenuje se to Rudý pokoj. Chlapec je uvězněn krvavým labyrintem chodeb a odporná, byť usmívající se bytost se k němu zvolna blíží, a to současně ze všech existujících stran. Až jej nakonec s tímtéž úsměvem vstřebá. Prozraďme už jen, že nakonec vše v podstatě dobře dopadne, prokletá ženština je osvobozena díky odvaze a schopnostem hlavní hrdinky-literátky a dokonce se naznačuje, že také pobití hrdinové budou mít v potenciálně možném druhém dílu naději na návrat do tohoto světa.

Noční můry z temnot byly natočeny na přelomu loňského léta a podzimu v kanadském Torontu, ale je o ryze americký produkt, který si nedělá ambice na jakékoli vyšší umění. Ke své škodě nedokázal vytvořit nové monstrum typu Freddyho z Nočních můr Jilmové ulice, avšak baví, děti skutečně postraší a mnohého dospělého také. Film navíc nepředvádí jakékoli explicitní násilí a již takřka třicet let mrtvý autor předlohy by s ním byl patrně spokojen: o digitálních tricích a možnostech si za svého života mohl nechat leda zdát. Tak by měl radost. Jeho vize jsou ztvárněny a holčičky si zakrývají oči a vstávají ze sedadel.

Střezte se knih, které vás budou samy číst!

Střezte se vlastních nejniternějších představ i třeba jen dávných historek, které jste zaslechli u táboráku. Střezte se však i vlastní otupělé okoralosti, která by knihu z podobného filmu zahodila či spálila navzdory tomu, že je ta kniha nezničitelná.

Noční můry z temnot (Scary Stories to Tell in the Dark). Režie André Ovredal. Scénář Dan a Kevin Hagemanovi. Hudba Marco Beltrami a Anna Drubičová. USA 2019. 107 minut