Čtvrtek 12. září 2024, svátek má Marie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FILM: Nejobtížnější snímek v dějinách

K „oskarovému“ filmu Saulův syn

Jako „lehčí než cokoli jinýho“ charakterizuje Švejk putimskému strážmistrovi focení nádraží. Maďarský film Saulův syn (Saul fia / Son of Saul, 2015) naproti tomu zachycuje fotografování „těžší než cokoli jinýho“, totiž tajné pořízení několika snímků v Osvětimi v říjnu 1944, za plného chodu vyhlazovacího tábora...

Zejména jedna z fotek nepotřebuje komentář: ukazuje řady nahých mrtvol, mezi nimiž porůznu stojí pár heftlinků. Je jasné, že tolik lidí najednou mohlo zemřít jen násilnou smrtí. Fotka byla opravdu pořízena a propašována ven z tábora. Její autor patřil do tzv. sonderkommanda (týmu vězňů zajišťujících chod plynových komor) a pobyt v lágru nepřežil. Dnes máme nejen selfíčka, ale i tzv. thefties (chytrý mobil sám automaticky vyfotí člověka, který s ním neoprávněně manipuluje, a fotečku promptně odešle); válku jsme v Evropě 70 let nezažili. Zkusme si představit jen tehdejší setrvalé zápolení s fotografickou technikou (pro nás až předpotopní)! Tím více pak vynikne, kolik zoufalství, nervů, stresu a především hrdinství stálo za pořízením oné tehdy usvědčující a dnes historické fotky, za jejím skrýváním a postupováním dál a dál, až mimo koncentrák ...

Dílo Saulův syn režiséra Lászla Nemese se zastaví, „ustrne“, zasekne právě v oné světoznámé fotografii, pak pokračuje. (Připomene tak, že z technického hlediska není film ničím jiným než zřetězenou sérií fotek vytvářející iluzi pohybu a děje.) Pokračuje příběhem sice fiktivním, leč sestaveným na základě pečlivě nastudovaných reálií (z tzv. osvětimských svitků, též rozhovory s přeživšími). A příběhem, dodejme rovněž, úžasně mocným. Převažuje samozřejmě zoufalství a stres. A dřina. Hrdinství je také zde něčím nesamozřejmým. Ale je tu! A má více než jednu tvář. Neznamená toliko udatnost v boji (byť i na tu dojde) ...

Formálně i společnou množinou dílčích témat mi Nemesův film (nominovaný na Oskara na neanglicky mluvený film) nejvíce připomněl polský film Štvanice (Oblawa / Manhunt, z roku 2012). Válečné drama, natočené podle skutečných událostí, věnoval režisér Marcin Krzystalowicz památce svého otce, důstojníka odbojové tzv. Zemské armády (Armija krajowa, dále jen AK). Právě naději přidat se k Zemské armádě sdílejí v Nemesově filmu ti, kdo v Osvětimi připravují vzpouru (k té v říjnu 1944 v Osvětimi skutečně došlo). I Štvanice občas „strne“. Je to dáno jednak tím, že nedodržuje běžnou chronologii příběhu, jednak tím, že v ní má značný význam fetování. Lidé přebývající dlouhodobě „pod širákem“ jsou nakonec všichni chronicky nemocní. Co do psychofyzické kondice tak partyzáni spíše než postavy z pomníků připomínají dnešní bezdomovce (včetně sklonu k fetování) ...

Hlavním hrdinou Krzystalowiczova filmu je popravčí AK, Štvanice občas zachycuje dění z jeho dílčího pohledu. Nemesovo „oskarové“ dílo Saulův syn dokonce ani jinou než dílčí perspektivu hlavního hrdiny, židovského heftlinka Saula Ausländera (člena osvětimského sonderkommanda), prakticky neukazuje. Takto subjektivisticky pojatá kamera, ač obecně neobvyklá, je u dané tématiky plně namístě. Vůbec poprvé jsem ji zaznamenal v působivém česko-slovenském válečném filmu Tobruk režiséra Václava Marhoula (z roku 2008), dle mého názoru dosud nedoceněném. Dílčí perspektiva je něco, co bytostně patří k existenci vězně i řadového příslušníka vojenské pěchoty: Lze se plácat i zemřít na jakýchsi pár metrech, aniž spatřím v nadhledu celkovou situaci ...

Podle Švejka se nádraží „nehejbe, nemusí se mu říkat, aby se usmívalo“ ... Totéž by se dalo říci o nahromaděných mrtvolách. Přesto je jasné, že při jejich focení v Osvětimi v roce 1944 běželo o krk, a to nikoli jenom autorovi fotky. Fotograf přichycený při činu by navíc nejspíš umíral hodně pomalu ...

Parafrází výroku francouzského myslitele Paula Ricoeura lze říci, že „oskarový“ film Saulův syn se podílí na moci oné nejobtížněji pořízené fotografie v dějinách, k níž odkazuje. (Poněkud zaráží, že poté, co na něj režisér László Nemes celá léta marně sháněl peníze ve Francii, sehnal je nakonec v Maďarsku.)

Aston Ondřej Neff
12. 9. 2024

Dnešní stav je neschopný státní kolos plně převzatý od komunistů s formální nadstavbou...

Tomáš Guttmann
12. 9. 2024

Televizní debata ovlivní volby méně než účast neoprávněných voličů.

Hana Lukešová
12. 9. 2024

Judea a Samaří (“Západní břeh Jordánu“) je oblastí, kde často propukají násilné nepokoje mezi...

Milan Smutný
12. 9. 2024

V Německu neutichá rozruch kolem výsledků zemských voleb ve východoněmeckých spolkových zemích...

Jan Ziegler
12. 9. 2024

Lotyšsko v zájmu své svobody vypovídá nepřátelské Rusy ze země

Aston Ondřej Neff
10. 9. 2024

Od 16. září zavádí Německo kontroly na všech svých hranicích, samozřejmě dočasně, zatím na šest...

Václav Vlk st.
10. 9. 2024

Dodnes se neustále v mediích Západu předvádí Rusko jako zaostalý stát plný opilých mužiků žijících...

Aston Ondřej Neff
11. 9. 2024

Už jsme si zvykli, že stát neumí stavět silnice a učit děti a doručovat poštu.

Aston Ondřej Neff
12. 9. 2024

Dnešní stav je neschopný státní kolos plně převzatý od komunistů s formální nadstavbou...

Aston Ondřej Neff
9. 9. 2024

Nevíme, jaké komisariáty von der Leyen chystá a jaký připadne našemu kandidátovi.

van Kateřina Vaníčková, žof Žofie Nováčková, dyn Josef Dyntr
12. 9. 2024

Vodohospodáři kvůli očekávaným extrémním srážkám ve významných nádržích uvolňují prostor pro...

ČTK, Lidovky.cz
12. 9. 2024

Soud v Paříži ve čtvrtek potrestal za pomluvu dvě ženy, které šířily dezinformaci, že francouzská...

Lidovky.cz, ČTK
12. 9. 2024

Ruská vojska zahájila protiútok v Kurské oblasti, kam na začátku letošního srpna vpadly ukrajinské...

Josef Kopecký
12. 9. 2024

Premiér Petr Fiala oznámil, že Česká republika se bude snažit revidovat systém nových emisních...

pari Anna Pařízková, žof Žofie Nováčková
12. 9. 2024

Ve čtvrtek odpoledne zasedla Ústřední povodňová komise kvůli extrémnímu nebezpečí povodní....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz