Neviditelný pes

FILM: Nejlepší česká komedie

13.7.2009

neboli Sedmkrát Oldřich Lipský

Vím. "Nej" komedií všech dob byl již před lety zvolen film S tebou mě baví svět (1982) – a nic proti němu. Mou nejlepší asi už zůstane polodětský snímek Šest medvědů s Cibulkou (1972). Do určité míry stojí na hereckém výkonu Lubomíra Lipského, který se zjara (19. dubna) dožil ve znamení skopce, anebo, chcete-li, berana, osmdesáti šesti let. Jako dítě jsem si ho tímto filmem oblíbil, ne-li zamiloval – obdobně jako jsem si v několika letech předtím i potom oblíbil Jiřího Sováka nebo Miloše Kopeckého... Z těch tří už je naživu jen on.

***

"S Cibulkou", pišme, podotýkám, s velkým CÉ. Nekráčí tady o přílohu k medvědům na talíři, ale o jméno cirkusového klauna ztvárněného právě Lubomírem Lipským v nejlepší formě. V knize Lexikon českého filmu od Václava Březiny (první vydání 1996) náleží této "ptákovině" jen padesát procent z možných sta, ale Březinova hodnocení jsou často čistě březinovská a sám bych tu dal víc. Jistěže miluji třeba i "Marečka", ale právě tato školní komedie mě dodnes rozesmává ještě víc. Snad že je i cirkusová? Snad, ale důvodů bude víc. Namátkou!

1. Vynikající scénář Miloše Macourka. Všimněme si, že trvá jen 85 minut a má neuvěřitelný spád.

2. Obstojná hudba. Složil Vlastimil Hála, mimo jiné ale zazní i Mozartova ukolébavka, vytěžená, uznávám, definitivně až v pozdějším filmu režiséra Oldřicha Lipského Adéla ještě nevečeřela (1977).

3. Herecké obsazení. Kromě představitele titulní role Lubomíra Lipského pobaví právě Jiří Sovák jako ředitel, ale i Miloš Kopecký a Jan Libíček jako hašteřící se ředitelé dvou konkurenčních cirkusů a František Filipovský coby upjatý školní inspektor, i když, pravda, opakuje tu trošku Bretschneidra z hospody U kalicha (Dobrý voják Švejk), který si v "Cibulkovi" nikoli už na manžetu, ale do notesu neustále poznamenává trefné postřehy typu: „Uklízečka lže jako když tiskne.“

„Školník je nebezpečný šílenec.“ Atp.

Ve filmu zaujme dále i Marie Rosůlková v tradiční už roli bytné („Počkejte, přinesu vám ručník!“), která se zase podobá paní domácí z komedie Čtyři vraždy stačí drahoušku (1970), i tu napsal Miloš Macourek, i v ní byl nájemníkem paní Rosůlkové Lubomír Lipský, i tehdy v režii vlastního bratra…

Konečně je dobrý i jinak opomíjený Václav Kotva jako naprosto cimrmanovský (!) učitel přírodopisu a Václav Štekl (nedávno jsem o něm na Psu psal v článku o Vlastislavu Tomanovi, jehož byl spolužákem) coby tělocvikář obdivující Cibulkovo krasobruslařské umění předváděné na školní chodbě. Nu, a samozřejmě i Zdeněk Srstka, už tady. „Ach, udusí on se v tom Cibulkově kouzelnickém kufru? Anebo se neudusí?“ ptají se často děti.

Konečně hrají i titulní Berouskovi medvědi, ale pozor, taky šimpanzi manželů Mlčákových a vepři Františka Zapletala. Koho drezúra medvědů, opiček a prasátek nebaví, má tady smůlu, uznávám, nikoli ale takovou jako divák pozdějšího filmu Cirkus v cirkuse (1975). I ten stvořila dvojice Oldřich Lipský-Miloš Macourek, i tady hráli mj. Sovák anebo taky Janžurová a Lubomír Lipský či František Filipovský, ale... Koprodukce s Mosfilmem zkrátka nedopadla nejlépe a dodnes mám v paměti, jak jsem se během povinné návštěvy se školou ve svých jedenácti letech ukrutně nudil. Ale pokračujme ve výčtu důvodů, pro které naopak uspěl Cibulka:

4. Osvědčená spolupráce režiséra Oldřicha Lipského s jeho bratrem Lubomírem. Lubomír tu – na rozdíl od Cirku v cirkuse - skutečně předvádí "herecký koncert", jak už zní klišé, a upomene snad až na převlekové komedie s Peterem Sellersem (například). Ano, má sice „jen“ dvojroli Šest medvědů s Cibulkou 2(cirkusový klaun Cibulka, školník Hadraba), ale ve skutečnosti ve filmu zosobňuje HNED SEDM postav, takže to počtem přesně odpovídá i oněm ŠESTI medvědům plus Cibulkovi z nadpisu (a počítejte se mnou):

1. Lubomír Lipský vystupuje v kostýmu klauna v úvodu i závěru filmu.

2. Zosobní ale i pana Cibulku v civilním životě.

3. Do třetice je přestrojen za uhlíře - když v úvodu filmu proniká do školy.

4. Za čtvrté je v převleku za uklízečku-bruslařku.

5. Legendární přestrojení za kuchařku. Jako kuchařka se nechá Cibulka alias Cibulková zaměstnat ve škole, přičemž dávám k úvaze i poznámku dětí z filmu o tom, že „pan ředitel by chlapa-kuchaře prostě nezaměstnal“... Způsob, jakým se Lipský do role kuchařky položil, ovšem poněkud připomíná to, co už tehdy naši diváci znali ze slavného filmu Někdo to rád horké, přesto bych ale neřekl, že jde o nějakou "šarži" či přílišné kopírování...

6. Převlek za školníka, jehož se Cibulka stává vyloženým dvojníkem, ale i tak dokáže Lipský obě postavy skvěle odstínit. Postava, pravda, upomene na Hlustvisiháka, to ale by bylo nesmyslné vyčítat.

***.

Těžko si dnes už představit na Lipského místě v tomto nezapomenutelném filmu kohokoli jiného. Vlastu Burian sice ano, ale už nežil. A Kaiser anebo Lábus byli zase ještě moc mladí. I kdyby, šlo by ve výsledku o hodně jiný snímek a troufám si říct, že nejspíš horší. Lubomíru Lipskému role sedly a vyloženě se vyřádil, ale neuvěřitelné tu nejsou jen ty - vlastně vyloženě divadelní - převleky a změny podob, neuvěřitelnou je i režisérova a scenáristova práce s časem. Šla by na tom filmu vyučovat.

Hleďme! Je zde jen krátký úvod a krátký závěr. Obalují vlastní jádro příběhu, ale to se fakticky odehraje během JEDINÉ vyučovací hodiny!!! Ve filmu tak dochází k čemusi, co vídáme opravdu jen málokdy. Děje se toho tady totiž VÍC, než by šlo ve skutečnosti v reálném čase stihnout, ale děje se to věrohodně.

Konkrétně? Mám především na mysli onu sérii legrací na školní chodbě (zatímco učebny jsou v této školní komedii upozaděny), onu sérii, která vychází z tradic němé grotesky.

Připomeňme! Po naleštění chodby (1), díky němuž každý příchozí do školy ihned uklouzne a "jede" až do ředitelny (je ale podlaha opravdu skloněná? Toť už otázka pro hnidopichy a pozornější diváky!), tedy po tomto naleštění následuje i potřísnění onoho lesku pomocí práškového hasicího přístroje (2).

Paráda! A jen Cibulka, který není jen potrhlíkem, ale i svalnatým, vymakaným artistou (zde byl ovšem Lipský zastupován), dokáže pak "LEPÍCÍ chodbu" vícekrát překonávat po "hrazdách" a až "pod klenbami“, což bezesporu náleží k vizuálních vrcholů filmu…

Konečně ale dochází i k poprášení chodby pilinami (3) a klaun Cibulka – s pytlem oněch pilin – se zjevuje až přímo pod stropem chodby, až skoro jako Bůh, ale takový, že se film téměř dotkne surrealismu…

Nu, a zatímco se toto děje, ještě se ve škole bez ustání hledají medvědi, tedy šest statných zvířat v prostoru několika čtverečních metrů. Dochází taky k bezpočtu záměn a nezapomenutelnou je „knedlíková“ sekvence ze školní kuchyně, ve které kuchařka Cibulková za pomoci šimpanze Tondy dohání, co zameškala, a připravují oběd pro všechny děti...

***

Jsou lidé, kteří věří, že je „někdo nahoře“, kdo občas jaksi značkuje věci a události, které se mu zalíbí, a to obvykle už za svého zrodu. Snad to tak není a jde o pověru. Snad to tak je. Tak či tak vzpomeňme na záběr, ve kterém stojí Lubomír Lipský na okraji VELICE, ale velice LEPIVÉ chodby, a to před nápisem „skLEP“. Je to jenom náhoda? Anebo už to bylo ve scénáři? Přišel na podobnost slov LEP a SKLEP režisér Lipský? Nevím. Ale řekl bych, že to je nejspíš VÍC než náhoda...

Kdo ví.

Šest medvědů s Cibulkou 1



zpět na článek