Úterý 5. listopadu 2024, svátek má Miriam
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FILM: Myjte si ruce

diskuse (0)

Přestože Steven Soderbergh nedávno vyhlásil, že končí s filmovou režií, pracuje naštěstí čile dál. O tom, že by svět filmu byl bez jeho originálního pohledu chudší, svědčí i jeho nový film. Nákaza je z rodu těch děl osmačtyřicetiletého Američana, která se snaží z pravidel zvoleného žánru vytěžit pro diváka poněkud "jiný" zážitek. Zatímco trilogie Dannyho parťáci byla stylovou zlodějskou krimi a Erin Brockovich (2000) nabídla divákům soudní příběh inspirovaný skutečnými událostmi, nový Soderberghův snímek využívá subžánru katastrofického dramatu.

Důrazem na hvězdné herecké obsazení (v němž nechybějí někteří režisérovi oblíbení herci) Nákaza upomíná na 70. léta. Od Letiště (1970) či Dobrodružství Poseidonu (1972) se však liší tím, jak nebanálně a sofistiklovaně rozehrává partii s divákem. Ten ovšem před čtyřiceti lety trnul hrůzou nad rozpoutanými živly a osudovými nehodami a bavil se v rámci kolektivního dramatu odhadováním toho, které postavy v podání hereckých celebrit si filmaři troufnou zlikvidovat a v jakém pořadí. (Remake Dobrodružství Poseidonu tedy nemohl příliš fungovat už proto, že nedisponoval kolekcí skutečných hvězd). */

I Nákaza ovšem začíná okázalou "vraždou herecké hvězdy": v úvodu sledujeme postavu Beth (Gwyneth Paltrowová), jak si ze služební cesty do Hongkongu přiváží nemoc tak ošklivou, že v několika hodinách sklátí nejen ji, ale i jejího malého synka. Neznámý virus tedy hned na začátku zlikviduje hned dvě postavy, které bývají v mainstreamovém filmu tradičně nedotknutelné – hvězdnou celebritu a dítě. Přežívá však kupodivu Bethin manžel Mitch (Matt Damon), který je vůči nákaze imunní a poslouží publiku jako průvodce tísnivým příběhem, ve kterém hodnoty a zvyklosti civilizovaného světa rozvrátí pandemie způsobená neznámým, agresivním virem. Sáhnout na kliku u dveří nebo se dokonce dotknout svého bližního totiž znamená riskovat smrt.

Contagion

Zatímco virus mutuje, nákaza se bleskově šíří a vědci a zdravotníci z nejrůznějších mezinárodních organizací se zoufale pokoušejí lokalizovat ho, popsat a zastavit, vy jako divák čekáte, která další hvězdně obsazená postava to z rozhodnutí režiséra odnese. Protože Beth se ukázala jako nevěrná mrcha a synek jako nevlastní (a nešlo tedy o postavy z první linie), začínáte možná tušit, že i Steven Soderbergh bude žánrová pravidla spíš dodržovat než je úplně ignorovat. Ale stejně vám to nedá: starostlivý šéflékař z amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí Cheever (Laurence Fishburne) by připadal v úvahu jako Afroameričan. Nebo přijdou na řadu energická doktorka Mearsová (Kate Winsletová) a epidemioložka Orantesová, která byla vyslána do Číny hledat zdroj nákazy (Marion Cotillardová?). A co sympaticky nesympatický blogger Alan Krumwiede (Jude Law) - nestál by za potrestání už proto, že mu psaní o podlých machinacích farmaceutických firem zvedlo návštěvnost blogu na 12 milionů jedinečných návštěvníků denně? Výzkumnice Hextallová (Jennifer Ehleová) by možná taky zasloužila dostat za vyučenou - vždyť ve snaze najít protilátku likviduje laboratorní makaky jako na běžícím pásu.

Nakonec se sice žádná velká vyřazovačka nekoná, hvězdy v ohrožení nicméně v divákovi stupňují pocit všudypřítomné tísně (což je od autorů filmu skvělý tah). Steven Soderbergh (který se na svém filmu podílel také jako kameraman) buduje obraz zkázy s málokdy vídanou přesvědčivostí, ale bez velkých, melodramatických gest. Podobně jako ve svém vysoce ceněném čtyřoscarovém thrilleru Traffic - Nadvláda gangů (2000) nevypráví ucelené příběhy jednotlivých postav, ale vytváří komplexní obraz jakéhosi nového světa: způsob, jakým se nákaza šíří, vede k rozpadu základních mezilidských vazeb, dochází k drancování a nátlakovým akcím, vzniká iracionální víra v "zázračný" přírodní lék... Ke slovu zkrátka přicházejí ty nejopovržedníhodnější mechanismy chování normální populace.

Situace v této "realistické sci-fi" ovšem není vnímána ani tak optikou obyčejných lidí Mitchova typu, jako spíš pohledem lékařů a vědců. Jejich individuální osudy jsou načrtnuté nebanálně a přitom s řemeslnou nonšalancí. Virus, který zmutoval vinou neblahé součinnosti netopýra a vepře, pro tyto hrdiny není izolovaným vědeckým problémem. Špičkoví odborníci z různých oblastí žijí svou prací, ale současně nepostrádají emoce a dělají chyby. Nebojují navíc jen s nebezpečným virem, ale i s ne vždy průhlednými a logickými rozhodnutími svých šéfů. Nerebelují proti nim sice otevřeně, ale ve chvíli, kdy je začnou omezovat a brání jim v práci, bez váhání je ignorují.

Soderberghův film je tak vlastně chválou elit, které vzhledem ke svým schopnostem a zodpovědnosti obhajují v příběhu právo chovat se trochu "jinak": chrání především svůj život (a také životy svých blízkých a kolegů), takže je to vlastně jen jiná verze "Dannyho parťáků" - totiž hrdinů, u kterých jako divák musíte vzhledem k jejich funkci ve vyprávění a postavení ve fikčním světě respektovat, že mají větší cenu než jiné postavy. V souladu s tím není samotná Nákaza pojata jako populistický divácký hit. Fajnové elitářské drama odehrávající se především u počítačů a v laboratořích je tu ovšem podáno napínavěji než nějaká akční honička. Za fasádou dobře udělaného katastrofického příběhu ovšem film skrývá řadu znepokojivých otázek. Ty se mohou dotýkat třeba i křehkosti západní civilizace, která drží pohromadě - obrazně - jen díky starobylému pozitivnímu sociálnímu gesta: podání ruky. Z filmu si tak nejspíš odnesete mnohem víc než jen touhu umýt si ruce, kdykoli sáhnete na kliku.

*/ Tato podvratná strategie mimochodem s uplývajícím časem poněkud ztrácí na působivosti: nápad Alfreda Hitchocka s likvidací slavné herečky v první části Psycha se odvíjela od faktu, že Janet Leighovou vnímali doboví diváci v roce 1960 jako hlavní hvězdu filmu (ale dnes samozřejmě nejsme schopni zcela docenit vše, co od ní dělilo Veru Milesovou, která po ní po vraždě ve sprše přebrala hlavní ženský part).

Contagion USA 2011, 106 minut, titulky
Režie a kamera: Steven Soderbergh
Scénář: Scott Z. Burns
Hudba: Cliff Martinez
Hrají: Matt Damon (Mitch Emhoff), Laurece Fishburne (Cheever), Kate Winsletová (Mearsová), Jennifer Ehleová (Hextallová), Anna Jacoby-Heronová (Jory), Gwyneth Paltrowová (Beth Emhoffová), Marion Cotillardová (Orantesová), Jude Law (Alan Krumwiede), Elliot Gould (Sussman)
Premiéra v ČR: 20. 10. 2011

(Ve zkrácené podobě vyšlo v Lidových novinách)

Další autorčiny poznámky k filmovému a politickému dění najdete na jejím blogu AlenaProkopova.blogspot.com

Aston Ondřej Neff
5. 11. 2024

Třeba se jednou bude psát o veverce Buráčkovi, že rozhodla volby 2024, jisté to není.

Tomáš Prouza
5. 11. 2024

Ani jeden z kandidátů na prezidenta Spojených států nezmiňuje Evropu jako prioritu zahraniční...

Ivo Fencl
5. 11. 2024

Byl to Alfred Hitchcock, kdo nejvýrazněji proslavil postřeh, že tlustí takřka vždycky bývají...

Vratislav Hlubuček
5. 11. 2024

Dnes by řadě afrických zemí bylo lépe, kdyby zůstaly koloniemi.

přečetl Panikář
5. 11. 2024

Demokraté ve špatný čas a špatným způsobem vybrali špatnou kandidátku.

Aston Ondřej Neff
2. 11. 2024

Vláda Petra Fialy pracuje na sebezničení s pozoruhodným úsilím.

Aston Ondřej Neff
4. 11. 2024

Nevěřte blábolům, že by soukromníci zachovali aktuální rozsah poskytovaný ČT a ČRo.

Aston Ondřej Neff
5. 11. 2024

Třeba se jednou bude psát o veverce Buráčkovi, že rozhodla volby 2024, jisté to není.

Marian Kechlibar
4. 11. 2024

Základním problémem merkelovské éry byla líbivá politika ve stylu „uspávače hadů“.

Benjamin Kuras
2. 11. 2024

Nejnovějším takovým přírůstkem fackování občana je dopravní podnik města Prahy.

ČTK
5. 11. 2024

Ve škole v Rosicích na Brněnsku se v chodbě zřítil sádrokartonový strop, nikomu se nic nestalo....

Zbyněk Petráček
5. 11. 2024

Jsou-li volby za rohem, média dbající o své jméno dodržují jistá pravidla. Některá určuje přímo...

ČTK, Lidovky.cz
5. 11. 2024

Ve Velkém Chlumci na Berounsku se dnes převrátil jeřáb a poškodil dva domy. Jeden člověk je...

Josef Kopecký
5. 11. 2024

„Já bych to zrušil, je to hlásná trouba Fialovy vlády, my takovou televizi nepotřebujeme,“...

David Chuchma
5. 11. 2024

Jiří Ovčáček, mluvčí bývalého prezidenta Miloše Zemana, vydává v polovině listopadu svou první...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz