Středa 26. března 2025, svátek má Emanuel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FILM: Komedie Brüno jenom touží být podvratná

Další společný opus komika Sachy Barona Cohena a režiséra Larryho Charlese pouze rozvíjí to, co bylo v kinech k vidění v Boratovi (mimochodem - kdo už si dneska po dvou letech vzpomene, že díky fištrónu českého distributora bychom měli správně ten film zmiňovat jako Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu?) - a pouze a DVD v antirapperské komedii Ali G Indahouse - Film (kterou ale v roce 2002 režíroval Mark Mylod). Zase jde o přenesení postavy, kterou si Cohen nejdřív vytříbil v televizní show, do filmu. Zase se provozuje nekorektní bavení diváků prostřednictvím extrémně výstřední postavy cizince, který přijíždí do USA, aby tady svědčoval Američany z nevkusu, xenofobie, pošetilosti atd. prostřednictvím situací těžících často z formátu reality show. (Ale často asi zase do značné míry předem domluvených.)

Rakouský homosexuální reportér Brüno je "nejevropštější" z trojice Cohenových převtělení, a měl by tudíž jemu (jako britskému Židovi) i nám skýtat v konfrontaci se zámořskou popokulturou a nekulturou to nejšťavnatější sousto. Místo toho je ovšem film z trojice cohenovských snímků paradoxně nejslabší: důvodem je samozřejmě okoukanost celé metody, která je stejná jako vždycky. Šok, provázející k úspěchu zvláště masivně medializovaného Borata, se už prostě znovu nemůže konat: Cohen nabízí svým divákům přesně to, co chtějí, totiž směs drzých vtípků různé úrovně od celkem vyvedených po vysloveně trapné.

Pokud mluvíme o podvratnosti, pod jejímž praporem si film získává naivní statut "geniality" zvláště na internetu, není to s ní nijak žhavé právě proto, že se snímek mocně opírá o schéma naplněného očekávání, jež je základem objednávky v televizní zábavě. Postava Brüna navíc zůstává překvapivě nevytěžená: je totiž tak výstřední a svou amorálností divákovi natolik protivná, že nás provádí sledem více či méně nechutných epizodek jen jako jako ztělesněný negativní princip. (Co se týče ambiciozních mužských modelů a médií ve filmu, dám tak vždycky přednost dojemnému a legračnímu Zoolanderovi Bena Stillera.)

Oproti buranskému Boratovu kouzlu, nesenému místy až na křídlech bizarní poezie, děním v nové cohenovské hříčce cloumá pouhá protagonistova ziskuchtivá vychytralost - a pokud Brüna vnímáme jako komickou postavu v širším kontextu, patří podle tradičního řazení k "bílým klaunům". Brüno se chce stát celebritou za každou (jakoukoli) cenu, takže bezohledně manipuluje světem kolem sebe, využívaje k tomu všech skulin a slabin zavedeného systému. Pobuřující se přitom nakonec neukazuje ani tak sám protagonista, který je mimo jakékoli srovnání, jako spíš jeho okolí, ochotné přistoupit na jakoukoli nehoráznost - ať už vše bere vážně (jako rodiče na dětském konkursu, který patří k jednomu z extrémnějších zážitků filmu), nebo nastraženou situaci vnímá se vzrůstajícím podezřením - jako zábavu, jejíž součástí se nečekaně stalo a neví, jestli se má předvádět nebo stydět.

Bílí klauni jsou v podstatě "zlé" a manipulátorské šéfovské postavy, kterým vždycky přejeme ve skrytu duše neúspěch - na rozdíl od "šašků", se kterými se našinec snadno ztotožní, protože patří mezi oběti a pokoušejí se s tím vyrovnávat většinou tím, že se snaží stát se "bílými klauny". Právě lavírování mezi oběma krajními polohami ovšem dovolovalo stvořit nejzajímavější filmové komické postavy - Chaplinova Tuláka (který byl nejprve v krátkých groteskách spíš "bílým klaunem" a postupně vyrostl v patetického "šaška") nebo hrdinu Bustera Keatona. (Co se týče dvojic, Laurel byl samozřejmě "šašek" a Hardy "bílý klaun".). Groucho Marx je "bílý klaun", postavy Woodyho Allena jsou "šašci", stejně jako Tatiho poetický pan Hulot. Dál můžete pokračovat samostatně...

Brüno do této koncepce zapadá, ale nepracuje s ní tak, aby směřoval odněkud někam a nabízel něco víc než jen zábavu generovanou podle osvědčeného klíče. Nemůže tak oslovit širší okruh publika než ten, který si už vytvořil, a pohybuje se tak v kruhu. Cohen většinou živelně plýtvá svou inteligencí a schopnostmi a spíš mimoděk zúročuje jednu nezpochybnitelnou a poměrně zajímavou devizu svého zjevu: svou fyzickou přitažlivost (sám se totiž před lety živil modelingem). Paní a dívky ovšem mezi cílové publikum Brüna nepochybně nepatří...

Jediným filmem, který Cohenův výbušný talent dokázal plně využít a poskytnout mu zázemí vnitřního řádu, byl hororový muzikál Tima Burtona Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street, kde komik s nečekanou soustředěnou vážností ztvárnil (a zazpíval) roli hrdinova italského konkurenta. Dokud se Sacha Baron Cohen nezačne spojovat s podobně silnými (a skutečně podvratnými) osobnostmi, jako je Burton, asi bude jen zmarňovat se na předvídalených, pomíjivých taškařicích typu Brüna.

Brüno
USA 2009, 81 min.
Režie: Larry Charles
Scénář: Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Dan Mazer, Jeff Schaffer
Hudba: Erran Baron Cohen
Kamera:Anthony Hardwick, Wolfgang Held
Hrají: Sacha Baron Cohen, Alice Evansová, Bono, Snoop Dogg, Elton John, Sting, Slash, Paula Abdulová, Chris Martin, Harrison Ford, Miguel Sandoval

Premiéra: 6. 8. 2009

(další autorčiny texty najdete na www.alenaprokopova.blogspot.com)

Aston Ondřej Neff
26. 3. 2025

„Bratři v triku‟ byli tři pruhovaní panáčci.

Jan Bartoň
26. 3. 2025

Nejde jenom o program a cíle.

Petr Karásek
26. 3. 2025

Globalizace dosáhla vrcholu a dojde k „rozparcelovávání“ světa.

Petr Bařinka
26. 3. 2025

Zimní, nebo letní čas – který z nich je přirozený? A kde vlastně?

Starý vlk
26. 3. 2025

V pátek jsem musel utéct ze zahrádky dovnitř domu, do chládku.

Aston Ondřej Neff
24. 3. 2025

Kdyby Češi přešli na islám, z Babiše by se stal muftí.

Aston Ondřej Neff
25. 3. 2025

Slábne důvěra v pevnost závazků v rámci NATO.

Ai GROK
24. 3. 2025

Ptáme se AI GROK3, co se stane, když odmítneme emisní povolenky na benzín a plyn

Robert Troška
25. 3. 2025

Za posledních deset let vyrostla rychlostní omezení jak houby po dešti

Drieu Godefridi
25. 3. 2025

Trump má ambice pro uspořádání nové Jaltské konference.

Lidovky.cz, ČTK
25. 3. 2025

Jižní Korea evakuovala stovky obyvatel z jihovýchodu země, který kvůli silnému větru také...

Jiří Čihák
25. 3. 2025

Nic víc než splněná povinnost. Čeští fotbalisté porazili v kvalifikaci o mistrovství světa...

Lidovky.cz, ČTK
25. 3. 2025

Mimořádná veterinární opatření, která vstoupila v platnost kvůli nárustu slintavky a kulhavky v...

ČTK, Lidovky.cz
25. 3. 2025

Spojené státy v úterý oznámily, že uzavřely dvě samostatné dohody s Ukrajinou a Ruskem o dílčím...

Lidovky.cz, ČTK
25. 3. 2025

Šéfka amerických tajných služeb Tulsi Gabbardová a ředitel Ústřední zpravodajské služby John...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz