20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

FILM: Čtvrt století Amadea

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pozorovatel 9.7.2009 6:24

Film dokonaly zazitek

a pro mne predevsim F. Murray Abraham coby Salieri. Pominu konecny makeup/ stari, to je vzdyv rolich vdecne, ale proste porad. Kdyz se ho Mozartova manzelka pta 'Is it not good?" a on odpovi, kdyz mu vse vypadne z rukou, "It is miraculous" - ten vyraz, to utrpeni, to vedomi, ze Amadeus je lepsi a pritom nelze, nez jej zboznovat a zaroven nenavidet.

Mnohe se mi ale zprvu na filmu nelibilo. Ja, odkojen Cupakovym Mozartem z F.L. Veka a najednou takrka punkac s naruzovelou parukou, sprosty a nezrizene divoce se smejici?

Zaroven bych rekl,ze tzv. Director's cut na DVD neni nezbytne to nejlepi a Amadeus neni vyjimkou. Ne nedarmo je Oskar udelovan za neco tak zdanlive divneho, jako je STRIH a jsem nazoru, ze v 99% pripadu jsou ty odmeny zaslouzene. Reziser miluje kazdy metr toho, co kdy natocil a nastesti existuji lide, kterym se nekdy povede mu v tom zabranit:)

Jarda 8.7.2009 23:46

Amadeus

je určitě jeden z nejlepších filmů, které jsem viděl. Najdete tam vše: drama, vtip, hudbu, skvělou výpravu... Podle mě je hlavní myšlenkou vzpoura průměrného proti geniálnímu. To je téma, na které Shakespeare zapomněl. Tato vzpoura se ilustruje na Mozartovi, průměrného mu hraje Salieri, který ovšem ve skutečnosti byl vynikající umělec a ne padouch. Ale je to jen ilustrace, takže to překroucení historické postavy autorovi odpustíme. A aby to bylo pro všechny, tak skvělý scénář doplňuje Mozartovy vtípky, zesměšňuje Josefa II., vykládá Mozartovu hudbu atd. Výborná práce.

filmař 8.7.2009 23:05

Každý film je fikce.

Nelze brát film jako Slovo Boží. Tvůrcové to  vždy přepracují, aby to bylo ke koukání. Pokud to není dokument, je to vždy "román". Takže Salieri asi nebyl takový zloduch atd. Tvůrci si vždy stvoří příběh. Vezměte si "Šifru mistra Leonarda". To je směs pravdy a fikce. Reálie ano, to ostatní tak "mohlo být". A tak je to u většiny filmů.

R.J. 8.7.2009 22:36

Teď večer hrají na classiku fm,Rossiniho, také autor, který to setsakra uměl.

A teď jde Berlioz, také skvost.Kdo znáte jeho Mši Sollenele ? Byla považována za ztracenou, našli ji snad v Kolíně nad Rýnem, v katedrále. Některé části snad dokomponovával Cherubini. Je to také skvost nad skvosty. Navíc ta "síla" , obdivuhodné.

-pp-) 8.7.2009 15:33

ve článku je 2x psáno Saliery

...což tedy dost bije do očí. Že koNtur nebude dobře, to už sem někdo napsal. A překvapila mě formulace

V Amadeovi ovšem zaujme i spousta dalších scén. Tak třeba ta, v níž se kdosi ptá na "typické německé ctnosti", a kde někdo jiný odpoví, že k nim patří i schopnost lásky.

Když je to článek o filmu Amadeus, čekal bych méně mlhavé obraty. To je jako analyzovat Hamleta a napsat, že v něm kdosi mudruje nad lebkou a někdo jiný se utopí.

JV 8.7.2009 13:55

Podle mne jde hlavně o Mozartovu hudbu

a veškerá dějová osa slouží pouze k tomu, aby ta hudba vynikla. Viz třeba již v diskuzi  zmiňovaný závěr (Romance z D-moll koncertu), nebo prudký nástup g-moll symfonie při objevení podřezaného Salieriho na plátně. A nejlépe tomu slouží průvodní slovo samotného Salieriho.

Jan 8.7.2009 13:31

Kdo umí, ten umí!Kdo neumí, ten neumí!

A pan autor opravdu neumí!Přesně to vysvětluje a zdůvodňuje ve svém příspěvku pan R.J..Než začnu nějaký text interpretovat, tak mu musím důkladně porozumnět!To se panu autorovi jako již mnohokrát nepodařilo!Je otázkou, proč redakce takovéto paskvily vúbec uveřejňuje?!

Fencl 8.7.2009 14:01

Re: Kdo umí, ten umí!Kdo neumí, ten neumí!

To se mýlíte. Moje interpretace je velmi trefná. Pokud nemáte ten pocit, podívejte se na film znovu.  

Baghíra 8.7.2009 18:16

Re: Kdo umí, ten umí!Kdo neumí, ten neumí!

Ale ne! To je vtip nebo klausovština?

Fencl 9.7.2009 6:33

Re: Kdo umí, ten umí!Kdo neumí, ten neumí!

Je to každopádně částečná a obhajitelná interpretace. Podle mne i to nejpodstatnější. Boj méně talentovaného s talentovaným už je samozřejmostí.  

Sherudan 8.7.2009 21:39

Re: Kdo umí, ten umí!Kdo neumí, ten neumí!

Můj bóóóóže...

krmič 8.7.2009 13:05

Musím se přiznat

že na mě udělal velký dojem film Zabudnite na Mozarta. (Scénář Zdeněk Mahler.) Viděl jsem ho bohužel jen jednou,  tak nevím s jistotou, co bych tomu řekl dnes.

To shazování Salieriho ve Formanově filmu mi připadá dost nefér. No jo, filmový umělec si může dovolit všechno.

krmič 8.7.2009 13:58

Re: Musím se přiznat

Tedy, Zdeněk Mahler na filmu Amadeus spolupracoval jako poradce, ale nebyl prý zcela spokojen a tak se rozhodl napsat o Mozartovi vlastní film.

Wanda 8.7.2009 10:36

umelci

Zobrazovanie umelcov sa s obľubou robí pomocou nadsádzky - Formanov Mozart je dobrácky geniálny nešťastník kontra úbohý zloduch Salieri. Pritom Antonio Salieri bol učiteľom Franza Schuberta ...

Podobne to bolo v akomsi filme spred 40 rokov o Buonarottim, volalo sa to tuším "V službách pápeža". Fenomenálny Bramante je tam zobrazený takmer ako idiot, ktorý sa geniálnemu dobrákovi Michelangelovi pletie pod nohy. A na charakteristiku Leonarda si autor filmu tiež vybral scénu, kde da Vinci vypúšťa vtáčiky na slobodu. Zobrazil to tak, akoby Leonardo, od zášti nad Michalengelovimi úspechmi, sa snažil na seba upútať pozornosť ako predchodca greenpeace. Pritom, keď Buonarotti zomrel, zistilo sa že išlo asi o najbohatšieho človeka na svete, ktorý neľútostne vytĺkal mimoriadne veľké peniaze z každej zákazky

Aj úspešní tvorcovia filmov sledujú výlučne osobné zbohatnutie.

V 8.7.2009 8:28

prava pricina Mozartova konce

nebyl ani Mozartuv otec ani Salieri ani 'mesec', ale vsichni Mozartovi soucasnici v tom smyslu, ze Mozartovi videnim sveta nesahali ani po kotniky a proto ani ti bohati ho nevydrzovali, ale brali ho temer jako remeslnika (tak to zkratka zpravidla chodivalo uz od dob renesance) a Mozartova reakce na takove prostredi byl nezodpovedny zivot a vseobecne 'pustnuti'. Tohle ve spojitosti s rausem tvorivosti (kdy telesne potreby jdou stranou) pak byl jeho konec a Salieri a Mozartuv otec tomu jen napomohli asi tak, jako kdyz nekdo zatlaci na prohnily kmen, ktery se pak zlomi ne proto, ze by sila byla tak velka, ale proto, ze chybela zdrava substance. Ta urcita nejistota, jak to vsechno opravdu ve skutecnosti bylo jen svedci o tom, ze Mozart byl svym okolim jako umelec nedoceneny a tak nikoho jeho konec nezajimal ani tak, ze by treba o tom napsal nejaky zaznam pro historii. Ti nejblizsi, kteri vse vedeli si to ovsem vzali sebou do hrobu, uplne stejne jako si radovi lide berou do hrobu svedectvi o koncich svych blizkych, protoze vubec neocekavaji, ze by to nekoho jineho mohlo vubec zajimat (coz je ovsem tuseni, ktere je v takovych pripadech plne na miste).

V dobach Mozartova zivota se ovsem, jak znamo, umiralo casto a velice rychle, to nemusel clovek byt zadny zaniceny umelec pracujici na svem vrcholnem dile. Je ovsem i mozne, ze Mozart by takhle skoncil i bez toho predchoziho pustnuti.

Jak se tu uz nekdo zminil o Salerim, ze nebyl az tak spatny, ve filmu je ten rozdil mezi geniem a radovym umelcem podany primo nadherne, takze i ti, kteri umeni zrovna neholduji, ho poznaji a nemam na mysli ten okamzik, kdy je to vzate do extremu - kdy upoceny Saliery u pinanina sklada jednim prstem tu etudu pro cisare a dekuje Bohu za inspiraci. Ten rozdil mezi Salieriho vypravnou operou s duraznym a hrmotnym hudebnim doprovodem a Mozartovo baletni operou je primo hmatatelny, asi jako rozdil mezi staro reckym, ci renesancnim umenim a egyptskymi strnulymi figurkami (anebo jako rozdil mezi Michela

V 8.7.2009 8:29

Re: prava pricina Mozartova konce

...(anebo jako rozdil mezi Michelangelem a vetsinou tehdejsich vytvarnych umelcu).

Film jsem uz videl mnohokrat (na domacim videu samozrejme), asi tak jako My Fair Lady. Vetsinou na nej obcas narazim v me sbirce filmu a rikam si ze si pustim jen kousek nekde zeprostred a pak me to vtahne vzdycky tak, ze se dodivam az do konce a pak si ho pustim jeste jednou nebo i dvakrat v nasledujicich dnech, ten film je jako opiat a vyborne udelany, to se musi nechat. Videl jsem ovsem in tu doplnenou verzi a tam clovek vidi, jak moudre se Forman rozhodl pro puvodni strih, i kdyz i ty dodatky maji sve momenty, film jako takovy je vubec nepotrebuje.

R.J. 8.7.2009 8:50

Re: prava pricina Mozartova konce

Véčko,nevěřte tomu, že Salieri byl nýmand, neodpovídá to pravdě,byl to dobrý skladatel, ovšem nebyl to genius, to třeba Smetana také ne, geniů se rodí pár. Ten film přehání,  nadsazuje, neodpovídá skutečnosti. Jinak,jestli ho máte, mrkněte do titulků, je tam napsáno, jaká hudba byla použita, jestli tam bude napsán 21 nebo 20 klavirní koncert a dejte to sem na Psa, dík ,  páni a dámy,padám, večer jsem zde. Tak zatím.  

V 8.7.2009 11:43

Re: prava pricina Mozartova konce

az mozna zitra, ted taky musim jit spat, pet rano je uz i na me dost

no, nedalo me to, mam tu ale jen director's cut nahrany z CT (kdo muze, tak doporucuji shlednout v originalnim zneni) a v titulcich na konci jsou uvedeni jen instrumentalisti soliste a dila jsou uvedena v 'K'...

---------------------------

Koncert pro piano v E, K482

Koncert pro piano v D minor, K466

Adagion v C minor pro Glass Harmonica, K617 ------------------------- jinak, film musi dramatizovat i kdyby mel znasilnit skutecnost, proto by asi doopravdy nemely byt takovehle filmy nataceny, protoze muzou vrhnout spatne svetlo na nektere postavy, ci udalosti (ovsem stejne spatne je to i kdyz vrhne lepsi svetlo). Salieriho dilo neznam, ale i tak bych neocekaval, ze to bude jako v tomhle filmu. Ale film vyzaduje sve, jinak by to nebyl dobry film, kdyby se ridil podle skutecnosti, i kdyz nektere udalosti a zivoty mohou byt temer jako filmove sem tam, ale prave ze to byva jen sem tam, jestli uz vubec. Funkce umeni je inspirovat, ne ucit historii.

V 8.7.2009 11:45

Re: prava pricina Mozartova konce

lepsi je score z webu

# "Symphony No. 25 in g minor, K 183, 1st movement"

by Wolfgang Amadeus Mozart

Conducted by Neville Marriner

# "Piano Concerto No. 20 in d minor, K 466, 2nd movement"

by Wolfgang Amadeus Mozart Conducted by Neville Marriner # "Lachrymosa" from the Requiem, K 626 by Wolfgang Amadeus Mozart Sung by Neville Marriner # "Concerto for Piano in D minor, K466" Instrumental Soloist: Imogen Cooper # "Adagio in C minor for Glass Harmonica, K617" Instrumental Soloist: Thomas Bloch with The Brussels Virtuosi, Conductor: Marc Grauwels Thomas Bloch appears courtesy of NAXOS # "Concerto for Piano in E flat, K482" Instrumental Soloist: Ivan Moravec # "Caro Mio Ben" By Giuseppe Giordani Michele Esposito, soprano

R.J. 8.7.2009 20:46

Re: prava pricina Mozartova konce

Dík Véčko za námahu.

V 9.7.2009 5:55

Re: prava pricina Mozartova konce

rado se stalo, asi si ten film zase brzo pustim

analfabet 8.7.2009 12:22

Re: prava pricina Mozartova konce

No nevim, takhle sahat na Smetanu

krmič 8.7.2009 14:04

Re: prava pricina Mozartova konce

Kdo to rozsoudí? Ale jisté je, že jediným skutečným géniem byl Michael Jackson! ;-D

R.J. 8.7.2009 21:24

Re: prava pricina Mozartova konce

To je ten co vynalezl brusle Jeckny ? ;-D

Baghíra 8.7.2009 11:07

Re: prava pricina Mozartova konce

Mozart byl jedním z nejlépe placených umělců své doby. Neuměl však hospodařit, rozhazoval na všechny strany, neplnil své závazky, flámoval - snad to souvisí s jeho minulostí zázračného dítěte. Ale všechny ty bajky o ušlechtile trpícím umělci o chlebu a vodě jsou opravdu jen bajky.

krmič 8.7.2009 12:53

Re: prava pricina Mozartova konce

Ano, kromě honorářů měl stálý plat větší než ředitel vídeňské nemocnice. Náruživě se oddával hazardu, většinu peněz prohrál v kartách. Historicky objektivně to bylo zpracováno teprve poměrně nedávno. Pramen si bohužel nepamatuji, věnovala se tomu nějaká rakouská badatelka, byl o tom svého času článek v Hudebních rozhledech.

R.J. 8.7.2009 21:29

Re: prava pricina Mozartova konce

Nejen že Mozartovi závidím tu hudební genialitu, ale ještě ten život kavárenského povaleče, hrál biliár, v té době populární hra, kartičky mu v ruce také dobře šustili, to se zase hrál Whist, také jsme ho hrávali, dobrá hra.Jen to bumbání mu nezávidím, nechutná mně. Krom stopečky portského, tak třikrát do roka, pak smočím jazyk a dám to manželce "dorazit".;-D

tr 8.7.2009 6:53

komtur

Postavou KONTURA bude nejspise myslena postava KOMTURA ?

R.J. 8.7.2009 7:46

Re: komtur

Měl dost silnou konturu, v tom černém,  tak je to u Komtura jedno, trochu básnické licence a "jsme doma".:-)

Ivo 8.7.2009 22:58

Re: komtur

Salieri byl Ital, jako takovy se pise s mekkym "i".