Neviditelný pes

FILM: Ceny české filmové kritiky - nominace

16.1.2013

Ceny filmove kritiky - pozvanka

Sezóna udílení filmových cen za loňský rok je v plném proudu. Nominace na britské Ceny BAFTA budou známy 9. ledna, všechny oscarové nominace o den později (tady je zatím najdete jen částečně - pro nás je asi nejdůležitější, že historické drama Davida Ondříčka Ve stínu se do užších nominací na nejlepší cizojazyčný film neprobojovalo). A už 13. ledna budou rozdány Zlaté glóby (nominace najdete tady). My, čeští filmoví publicisté, finišujeme druhé kolo hlasování, které by mělo rozhodnout o nových držitelích Cen české filmové kritiky. Ty se letos budou udílet už potřetí - a i tentokrát bude slavnostní ceremoniál (moderovaný Annou Geislerovou) přenášet Česká televize (26. ledna večer z Divadla Archa). Čeští lvi se budou rozdávat až 2. března, nominační večer proběhne měsíc předtím, tedy 2. února.

Pokud jde o loňský rok, seznam všech českých filmů, o kterých teď hlasujeme, najdete tady na webu Cen české filmové kritiky. Hraných filmů, kterých se hlasování letos týká, je třicet, dokumentů patnáct (já jsem se rozhodla v kategorii dokument nehlasovat, protože jsem letos neviděla všechny filmy.).Na stránce Cen si můžete přečíst také jména všech, kteří byli letos ohledně hlasování osloveni - a zveřejněny jsou už i nominace. Už ty jsou samozřejmě zajímavé: rozhodovat se bude v drtivé většině kategorií mezi filmyVe stínu, Čtyři slunce a Okresní přebor: Poslední zápas Pepika Hnátka. Zatímco filmy Davida Ondříčka a Bohdana Slámy bychom mohli zařadit do kategorie "mainstreamový art", celovečerní tragikomedie Jana Prušinovského, inspirovaná oblíbeným televizním seriálem, je (výborným) žánrovým snímkem, který by se v silnějším roce mezi favority jistě tak výrazně neprosazoval. Oproti roku 2011 byl totiž loňský český filmový rok výrazně slabší - o zajímavých filmech typu Poupat, Nevinnosti, Rodina je základ státu či Alois Nebel jsme si letos mohli nechat jen zdát.

Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka

Na podobě loňského roku má podíl i to, že Jan Hřebejk rozdělil své síly mezi "komerční" Svatou čtveřici a "ultraumělecký" Odpad, město, smrt(rozpaky nad tím, jaký režisérský podíl měl na filmové verzi divadelního představení, se pak promítly do skutečnosti, že v nominacích figurují pouze kategorie kamera a ženský herecký výkon v hlavní roli - který by ovšem skvělé Gabriele Míčové nemusel uniknout). Televizní Posel Vladimíra Michálka a Polski film Marja Najbrta jsou pak slabšími díly zajímavých a dlouhodobě osvědčených tvůrců. Ve výsledku je pro mne letošní hlasování o "nejlepší filmové počiny roku, nové objevy a naděje" spojeno s podobnými pocity rozpaků a neuspokojení jako blížící se prezidentská volba. Přijmout nabízenou, současnou realitu je pro mne těžké: nejradši bych hlasovala pro Poupata. A Václava Klause.

Další autorčiny poznámky k filmovému a politickému dění najdete na jejím blogu AlenaProkopova.blogspot.com



zpět na článek