24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

FEJETON: Politicky korektní Shakespeare

Stěží o tom lze pochybovat ─ politická korektnost (dále jen PK) vládne světem ve 21. století! Tady v Austrálii už byla zaznamenána a takto pojmenována někdy ve druhé polovině 80. let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Koreis 24.3.2016 22:33

Jako veselé zpestření mi to nepřipadalo

Obávám se, že mně to jako veselé zpestření nepřipadalo. Bylo to příliš násilné. Zmiňuji se o jiných případech, kde mi to nevadilo, kde jsem to dokonce uvítal. Musel byste to vidět.

Moderním interpretacím klasických kusů jsem jinak přístupný. Jak jinak bych byl mohl před 30 lety v jednom z předních australských divadel hrát roli krále Ubu a spolurežírovat tuto hru, označovanou za matku všech absurdních her?

Když je něco PK, je to jako pěst na oko. Píši také, že jsem se snažil nad tím povznést. Prostě to nešlo!

Š. Šafránek 23.3.2016 23:06

Pane Koreys,

PK z hloubi duše nesnáším, ale mám za tom, že jste zatnul sekyru do špatného špalku. Umění má řadu rovin a divadelní dramaturgie používá různé výrazové prostředky. To, co označujete za diktát PK, bych v tomto případě bral jako veselé zpestření klasického kusu. A propos: v antice, jak víte, zase muži hráli ženské role. Každý samozřejmě to poznal a divák si také nemyslel, že z něj dělají blbce.

Z jiného (a trochu podobného) soudku: ve škole jsem měl kamaráda, dobrého, byl milovaným jedináčkem. Až asi v patnácti letech mi naši řekli, že je adoptovaný. Když jsem ho potkal jako dospělý, náhle mi došlo, co jsem nikdy předtím neviděl - že je cikán: nikdy za celou dobu, co jsem ho předtím znal, mě nenapadlo o tom přemýšlet, ačkoli každý cizí musel vidět, že mají bílí rodiče tmavší dítě. Píši to proto, že nepovažuji za divné, hraje-li černá herečka sestru bílé. Divadlo není dokument.

J. Jurax 23.3.2016 22:58

Re: Royal Shakespeare Company 2016

Jojo, a v Dánsku měli prince negra ... s kýmpak se to paní matinka královna asi zapomněla? Není divu, že pan král z toho strašil na cimbuří ...

J. Jurax 23.3.2016 22:54

Re: V. r. 2012 natočila BBC skvělou minisérii shakespearovských

No, anachronizmus je podle slovníku cizích slov nerespektování souvislostí v čase co odporuje dané době; zařazení do jiné doby, než je správné; přežitek.

Řekl bych, že obsadit v dané hře vévodu z Yorku černým hercem není anachronismus, nýbrž politicky korektní blbost a/nebo pitomě nevhodná modernizace klasika.

Ale počkejte - jednou se dožijeme i politicky korektní babičky hrané černoškou nebo asiatkou a Staré bělidlo bude přejmenováno na Staré černidlo. Musí být představitelka babičky nutně bílá? Koneckonců Božena Němcová v tomto svém díle trestuhodně pominula žádoucí rasovou pestrost a taky tam není žádná lesba (Viktorka byla sice mešuge, ale hetero), ba ani gay.

J. Kyselková 23.3.2016 18:45

Re: Národní divadlo -

Já jsem jako osobní názor k článku autora, poněkud emotivně, možná i unáhleně vyjádřila svůj dojem z inscenace hry Manon Lescaut, kterou jsem nedávno shlédla v ND.

Dodávám - klasické hry jsou v současnosti absurdně bulvarizovány, zřejmě pro zvýšení efektu diváků. Většinou to však jde na úkor uměleckého dojmu, v tomto případě - poezie - až k dojmu stísněnému, dokonce k naštvání.

P. Vaňura 23.3.2016 17:37

Někdy v době přechodného uvolnění za Chruščova

jsem viděl inscenaci, parodii na TEHDEJŠÍ "POLITICKOU KOREKTNOST," kde byrokratovi v roli pracovníka nakladatelství vadí, že vedle Robinsona nejsou na pustém ostově "lidové masy..."

Pak tam byla jiná inscenace, kde motem politruka bylo "nezáleží na tom, co je v novinách pravdivé, ale co je politicky správné."

I. Fencl 23.3.2016 16:43

Re: víte, Vy se zcela mýlíte

Černošský soubor prostě musí obsadit do všech rolí černochy a ti budou nuceni uzavřít s diváky tichou dohodu, že jsou bělochy, tedy s mouřenínovou výjimkou. To jsme, pravda, v Africe.

S. Netzer 23.3.2016 16:32

Re: Národní divadlo -

Váš "hermafroid", dobrá ženo. Tato slovní kreace se zde na Psu totiž nevyskytla poprvé.

U zmíněné diskutérky šlo ale s největší pravděpodobností o překlep, zatímco u vás o tupost.

J. Kyselková 23.3.2016 16:00

Re: Národní divadlo -

Copak ? Copak Vás rozrušilo paní Netzer ?

C. Hulka 23.3.2016 14:59

Mel jsem v ruce americkou bibli

není to ve všech, přesvědčil jsem se, ale minimálně jedna edice nehovoří o lotru po pravici a lotru po levici ale o "freedom fighters".

Tož jsem si vzpomněl na to, jak pro komouše, aby jim mráz prdele roztrhal, byl taky každej grázl bojovník za svobodu.

J. Kraus 23.3.2016 14:04

Mám dojem,

že Kupec benátský už je dostupný pouze ve všelijakých převyprávěních, pro jistotu ještě opatřených vysvětlujícím úvodem, podobně jako Protokoly. Na jeden takový mnohostránkový úvod se dívám a je to v něm neodolatelným způsobem otočené naruby – ubozí Židé proti hamižným a přeukrutným křesťanům.

Z. Lapil 23.3.2016 14:02

Re: víte, Vy se zcela mýlíte

Teď fakt nevím, jestli jsem onoho afrického mouřenína šlohnul panu Volarikovi, nebo jsem to vymyslel samostatně...

Z. Lapil 23.3.2016 13:57

Re: víte, Vy se zcela mýlíte

Možná právě proto, že divadlo stojí na abstrakci vybraných rysů, je nutné tyto abstraktní rysy (sourozenci jsou jednobarevní) detailně zachovat. A možná ani nezáleží tak úplně na "vědecké skutečnosti" (jistě najdeme smíšené partnerské páry, jejichž děti se barevně výrazně liší), ale na onom "všichni vědí". Čistě osobně: když přede mnou použijete slovo "člověk", vidím člověka bílého. Ne že bych snad odmítal existenci ostatních ras, ale protože naprostá většina lidí, které jsem v životě potkal a vlastně i viděl v kině, byli běloši. Chci-li přemýšlet obecněji, musím z tohoto "základního bělošského módu" přepnout na obecnější.

V té souvislosti mě článek inspiroval k otázce: Shakespearův mouřenín je použit jako... Jako mouřenín. Jak to tedy hrát černochům v Africe? To bude na jevišti jediný běloch, ať už přírodní nebo nalíčený?

R. Langer 23.3.2016 12:50

Re: Julie a Romeo

Zapište si, kdy a kde jste to publikoval, a až to natočí, nárokujte si autorská práva! :-)

R. Langer 23.3.2016 12:43

Re: Bílé šatičky

Já si myslím, že tam jde spíše o vyjádření toho kontrastu, tedy je to nejspíše reklama rasistická. Nebo přinejmenším sexistická. ;-)

S. Netzer 23.3.2016 11:48

Re: Národní divadlo -

"HERMAFROID"?!

Nejste náhodou v. hajková z Karlových Varů?

J. Kyselková 23.3.2016 11:38

Národní divadlo -

nádherná nová incenace ND, krásné verše Vítězslava Nezvala, ale proč musí být Manon Lescaut z Arrasu - půvabná sexy 16letá holka, která jde do kláštera (a přitom prezentována skvělou herečkou) vymustrována jako hermafroid ? To člověku trochu zhořkne.

I. Fencl 23.3.2016 10:45

Re: víte, Vy se zcela mýlíte

Snad máte pravdu.

J. Brom 23.3.2016 10:37

Bílé šatičky

Na skoro každé tramvajové zastávce v Praze je dnes reklamní plakát společnosti C and A, propagující bílé šatičky, "které musíte mít". Šatičky má na sobě roztomilá černá holčička, politicky zcela korektní, protože přeci tady v Praze takových holčiček potkáte každý den spoustu, tak ta reklama musí zabrat.

S. Netzer 23.3.2016 10:21

Re: Royal Shakespeare Company 2016

Pro latentní rasisty jsou možná herci Royal Shakespeare Company srovnatelní s pimprlaty.

P. Lenc 23.3.2016 10:05

Re: Julie a Romeo

Pane Mývale naprosto výstižné, to nemá chybu.

S. Netzer 23.3.2016 10:00

Anachronismus?

M. Mýval 23.3.2016 9:58

Julie a Romeo

By měla vypadat nějak takhle. Julie je černá lesba. Romeo se proto nechá předělat na ženskou. Když spolu stráví noc, Julie zjistí že je gay. Nechají si udělat silikonové kozy a vydají se na Prague pride, kde se Julie zamiluje do Krndy a všechno dobře dopadne

J. Chaloupka 23.3.2016 9:41

V. r. 2012 natočila BBC skvělou minisérii shakespearovských

her, nazvanou V kruhu koruny. Šlo o hry Richard II. Jindřich IV. první a druhý díl a Jindřich V. Hry byly natočeny skvěle, až na jeden (z mého hlediska anachronismus) totiž, že vévodu z Yorku hrál černý herec.

J. Lepka 23.3.2016 9:19

Re: Royal Shakespeare Company 2016

Kašpárkovi sežral ruce červotoč, tak použijem Belzebuba. No a ???

J. Lepka 23.3.2016 9:16

Re: víte, Vy se zcela mýlíte

Samozřejmě, že divadlo je abstrakt. Ale ne bez omezení. Kvůli tomu např. existuje divadelní líčení. Záměrně píši divadelní, protože je pro jevištní praxi nenahraditelné. On totiž i divák z třetí a další řady musí poznat charakter postavy. Taky se díky tomu dá nalíčit mladý junák jako stařeček nad hrobem a naopak zralá dáma jako puberťačka, což je občas i nezbytné kvůli plynulosti představení, viz. Kolovečský mlýn na baby.

Pokud bychom totiž abstraktní přístup dotáhli ad absurdum, stačilo by si půjčit scénář, lehnout na kanape a přehrát si svou inscenaci díky vlastní fantazii v hlavě.

S. Netzer 23.3.2016 8:59

Royal Shakespeare Company 2016

Černý Hamlet - https://www.rsc.org.uk/hamlet/about-the-play - no a?

J. Lepka 23.3.2016 8:51

to jsou problémy jen a pouze dokazující neznalost díla

Járy Cimrmana. Ten to přeci vyřešil již před více jak sto lety. Samozřejmě použitím masek !!!

P.S. Leč vážně. Opět se potvrzuje velevýrok Jana Wericha: " Autor byl vůl, ale režisér není, nee!"

I. Fencl 23.3.2016 8:17

víte, Vy se zcela mýlíte

Víte, Vy se podle mého názoru mýlíte. Už samo divadlo je abstrakt, sám to ve svém dobře psaném článku líčíte. Viz Ardenský les. Proti tomu, jaký je divadle abstrakt, je barva kůže přece detail. Problém by nastal možná při filmové adaptaci, ale jen pokud by taky nezachovala divadelní charakter. Nicméně nelze než poděkovat za referenci o inscenacích, která by bez ozvláštnění úvahou o korektnosti mnnohým unikla.

B. Volarik 23.3.2016 6:45

Už se stalo....

V americké televisní inscenaci Mnoho Povyku Pro Nic se objevil černý herec Denzel Washington coby Don Pedro. Herec je to dobrý... ale nějak tak trochu jako pěst na oko v Shakespearovi.

Nakonec dojde k tomu, že tradičního "mouřenína" v Othellovi bude hrát bílý herec nikterak nenatřený. Jenom se bude předstírat, že je černý; nalíčení na černo se totiž v Americe už považuje za rasisticky urážlivé. Už také se objevily spory o to, zda musí hrát Madame Butterfly Japonka...

Ovšem, je tady zajímavá drobnost: Co když si divadlo v Ugandě usmyslí zahrát si Shakespeara....Majíce ansámbl jednotně černý, budou všichni herci černoši a hotovo. Jak jinak by to v té Ugandě udělat? Ovšem....zase se v tom jednotně černém obsazení objeví problém s "mouřenínem" v tom zatroleném Othellovi...Má být "mouřenín" bílý, když jsou všichni ostatní černí???